تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

اواپراتور یخچال چیست؟

لوازم خانگییخچال و فریزر

یکی از مهم‌ترین لوازم برقی موجود در آشپزخانه، یخچال فریزر است. اختلال در عملکرد یخچال‌ می‌تواند مشکلات زیادی را برای اعضای خانواده به وجود آورد و موجب فاسد شدن خیلی از مواد غذایی گردد. به همین دلیل سرویس دوره‌ای آن بسیار اهمیت دارد. یخچال از قطعات مختلفی تشکیل شده است که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها، اواپراتور است.

این قطعه مسئولیت سرما‌دهی به یخچال و خنک نمودن فضای آن را بر‌عهده دارد و خرابی آن‎ها موجب ایجاد اختلال در عملیات خنک‌سازی یخچال می‌شود. از این رو می‌توان گفت یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که مرتبط با اواپراتور است عدم خنک‌سازی مطلوب یخچال است. اگر می‌خواهید با اواپراتور یخچال بیشتر آشنا شوید، تا پایان با ما همراه باشید.

اواپراتور یخچال چیست؟

در پاسخ به این سوال که اواپراتور یخچال چیست می‌توان گفت که اواپراتور یکی از مهم‌ترین قطعات یخچال است که در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف موجود می‌باشد و نقش تعیین‌کننده‌ای در سیستم سرماسازی یخچال دارد. از جمله انواع مدل‌های اواپراتور می‌توان به اواپراتور لوله‌ای، اواپراتور صفحه‌ای و اواپراتور پره‌دار اشاره نمود. در واقع این قطعه متشکل از لوله‌های مارپیچی است که مایع مبرد یا گاز درون این لوله‌ها جریان دارد و بدین ترتیب فرآیند سرماسازی در یخچال انجام می‌گیرد.

اواپراتور یخچال

اجزای اواپراتور حرارت را دریافت می‌کنند و سرمای استانداردی را در فضای یخچال منتشر می‌نمایند. به همین دلیل است که در زمان خرابی یخچال و سرد نشدن آن، یکی از قطعاتی که مورد بررسی قرار می‌گیرد اواپراتور می‌باشد.

معمولا در یخچال فریز‌ها اواپراتور در قسمت فریزر نصب می‌شود و به تامین هوای سرد یخچال می‌پردازد. یک دریچه فلاپ جریان هوای سرد از فریزر به یخچال را کنترل می‌نماید و موجب تفاوت دمای یخچال و فریزر می‌شود.

تعمیر یخچال فریزر تعمیر یخچال

اجزای تشکیل دهنده اواپراتور

برای بررسی سالم بودن اواپراتور و عیب‌یابی آن نیاز است که ابتدا با اجزای تشکیل دهنده اواپراتور آشنا شوید. اواپراتور از اجزای مختلفی تشکیل شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به فن اواپراتور، سنسور اواپراتور، کندانسور یخچال و … اشاره نمود. البته در اواپراتور چندین لوله مسی یا آلومینیومی نیز وجود دارد.

نحوه عملکرد اواپرتور یخچال

اکنون که متوجه شدید اواپراتور یخچال چیست، می‌توانیم به بررسی نحوه عملکرد این قطعه بپردازیم. عملکرد قطعه اواپراتور وابسته به افت فشار، اختلافات دما و نوع سیالات است. برای آنکه گردش سیالات به خوبی در فضای یخچال صورت گیرد باید افت فشار در محیط داخلی و بیرونی کم باشد. علاوه بر این جهت تبخیر مایع موجود در کویل اپراتور نیز باید اختلاف دما بالا باشد. جنس کویل باید بر اساس نوع سیالات انتخاب شود.

اواپراتور موظف به سرد کردن یخچال است و هنگامی که مایع مبرد در لوله‌های اواپراتور جریان می‌یابد فن‌های اواپراتور به جذب گرمای محیط می‌پردازند و خنک‌سازی محیط یخچال انجام می‌شود.

نحوه عمکرد اواپراتور

دلایل یخ‌زدن اواپراتور یخچال

یکی از مشکلات شایعی که برای یخچال رخ می‌دهد، یخ زدن اواپراتور است. عوامل مختلفی در یخ‌زدن اواپراتور موثر هستند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر یخچال!

1. اختلال در سیستم دیفراست

سیستم دیفراست به برفک‌زدایی یخچال می‌پردازد. در صورتی که دیفراست عملکرد خوبی نداشته باشد، برفک‌زدایی به خوبی انجام نمی‌شود و موجب یخ زدن اواپراتور خواهد شد. معمولا عملیات یخ‌زدایی توسط دیفراست در یخچال هر 10 ساعت یکبار رخ می‌دهد. هنگامی که دما به مقدار مورد نظر می‌رسد سنسور دیفراست یخچال به هیتر دستور توقف را ارسال می‎کند تا در اپراتور مشکلی به وجود نیاید. به عبارتی می‌توان گفت دیفراست همان سنسور اواپراتور است.

اختلال در سیستم دیفراست

2. خرابی درب یخچال و باز ماندن در به صورت طولانی مدت

باز ماندن درب یخچال به صورت طولانی مدت و همچنین خوب بسته‌ نشدن درب یخچال نیز موجب می‌شود که برای سرد شدن یخچال انرژی زیادی صرف شود. این مسئله موجب فشار آمدن به یخچال و یخ‌زدن اواپراتور می‌شود.

3. اختلال در ترموستات یخچال

وظیفه ترموستات تشخیص دمای لوله‌ها و ارسال پیغام شروع به کار برای المنت است. المنت نیز به ترموستات یخچال متصل می‌باشد. با خراب شدن ترموستات، سیستم دیفراست نمی‌تواند به خوبی دما‌ی لوله‌ها را تشخیص دهد و موجب ایجاد برفک بر روی لوله‌ها خواهد شد.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

4. وجود اختلال در هیتر دیفراست و تایمر

در یخچال‌ها در زیر اواپراتور یک المنت حرارتی تعبیه شده است که با توجه به تنظیماتی که کارخانه برای یخچال در نظر گرفته است در ساعت مشخصی فعال شده و عملیات برفک‌روبی را انجام می‌دهد. از طریق مجرایی که به منظور تخلیه در یخچال ایجاد شده‌است، آب جمع‌شده به مخزن پشت یخچال می‌ریزد و یا اینکه به منظور خنک‌کردن کمپرسور، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وجود اختلال در هیتر دیفراست

5. کثیفی لوله های کندانسور

کندانسور یخچال از مهم‌ترین قطعات آن است. لوله‌های مارپیچ کندانسور معمولا در پشت یخچال تعبیه شده‌اند. به مرور زمان این لوله‌ها با گرد و غبار و ذرات روغنی که در فضای آشپزخانه وجود دارد کثیف می‌شوند. همین مسئله موجب شده که تبادل دما داخل یخچال با محیط اطراف به خوبی انجام نشود. در نتیجه برای رفع این اختلال کمپرسور باید ساعات بیشتری فعال باشد که در نهایت منجر به یخ‌زدن لوله‌های اواپراتور خواهد شد.

6. نشتی گاز مبرد

علت یخ‌زدن اواپراتور یخچال می‌تواند نشتی گاز مبرد باشد. به‌وجود آمدن سوراخ و نشتی یخچال، موجب نشتی گاز مبرد از آن‌ها شده که منجر به برفک‌زدن و یخ‌زدن لوله‌های مسی یخچال می‌گردد.

7. تنظیم نامناسب دمای یخچال فریزر

تنظیم غیر‌اصولی و نامناسب دمای یخچال نیز می‌تواند موجب یخ‌زدن لوله‌های اواپراتور یخچال شود. در صورتی که دمای یخچال خیلی پایین باشد موتور برای ساعات طولانی‌تری باید فعال باشد. این مسئله باعث کاهش شدید دمای لوله‌های اواپراتور یخچال می‌شود و برفک بر روی آن‌ها می‌نشیند.

