تعمیر پمپ آب تعمیر پمپ آب

علت روشن ماندن چراغ قرمز پمپ آب چیست؟

ساختمانپمپ

کلید اتومات پمپ آب وظیفه روشن و خاموش شدن پمپ را برعهده دارد. به عبارت دیگر هنگام باز کردن شیر آب، ست کنترل، دستور روشن شدن پمپ را می‌‌دهد و موقع بستن شیر آب ساختمان هم دستور خاموش شدن پمپ آب توسط ست کنترل صادر می‌شود. این کلید اتومات از قطعات متعددی تشکیل شده و روی پمپ آب تعبیه می‌‌شود. برای مثال یکی از این قطعات، 3 عدد چراغ است که هرکدام از آن‌ها رنگ مختص به خودشان را دارند.
وقتی که هرکدام از این چراغ‌ها روشن می‌‌شوند، حامل یک پیام مهم برای کاربر هستند یا هشدار می‌‌دهند. 3 رنگ این چراغ سبز، زرد و قرمز است. همان‌طور که می‌‌دانید چراغ قرمز در همه‌جا نشان از بروز یک خطر دارد و روشن شدن این چراغ در وسایل مکانیکی و برقی چندان خوشایند نیست؛ زیرای نشان می‌‌دهد که در کار به خطا یا یک مشکل برخورده‌ایم. در این مطلب قصد داریم بیشتر به بررسی این موضوع بپردازیم. پس با ما همراه باشید تا علت روشن ماندن چراغ قرمز پمپ آب را بیشتر توضیح دهیم.

چراغ قرمز یا همان چراغ failure چیست؟

همان‌طور که توضیح دادیم، یکی از بخش‌های مهم سیستم پمپ آب، کلید اتومات است که به جهت کنترلِ روشن و خاموش شدن پمپ، روی آن نصب می‌‌شود. کلیدهای اتومات پمپ آب، 3 چراغ روی بدنه خود دارند که هرکدام با توجه به رنگی که دارند، یک پیام مشخص را به کاربر نشان می‌‌دهند.روشن ماندن چراغ قرمز پمپ آب

مطلب پیشنهادی: روشن شدن خودکار پمپ آب

  • چراغ سبز رنگ کلید اتومات پمپ آب

چراغ سبز یکی از 3 چراغ موجود روی کلید اتومات پمپ آب است. اگر برچسب روی کلید اتومات را با دقت مشاهده کرده باشید، خواهید دید که در کنار این چراغ از کلمه “Power On” استفاده شده است. وقتی که سیستم پمپ آب به شبکه برق متصل می‌‌شود، این چراغ سبز روشن خواهد شد.

  • چراغ زرد کلید اتومات پمپ آب

پس از این‌که 2 ثانیه از ورود برق به درون سیستم گذشت، دستگاه این‌طور تشخیص می‌‌دهد که پمپ آب روشن شده است. درنتیجه هم چراغ “Power On” به رنگ زرد درآمده و بر روی کلید اتومات پمپ آب روشن می‌‌شود.

تعمیر پمپ آب
تعمیر پمپ آب

  • چراغ قرمز کلید اتومات پمپ آب

بعد از این‌که پمپ آب روشن شد، دستگاه چند ثانیه شروع به کار کردن می‌‌کند تا سیستم را به‌منظور رسیدن به فشار لازم و مورد‌نیاز برای تامین آب درون لوله‌ها پر کند. حالا اگر این فرآیند با هر اختلالی مواجه شود یا به‌‌عبارت دیگر پمپ آب نتواند هیچ آبی را پمپاژ کند، در اینجا چراغ قرمز یا همان “Failure” بر روی کلید اتومات روشن می‌‌شود.

پس چراغ Failure یا همان چراغ خطا پمپ آب، روی کلید اتومات تعبیه شده و تنها وقتی روشن می‌‌شود که یک مشکل برای پمپاژ کردن آب به‌وسیله پمپ وجود داشته باشد.

علت روشن ماندن چراغ قرمز پمپ آب

پیش‌تر گفتیم که روشن شدن و روشن ماندن چراغ قرمز پمپ آب، اتفاق خوبی نیست و نشانه خراب بودن یا وجود یک ایراد در دستگاه است. اما در این مواقع اگر چنین چیزی رخ داد باید علل‌های موجود را بررسی کنیم تا از بروز اتفاقات بدتر جلوگیری شود. وقتی که یک ست کنترل روی پمپ نصب می‌‌کنید، در واقعیت قصد دارید که عملکرد پمپ را زیرنظر داشته باشید و آن را کنترل و مدیریت کنید.

مدیریت این‌کار برعهده ست کنترل است که هم فشار را تنظیم می‌‌کند و هم پمپ را اتومات می‌‌کند تا از همیشه روشن بودن پمپ جلوگیری کند. بنابراین استهلاک دستگاه نیز کاهش پیدا خواهد کرد. لازم به ذکر است که یکی از دلایل عمده سوختن پمپ آب خانگی، خشک کردن آن است اما ست کنترل باعث جلوگیری از بروز این اتفاق می‌‌شود.

به این ترتیب اگر به هر دلیلی، آب داخل پمپ جریان نداشته باشد و نتواند آب را پمپاژ کند، ست کنترل، پمپ را به‌منظور جلوگیری از سوختن و آسیب‌های احتمالی خاموش می‌‌کند. پس از آن چراغ قرمزی را روشن می‌‌کند تا شما به وضع دستگاه رسیدگی کنید. بنابراین یکی از علل روشن ماندن چراغ قرمز پمپ آب، به خاطر نبود آب درون پمپ یا عدم توانایی پمپ در انتقال آب است. در ادامه به بررسی 4 دلیل دیگر روشن ماندن چراغ Failure پمپ آب می‌‌پردازیم.پمپ آب قرمز

  • استفاده از قطر غیراستاندارد لوله برای دهانه ورودی پمپ

برای این‌که قطر لوله برای دهانه ورودی پمپ شما کاملا استاندارد و اندازه باشد، باید از یک لوله‌کش متخصص و ماهر کمک بگیرید. بعضی از افراد تخصص چندانی ندارند یا تازه‌کار هستند و هنوز به اصول کار مسلط نشده‌اند و با نصب غیراستاندارد، باعث بروز برخی مشکلات می‌‌شوند.

استفاده از لوله‌های کم قطری که قطر کمتری از دهانه ورودی پمپ دارند، باعث کاهش فشار آب ورودی خواهد شد. به این ترتیب ست کنترل تشخیص می‌‌دهد که آب ورودی کم است و پمپ را خاموش می‌‌کند. درنهایت شما باید یک چراغ Failure دیگر نصب کنید.علت روشن ماندن چراغ قرمز پمپ آب

مطالعه بیشتر: تعمیر پمپ دستگاه تصفیه آب خانگی

  • مسدود شدن ورودی یا خروجی پمپ آب

حتی تصفیه‌شده‌ترین آب موجود هم دارای املاحی است که به مرور زمان باعث رسوب‌گرفتگی می‌‌شوند. بنابراین باید پمپ را به‌صورت دوره‌ای سرویس کنید. البته توجه داشته باشید که برای سرویس صددرصد از یک متخصص و سرویس کار ماهر کمک بگیرید و خودتان این‌کار را انجام ندهید.

مقدار املاح آب در بعضی از مناطق بیشتر است و همین دلیل هم ممکن است رسوب‌گرفتگی زودتر اتفاق بیفتد. بنابراین بهتر است تا پمپ آب خانگی در این مناطق، هر 6 ماه یک‌بار و در مناطق عادی سالی یک‌بار سرویس شود.

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر پمپ آب!

  • بسته بودن شیر ورودی آب به پمپ

یکی از دلایل روشن شدن چراغ Failure پمپ آب، به‌خاطر خشک کار کردن پمپ بود. یکی از دلایل خشک کار کردن این است که شاید فراموش کرده‌اید شیر اصلی ورودی به پمپ را باز کنید تا جریان آب وارد دستگاه شود. مسلما وقتی که آبی نباشد، ست کنترل هم اخطار داده و پمپ را خاموش می‌‌کند.

  • سوختن کیت الکترونیکی ست کنترل

یکی از ضعف‌های ست کنترل، سوختن کیت الکترونیکی یا بورد آن‌هاست. این اتفاق خیلی زودتر برای کنترل‌های بی‌کیفیت اتفاق میفتد و طبیعتا برای کنترل‌های باکیفیت، خیلی دیرتر اتفاق خواهد افتاد. اما این موضوع اصلا نگران کننده نیست!

چراکه اگر بورد بسوزد می‌‌تواند آن را به‌صورت جداگانه تهیه کرده و عوض کنید. پس اگر دیدید که چراغ Failure بدون این‌که موارد گفته شده اتفاق بیفتد، روشن می‌‌شود، کیت الکترونیکی به احتمال زیاد سوخته است. البته بعضی وقت‌ها علت این اتفاق می‌‌تواند گیرپاژ کردن پمپ هم باشد.علت خاموش شدن پمپ آب

نحوه رفع مشکل روشن شدن چراغ قرمز پمپ آب

فرض کنید به هر دلیلی در پمپ آب خود با روشن شدن چراغ خطا مواجه شدید. در این صورت باید چه اقداماتی انجام دهید؟

ما به شما توصیه می‌‌کنیم که در مرحله اول دکمه Restart موجود روی کلید اتومات پمپ را فشار دهید. فراموش نکنید که این روش زمانی جواب می‌‌دهد که علت روشن شدن چراغ قرمز پمپ آب، به‌‌خاطر گرفتگی در مسیر آب ورودی به پمپ باشد؛ بنابراین پمپ مدام روشن و خاموش می‌‌شود و درصورتی که برای رفع مشکل آن اقدام کنید، دستگاه دوباره شروع به کار می‌‌کند.

در مرحله بعد بهتر است به خاطر رفع این مشکل، علت رخ دادن خطا را بررسی کرده و بعد برای رفع خطا اقدام کنید. به‌عنوان مثال ممکن است که مشکل روشن شدن کلید خطای پمپ آب به‌خاطر استاندارد نبودن قطر لوله ورودی به پمپ باشد. برای رفع این مشکل می‌‌توانید با بازسازی لوله‌کشی پمپ آب و استفاده از یک لوله با قطر بیشتر، مشکل دستگاه را از ریشه حل کنید.

تعمیرات انواع پمپ آب با تیم آچاره

اگر هم بروز این مشکل به‌خاطر عدم تنظیم بودن پیچ کلید اتومات باشد، می‌‌شود با شل کردن پیچ، فشار غیرطبیعی آب پمپ و درنهایت روشن شدن چراغ خطا را برطرف کرد. اگر علت اصلی بروز این خطا در پمپ آب، خرابی برد باشد، باید برای تعویض آن اقدام کنید. البته دستورالعمل دیگری هم برای برطرف کردن مشکل روشن شدن چراغ قرمز پمپ آب در صورت خراب بودن برد آن وجود دارد که درواقع یک راهکار موقت است.پمپ آب قرمز

از آن‌جایی که چراغ خطای پمپ آب در اثر نیروی مغناطیس موجود در آهن‌ربا خاموش می‌‌شود، راهکار این است که تا زمان تعویض برد، یک آهن‌ربای کوچک را در کنار کلید اتومات پمپ قرار دهید. اما این راهکار کاملا موقتی است و باید زودتر برای رفع این مشکل در کلید اتومات پمپ آب اقدام کنید.

وجود رسوب و انسداد در ورودی آب پمپ

در بعضی از موارد که پمپ از نظر میزان منبع آب مشکلی نداشته باشد، نحوه لوله‌کشی پمپ آب، اندازه پیچ تنظیم‌کننده کلید اتوماتیک و گرفتگی لوله ورودی آب به پمپ، به علت‌هایی مانند سنگ‌ریزه یا رسوب باعث می‌‌شود چراغ خطا در پمپ آب روشن شود.

پمپ آب قرمز

نتیجه‌گیری

همان‌طور که گفتیم، وظیفه روشن و خاموش شدن پمپ برعهده کلید اتومات پمپ است. درواقع هنگام باز کردن شیر آب، ست کنترل دستور روشن شدن پمپ را داده و موقع بستن شیر آب ساختمان هم، دستور خاموش شدنش را می‌‌دهد. کلید اتومات روی پمپ آب تعبیه شده و قطعات مختلفی آن را تشکیل می‌‌دهند. یکی از این قطعات مهم، 3 چراغ بود که هرکدام به یک رنگ درمی‌آیند و پیام مخصوصی را به مصرف‌کننده می‌‌دهند.

روشن شدن چراغ قرمز پمپ آب خطرناک بوده و علل مختلفی نیز دارد. برای این‌که از روشن ماندن چراغ قرمز پمپ آب جلوگیری شود، راهکارهای زیادی را ارائه دادیم. علاوه‌بر این تاکید کردیم که برای رفع این مشکل باید از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

4.2/5 - (5 امتیاز)

9 دیدگاه

  1. سلام‌ببخشید پمپ اب زود به زود کار میکنه ووقتی که روشن میشه چراغ قرمز ان هم روشن میشه اشکالش چیه

  2. سلام
    خواستم بگم دلیل روشن ماندن چراغ قرمز در ست کنترل از ورود هوا به داخل لوله ورودی به ساختمان میباشد که معمولا در هنگام قطعی آب توسط سازمان آب رخ می‌دهد که برای رفع آن قبل از هر اقدام دیگر ابتدا شیر آخرین نقطه ساختمان که همان حمام میباشد را باز کنید تا هوای داخل لوله خارج شود پمپ خودش روشن میشه

    1. متشکرم، مشکل حل شد.
      ولی نمیدونم آیا روشن شدن لحظه ای چراغ قرمز Failure در هنگام شروع به کار طبیعی هست یا نه؟

  3. سلام پمپ اب چراغ قرمز روشنه و هر کار میکنم پمپ تحت هیچ شرایطی روشن نمیشود دکمه ریست هم میزنم یه صدای تق کوچیک میده ولی پمپ کار نمیکنه علت چی میتونه باشه ممنون میشم راهنمایی کنین

  4. سلام پمپ اب چراغ قرمز روشن میشه تادکمه فشار ندیم روشن نمیشه میتونه علت چی باشه

  5. سلام پمپ چراغ قرمز روشن میشه تا دکمه روشن فشار ندیم روشن نمیشه علت چی میتونه باشه راهنمایی کنید

  6. سلام آب شهری ما قطع میشه . توی تانک آب ابش تموم میشه و چراغ قرمز روشن میشه.کی درست میشه این؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

نصب و تعمیر پمپ آب

درخواست تعمیر و عیب یابی انواع پمپ آب!

 

کلیک کنید