تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

دلیل برگشت خوردن آب کولر گازی به داخل

سرمایش و گرمایشسرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

برگشت خوردن آب کولر گازی به داخل ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی باشد. زمانی که متوجه نشت آب از کولر گازی خود شدید فورا باید آن را خاموش کرده و مشکل را حل کنید. اگر به استفاده از کولر گازی در این شرایط ادامه دهید ممکن است به دلیل تجمع آب کولرتان خراب شود. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا شایع‌ترین دلایل برگشت خوردن آب کولر گازی به داخل را به همراه روش رفع فوری آنها مورد بررسی قرار دهیم.

چرا کولر گازی رطوبت محیط را جمع می‌کند؟

سیستم تهویه مطبوع شما نه تنها دما را حفظ می‌کند بلکه بر میزان رطوبت خانه شما نیز تاثیر می‌گذارد. واحد کولر گازی داخلی از کویل‌های اواپراتور تشکیل شده است. هوای گرم خانه به داخل واحد کشیده شده و روی کویل‌های اواپراتور سرد دمیده می‌شود. این پروسه باعث متراکم شدن هوا شده و در نتیجه رطوبت کمتری در آن ایجاد می‌شود. رطوبت حاصل به داخل ظرف تخلیه می‌چکد که به خطوط تخلیه میعانات منتهی می‌شود. این خط به بیرون از خانه شما رفته و آب را تخلیه می‌کند.

آیا می‌توانید از کولر گازی خود در هنگام نشت آب استفاده کنید؟

کولر گازی شما حتی زمانی که آب نشتی دارد به کار خود ادامه خواهد داد. با این حال ممکن است متوجه کاهش قدرت آن در خنک کردن اتاق شوید. از آنجایی که دلیل نشتی را نمی‌دانید؛ ایده خوبی است که به محض اینکه متوجه چکیدن آب از کولر گازی شدید دستگاه را خاموش کنید. در برخی موارد آسیب به اجزای داخلی شدید است و اگر دستگاه شما به کار خود ادامه دهد می‌تواند منجر به خرابی کمپرسور شود. برگشت خوردن آب کولر گازی به داخل تهدیدی برای دیوارها، سقف‌، مبلمان و سایر وسایل خانه شماست. رطوبت بیش از حد می‌تواند منجر به رشد کپک شود.

چه چیزی باعث برگشت خوردن آب کولر گازی به داخل می‌شود؟

از گرفتگی خطوط تخلیه گرفته تا فیلترهای کولر گازی کثیف، دلایل زیادی می‌تواند وجود داشته باشد که کولر گازی شما نتواند رطوبت را از طریق کانال مناسب حذف کند. بیایید در ادامه  به مشکلات رایج کولر گازی که می‌تواند باعث برگشت خوردن آب کولر گازی به داخل  شود نگاهی بیندازیم.

1. گرفتگی خط تخلیه میعانات

این مورد یکی از رایج‌ترین دلایل نشتی آب کولر گازی است. رطوبت جمع شده توسط واحد در طول فرآیند رطوبت‌زدایی حاوی خاک و زباله است. با گذشت زمان اگر خط تخلیه میعانات تمیز نشود می‌تواند تجمع یافته و باعث انسداد شود. در نهایت آب در واحد کولر گازی شما شروع به جمع شدن می‌کند و باعث می‌شود که از ظرف تخلیه داخل خانه‌تان بیرون بریزد. برخی از سیستم‌های کولر گازی مدرن دارای یک کلید قطع کننده هستند که در صورت تشخیص گرفتگی خط میعانات، دستگاه را خاموش می‌کند. این راهکار گزینه‌ای عالی برای محافظت از خانه شما در برابر آسیب است. با این حال اگر واحد کولر گازی شما این آپشن را ندارد باید خودتان اقدام کنید.

برگشت خوردن آب کولر گازی به داخل

مطالعه بیشتر: علت آب ندادن کولر گازی یا عدم تخلیه آب از لوله میعانات

 

راه حل‌ گرفتگی خط تخلیه کولر گازی:

  1. کولر خود را خاموش کنید و ظرف تخلیه را پیدا کنید تا آب ساکن را بررسی نمایید. ظرف تخلیه را خالی کرده و آن را کاملا تمیز کنید تا از رشد کپک جلوگیری شود.
  2. خط تخلیه را پیدا کرده و میزان گرفتگی آن را بررسی کنید. در مرحله بعد یک برس سیمی بلند بردارید و خط لوله را کاملاً بشویید تا هرگونه ضایعات از بین برود. اگر به شدت گرفتگی داشته باشد ممکن است به پمپ یا جاروبرقی مخصوص نیاز باشد.

برای اطمینان از تمیز بودن آن، مقدار کمی آب بریزید و مطمئن شوید که به طور یکپارچه از انتهای دیگر خارج می‌شود.

تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

  1. به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، تمرکز بر نگهداری منظم کولر گازی باید در لیست اولویت شما باشد. به عنوان بخشی از روال نگهداری هر شش ماه یکبار سفید کننده را در خط تخلیه بریزید تا خط تخلیه میعانات را تمیز کنید.

این کار همچنین به حذف میکروب‌ها و جلوگیری از کپک زدن کمک می‌کند. با این حال تعداد دفعات را افزایش ندهید زیرا می‌تواند احتمال خوردگی را افزایش دهد.

2. لوله تخلیه زنگ زده یا آسیب دیده

یک تشت تخلیه در زیر کویل‌های اواپراتور کولر گازی یا در کنترلر هوا قرار دارد تا در حین چکه کردن، میعان را بگیرد. از اینجا آب به خط زهکشی و خارج از منزل می‌ریزد. حالا اگر ظرف تخلیه آسیب دیده یا زنگ زده باشد آب به جای رفتن به خط تخلیه شروع به نشت می‌کند. زمانی که واحد تهویه مطبوع حدود 15 تا 20 سال سن دارد علائم فرسودگی را نشان می‌دهد و زنگ زدگی خط فاضلاب یکی از اتفاقات رایج است. ظرف تخلیه می‌تواند به مرور زمان زنگ زده و خورده شود و دلیل نشت آب باشد.

تشت تخلیه ترک خورده باید به دقت و محکم بسته شود. ابتدا ظرف آبکش را به خوبی تمیز کنید و در مرحله بعد با استفاده از چراغ قوه و ریختن آب، ترک‌ها را شناسایی کنید. از یک درزگیر مقاوم و آب با کیفیت استفاده کنید تا ترک‌ها را از بین ببرید و با ریختن دوباره آب، سیستم را آزمایش کنید.

3. جدا کردن خط تخلیه

اگر خط تخلیه کولر گازی شما به درستی وصل نشده باشد قطع می‌شود و منجر به نشت آب کولر گازی شما می‌شود. خط تخلیه ممکن است به دلیل نصب نادرست، پس از تعمیر نامناسب قطع یا به مرور زمان شل شود. در صورت قطع شدن خط تخلیه، آب می‌تواند روی زمین جمع شود یا از سقف نشت کند. منبع نشتی بسته به محل واحد کولر گازی شما می‌تواند متفاوت باشد.

برگشت خوردن آب کولر گازی به داخل

مطلب پیشنهادی:کولر گازی بهتر است یا کولر آبی؟

4. شکستن پمپ میعانات یا سوئیچ شناور

اگر واحد کولر گازی مرکزی در مکانی مانند زیرزمین یا اتاق زیر شیروانی قرار گرفته باشد خروج آب از خط تخلیه همیشه آسان نیست. پمپ میعانات نقش اساسی در حذف آب از سیستم دارد. زمانی که سطح آب در مخزن پمپ میعانات گازی بالا می‌رود کلید شناور پمپ روشن می‌شود. سپس پمپ میعانات گازی را فعال می‌کند تا آب را به خارج از خانه شما تخلیه کند

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

اگر پمپ میعانات گازی خراب شود یا سوئیچ شناور ایراد پیدا کند آب را به خارج از واحد پمپ نمی‌کند. در نتیجه آب جمع شده و از کولر گازی شما شروع به ریختن می‌کند. شما نمی‌توانید این مشکل را خودتان به تنهایی حل کنید. برای تعمیر یا تعویض پمپ میعانات گازی، بسته به میزان آسیب باید با یک تکنسین تماس بگیرید.

5. ایجاد تراکم

تراکم بخشی طبیعی از فرآیند رطوبت‌زدایی کولر گازی شما است. با این حال تجمع بیش از حد میعان می‌تواند منجر به نشت آب کولر گازی از مجاری هوا یا دریچه‌ها شود. آب می‌تواند روی عایق خانه شما چکه کند و باعث آسیب شود. علاوه بر این می‌تواند باعث رشد کپک در مجاری هوا شود و کیفیت هوای داخل خانه شما را بدتر کند. تجمع تراکم ممکن است به دلایل زیر رخ دهد:

  • هوای گرم می‌تواند به سطح سرد مجاری هوا برسد در صورتی که به درستی عایق بندی نشده باشند و منجر به تراکم شوند. همین مشکل ممکن است زمانی رخ دهد که کانال شما از یک اتاق زیر شیروانی عبور کند که فاقد عایق یا عایق بندی ضعیفی است.
  • مسدود شدن مجاری، فیلترهای هوای کثیف و مسدود شدن پمپ تخلیه نیز می‌تواند منجر به نشت آب از مجاری هوا شود. زمانی که هوا به دلیل انسداد نمی‌تواند آزادانه در سراسر سیستم گردش کند داخل مجاری سردتر می‌شود و احتمال تعریق مجرای را افزایش می‌دهد.
  • رطوبت زیاد در تابستان احتمال ایجاد تراکم را افزایش می‌دهد. نشتی سقف و عدم تهویه می‌تواند سطح رطوبت را بیشتر کند. در حالت ایده آل، رطوبت خانه شما باید بین 30 تا 50 درصد باشد.

راه حل ایجاد تراکم:

  1. با عایق کاری کانال کولر گازی شروع کنید. زمانی که کانال با مواد عایق پوشانده می‌شود هوای گرم نمی‌تواند به مجاری سرد برسد. اگر کانال از قبل عایق شده باشد هر گونه آسیب را بررسی کنید و در اسرع وقت آنها را تعمیر کنید.
  2. عایق باید در اطراف کانال‌ها نصب شود تا از نفوذ هوای بیرون به داخل جلوگیری شود. حتماً اتاق زیر شیروانی خود را عایق بندی کنید به خصوص اگر کانال از آن عبور می‌کند.
  3. برای جلوگیری از افزایش خطر میعان، سقف نشتی را با کمک پیمانکار سقف تعمیر کنید. مراقبت از کولر گازی همچنین می‌تواند به جلوگیری از مشکلات نشت آب کمک کند زیرا کثیفی و زباله را از سیستم شما پاک می‌کند.

6. کویل‌های منجمد اواپراتور

کویل‌های اواپراتور بخشی از واحد داخلی کولر گازی شما هستند و به دلیل نشت مبرد یا مسدود شدن جریان هوا، ممکن است یخ بزنند. این مشکل می‌تواند منجر به تجمع رطوبت شود و باعث سرریز شدن ظرف تخلیه و نشت آب به بیرون گردد.

برگشت خوردن آب کولر گازی به داخل

راه حل مشکل کویل‌های منجمد در کولر گازی:

  • اگر کولر گازی شما در حال یخ زدن است باید منبع مشکل را پیدا کرده و آن را برطرف کنید.
  • اگر انسداد جریان هوا وجود دارد باید فیلترهای هوا، دریچه‌های برگشت، مجاری و فین کویل‌ها و غیره را بررسی کنید. تمیز کردن آنها جریان هوا را بازیابی می‌کند و می‌تواند به رفع یخ زدگی و نشت آب واحد کولر گازی شما کمک کند.
  • اگر تمیز کردن فیلترهای کولر گازی مشکل را حل نکرد ممکن است مبرد دستگاه شما کم شده باشد. اگر مبرد کافی وجود نداشته باشد کویل‌های اواپراتور خیلی سرد می‌شوند و در نتیجه یخ تشکیل خواهد شد. زمانی که یخ ذوب می‌شود آب از دستگاه شما شروع به چکیدن می‌کند.

7. فیلترهای هوای پر از زباله

همانطور که ذکر شد فیلترهای هوای کثیف نیز می‌توانند باعث یخ زدن کویل‌های اواپراتور شوند که منجر به نشت آب کولر گازی شما می‌شود. فیلترها گردش مناسب هوا را تضمین می‌کنند. آنها آلاینده‌های هوا را به دام می‌اندازند و اجازه می‌دهند هوای تمیز وارد خانه شما شود. این ذرات همراه با گرد و غبار می‌توانند در داخل فیلترها جمع شوند و به مرور زمان آنها را کاملا مسدود کنند. مسدود شدن فیلتر برای کیفیت هوای داخلی شما مضر است و همچنین می‌تواند به واحد شما آسیب برساند. همچنین منجر به جریان ضعیف هوای کولر گازی خواهد شد.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

علاوه بر این زمانی که فیلترهای هوا مسدود می‌شوند هوای گرم به‌راحتی از آن عبور نمی‌کند. در نتیجه مبرد گرما را جذب نمی‌کند و باعث می‌شود کویل‌های اواپراتور پس از مدتی یخ بزنند. هنگامی که آنها شروع به آب شدن می‌کنند، ممکن است متوجه یک گودال آب در داخل خانه خود شوید.

اول از همه باید آب چکه شده را به درستی جمع آوری کنید. اجازه ندهید به کف یا دیوارهای خانه شما آسیب برساند. پس از آن شروع به تمیز کردن فیلترهای کولر خود کنید. قبل از اینکه فیلترها را دوباره در دستگاه خود قرار دهید بگذارید کاملا خشک شوند. توصیه می‌شود فیلتر هوا را در فصل اوج مصرف که سیستم تهویه مطبوع شما برای مدت طولانی استفاده می‌شود تمیز کنید.

باید هر دو هفته یکبار آنها را تمیز کنید و هر 3 تا 4 ماه یکبار تعویض نمایید. می‌توانید یادآوری‌ها را تنظیم کنید یا اگر یک مینی اسپلیت، پنجره یا کولر گازی قابل حمل دارید گزینه بهتر استفاده از کنترل‌کننده AC هوشمند است. به عنوان مثال، کنترلر هوشمند می‌تواند به شما کمک کند تا سطح تمیزی فیلتر هوای خود را کنترل کنید و از زمان تمیز کردن بعدی مطلع شوید.

مطلب پیشنهادی:تشخیص چند هزار بودن کولر گازی

8. نصب نادرست کولر گازی

اگر اخیراً یک واحد جدید نصب کرده‌اید و شروع به چکیدن آب کرده است ممکن است تعجب کنید که چرا کولر جدید شما نشتی آب دارد.مشکل ممکن است به دلیل نصب نادرست باشد. به عنوان مثال زمانی که لوله‌های کولر گازی و تخلیه متناسب نباشند مانع جریان آب از ظرف تخلیه می‌شود.

در نتیجه واحد کولر گازی شما شروع به نشت آب می‌کند. به همین ترتیب زمانی که یک کولر مرکزی تراز نباشد می‌تواند آب را به داخل خانه بریزد. اگر یک واحد پنجره کاملاً صاف نصب شود آب شروع به چکیدن در داخل خانه می‌کند و باعث به هم ریختگی زیادی می‌شود.

برگشت خوردن آب کولر گازی به داخل

محل نصب کولر گازی بسیار مهم است. کولر گازی مرکزی باید روی یک سطح صاف نصب شود. اگر روی سطح ناهموار باشد برای حل این مشکل از پد کولر گازی استفاده کنید. پنجره کولر باید از جلو به سمت بالا متمایل شود تا آب به جای ریختن به داخل، از بیرون تخلیه شود.

جمع بندی

با نگهداری مناسب می‌توانید از بسیاری از مشکلات نشتی آب کولر گازی جلوگیری کنید. هنگام تنظیم واحدهای داخلی و خارجی، تکنسین با تجربه قطعات اصلی را برای هر گونه مشکل احتمالی بررسی می‌کند. همچنین سرویس سالانه به عملکرد کولر گازی شما کمک می‌کند تا در اوج عملکرد کار کند و خانه شما را در طول سال خنک نگه دارد.

در این مقاله از مجله آچاره به بررسی دلایل برگشت خوردن آب کولر گازی به داخل و راه‌های رفع آن پرداختیم. شما می‌توانید سوالات و دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا پاسخ خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن از متخصصین آچاره دریافت کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید