آموزش ترمیم و تعمیر رنگ مبل در منزل – ترمیم انواع مبل

چوب و کابینتساختمانمبلمان

مبل‌ها به ظاهر خانه شما جلوه می‌دهند و در نمای کلی داخل خانه تاثیر دارند. اما اگر قسمت پارچه‌ای یا چوبی مبل آسیب ببیند، تاثیر زیادی در ظاهر آن می‌گذارد و گاهی اینقدر بزرگ است که به چشم می‌آید. در صورتی که فرزند کوچک یا حیوان خانگی داشته باشید، یا خانه‌تان پر رفت‌وآمد باشد، احتمال این‌که وسایل خانه و مبلمان مدام آسیب ببیند امری طبیعی است. این‌که هر سری بخواهید مبلمان را عوض کنید هم امری نشدنی‌ست. در این مقاله به آموزش ترمیم و تعمیر رنگ مبل در منزل می‌پردازیم تا بتوانید خیلی سریع و بدون نگرانی، در صورت خراب شدن رنگ مبل، اقدام به تعمیر مبل کنید. تا انته همراه ما باشید.

ترمیمای مقاله و تعمیر رنگ مبل برای مبلمان چوبی (خراشیدگی‌ها و رنگ‌پریدگی‌های جزئی)

مرسوم‌ترین مبل‌هایی که در منازل استفاده می‌شود مبل‌های پایه چوبی هستند. حتی اگر کسی چند دست مبلمان در منزل داشته باشد، یک سری از این مبل‌ها مبل چوبی است پس لازم است درباره ترمیم رنگ مبل‌های چوبی زمانی که دچار خراشیدگی و رنگ‌پریدگی شده‌اند صحبت کنیم.

۱. ترمیم و تعمیر رنگ مبل چوبی با گردو

در صورتی‌که خراشیدگی‌ها کم و جزيی هستند، ساده‌ترین روش، استفاده از مغز گردو است. گردوی مغز شده را بردارید و روی خراش بکشید. چربی گردو به خورد خراشیدگی می‌رود و چوب را ترمیم می‌کند. چند بار که گردو را روی  قسمت مورد نظر بکشید، تغییرات را مشاهده می‌کنید. در پایان کافی است که با یک دستمال معمولی اطراف آن را پاک کنید.

ترمیم و تعمیر رنگ مبل

۲. استفاده از روغن مایع و سرکه

این ترکیب، برای خراشیدگی‌های ریز معجزه می‌کند. ترکیب روغن مایع به سرکه باید ۳ به ۱ باشد. سپس تنها کاری که باید بکنید این است که این ترکیب را روی حوله‌ی تمیزی بریزید و روی خراشیدگی‌ها بکشید.

پاک کردن خط و خش چوب با سرکه و روغن

۳. استفاده از ماژیک یا پاستل چوب 

ماژیک یا پاستل چوب را که خواستید تهیه کنید، حواستان باشد رنگش با چوب مبلتان مو نزند یا حداقل نزدیک به آن باشد. سپس مثل یک ماژیک عادی آن را روی خراش‌ها بپوشانید. این‌طوری خراش‌ها به چشمتان نمی‌آیند و اذیتتان نمی‌کنند.

ترمیم مبل چوبی

۴. تعمیر رنگ مبل با لاک

در صورتی که نقاط کوچکی از چوب مبل رنگ خود را از دست داده‌اند، می‌توانید از لاک استفاده کنید. اگر برایتان مقدور بود لاکی به رنگ خود چوب تهیه کنید. اگر نه، رنگی نزدیک به چوب گزینه‌ی مناسبی است. سپس همانطوری که ناخنتان را لاک می‌زنید، رنگ را با قلموی لاک روی لکه‌ها یا رنگ‌پریدگی‌ها بگذارید. به‌جز قلمو، از پنبه هم جهت رنگ‌گذاری می‌توانید استفاده کنید. 

برای تعمیر مبلمان از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

اگر حس کردید که رنگ‌ حالت برآمدگی پیدا کرده و با مبل یک‌دست نیست، از سنباده‌ی نازک کمک بگیرید تا اضافه‌جات لاک را از اطراف لکه رفع کنید و بخراشید. حواستان باشد از لاکی استفاده نکنید که زود از روی دست بلند می‌شود. همچنین، این نکته را هم در نظر داشته باشید که اگر لکه بزرگ است، استفاده از لاک خیلی توی چشم می‌زند و مناسب نیست. 

از لاک اخن چه استفاده هایی می‌توان کرد

۵. ترمیم رنگ مبل با خمیردندان

خمیردندان را به عنوان آخرین راه در نظر داشته باشید و اگر گردو، ماژیک، روغن و سرکه، و یا لاک پیدا نکردید، خمیردندان را بردارید. خمیردندان قابلیت این را دارد که خراش جزئی را به‌طور موقتی بپوشاند. بعدا می‌توانید با وسیله‌ای که رنگی شبیه چوب دارد، مجددا خراش مبل را ترمیم کنید.

