تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

علت نشتی گاز یخچال و 6 روش برای تست نشتی

لوازم خانگییخچال و فریزر

در زندگی مدرن همه ما وابستگی بسیاری به دستگاه‌هایی همچون یخچال، لباسشویی و … داریم و در صورتی که عملکرد آن‌ها با اختلال مواجه شود، روزهای سختی را تجربه خواهیم کرد. برخی از این دستگاه‌ها صرفا برای دقایقی در روز مورد استفاده قرار می‌گیرند اما یخچال از جمله لوازمی است که باید به صورت مداوم کار کند تا محتویات آن سالم و تازه بماند. در نتیجه اگر عملکرد یخچال ما برای یک روز هم با مشکل روبه‌رو شود، عواقب متعددی را برای ما به همراه دارد.

اما نحوه کارکرد این دستگاه به چه صورت است؟ یخچال نیز همانند دیگر لوازم خانگی از در کنار هم قرار گرفتن چندین بخش مختلف تشکیل شده و همکاری این اجزا نهایتا منجر به عملکرد صحیح یخچال می‌شود. از بین این اجزا احتمالا نام گاز یخچال را شنیده‌اید. گاز یخچال در واقع عاملی است که در این سیستم منجر به کاهش دمای محفظه داخلی یخچال شده و نقش بسیار تاثیرگذاری را در این جهت ایفا می‌کند.

حال اگر بستری که این گاز را درون خود نگه داشته به هر علتی دچار نشتی شود، عملکرد کلی یخچال ما در معرض خطر قرار خواهد گرفت. شاید بپرسید که علت نشتی گاز یخچال چیست؟ بهتر است قبل از پاسخ به این سوال کمی بیشتر با ساختار یخچال و گاز آن آشنا شویم. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتها با ما همراه باشید.

محفظه داخلی یخچال چگونه سرد می‌شود؟

آیا تا به حال کمی الکل به پوست خود زده‌اید؟ هنگامی که الکل با پوست برخورد می‌کند، این ناحیه احساس سرما را تجربه خواهد کرد. علت این مسئله را می‌توان به این صورت مطرح کرد که الکل حرارت دست شما را به خود جذب می‌کند تا انرژی لازم برای تبخیر شدن را به دست آورد و در نتیجه این جذب حرارت، پوست ما سرما را حس خواهد کرد.

در سیستم یخچال نیز، گاز چنین نقشی داشته و با جذب حرارت موجود در محفظه یخچال، باعث کاهش دمای آن می‌شود. سه قسمت در این روند نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. این قسمت‌ها عبارت‌اند از:

محفظه داخلی یخچال

کمپرسور

این قسمت که گاهی اوقات با نام موتور نیز مورد اشاره قرار می‌گیرد، قلب یخچال است. نام کمپرسور به قابلیت متراکم‌کنندگی این قطعه اشاره دارد که در نتیجه آن گاز موجود در لوله‌های یخچال متراکم می‌شوند.
تعمیر یخچال
تعمیر یخچال فریزر

کندانسور

پس از این که روند متراکم‌سازی توسط کمپرسور انجام گرفت، گاز وارد کندانسور خواهد شد. گاز یخچال در این مرحله حرارت خود را از دست داده و دمای آن کاهش می‌یابد. در نتیجه این کاهش دما، گاز به حالت مایع در آمده و به سمت تبخیرکننده (اواپراتور) حرکت می‌کند.

کمپرسور یخچال

تبخیرکننده (اواپراتور)

گاز یخچال که پس از عبور از کندانسور حالت مایع به خود گرفته است پس از ورود به تبخیرکننده، حرارت محیط اطراف را به خود جذب کرده و علاوه بر کاهش دمای محیط داخلی یخچال، بر اثر حرارت دریافتی دوباره به حالت گاز در آمده و بار دیگر روانه کمپرسور خواهد شد.

از نحوه عملکرد یخچال می‌توانیم به نقش بسیار مهم گاز یخچال در تمام این مراحل پی ببریم. حال اگر گاز یخچال به دلیل نشتی از این سیستم خارج شود، به مرور زمان یخچال قابلیت خود در کاهش دما را از دست داده و در نهایت غیرقابل استفاده خواهد شد.

به همین دلیل نشتی گاز یخچال را نمی‌توان به هیچ عنوان نادیده گرفت و باید در سریع‌ترین زمان ممکن برای برطرف کردن این مشکل تدابیر لازم در نظر گرفته شود. در این راستا به بررسی علت نشتی گاز یخچال خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید تعمیر سوراخ شدن یخچال فریزر

علت نشتی گاز یخچال

تعداد زیادی از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که باز و بسته کردن درب یخچال و یا باز گذاشتن طولانی مدت درب آن، به خالی شدن گاز یخچال منجر می‌شود. با این که این رفتار مسلما به یخچال ما آسیب خواهد زد، آن را نمی‌توان علت نشتی گاز یخچال در نظر گرفت بلکه این رفتار باعث آسیب به کمپرسور و دیگر قطعات درگیر خواهد شد.

همان‌طور که اشاره کردیم گاز یخچال به طور مداوم در بین قسمت‌های مختلف در حرکت است و به این وسیله دمای یخچال را در بازه موردنظر نگه می‌دارد. وجود هر گونه مشکلی در این مسیر و بستر حرکت گاز یخچال، می‌تواند به خارج شدن گاز از یخچال منجر شود.

اما علت نشتی گاز یخچال را می‌توانیم به سه دسته کلی تقسیم کنیم که در ادامه به بررسی هر کدام از این عوامل خواهیم پرداخت.

بررسی علت نشتی گاز یخچال

آسیب به لوله مویی و …

در بعضی از موارد در حین جابه‌جایی یخچال و یا بر اثر بی‌دقتی به قسمت‌هایی همچون لوله مویی، فیلتر تصفیه گاز و یا دیگر بخش‌هایی که گاز یخچال از آن‌ها عبور می‌کند، آسیب وارد می‌شود. اگر بر اثر ضربه و یا فشار قسمتی از این اجزا سوراخ شده و یا بر اثر جابه‌جایی قطعات دچار نشتی شود، گاز یخچال به مرور از این نقطه یا نقاط خارج شده و عملکرد یخچال را با چالش مواجه می‌کند.

بیشتر بخوانید  علت اتومات نکردن یخچال فریزر

علت نشتی گاز یخچال چیست

پوسیدگی لوله‌ها، علت نشتی گاز یخچال

سلامت لوله‌های موجود در یخچال یک عامل مهم برای کارکرد صحیح یخچال و گاز آن محسوب می‌شود و در صورت پوسیدگی و یا خوردگی آن‌ها، گاز یخچال دچار نشتی خواهد شد.

این لوله‌ها باید به صورت مرسوم از جنس مس تهیه شده باشند تا در معرض خطرات احتمالی از این دست قرار نگیرند اما برخی از سازندگان یخچال به دلیل هزینه بالای مس، از دیگر موادهای اولیه برای ساخت این لوله‌ها استفاده کرده که در نهایت به پوسیدگی آنها منجر می‌شود.

هنگام خرید یخچال توجه داشته باشید که سازنده دستگاه از بهترین مواد اولیه موجود برای ساخت یخچال استفاده کرده باشد تا در بلندمدت عملکرد این دستگاه با مخاطره مواجه نشود.

نظافت ناصحیح یخچال (برفک‌زدایی و …)

به طور معمول زمانی که یخچال ما برفک می‌زند، برای از بین بردن آن اقدام خواهیم کرد. این نظافت که بعضا با استفاده از برخی ابزارآلات صورت می‌گیرد، می‌تواند منجر به نشت گاز یخچال شود. از آن جایی که تبخیرکننده یا اواپراتور در یخچال‌های جدید و صفحه تریزون در مدل‌های قدیمی‌تر، درون یخچال یا فریزر قرار دارند و در طی گذشت زمان روی آن‌ها برفک تشکیل می‌شود، در صورت استفاده از ابزار تیز برای از بین بردن برفک می‌توانیم به ساختار این بخش آسیب زده و باعث نشت گاز یخچال شویم. در این روند به هیچ عنوان از ابزارآلات تیز و برنده استفاده نکرده و با خاموش کردن یخچال این برفک‌زدایی را به مرور خاتمه دهید. در این صورت خطرات احتمالی به حداقل رسیده و عمر مفید یخچال شما افزایش خواهد یافت. حالا که علت نشتی گاز یخچال را مرور کردیم باید به بررسی روش تست نشتی گاز یخچال بپردازیم.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

روش تست نشتی گاز یخچال + علائم نشتی

آگاه بودن از اهمیت گاز یخچال در عملکرد صحیح این دستگاه کافی نیست و اطلاع پیدا کردن از مشکل و رفع آن است که در سلامت یخچال ما بسیار موثر می‌باشد. در بسیاری از موارد با این که مدت‌ها از نشت گاز یخچال می‌گذشته، افراد تا زمانی که یخچال عملکرد کلی خود را از دست نداده، متوجه وجود این مشکل نشده‌اند.

باید گفت که هر چه زودتر متوجه نشت گاز یخچال خود شویم، برطرف کردن مشکل روند راحت‌تری داشته و در صورتی که مدت زیادی از شروع این نشتی گذشته باشد، زمان و هزینه بیشتری صرف رفع این چالش خواهد داشت. اما چگونه باید متوجه نشتی گاز یخچال خود شویم. در ابتدا به برخی از علائمی که می‌توانند نشان‌دهنده نشتی گاز یخچال باشند، اشاره خواهیم کرد. این علائم را می‌توان به 6 دسته تقسیم کرد که به شرح ذیل می‌باشند:

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر یخچال!

1. گرم شدن محتویات یخچال

زمانی که یخچال ما دچار نشتی گاز شده باشد، دمای محفظه آن به مرور گرم‌تر خواهد شد و این روند تا تمام شدن کامل گاز دستگاه ادامه خواهد داشت. در صورتی که متوجه افزایش دمای داخل یخچال و محتویات داخل آن شدید، باید از عدم نشتی گاز اطمینان حاصل کنید. برای اطلاع یافتن از روش تست نشتی گاز یخچال قسمت بعد را از دست ندهید.

2. فعالیت بدون توقف کمپرسور (موتور)

زمانی که دمای محفظه داخلی یخچال به علت نشتی گاز آن افزایش پیدا کند، کمپرسور به جبران این افزایش دما بر خواهد آمد و با فعالیت بیشتر سعی در کاهش مجدد دما خواهد داشت. به مرور زمان این افزایش دما به حدی خواهد رسید که کمپرسور تقریبا بدون توقف فعالیت خواهد کرد. اگر متوجه فعالیت بیش از حد کمپرسور یخچال خود شدید، احتمال نشتی گاز دستگاه وجود دارد.

مقاله پیشنهادی 7 مرحله برای بسته بندی یخچال هنگام اسباب کشی

3. بوی عجیب

گاز فریون که انواع مختلف آن به عنوان گاز یخچال مورد استفاده قرار می‌گیرد، گازی بی‌رنگ است ولی بوی آن را می‌توان تشخیص داد. اگر اطراف یخچال خود بوی مواد شیمیایی و یا فاسد شدگی حس می‌کنید بهتر است برای تست نشتی گاز یخچال خود دست به کار شوید. البته احتمال این که این بو منشا دیگری نیز داشته باشد وجود دارد اما در هر صورت باید از سالم بودن بستر حرکت گاز یخچال اطمینان حاصل کرد.

بوی بد یخچال به دلیل نشتی گاز

4. مشاهده مواد روغنی

در سطح داخلی لوله‌هایی که محل عبور گاز یخچال می‌باشند کمی مواد روغنی قرار دارد که در صورت وجود نشتی در مسیر گاز، این روغن نیز به بیرون راه خواهد یافت. البته این ماده ممکن است بر روی زمین ریخته باشد و گاهی اوقات نمی‌توان به سادگی منشا آن را ردیابی کرد. برای یافتن این منشا به قسمت روش تست نشتی گاز یخچال مراجعه کنید.

5. افزایش مبلغ قبض برق

هنگامی که گاز یخچال دچار نشتی شده باشد، مصرف برق دستگاه به دلیل فعالیت بیشتر کمپرسور افزایش خواهد یافت و این فعالیت طولانی به بیشتر شدن هزینه برق شما منجر خواهد شد. اگر یک افزایش غیرطبیعی را در این قسمت مشاهده کردید بهتر است از عدم وجود نشتی در یخچال مطمئن شوید.

6. بیماری غیرمنتظره

گاز استفاده شده در یخچال این توانایی را دارد که به سلامت ما آسیب وارد کند و باعث بروز علائمی همچون سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ و یا حتی بیهوشی در افراد شود. در صورتی که چنین علائمی را در خود و یا اطرافیان مشاهد کردید، در سریع‌ترین زمان ممکن عدم نشت گاز یخچال را مورد بررسی قرار دهید.

بیشتر بخوانید علت روشن نشدن یخچال

روش تست نشتی گاز یخچال

زمانی که با علائم نشتی گاز مواجه می‌شویم باید با استفاده از روش تست نشتی گاز یخچال، از این موضوع اطمینان حاصل کرده و در مرحله بعد به رفع آن بپردازیم. اگر با دنبال کردن رد مواد روغنی منشا نشتی را پیدا نکردید، می‌توانید از روش‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم، برای تست نشتی گاز یخچال استفاده کنید.

روش تست نشتی گاز یخچال

یخ‌زدگی لوله

به دلیل دمای پایین گاز یخچال، هنگام خروج آن از محل نشتی امکان یخ‌زدگی و ایجاد برفک در این نقطه زیاد است و شما می‌توانید با توجه به این نکته و دنبال کردن علائم، منشا نشتی گاز یخچال را پیدا کنید.

استفاده از آب و صابون برای بررسی علت نشتی گاز یخچال

مرسوم‌ترین روش تست نشتی گاز یخچال را می‌توانیم استفاده از آب و صابون در نظر بگیریم. شما پس از ترکیب کردن آب و صابون و مالش آن در نقاط مختلف، می‌توانید منشا نشتی را بیابید. این محلول باعث ایجاد حباب در نقطه مدنظر ما شده و از این روش سرمنشا نشتی تشخیص داده خواهد شد.

نصب و تعمیرات تخصصی یخچال با تیم آچاره

ردیاب نشتی

امروزه یک نوع ردیاب الکتریکی که قادر به تشخیص گاز هالوژن است، به عنوان یک روش تست نشتی گاز یخچال مورد استفاده قرار می‌گیرد. هالوژن در اکثر گازهای یخچال (فریون) وجود داشته و به همین دلیل می‌توان از این دستگاه در راستای پیدا کردن علت نشتی گاز یخچال استفاده کرد.

علت سرد بودن لوله های پشت یخچال

با وجود این که در بعضی از موارد سرد بودن لوله‌های پشت یخچال به عنوان نشانه نشتی گاز آن در نظر گرفته می‌شود باید گفت که نشتی گاز یخچال به سرد شدن و ایجاد برفک در یک قسمت از لوله‌ها منجر شده و معمولا علت سرد بودن لوله های پشت یخچال محسوب نمی‌شود. شاید بپرسید که علت سرد بودن لوله های پشت یخچال چیست؟ در ادامه به بعضی از این دلایل اشاره می‌کنیم:

  • موقعیت یخچال: در صورتی که موقعیت یخچال غیراستاندارد بوده و در معرض گرما و یا رطوبت قرار داشته باشد، لوله‌های پشت یخچال به مرور زمان سرد خواهند شد.
  • ترموستات: مهم‌ترین علت سرد بودن لوله های پشت یخچال را می‌توان وجود اختلال در عملکرد ترموستات در نظر گرفت. در صورت مشاهده این پدیده از سلامت ترموستات یخچال اطمینان حاصل کنید.
  • کثیف بودن لوله‌ها: یکی دیگر از عوامل بروز این چالش کثیف بودن لوله‌ها می‌باشد. شما می‌توانید ابتدا این قسمت را کاملا تمیز کرده و در صورت برطرف نشدن مشکل دیگر دلایل را بررسی کنید.

از دیگر دلایل سرد شدن این لوله‌ها می‌توانیم به باز و بسته شدن شدن بیش از حد درب یخچال و تنظیم نبودن دمای دستگاه نیز اشاره کنیم. در صورت مشاهده این اختلال حتما برای رفع آن اقدامات لازم را در نظر بگیرید.

توجه داشته باشید که بهترین اقدام بعد از پیدا کردن علت نشتی گاز یخچال، مشورت با کارشناسان می‌باشد. زیرا این روند پیچیدگی‌های مختص به خود را دارد و اگر بدون آشنایی قبلی نسبت به تعمیر یخچال فریزر اقدام کنیم، احتمال بروز مشکلات بزرگ‌تر نیز وجود دارد. شما می‌توانید برای بررسی علت نشتی گاز یخچال و رفع آن نظر متخصصین آچاره را جویا شده و از کمک ایشان بهره‌مند شوید. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید واقع شده و از مطالعه آن بهره برده باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر یخچال

درخواست تعمیر انواع یخچال فریزر!

 

کلیک کنید