نصب و تعمیرات تخصصی یخچال با تیم آچاره

چگونه اواپراتور یخچال را از یخ و برفک پاک کنیم؟

همانطور که اشاره شد علت یخ‌زدن اواپراتور یخچال می‌تواند موارد مختلفی باشد. اما سوالی که ممکن است الان در ذهن شما شکل بگیرد این است که چگونه می‌توان یخ‌ و برفک‌های اواپراتور را از بین برد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که در یخچال‌های قدیمی که دیفراست با تایمر کنترل می‌شد، اغلب افراد به صورت دستی برای زدودن برفک‌ها اقدام می‌کردند.

اما با پیشرفت تکنولوژی و فناوری‌های نوین مورد استفاده در یخچال‌فریز‌های جدید، سیستم دیفراست با برد الکترونیکی کنترل می‌گردد. امروزه سیستم دیفراست متشکل از المنت، ترموفیوز، سنسور و دیفراست می‌باشد که تمامی این قطعات در کنار یکدیگر موجب می‌شوند که برفک‌زدایی از اواپراتور به صورت اتوماتیک انجام شود.

اما گاهی اوقات ممکن است این فرآیند به خوبی صورت نگیرد و نقصی در عملکرد یکی از این قطعات به وجود آید، در چنین شرایطی باید یخچال را از برق بکشید و از آب ‌گرم و سشوار استفاده کنید تا بتوانید به پاک‌کردن یخ‌ لوله‌های اواپراتور بپردازید. توجه داشته‌ باشید که هرگز نباید از اشیا نوک‌تیز برای پاک‌کردن برفک و یخ استفاده نمایید. اگر یخچال شما هم دارای مشکلاتی این چنینی است می توانید سرویس تعمیر یخچال را همین حالا ثبت کنید.

پاک کردن سیستم دیفراست یخچال

تست و تعمیر اواپراتور یخچال

علائم و نشانه‌های زیادی وجود ‌دارد که نشان‌دهنده خرابی اواپراتور یخچال هستند. از جمله این نشانه‌ها می‌توان به یخ نزدن فریزر، گرم‌شدن یخچال، جمع‌شدن آب در کف یخچال و … اشاره نمود. به‌محض مشاهده این علائم باید برای تست سلامت اواپراتور و تعمیر آن اقدام نمایید. اما در صورتی که دارای مهارت کافی در این زمینه نیستید بهتر است که این کار را به نیروهای متخصص بسپارید.

جدا نمودن غیر‌اصولی اواپراتور و تست اشتباه آن می‌تواند به اواپراتور و موتور یخچال آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری را وارد نماید. بنابراین کافی است که تعمیرکاران متخصص را بیابید و با آن‌ها تماس برقرار کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن در محل شما حاضر شوند و با قیمت بسیار مناسبی به تعمیر یخچال فریزرتان بپردازند. 

ماهرترین و آزموده‌ترین متخصصین شهرتان در آچاره آماده ارائه خدمت به شما هستند. برای استعلام قیمت رایگان از آنها از سایت یا اپلیکیشن آچاره استفاده کنید.

برای نصب و تعمیر یخچال در تهران و دیگر شهرستان‌ها هم می توانید از متخصصان آچاره کمک بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. سلام پخچال دوو۶۶۰دارم هر۱۰روز برفک میزنه بازمیکنم دوباره به کارمیوفته اررورشم ۰۰۴

    1. سلام وقت بخیر. سنسور یا المنت مشکل داره هر ۶ ساعت باید فرمان دیفراست یا برفک آب کردن و بده که نمیده و برفک ها روی هم انباشته میشه و سرما میفته. بهتره با یه متخصص مشورت کنید. برای این کار می‌تونید از سرویس تعمیر یخچال آچاره استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر یخچال

درخواست تعمیر انواع یخچال فریزر!

 

کلیک کنید