ترمیم و تعمیر رنگ مبل چرمی

مبل‌های چرمی گران‌تر از مبل‌های پارچه‌ای هستند اما نگهداری متفاوتی هم نیاز دارند. در صورتی‌که مبل‌های چرمی در معرض تابش مستقیم نور خوردشید یا در مکانی گرم باشند، بعد از مدتی پوسته‌پوسته می‌شوند و رنگشان خراب می‌شود. به‌دلیل هزینه‌ی زیاد تعویض مبل، بهتر است روش‌های ترمیم و تعمیر رنگ مبل چرم را بدانید تا در منزل خودتان به این مشکل رسیدگی کنید.

۱. مبل چرم پوسته شده

چرم‌های مصنوعی مدام به این مشکل گرفتار می‌شوند و اگر هر سری بخواهید مبل را به‌کل عوض کنید، متحمل هزینه‌های زیادی می‌شوید. برای تعمیر، باید اول پوسته‌های ور آمده را بچینید. بعد، رنگ چرمی که عینا مثل روکش مبل خودتان باشد تهیه کنید و در قسمت‌های کنده شده بزنید. این کار را بهتر است وقتی بکنید که قسمت‌های آسیب دیده کم و ناچیز هستند. سپس بگذارید خشک شوند.

 پوسته پوسته ی چرم را چگونه ترمیم کنیم

۲. مبل چرم پاره

در صورتی که چرمِ مبل پاره شده و به ابرهای زیرینش رسیده، باید کاری فراتر از رنگ زدن انجام داد. ممکن است این پارگی به علت برخورد شی تیز به مبل یا توسط سیگار ایجاد شده باشد. در این وضعیت که قرار گرفتید، اول از همه با یک کهنه‌ی تمیز یا محلول پاک‌کننده‌ی مبل، آن را تمیز کنید.

چرمی به رنگ چرم مبلتان تهیه کنید. اگر نتوانستید، نزدیک‌ترین رنگ به مبلتان را انتخاب کنید. وصله‌ای کمی بزرگتر از پارگی مبل ببرید و چسب بزنید و داخل پارگی فرو کنید. برای این وصله باید کمی بزرگتر از پارگی باشد که زیر لایه‌های مبل برود و چیزی از اسفنج زیر مبل دیده نشود. کمی فشار وارد کنید که به‌خوبی بچسبد و تا چند ساعت روی صندلی نشینید. می‌توانید از سشوار هم برای تسریع خشک شدن استفاده کنید.

تعمیر مبل پاره شده با آچاره

تعمیر و ترمیم مبل پارچه‌ای

مبل‌های پارچه‌ای به‌دلیل تنوع بالایی که دارند برای خیلی‌ها انتخاب اول هستند. این مبل‌ها نسبت به مبل‌های چرمی ارزان‌تر هستند ولی خیلی‌ها بعد از خراب شدن رنگ روکش مبلشان، ترجیح می‌دهند به جای تعویض، آن را ترمیم کنند. در ادامه چند روش ساده و سریع برای ترمیم رنگ مبل پارچه‌ای را بررسی می‌کنیم.

۱. ترمیم و تعمیر مبل پارچه‌ای با رنگ

خیلی وقت‌ها حتی اگر روکش مبلتان هم خراب نشده باشد، ممکن است محض تنوع بخواهید رنگ روکش را عوض کنید. برای تهیه رنگ مناسب با توجه به پارچه مبلتان، می‌توانید از رنگ فروشان کمک بگیرید. موقع نقاشی مبل، از قلمو استفاده کنید و به سلیقه خودتان هرجا لازم بود را رنگ بزنید. در پایان برای خشک کردن سریع آن می‌توانید از سشوار کمک بگیرید.

مطلب پیشنهادی : انتخاب بهترین فوم برای مبل

تعمیر وسایل چوبی و پارچه ای آچاره

۲. ترمیم و تعمیر مبل پارچه‌ای به روش پتینه‌کاری

پتینه کاری یا رویه کوبی یکی از روش‌های ترمیم مبل پارچه‌ای است که صبر و بردباری زیادی لازم دارد. در این روش شما رویه‌ی پارچه‌ای مبل خود را جدا می‌کنید و روی پارچه دیگری می‌اندازید و مانند الگو، دور تا دور آن را می‌برید. سپس پارچه‌ جدید را روی مبل می‌گذارید و با میخ دورتادورش را محکم می‌کنید. در انتهای کار می‌توانید با یک نوار زیبا روی میخ‌ها را بپوشانید.

برای تعمیر مبلمان از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

پتینه کوبی - رویه کوبی با آچاره

جمع‌بندی

در این مقاله راه‌های مختلف تعمیر و ترمیم انواع مبل‌ها شرح داده شد. در صورتی که وقت و صبوری لازم را داشته باشید، می‌توانید این کار را در منزل انجام دهید. چنانچه خودتان نخواستید این کار را کنید و تمایل داشتید از نیروهای متخصص کمک بگیرید، می‌توانید روی تیم آچاره حساب کنید. پس از این که سفارش خود را در سایت ثبت کنید، تعمیرکاران آچاره به منزل شما می‌آیند و مبل‌مان شما را، هر جنسی که داشته باشند، ترمیم و احیا می‌کنند. 

در انتها، لطفا نظراتتان را درباره راه‌های معرفی شده در مقاله برای تعمیر رنگ مبل بفرمایید. شما چه راه‌هایی برای ترمیم رنگ مبل می‌شناسید؟ در قسمت نظرات حتما مطرح کنید.

 

4.3/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا