علت جوش نیامدن سماور برقی

لوازم خانگیچای و قهوه ساز

این روزها خیلی از افراد برای رسیدن به کارهای روزمره به زمان بیشتری نیاز دارند. استفاده از لوازم الکتریکی به خصوص در خانه و خانه‌داری در خیلی از موارد سرعت عمل را بالا می‌برد. یکی از این لوازم، سماور برقی است که باعث می‌شود آب زیادی در زمان کمتری جوش بیاید؛ اما گاهی اوقات ممکن است عملکرد آن دچار مشکلاتی شود. یکی از این مشکلات جوش نیامدن سماور برقی است. در این مقاله قصد داریم تا اجزای تشکیل‌دهنده سماور برقی را به شما معرفی و درباره معایب و مشکلات سماور برقی برایتان توضیح دهیم.

اجزاء تشکیل‌دهنده سماور برقی

  • بدنه
  • پایه سماور
  • المنت
  • ترموستات بی متالی
  • لامپ خبر
  • سیم‌های رابط
  • وارنیش یا عایق نسوز
  • فیوز
  • مقوا و نخ نسوز
  • ترمینال چینیاجزاء تشکیل دهنده سماور برقی

جوش نیامدن سماور برقی به دلیل روشن نشدن دستگاه

خیلی از مواقع ممکن است علت جوش نیامدن سماور برقی به دلیل روشن نشدن آن باشد. به‌صورت کلی روشن نشدن سماور برقی یکی از مشکلات رایج این سماورها است.

  • اولین دلیل برای روشن نشدن سماور برقی را می‌توان عدم وجود جریان برق در پریز در نظر گرفت. برای بررسی این مورد با استفاده از یک ولت‌متر و با رعایت همه نکات ایمنی، به سراغ پریز برق بروید. اگر متوجه شدید پریز برق ندارد، مشکل را برطرف کنید.
  • یکی دیگر از مواردی که می‌تواند مانع از روشن شدن سماور و در نهایت جوش نیامدن سماور شود، ایجاد اتصال در سیم‌بندی سماور است. برای برطرف کردن این مشکل درپوش تحتانی سماور را باز کنید تا در صورت وجود هر نوع سیم قطع شده، آن را تعویض یا تعمیر کنید.
  • مورد بعدی خراب بودن ترموستات سماور است که باعث روشن نشدن سماور برقی می‌شود. ترموستات در سماور وظیفه تنظیم حرارت را بر عهده دارد و یکی از قطعات مهم دستگاه است. برای عیب‌یابی کردن ترموستات سماور، اهم‌متر تنظیم‌شده روی رنج R×۱ را به دو پایه ترموستات وصل کنید. اگر ترموستات مشکلی نداشته باشد، عقربه آن منحرف می‌شود. در غیر این صورت ترموستات مشکل دارد و باید آن را تعمیر یا تعویض کنید.
  • یکی دیگر از عواملی که باعث روشن نشدن سماور و جوش نیامدن سماور برقی می‌شود، سوختن سیم‌های درون سماور است. سماورهای برقی به عایق حرارتی یا همان مقوا و نخ نسوز مجهز هستند تا مانع از سوختن سیم‌های داخلی دستگاه شوند. زمانی که عایق حرارتی فرسوده شود، حرارت به سیم‌ها نفوذ می‌کند و باعث سوختن سیم‌ها می‌شود. در این صورت باید عایق حرارتی سماور را تعمیر یا تعویض کنید.
  • خراب شدن دوشاخه سماور، یکی دیگر از عوامل روشن نشدن آن است. با استفاده از ولت‌متر و رعایت نکات ایمنی، دوشاخه را بررسی کنید. در صورت وجود مشکل در دوشاخه آن را تعمیر یا تعویض کنید.

بیشتر بخوانید: طرز استفاده از سماور برقی مایر

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

سماور همزمان با اتصال برق روشن می‌شود

در صورتی که سماور برقی هم‌زمان با اتصال برق، روشن می‌شود یعنی ترموستات دچار مشکل شده است. در صورتی که به محض وصل کردن دوشاخه سماور به پریز و بدون فشار دادن دکمه خاموش و روشن، سماور روشن می‌شود، یعنی ترموستات خراب شده است.

جوش نیامدن سماور برقی به دلیل زیاد نشدن دمای آب

زمانی که سماور روشن است ولی افزایش دمای آب به‌کندی صورت می‌گیرد، یعنی المنت یا تنوره سماور دچار رسوب شده است. اگر علت جوش نیامدن سماور برقی شما این مشکل است، می‌توانید این مشکل را با جرم‌گیری برطرف کنید. بهتر است برای جرم‌گیری سماور از پودرهای مخصوص یا جوش‌ شیرین استفاده کنید.جوش نیامدن سماور برقی

خاموش شدن سماور برقی قبل از جوش آمدن آب

یکی دیگر از دلایل جوش نیامدن سماور برقی می‌تواند به دلیل خاموش شدن سماور قبل از جوش آمدن آب باشد. در این حالت سماور روشن می‌شود، اما آب به نقطه جوش نمی‌رسد و قبل از به جوش آمدن آب سماور خاموش می‌شود. در این صورت چند دلیل برای بروز این مشکل وجود دارد.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

1. خراب شدن ترموستات

برای رفع خرابی ترموستات ابتدا آن را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت و سپس در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا سماور روشن شود. این کار باعث می‌شود تا تنظیمات ترموستات درست شود.خراب شدن ترموستات

2. فرسوده شدن عایق حرارتی

در صورتی که عایق حرارتی فرسوده و یا دچار مشکل شود، گرمای زیادی به ترموستات منتقل می‌شود و عملکرد ترموستات را دچار اختلال می‌کند.

3. خراب شدن تیغه ترموستات

خراب شدن تیغه ترموستات، عملکرد ترموستات را مختل می‌کند و باعث می‌شود قبل از رسیدن آب به نقطه جوش، مدار را قطع و المنت را خاموش کند. در این حالت باید ترموستات را تعویض کنید.

بیشتر بخوانید: رسوب‌زدایی سماور؛ روش‌هایی موثر و سریع

کلام آخر

عملکرد سماور برقی می‌تواند مانند خیلی از لوازم خانگی دیگر دچار مشکل شود، اما برطرف کردن مشکلات آن کار سختی نیست. در خیلی از مواقع با نگهداری صحیح از سماور می‌توانید از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید. از جمله این موارد نگهداری می‌توان به استفاده از آب فیلترشده، بیش از حد پر نکردن آب سماور، جرم گیری کردن سماور به طور مرتب اشاره کرد. امیدواریم که از مطالعه این مقاله بهره برده باشید.

4.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا