بررسی 7 علت خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن + راهکار رفع مشکل

خودروسیستم تهویه خودرو

علت خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن چیست و برای جلوگیری از تکرار این اتفاق چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟ اگر با روشن کردن کولر، ماشین شما خاموش می‌شود به این معنی است که فشار روی موتور زیاد است. در نتیجه قدرت تولیدشده توسط موتور کاهش پیدا می‌کند.

کولر ماشین نیروی زیادی مصرف می‌کند و موتور برای جبران کمبود نیرو باید بیشتر کار کند. همین امر دلیل خاموش شدن خودرو هنگام روشن کردن کولر است. در این مقاله به بررسی علت خاموش کردن خودرو در موقع کولر گرفتن و چگونگی رفع مشکل خواهبم پرداخت.

چنانچه در خصوص رفع علت خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن و همچنین تعمیر کولر گازی خودرو و شارژ آن نیاز به مشاوره و تعمیرات تخصصی دارید، می‌توانید در سایت آچاره و در بخش سرویس تعمیر خودرو و همچنین سرویس شارژ کولر ماشین درخواست خود را ثبت نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۱۴۷۱ تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • خرابی یا مسدود شدن کمپرسور می‌تواند باعث خاموش شدن خودرو شود.
  • برای رفع علت خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن و بررسی سیستم کولر باید هرگونه نشتی را بررسی کنید. اگر نشتی وجود نداشته باشد ممکن است مشکل از خود کمپرسور باشد که باید تعویض شود.
  • ساده‌ترین راه برای آزمایش اینکه آیا کلاچ کولر از کار افتاده یا نه این است که کولر را روشن کنید. اگر صدای کلیک شنیدید به این معنی است که کلاچ درگیر است و به‌درستی کار نمی‌کند.
  • سیستم کولر مستقیماً از طریق تسمه محرک به موتور خودرو متصل می‌شود و نیروی خود را از آنجا می‌گیرد. این مشکل می‌تواند بخشی از دلیل خاموش شدن ماشین شما باشد.

فهرست مطالب

چرا هنگام کولر گرفتن خودرو خاموش می‌شود؟

وسط تابستان است و با شیشه‌های پایین در جاده رانندگی می‌کنید و از نسیم لذت می‌برید. با گرم شدن هوا، تصمیم می‌گیرید کولر را روشن کنید. اما ناگهان موتور خاموش می‌شود. اینجاست که از خودتون می‌پرسید چرا کولر میگیرم ماشین خاموش میشه؟

شایع‌ترین علت خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن این است که احتمالا کلاچ کمپرسور کولر از کار افتاده است. این امکان هم وجود دارد که پولی کمپرسور مسدود شده و تسمه محرک شکسته باشد. همین موضوع می‌تواند دلیل خاموش شدن خودرو هنگام روشن کردن کولر باشد.

در ادامه به بررسی دلایل خاموش شدن خودرو هنگام روشن کردن ماشین می‌پردازیم. همچنین راه‌های رفع این مشکلات را هم توضیح می‌دهیم. هفت دلیل زیر را می‌توان علت خاموش کردن خودرو در موقع کولر گرفتن دانست.

  • دریچه کنترل هوای دور آرام
  • خرابی بدنه دریچه گاز کنترل‌شده الکترونیکی
  • گرفتگی کمپرسور
  • گیر کردن پولی کمپرسور
  • فرسودگی تسمه
  • پر شدن بیش‌ازحد با مبرد
  • مشکل الکتریکی

علت خاموش کردن خودرو در موقع کولر گرفتن

1. دریچه کنترل هوای دور آرام

رایج‌ترین علت خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن دریچه کنترل هوای دور آرام است. این دریچه دور در دقیقه موتور را افزایش و کاهش می‌دهد تا همزمان با وارد شدن فشار به خودرو، موتور خاموش نشود.

در این دور در دقیقه، موتور به‌اندازه کافی نیرو تولید می‌کند که بدون توقف، به‌آرامی کار کند. اما هر زمان که بار اضافی روی موتور اعمال شود مانند زمانی که چراغ‌ها یا کولر را روشن می‌کنید موتور نمی‌تواند در همان دور در دقیقه قدرت بیشتری تولید کند.

با گذشت زمان، کربن روی دریچه کنترل جمع می‌شود و نمی‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد. همین موضوع می‌تواند باعث ایجاد مشکل در سیستم کولر خودرو شود. در نتیجه دور موتور در دقیقه نوسان پیدا می‌کند و در نهایت خاموش می‌شود.

برای حل مشکل علت خاموش کردن خودرو هنگام کولر گرفتن دریچه کنترل هوای دور آرام (IAC) باید بازرسی و تمیز شود. برای تمیز کردن این دریچه می‌توانید پارچه نرم و تمیزی را در حلال آغشته کنید و سطح را پاک کنید.

اگر علت خاموش کردن خودرو در موقع کولر گرفتن باشد با این ترفند به‌راحتی مشکل را حل خواهید کرد. اگر مشکل حل نشد مورد بعدی را امتحان کنید.

2. خرابی بدنه دریچه گاز کنترل‌شده الکترونیکی

بدنه دریچه گاز که به‌صورت الکترونیکی کنترل می‌شود یکی از دلایل رایج خاموش شدن خودرو هنگام روشن شدن کولر آن است. خودروهای مدرن دریچه کنترل هوای آرام ندارند. در عوض دارای بدنه دریچه گاز کنترل شده الکترونیکی هستند.

اتفاق مشابه می‌تواند در بدنه کنترل الکترونیکی دریچه گاز (ETC) هم رخ دهد. اگر کربن روی آن تجمع کند کانال ورود هوا محدود می‌شود و در نتیجه خودرو خاموش خواهد شد. برای تمیز کردن بدنه کنترل الکترونیکی دریچه گاز خودروی خود باید به طور دوره‌ای آن را بررسی کنید.

دلیل خاموش شدن خودرو هنگام روشن کردن کولر

3. گرفتگی کمپرسور؛ علت خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن

گرفتگی کمپرسور یک علت خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن است. کمپرسور برای فشرده‌سازی گاز خنک‌کننده با افزایش فشار و دمای آن کار می‌کند. گرفتگی کمپرسور باعث خاموش شدن خودرو می‌شود.

گاهی اوقات کمپرسور به‌دلیل گیر کردن بلبرینگ دچار مشکل می‌شود. در نهایت چرخش آن در برابر تسمه باعث ایجاد موج شده و در نهایت ماشین خاموش می‌شود. برای رفع علت خاموش کردن خودرو هنگام کولر گرفتن چاره‌ای جز تعویض کمپرسور ندارید.

4. گیر کردن پولی کمپرسور

گاهی کمپرسور در شرایط خوبی است؛ اما بلبرینگ پولی آن گیر کرده است. این بلبرینگ پولی چسبیده به تسمه کشیده شده و برای چرخاندن کمپرسور سفت می‌شود. در چنین شرایطی، کولر قدرت زیادی از نیروی تولیدشده توسط موتور خودروی شما را مصرف می‌کند.

با فشار دادن صفحه دریچه گاز، قدرت کافی تامین نمی‌شود و فشار زیادی به موتور وارد خواهد شد. این فشار وارده به موتور علت خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن خواهد بود.

حل مشکل علت خاموش کردن خودرو هنگام کولر گرفتن

5. فرسودگی تسمه

تسمه محرک کمپرسور را می‌چرخاند. وقتی کمپرسور روشن می‌شود دور موتور کاهش می‌یابد. تسمه محرک فرسوده همزمان با روشن بودن کمپرسور می‌لغزد و باعث نوسان دور موتور می‌شود. این افزایش و کاهش دور در دقیقه دلیل خاموش شدن خودرو هنگام روشن کردن کولر خواهد بود.

6. پر شدن بیش‌ازحد مبرد

پر شدن مبرد یکی دیگر از دلایل خاموشی ماشین در زمان روشن شدن کولر است. گاز خنک‌کننده در سیستم کولر نباید زیاد یا کم باشد. سیستم کولر با گاز خنک‌کننده بیش‌ازحد پر شده باعث فشار مضاعف روی موتور می‌شود.

به این ترتیب فشار زیاد می‌شود و هنگام روشن شدن کولر موتور خودرو خاموش خواهد شد.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعمیرات کولر ماشین!

7. مشکل الکتریکی

مشکل برق شایع‌ترین علت خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن است. بیشتر مواقع موتور خودرو به‌دلیل مشکلات الکتریکی مانند مشکلات سنسور خاموش می‌شود. برای بررسی مشکل ابتدا فیوز را چک کنید و اگر سوخته آن را با قطعه جدیدی تعویض نمایید.

علائم خاموش شدن خودرو زمان روشن شدن کولر

چندین علامت نشان‌دهنده خاموشی ماشین همزمان با روشن کردن کولر هستند. در ادامه به بررسی این علائم می‌پردازیم.

● شدید شدن دور آرام موتور

گاهی‌اوقات موتور با روشن شدن کولر گازی به‌شدت می‌لرزد.

● صداهای عجیب

به علت صدای کمپرسور کولر ماشین ممکن است صدای خش خش، سایش یا جیغ از سیستم کولر ماشین به گوش برسد.

● چراغ چک موتور

چراغ هشدار ممکن است روشن شود که نشان‌دهنده مشکل در سیستم خودرو است.

چرا کولر میگیرم ماشین خاموش میشه

● جریان هوای ضعیف

کاهش یا ناهماهنگی جریان هوا از سیستم کولر هنگام روشن شدن آن می‌تواند موجب ضعیف شدن جریان هوا شود.

● کاهش قدرت موتور

ممکن است موتور هنگام روشن شدن کولر، قدرت خود را از دست بدهد یا آهسته کار کند.

در صورت بروز هر یک از این علائم، ضروری است که خودرو توسط تکنسین برای تشخیص و رفع مشکل مورد بررسی قرار گیرد. با عیب‌یابی و رفع علت خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن رانندگی ایمن و راحتی را تجربه خواهید کرد.

تعمیرات تخصصی خودرو و کولر ماشین با تیم حرفه‌ای آچاره

چگونه از خاموش شدن خودرو هنگام روشن شدن کولر جلوگیری کنیم

برای جلوگیری از خاموش شدن غیرمنتظره اتومبیل خود هنگام روشن کردن کولر مراحل زیر را انجام دهید.

1. تعمیر و نگهداری منظم

برای تعمیر و نگهداری سیستم کولر و موتور خودروی خود برنامه ریزی کنید تا مطمئن شوید همه اجزا در شرایط خوبی هستند.

دلیل خاموش شدن خودرو هنگام روشن کردن کولر

2. سطح مبرد را بررسی کنید

سطح مبرد باید به‌اندازه توصیه شده باشد تا از خاموش شدن کمپرسور کولر گازی جلوگیری شود؛ زیرا در بسیاری از مواقع علت خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن همین مورد است.

3. فیلترهای هوا را تمیز کنید

فیلترهای هوای کثیف می‌توانند جریان هوا را محدود کرده و باعث شوند کولر خودرو سخت‌تر کار کند. به این ترتیب کثیفی فیلترها به خاموشی خودرو منجر می‌شود. با رعایت زمان تعویض فیلتر هوار خودرو می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

چرا هنگام کولر گرفتن خودرو خاموش میشود؟

4. باتری و دینام را بررسی کنید

به‌طور مرتب باتری و دینام را بررسی کنید تا مطمئن شوید درست کار می‌کنند.

5. از قطعات باکیفیت استفاده کنید

هنگام تعمیر یا تعویض اجزای کولر خودروی خود، از قطعات باکیفیت برای اطمینان از طول عمر و عملکرد بهینه استفاده کنید.

هر یک از موارد فوق می‌توانند علت خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن باشند. با رعایت نکات بالا می‌توانید از خاموش شدن غیرمنتظره خودروی خود هنگام روشن شدن کولر جلوگیری کنید.

وقتی کمپرسور کولر روشن است و ماشین خاموش می‌شود چه باید کرد؟

در ادامه مراحلی را فهرست می‌کنیم که می‌توانید در صورت خاموش شدن خودروی خود پس از روشن کردن کولر انجام دهید.

برای جلوگیری از آسیب بیشتر و اطمینان از ایمنی، کولر و موتور را خاموش کنید. سطح گاز خنک‌کننده را بررسی کنید تا ببینید آیا پایین است یا خیر. کم یا زیاد بودن سطح مبرد می‌تواند باعث خاموش شدن کمپرسور کولر و توقف موتور خودرو شود.

کمپرسور کولر را از نظر علائم فرسودگی یا صداهای غیرعادی بررسی کنید. باتری و دینام را چک کنید چون خرابی آن‌ها باعث ضعیف شدن منبع تغذیه موتور می‌شود.

پس از انجام این مراحل اگر موفق به حل مشکل علت خاموش کردن خودرو هنگام کولر گرفتن نشدید بهتر است از مکانیک خبره کمک بگیرید.

جمع‌بندی

خاموش شدن موتور ماشین همزمان با روشن شدن کولر می‌تواند تجربه ناامیدکننده‌ای باشد. در این میان عیب‌یابی علت خاموش شدن ماشین هنگام کولر گرفتن برای جلوگیری از آسیب‌های جدی به موتور اهمیت زیادی دارد.

در این مطلب با دلایل اصلی خاموش شدن خودرو همزمان با کولر گرفتن آشنا شدیم. امیدواریم بعد از مطالعه این متن بتوانید علت خاموش شدن خودرو هنگام روشن کردن کولر را به‌راحتی عیب‌یابی و حل کنید.

سوالات متداول

چرا موقع کولر گرفتن خودرو خاموش می‌شود؟

اگر وقتی می‌خواهید ماشین را روشن کنید دکمه کولر روشن و باتری خودرو کم باشد کمپرسور کولر برق می‌گیرد. در این شرایط ممکن است موتور استارت قدرت کافی برای روشن کردن موتور را نداشته باشد.

علائم خرابی کمپرسور کولر خودرو چیست؟

کولر خودرو صدای غرغر، جیغ یا تق تق می‌دهد. مشکلات الکتریکی در کمپرسور دلیل این صداها است. کولر خودرو به سختی روشن می‌شود. کولر هوای سرد ندارد. جریان هوا کاهش پیدا می‌کند.

آیا رله کولر می‌تواند علت روشن نشدن ماشین باشد؟

اگر رله از کار بیفتد برق پمپ بنزین و سیستم جرقه زنی قطع می‌شود. این اتفاق منجر به قطع برق و در نتیجه استارت نزدن ماشین خواهد شد.

آیا روشن ماندن کولر در حالت درجا کار کردن موتور مشکلی ندارد؟

تا زمانی که موتور روشن است و سوخت کم نشده می‌توانید تا زمانی که مایلید خودروی خود را با کولر روشن نگه دارید. اما از انجام این کار با موتور خاموش خودداری کنید چون تقریباً تمام باتری ماشین را در مدت زمان کوتاهی مصرف می‌کند.

3.9/5 - (14 امتیاز)

23 دیدگاه

  1. باسلام وعرض ادب خدمت شماعزیزانی که این مطالب راگردآوری کردید خیلی شخصااستفاده بردم وانشاالله پاینده وسلامت باشید”همه دست اندرکاران دمشون گرم”تشکرمخصوص ازتوضیح بسیارزیادشما.مرسی

  2. سلام وقتی کولر میگیرم اگر در حال حرکت باشد و خوب گاز بخورد و دور موتور بالا باشد مشکلی ندارد اما همین که پست چراغ قرمز ماشین سرعتش کم شود ماشین خاموش میشه ممنون میشوم راهنمایی کنید اگر کولر خاموش باشد ماشین مشکل ندارد بظاهر

    1. سلام
      کولر مشکل نیست، موتور نیاز به تنظیم داره و این موارد باید انجام شود، تعویض فیلتر بنزین / شستشو دریچه گاز / شستشو استپر موتور / و به وسیله دستگاه دیاگ ری استارت ایسیو و معرفی مجدد استپر

      1. سلام منم یه پراید دارم دقیقا همین مشکلو داره تو حین حرکت خیلی عالی کولر کار میکنه ولی تا میخام سرعت کم کنم پامو از رو گاز برمیدارم دور موتور میاد پایین.بعدش ماشین خاموش میشه.دینام تست شده سالمه باتری نو انداختم.فقط استپر رو چک نکردم

    2. سنسور کیلومتر مشکل داشته باشه هم همین شکلی میشه سیم کشی ضعیفم باشه همینطور چون کولر برق زیاد میگیره به سنسورای دیگه که سیم کشی ضعیفه برق کمتر میرسه و اطلاعات اشتباه میفرستند واسه ای سی یو و ماشین ریپ میزنه زمان رها کردن گاز خاموش میشه

  3. سلام وقتی کولر روشنه و میخوام دنده بدم و کلاچو میگیرم ماشین خاموش میشه و دور موتور خیلی زود برمیگرده وقتی کولر روشنه

    1. سلام
      اگر خودروی شما دریچه گازی سیمی است؛ نیاز به شستشوی دریچه گاز و شستشوی استپر موتور است. در صورتیکه دریچه گازی برقی دارید، شستشوی پولکی دریچه انجام شود. نهایتا ری استارت کردن ای سی یو.

      1. با سلام و عرض ادب. 206 تیپ 2 دارم. توی فصل تابستون چند بار پیش اومد که ماشین موقع کولر گرفتن و کار کردن با گذشت زمان، یهو خاموش شد. استارت که میزدم دوباره، روشن میشد ولی گاز نمی‌خورد و مجددا خاموش میشد، باید حدود یک ساعت صبر میکردم تا ماشین خنک بشه، بعد روشن کنم و به مسیرم ادامه بدم. ممنون میشم راهنمایی کنید.

    2. سلام ماشین ۲۰۶ اس دی وی۸دارم وقتی کولرو روشن میکنم دور موتور نوسان داره…استپر عوض کردم دریچه گازو شست شو دادم شمع عوض کردم باتری و دینام سالمه…مشکل حل نشده

  4. سلام موقع کولر زدن چراغ چک روشن میشه وبعد حدود 20 دقیقه چراغ های قرمز صفحه پراید چشمک میزنن، لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

  5. سلام هنگام کولر گرفتن بعداز طی یه مسافتی چراغ چک روشن ودیگه خاموش نمیشه فردای اونروز که ماشین رو استفاده میکنم خودبخود خاموش میشه علت چیست.ممنون

  6. سلام وقتتون بخیر ماشین سمند ال ایکس هستش. کولر خنک میکنه مشکل ندارد ولی وقتی درجا کار میکنه یا اینکه سرعت ماشین کم میشه گاهی موقع خودرو خاموش میشه و بعد از خاموش شدن روشن نمیشه. استارت میخوره ولی روشن نمیشه. گاهی موقع بعد چند دقیقه روشن میشه. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. میتونه مشکل از دینام باشه؟ چون بعضی وقتا چراغ دینام و چراغ چک باهم روشن میشن و دوباره خاموش. سپاسگزارم

  7. سلام خدمت دوستان کولرماشین من موقع زیاد کارکردن باعث افت دورموتور میشه وبعداز نواسان دورمتور خاموش میشه راحلش چیه؟

  8. باسلام خدمت شما بزرگواران
    میخواستم بدونم که علت اینکه بعد از خاموش کردن کلر باز هم ماشین در حال ریپ زدن یا کمپرسور قرار می‌گیردو تا زمانی ک سیم کلر ماشین را قطع کنیم تا کارکرد آن خوب میشود
    علت این چیست؟
    کجا مشکل دارد؟

  9. سلام وقت بخیر و ممنون از اینکه وقت می گذارید جهت رفع عیوب ماشینها..من ال۹۰ دارم توی جاده که با صد تا سرعت ماشین خلاص میکنم ماشین خاموش میشه هر تعمیرکاری هم که هر کاری گفته انجام دادم بازم درست نشده ماندم چکار کنم واقعا خیلی روی اعصابم هست لطفا راهنمایی بفرمایید با سپاس و تشکر

  10. با سلام وقت بخیر م ال 90دارم در شرایط گرم کولر میگیرم و بعد از خاموش کردن ماشین دیگه استارت نمیخوره بعد از نیم ساعت با یک استارت روشن میشه لطفا راهنمایی بفرمایید
    سپاس

  11. سلام۲۰۶وی۸دارم کولرو ک روشن میکنم دور موتور نوسان داره…استپر عوض کردم شمع عوض کردم دریچه گاز شست شو دادم باتریو دینامو همه چی چک شده بازم مشکل حل نشده…

  12. سلام
    من ماشینم چند روز هستش در حالت درجا وقتی کولر می گیرم دور موتورم نوسان می کنه و کولر روشن خاموش میشه . علت چیه ؟

  13. سلام، ای اف ۷ دوگانه‌ دارم تومنطقه گرمسیر،وقتی ماشین گرم میکنه کولرروشن باشه چراغچک علامت میزنه وبعدماشین خاموش میشه ،اگه توحرکت باشه دیگه گاز نمیخوره

  14. با سلام خدمت دوستان محترم
    خودرو سمند معمولی دارم. هنگام استفاده از کولر در زمان حرکت دریچه کنترل کولر به حالت زیاد باشد ، زمان گرفتن دنده معکوس لحظه ای چراغ های کیلومتر روشن و خاموش میشود. شمع و وایر شمع و باطری نو هم انداختم افاده ای نکرد. ممنون میشم راهنمایی کنید.

  15. سلام وعرض ادب. پژو 206 تیپ دارم. توی فصل تابستون چند بار پیش اومد که موقع کولر گرفتن و حرکت با خودرو، با گذشت زمان، ماشین خاموش شد. مجددا با استارت زدن و روشن کردن ماشین، ولی گاز نمی‌خورد و دوباره خاموش میشد. باید حدود نیم الی یک ساعت صبر میکردم تا ماشین خنک بشه،بعد روشن کنم و به مسیرم ادامه بدم(در صورتی که آمپر حرارت ماشین نرمال بود) ممنون میشم علت بفرمایید.
    سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا