پیدا کردن دلیل نشتی و سوراخ شدن دیگ شوفاژ

سرمایش و گرمایشرادیاتور شوفاژگرمایش

نشتی و سوراخ شدن دیگ شوفاژ می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد و این اتفاق به دلایلی مثل خوردگی اجزای داخلی دیگ، فرسودگی قطعات یا نصب معیوب آن‌ها پیش می‌آید. بسته به میزان نشتی و دلایل ایجاد آن، تعمیر و رفه نشتی دیگ چدنی موتورخانه یا دیگ شوفاژ می‌تواند سخت یا راحت باشد.

این اتفاق به هر دلیلی که رخ‌ داده باشد، تحت هیچ شرایطی نباید نادیده گرفته یا تعمیر آن به تعویق انداخته شود. در این شرایط شما باید به‌محض دیدن هر نوع نشتی در دیگ چدنی، علت را شناسایی، بررسی و برطرف کنید.

ایجاد سوراخ و بروز نشتی دیگ شوفاژ، یکی از مشکلاتی است که همیشه دیگ شوفاژ را تهدید می‌کند. دیگ شوفاژ به‌طور مرتب با حرارت بالایی در تماس است. به همین دلیل نشتی و سوراخ شدن دیگ شوفاژ امری متداول محسوب می‌شود.

دیگ شوفاژ نقش مهمی در نگه‌ داشتن، گرم کردن و انتقال آب به سایر اجزای موتورخانه دارد. در این مقاله از مجلۀ آچاره سعی کرده‌ایم تا همه موارد مربوط به نشتی و سوراخ شدن دیگ شوفاژ و نحوه برطرف کردن آن را برای شما توضیح دهیم.

دیگ شوفاژ یا دیگ موتورخانه چیست؟

دیگ شوفاژ یکی از اجزای موتورخانه است که نقش مهمی را در تأمین گرمای شوفاژ ایفا می‌کند. دیگ موتورخانه، یک نوع مخزن تحت‌فشار است که باید آب را در خود نگه دارد و حرارتی که توسط مشعل تولید می‌شود را به آن منتقل کند.

سپس بسته به نوع دیگ موتورخانه، آب جوش یا بخار حاصل از آب جوش را به سیستم گرمایشی انتقال دهد. با توجه به نوع نیاز، این آب جوش یا بخار به رادیاتورهای شوفاژ، سیستم لوله‌کشی آب گرم منزل یا استخر منتقل می‌شود.

سوراخ شدن دیگ شوفاژ یکی از مشکلات رایج موتورخانه محسوب می‌شود که سالانه افراد زیادی را درگیر می‌کند. در این شرایط شما باید با شناسایی سریع علت سوراخ شدن دیگ چدنی، نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید.

سرویس و تعمیر شوفاژ و رادیاتور را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • نصب رادیاتور و شوفاژ
  • سرویس و شستشوی رادیاتور و شوفاژ
  • هواگیری رادیاتور و شوفاژ
  • تعمیر و تعویض دیگ چدنی موتورخانه
  • تعویض شیرهای رفت و برگشت رادیاتور و شوفاژ

سرویس و تعمیرات شوفاژ رادیاتور با تیم آچاره

سرویس و تعمیر شوفاژ و رادیاتور را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • نصب رادیاتور و شوفاژ
  • سرویس و شستشوی رادیاتور و شوفاژ
  • هواگیری رادیاتور و شوفاژ
  • تعمیر و تعویض دیگ چدنی موتورخانه
  • تعویض شیرهای رفت و برگشت رادیاتور و شوفاژ

سرویس و تعمیرات شوفاژ رادیاتور با تیم آچاره

رفع نشتی دیگ شوفاژ | تعمیر دیگ چدنی موتورخانه

همیشه رفع نشتی دیگ شوفاژ باید در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود؛ چراکه می‌تواند مشکلات زیادی به بار بیاورد. اصلی‌ترین و معمول‌ترین روش برای رفع نشتی دیگ شوفاژ، باز کردن دیگ، تعویض پره‌ها و مونتاژ دیگ با آچار دیگ جمع‌کن است.

دیگ‌ها انواع مختلفی دارند که یکی از آن‌ها دیگ چدنی است که چندین پره دارد. حتی خرابی یکی از این پره‌ها می‌تواند کارکرد کل سیستم را دچار مشکل کند.

به همین دلیل شما باید با مشاهده علائم سوراخ شدن رادیاتور یا دیگ موتورخانه، در اسرع وقت نسبت به تعمیر آن‌ها اقدام کنید.

در صورتی‌ که پره دیگ چدنی سوراخ شده باشد، شما باید آن را تعویض کنید. این کار به‌منظور رفع نشتی و سوراخ شدن دیگ شوفاژ انجام می‌شود.

نشتی و سوراخ شدن دیگ شوفاژ

تعویض لوله دیگ فولادی موتورخانه

دیگ فولادی به‌گونه‌ای طراحی‌ شده است که طی فرایند احتراق، آتش از لوله‌ها عبور کرده و حرارت به آب منتقل می‌شود. اگر در بخش‌هایی مانند لوله‌های آتش مشکلی بروز پیدا کند، عملکرد دیگ دچار مشکل شده و به همین دلیل تعویض لوله دیگ، بهترین اقدام برای رفع مشکل در نظر گرفته می‌شود.

دیگ‌های فولادی گاهی اوقات به دلیل برخورد داشتن آب‌ و آتش با جداره‌ها و لوله‌ها، دچار استهلاک و نشتی می‌شوند. در بیشتر مواقع هم نشتی در قسمت لوله‌ها اتفاق میفتد که برای رفع نشتی و سوراخ شدن دیگ شوفاژ، باید لوله‌ها را تعویض کنید. صدای زیاد موتورخانه یکی دیگر از علائم وجود این مشکل است که به میزان زیادی با عایق بندی سیستم برطرف خواهد شد.

برای تعویض لوله‌ها هم، محل اتصال لوله‌ها و جداره با استفاده از هوا گاز بریده و خارج می‌شود و سپس، لوله‌های جدید با لوله‌های فرسوده و مستهلک جایگزین خواهند شد. در این حالت نوع جوشکاری به نوع دیگ بستگی دارد.

در صورتی‌ که محدودیت مالی وجود داشته باشد، می‌توانید یک لوله کوچک‌تر را وارد لوله قبلی کنید تا جلوی نشتی را بگیرید. اما یکی از معایب مهم این کار، کم کردن ظرفیت دیگ موتورخانه است. به همین دلیل این روش به شما پیشنهاد نمی‌شود.

نشتی و سوراخ شدن دیگ شوفاژ

دلایل متداول نشتی و سوراخ‌ شدن دیگ شوفاژ

1. نشت آب از زیر دیگ شوفاژ

اولین نشانه‌ای که باعث می‌شود شما به نشتی لوله‌های دیگ شک کنید، وجود نشتی در زیر دیگ موتورخانه است. لوله‌های این بخش معمولاً مسی هستند و با گذر زمان دچار خوردگی می‌شوند.

در صورتی‌ که لوله‌ها را به‌تازگی نصب‌کرده‌اید و با این مشکل مواجه شده‌اید، یعنی نصب لوله‌ها به‌درستی انجام‌ نشده است. در این شرایط شما باید انتظار گرم نشدن شوفاژ خود را نیز داشته باشید.

مطلب مرتبط: 4 دلیل نشتی گاز در موتورخانه

2. سوراخ شدن دیگ شوفاژ به دلیل فشار زیاد

در صورت زیاد بودن فشار دیگ شوفاژ یا زیاد بودن حجم آب، دیگ به‌ مرور زمان سوراخ خواهد شد. زمانی که فشار بیش‌ از حد باشد، آب اضافی توسط شیر آزادکننده فشار دیگ تخلیه می‌شود و این آب به‌صورت نشتی بروز پیدا می‌کند.

اگر این چرخه رخ ندهد، قطعات داخلی دیگ از کار افتاده و دیگ سوراخ می‌شود. برای جلوگیری از سوراخ شدن دیگ چدنی موتورخانه بهتر است یک فشارسنج روی دیگ بخار نصب کنید.دلیل سوراخ شدن دیگ چدنی موتورخانه

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند باعث رفع نشتی دیگ شوفاژ شود، استفاده از شیر نقره‌ای است. شیر نقره‌ای باید به‌طور کامل بسته باشد؛ به همین دلیل حتماً از بسته بودن مطمئن شوید.

در مرحله بعدی باید آب رادیاتورها تخلیه شود و شما باید روند تخلیه رادیاتور را پشت سر بگذارید که تقریباً کار دشواری است. اگر بعد از انجام این موارد، نشتی برطرف نشد، یعنی دیگ از کار افتاده است و شما باید آن را تعویض کنید.

3. خوردگی و سایش کلی سیستم

یکی از متداول‌ترین دلایل برای نشتی و سوراخ شدن دیگ شوفاژ، ایجاد خوردگی در دیگ شوفاژ است. برای تشخیص خوردگی دیگ موتورخانه فقط کافی است تا نگاهی به درون دیگ بیندازید.

در صورتی‌ که خوردگی در کل سیستم رخ‌ داده باشد، باید نسبته به تعویض دیگ شوفاژ اقدام کنید.

محاسبه رایگان هزینه عیب‌یابی و تعمیر شوفاژ و رادیاتور در محل!

4. نشتی یا معیوب بودن مبدل حرارتی

مبدل حرارتی جزو قطعات گران دیگ شوفاژ به‌ حساب می‌آید و در صورتی‌ که دچار خرابی و سوراخ شود، تعویض آن هزینه زیادی را در پی دارد.

تشخیص نشتی مبدل حرارتی کار دشواری است و در صورتی‌ که تائید شود، شما باید این قطعه را تعویض کنید. صدای زیاد رادیاتور یکی از علائم وجود این مشکل در نظر گرفته می‌شود.

5. تنظیم نامناسب دما و کیفیت پایین آب

یکی دیگر از دلایل نشتی و سوراخ شدن دیگ شوفاژ، تنظیم نامناسب دما و کیفیت پایین آب است. اگر میزان ناخالصی آب بالا باشد، باعث ایجاد رسوب زیاد در ته‌ دیگ می‌شود.

رسوب باعث پایین آمدن سرعت انتقال حرارت شده و شبیه به عایق عمل می‌کند. وقتی سرعت انتقال حرارت کاهش پیدا کند، باقی اجزای دیگ در معرض حرارت بیشتری قرار می‌گیرند؛ در نتیجه با گذر زمان، فلزات دچار خوردگی و تَرک می‌شوند که در نهایت منجر به سوراخ شدن دیگ موتورخانه یا حتی نشتی شوفاژ خواهد شد.

مورد بعدی دمای آب است. اگر دمای آب ورودی به دیگ کم باشد، شوک حرارتی به دیگ وارد می‌شود که موجع به ایجاد نشتی و سوراخ شدن دیگ شوفاژ خواهد شد.علت نشتی دیگ شوفاژ

6. کندان محصولات احتراق علت نشتی و سوراخ شدن دیگ شوفاژ

در اثر سرد شدن گازهای حاصل از احتراق گاز طبیعی با اکسیژن، مواد اسیدی تولید می‌شوند. این مواد اسیدی موجب خوردگی و فرسوده شدن پره های دیگ شوفاژ خواهند شد.

در صورتی‌ که پره‌ها بیش‌ از اندازه حرارت ببینند نیز، گاز خروجی آن‌ها خشک می‌شود. در ادامه این روند، دیگ چدنی تعریق کرده و اطراف آن شروع به فرسودگی و خوردگی می‌کند. در این شرایط نشتی و سوراخ شدن دیگ شوفاژ رخ خواهد داد.

توجه داشته باشید که اگر شما قادر به تعمیر دیگ چدنی نباشید، باید نسبت به تعویض دیگ موتورخانه اقدام کنید.

سرویس و تعمیر رادیاتور و شوفاژ با تیم آچاره

7. یخ زدگی دیگ شوفاژ

زمانی که دمای آب به زیر 4 درجه سانتی‌گراد برسد، دیگ شوفاژ شروع به منقبض شدن می‌کند؛ در نتیجه سیستم دچار تنش شده و همین موضوع منجر به نشتی آب و قلوه‌کن شدن پره دیگ می‌شود.

کاهش ناگهانی دما، خاموش بودن مشعل یا پمپ و عوامل دیگر، جزء عوامل احتمالی ایجاد یخ‌زدگی داخل دیگ‌های چدنی به‌شمار می‌روند.

بهترین راه پیشگیری از یخ زدگی دیگ چدنی، استفاده از آنتی یخ‌زن و مواد غیرنفتی، عایق کلیه لوله‌ها و منبع انبساط باز هستند.

زمان تعمیر دیگ موتورخانه

8. انفجار در محفظه احتراق دیگ چدنی

وقتی سوخت‌ها درون محفظه احتراق جمع شوند، کوچک‌ترین جرقه‌ای منجر به ایجاد انفجار در دیگ خواهد شد که به پره‌های دیگ آسیب می‌رساند و منجر به نشتی و سوراخ شدن دیگ شوفاژ می‌شود.

زمان تعمیر دیگ موتورخانه | علائم خرابی دیگ شوفاژ

مواردی که نشان می‌دهند شما باید نسبت به تعمیر دیگ شوفاژ اقدام کنید، عبارتند از:

  • جاری شدن آب از زیر دیگ چدنی موتورخانه
  • خارج شدن بخار از دودکش پشت بام در زمستان
  • دیدن مواردی مثل رطوبت، زنگ آب و علائم زنگ‌زدگی در مسیر عبور دودکش از موتورخانه تا پشت‌بام

بیشتر بخوانید: مشکلات رایج دیگ بخار موتورخانه

جمع‌بندی

زمانی که دیگ سوراخ می‌شود، آب درون دیگ به بیرون نشت می‌کند و اگر به این نشتی و سوراخ شدن دیگ شوفاژ رسیدگی نشود، عملکرد همه اجزا و سیستم دیگ را دچار مشکل خواهد شد؛ به همین دلیل در صورت مشاهده نشتی باید در کمترین زمان ممکن به این مشکل رسیدگی شود.

در واقع سوراخ شدن دیگ چدنی یا فولادی به سایر تجهیزات هم آسیب وارد می‌کند و به همین دلیل است که باید به این امر توجه ویژه‌ای داشت و اقدامات مرتبط با رفع نشتی و سوراخ شدن دیگ شوفاژ را در سریع‌ترین زمان ممکن به انجام رساند.

در صورتی که رفع نشتی دیگ شوفاژ و برطرف کردن نشتی دیگ چدنی موتورخانه به کمک احتیاج داشتید، می‌توانید با خیال راحت از سرویس تعمیر شوفاژ آچاره بهره ببرید و نشتی دیگ موتورخانه خود را در زمانی کوتاه برطرف کنید.

سوالات رایج

علت نشت دیگ چدنی موتورخانه و دیگ شوفاژ چیست؟

مشکل نشتی در دیگ شوفاژ به دلایلی مثل ایجاد سوراخ در اثر فشار زیاد، خوردگی اجزای داخلی دیگ، فرسودگی قطعات یا نصب نادرست آن‌ها پیش می‌آید.

علائم نشت دیگ شوفاژ چیست؟

شما با مشاهده علائمی مثل جاری شدن آب از زیر دیگ، وجود رطوبت، زنگ آب و علائم زنگ‌زدگی در مسیر عبور دودکش از موتورخانه، باید نسبت به تعمیر دیگ شوفاژ خود اقدام کنید.

4.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا