بررسی علت کم بودن شعله آبگرمکن دیواری بوتان + نحوه تنظیم شعله

آبگرمکنسرمایش و گرمایشگرمایش

علت کم بودن شعله آبگرمکن دیواری بوتان به عوامل مختلفی مانند کم بودن فشار گاز یا آب، به‌هم‌ریختگی تنظیمات سیستم و همچنین انسداد و گرفتگی مجاری ورودی آبگرمکن بستگی دارد و باید تمامی این موارد کاملا بررسی شوند.

آبگرمکن‌ها نقش بسیار اساسی در زندگی ما ایفا می‌کنند؛ زیرا نیاز روزمره ما به آب گرم توسط این وسیله گرمایشی تامین می‌شود. اما گاهی به دلایل متعددی، عملکرد صحیح آبگرمکن‌‌ها دچار اختلال می‌شود.

یکی از مشکلات رایج آبگرمکن‌ها، کم و زیاد شدن شعله‌ است. این مشکل منجر به کاهش دمای آب و سرد شدن آن می‌شود. در این مقاله، تلاش می‌کنیم علت کم بودن شعله آبگرمکن دیواری بوتان را بررسی نماییم و راهکارهای آن را بیان کنیم تا اگر نیاز به تعمیر آبگرمکن بود سریع اقدام کنید.

نکات کلیدی

  • مشعل آبگرمکن باید تمیز باشد تا هوا و گاز به خوبی ترکیب شوند و احتراق کامل رخ دهد. آلودگی‌ها یا کثیفی در مشعل می‌تواند باعث کم شدن شعله شود.
  • اگر شمعک یا فندک دیواری بوتان خراب یا ناسالم باشد، ممکن است شعله به درستی روشن نشود. این مسئله نیازمند تعویض این قطعات است.
  • شیر پروانه‌ای که تنظیم شعله را انجام می‌دهد، باید در وضعیت مناسب باشد. اگر این شیر به درستی کار نکند یا بسته باشد، ممکن است شعله آبگرمکن کم باشد.
  • اگر فشار آب به مقدار کافی نباشد، آبگرمکن ممکن است نتواند به درستی عمل کند و شعله آبگرمکن کم شود.

بررسی علت کم بودن شعله آبگرمکن دیواری بوتان

بوتان یکی از برندهای معروف در تولید آبگرمکن دیواری است. این مشکل که شعله آبگرمکن دیواری کاهش می‌یابد، ممکن است در بسیاری از برندها و شرکت‌ها به وجود آید و دارای راه‌حل‌های مشابهی باشد.

از این رو، در این مقاله به توضیح دلایل کاهش شعله آبگرمکن دیواری بوتان پرداخته‌ایم که می‌توانید از آن در مورد دیگر برندها نیز بهره‌برداری کنید.

عملکرد شعله آبگرمکن‌ها به این شکل است که هنگامی که جریان گاز وارد قسمت شیپور یا دهانه خروج گاز می‌شود، هوا به سمت داخل شیپور کشیده می‌شود.

این اتفاق به علت سرعت بالای جریان گاز اتفاق می‌افتد که باعث مکش هوا به داخل شیپور می‌شود. در این لحظه که گاز و هوا با یکدیگر ترکیب می‌شوند، ترکیب مناسبی برای احتراق کامل فراهم می‌آید. در واقع خروج منظم ترکیب گاز و هوا از نازل‌ها و سوختن آنها، باعث ایجاد شعله می‌شود.

اگر مسیر ورود گاز به شیپور با مشکل مواجه شود یا سرعت آن کاهش یابد و همچنین اگر پیچ‌ها شل شده باشند یا ترکیب دقیق گاز و هوا فراهم نشود، گاز به‌صورت کامل نمی‌سوزد.

در نتیجه، شعله آبگرمکن به‌صورت مناسب عمل نمی‌کند و حرارت تولید شده تا حداقل میزان کاهش می‌یابد و به سبب این مشکلات، آب در مصارف روزانه خنک خواهد بود.

علت کم بودن شعله آبگرمکن ديواری بوتان

چگونه فشار گاز آبگرمکن دیواری را زیاد کنیم؟

پس از بررسی علت کم بودن شعله آبگرمکن ديواری بوتان روشی برای افزایش فشار گاز در یک آبگرمکن دیواری پیدا کنید. به این منظور باید به موارد زیر توجه داشته باشید؛

1. تنظیم سرپیچ فشار

بسیاری از آبگرمکن‌های دیواری دارای یک سرپیچ فشار هستند که به تنظیم فشار آب کمک می‌کند. اگر فشار آب کم است، می‌توانید این سرپیچ را با جهت عقربه ساعت تنظیم کنید تا فشار بیشتری ایجاد شود.

2. بررسی شیرهای تنظیم فشار

بعضی از آبگرمکن‌ها دارای شیرهایی برای تنظیم فشار هستند که ممکن است بسته شده باشند یا به میزان لازم باز نباشند. برای افزایش فشار، این شیرها را کاملا باز کنید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر آبگرمکن دیواری و زمینی!

3. بررسی خطوط آب

اگر خطوط آب کثیف یا مسدود باشند، ممکن است فشار آب کاهش یابد. بررسی خطوط آب و حذف هر نوع گرفتگی یا رسوبات می‌تواند به افزایش فشار کمک کند. در این بین تعویض توری آبگرمکن دیواری بوتان در رسوب‌گیری و سختی‌گیری بیشتر دستگاه موثر خواهد بود.

4. مشکلات سیستم

ممکن است مشکلات سیستمی در آبگرمکن، مانند شکستن لوله‌ها یا سیستم‌های تنظیم فشار یا عدم هواگیری آبگرمکن دیواری بوتان باعث کاهش فشار آب شود. در این صورت، باید توسط یک تعمیرکار متخصص برطرف شوند.

چگونه فشار گاز آبگرمکن دیواری را زیاد کنیم؟

5. تنظیمات آبگرمکن

برای بررسی تنظیمات دقیق آبگرمکن و افزایش فشار آب، به دفترچه راهنمای مالکیت آبگرمکن خود مراجعه کنید. ممکن است دستورالعمل‌های خاصی برای تنظیم فشار آب در آن آمده باشد.

معمولا از طریق روش‌های ذکر شده می‌توان علت کم بودن شعله آبگرمکن ديواری بوتان را تشخیص داد و مشکل را رفع کرد؛ در غیر اینصورت بهتر است از یک متخصص بخواهید که آبگرمکن را به طور کامل عیب‌یابی کند.

نحوه تنظیم شعله آبگرمکن دیواری

جهت رفع این نقص ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که شیرهای آب و گاز متصل به آبگرمکن باز باشند. سپس لوله‌های مبدل، که مسئول انتقال گرما از شعله به آب هستند، را مورد بررسی قرار دهید و در نهایت از سالم بودن دیافراگم مطمئن شوید. برای تنظیم شعله آبگرمکن دیواری و رفع علت کم بودن شعله آبگرمکن دیواری بوتان طبق مراحل زیر اقدام کنید؛

  1. ابتدا، شیرهای ورودی گاز و آب به آبگرمکن را ببندید.
  2. پس از بستن شیرها، رویه یا محافظ فلزی آبگرمکن را باز کرده و دستگاه را از آبگرمکن جدا کنید.
  3. پیچ‌هایی که مشعل را به چند راهه‌ رگلاتور متصل کرده‌اند را باز کنید تا مشعل جدا شود.
  4. مشعل را با دقت با استفاده از فرچه و آب شستشو دهید.
  5. پس از شستشوی مشعل و نازل‌ها، اگر پیچ‌ها شل شده باشند، آنها را با دقت سفت کنید. سپس آن را به طور کامل خشک کنید تا هیچ رطوبتی باقی نماند.
  6. واشر چند راهه را تمیز کرده و سپس گریس کاری کنید. اگر واشر خراب باشد، آن را تعویض کنید.
  7. پس از انجام مراحل فوق، مشعل را به وسیله پیچ‌ها به چند راهه متصل کنید.
  8. در پایان کار با استفاده از کف صابون یا مایع ظرفشویی، آبگرمکن را از جهت نشت‌یابی بررسی کنید. توجه داشته باشید که برای انجام این تست از کبریت و احتراق استفاده نکنید.

وسایل موردنیاز برای تعمیر مشعل آبگرمکن

پس از پیدا کردن منشاء مشکل می‌توانید تعمیرات مربوطه را به افراد متخصص بسپارید. در صورتی که شخصا قصد برطرف کردن علت کم بودن شعله آبگرمکن دیواری بوتان را دارید، نیاز است که ابتدا روند تنظیم شعله را متوجه شوید و سپس به تهیه وسایل و ابزار‌آلات معتبر بپردازید تا تعمیر نقص‌ها با دقت و سرعت بیشتری صورت پذیرد.

برای این کار شما به ابزار زیر نیاز خواهید داشت:

  1. پیچ‌گوشتی دوسو و چهارسو
  2. ظرفی برای آب گرم
  3. برس سیمی
  4. آچار تخت
  5. روغن گریس
  6. واشر لاستیکی
  7. سوپاپ اصلی گاز
  8. اورینگ لاستیکی

با داشتن این ابزارها، می‌توانید به بهترین شکل علت کم بودن شعله آبگرمکن دیواری بوتان را تشخیص دهید و عیب‌یابی انجام دهید. این وسایل به شما امکان می‌دهند تعمیرات لازم را به طور موثر و کارآمد انجام دهید.

تعمیرات انواع آبگرمکن زمینی و دیواری با تیم آچاره

تنظیم شعله آبگرمکن از طریق باز و بسته کردن شمعک و فندک

برای اطمینان از عملکرد صحیح یک آبگرمکن، لازم است تمام اجزا و قطعات آن بدون نقص و ایراد باشند. حتی یک نقص کوچک هم ممکن است عملکرد کلی دستگاه را تحت تأثیر قرار دهد.

یکی از راه‌حل‌های تنظیم شعله آبگرمکن دیواری این است که از طریق باز و بسته کردن شمعک و فندک تنظیم گردد. این روش مفید است زمانی که تمیزکاری مشعل نتیجه مطلوبی نداشته باشد.

مراحل باز و بسته کردن شمعک و فندک

  1. ابتدا، شیرهای ورودی آب و گاز به آبگرمکن را ببندید.
  2. محافظ فلزی یا رویه آبگرمکن را جدا کرده و دستگاه را از آبگرمکن جدا کنید.
  3. مجموعه شمعک را باز کرده و پایه و لوله‌ها را برای گرفتگی بررسی کنید.
  4. لوله‌ها و نازل‌های شمعک را بررسی کنید و در صورت وجود گرفتگی، آنها را تمیز کنید.
  5. پس از تمیزکاری تمام قطعات (پایه، لوله، شمعک، نازل و …) باز شده را همانند شکل قبلی خود ببندید.
  6. سعی کنید با فشار دادن فندک و ایجاد جرقه، شمعک را روشن کنید. اگر موفق نشدید، الکترود جرقه و سیم رابط را بررسی کنید.
  7. اگر هنوز هم روشن نشد، الکترود را تعویض کنید.

علت کم بودن شعله آبگرمکن ديواري بوتان

جمع‌بندی

برای رفع علت کم بودن شعله آبگرمکن دیواری بوتان که یکی از مشکلات شایع این وسیله گرمایشی است، باید عملکرد اجزاء آبگرمکن بررسی شوند. اگر شما دارای مهارت‌های فنی هستید و ابزارهای مورد نیاز در اختیار دارید، می‌توانید با مطالعه این مقاله بخشی از این مشکلات را رفع کنید.

اما توصیه ما همواره مشاوره با یک تکنسین ماهر در صورت نیاز است. توجه داشته باشید که احتراق ناقص آبگرمکن‌های گازسوز می‌تواند خطرات جدی به همراه داشته باشد.

سوالات متداول

علت کم بودن شعله آبگرمکن مخزنی چیست؟

فشار گاز ناکافی، تمیز نبودن مشعل، شمعک و فندک، مشکل در شیر پروانه‌ای و یا بسته بودن آن از جمله عواملی هستند که موجب کم شدن شعله آبگرمکن می‌شوند.

علت کم بودن شعله شمعک آبگرمکن دیواری بوتان چیست؟

کم بودن شعله شمعک آبگرمکن دیواری بوتان شامل فشار ناکافی گاز، عدم تمیزکاری مشعل، شمعک و فندک، مشکلات در شیر پروانه‌ای و بسته بودن اصلی‌ترین عوامل بروز این مشکل هستند.

چگونه می‌توان فشار گاز آبگرمکن دیواری را افزایش داد؟

برای افزایش شعله آبگرمکن دیواری بوتان، می‌توانید محل تنظیم پیچ شعله آبگرمکن را پیدا کنید که در زیر آبگرمکن واقع شده است. وقتی نیاز به گرما لازم نیست، می‌توانید میزان شعله را تنظیم کرده و کم کنید.

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا