تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

اتوهلد خودرو چیست؟

خودروسرویس و نگهداری

اتوهلد خودرو یکی از اختراعاتی‌ست که خیال رانندگان را از خیلی جهات راحت کرده است. شما هم لابد ماندن در ترافیک‌های طولانی و چند ساعته را تجربه کرده‌اید. ترافیک به کندی حرکت می‌کند و هر چند لحظه یکبار راننده باید ماشین را ذره‌ای به جلو براند. برای این‌کار، راننده باید مدام ترمز را بفشارد، اهرم دنده را خلاص کند، و برای حرکت دوباره اهرم دنده را در حالت حرکت بگذارد و پدال گاز را فشار دهد.

این چرخه آن‌قدر تکرار می‌شود تا این‌که ماشین از ترافیک خارج شود. طبیعتاً چنین شرایطی باعث گرفتگی عضلات دست و پا و کمر می‌شود و علاوه‌بر صدمات فیزیکی، طاقت‌فرسا و اعصاب‌خردکن هم هست. اگر دنبال تفاوت ترمز دستی برقی و اتوهلد باشید، می‌توان گفت که اتوهلد زیرمجموعه‌ی سیستم ترمز دستی برقی است.

در طی این مقاله قصد داریم درباره‌ی اتوهلد خودرو (Auto hold) صحبت کنیم. قرار است بگویمم که اتوهلد چیست ، چه آسایش خاطری برای رانندگان ایجاد کرده و چه مزایایی دارد. پیشاپیش از این که این مقاله را مطالعه می‌کنید ممنونیم.

اتوهلد چیست؟

همانطور که از بخش مقدمه‌ی مقاله متوجه شدید، اتوهلد سیستمی است که در ترافیک‌ها و زمان‌هایی که نیاز به توقف‌های پی‌درپی است به کار می‌آید.

اتوهلد چیست

در گذشته، این سیستم فقط در ماشین‌های لوکسی مانند بنز و بی‌ام‌دبلیو دیده می‌شد اما امروزه، این سیستم در خیلی از خودروها دیده می‌شود. اتوهلد یکی از آپشن‌هایی است که هنگام خرید خودرو، خوب است به آن توجه کنید. سیستم اتوهلد در شهرهایی مانند تهران که راننده‌ها زمان زیادی را پشت چراغ قرمز یا در ترافیک می‌گذرانند، به کار می‌آيد.
تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

عملکرد سیستم اتوهلد بدین صورت است که وقتی راننده در ترافیک گیر کرد، با فشار دادن دکمه‌ی اتوهلد که اطراف اهرم دنده است، فعال می‌شود.

وقتی که اتوهلد فعال شد چه اتفاقی می‌افتد؟

هر زمان که راننده پدال ترمز را فشار دهد و خودرو به ایست کامل می‌رسد، اتوهلد به طور اتوماتیک ترمز دستی را ثابت نگه می‌دارد و راننده دیگر نیازی ندارد که پدال ترمز را پایین نگه دارد. فقط کافی است که پدال گاز را فشار دهد چون سیستم اتوهلد خودش ترمز دستی را رها می‌کند و خودرو راه می‌افتد. در هنگام توقف هم، لازم نیست که از حالت D به حالت N تغییر دهید.

عملکرد اتوهلد خودرو در چه زمان‌هایی بیشتر دیده می‌شود؟

وقتی که خودرو در سراشیبی قرار گرفته، بهتر می‌توانید شاهد کارآیی خوب این سیستم باشید. در نبود سیستم اتوهلد، وقتی که راننده اهرم دنده را در وضعیت درایو بگذارد و ترمز را رها کند، ماشین تا حدی عقب می‌رود. سیستم اتوهلد باعث می‌شود که این حرکت رو به عقب اتفاق نیوفتد.

وضعیت این سیستم در سراشیبی، مثل زمانی است که در خودروهای دنده‌ای، راننده برای این که ماشینش عقب نرود، ترمز دستی را بکشد و وقتی که گاز داد آن را رها کند. اتوهلد کار را راحت کرده و خودش به صورت اتوماتیک این فرآیند را برایتان انجام می‌دهد.

اتوهلد ماشین چه فایده‌هایی دارد؟

تفاوت ترمز دستی برقی و اتوهلد

می‌توان گفت اولین فایده‌ی این سیستم، این است که راننده راحت می‌شود. با سیستم اتوهلد دیگر راننده نیاز نیست شش دنگ حواسش را به فشار دادن پدال گاز بدهد.

دومین مزیت سیستم اتوهلد خودرو این است که اهرم دنده زیاد جابجا نمی‌شود. تغییر حالت دنده در ماشین‌هایی که این سیستم را ندارند باعث استهلاک جعبه دنده می‌شود. پس می‌توان گفت که اتوهلد از خسارت جعبه دنده جلوگیری می‌کند. سومین مزیت اتوهلد این است که ضربات زیادی به بدن سرنشینان و اتاقک ماشین وارد نمی‌شود. وقتی که خودرو مدام حرکت کند و بایستد، بدن سرنشینان مدام عقب و جلو می‌شود و ایجاد کلافگی می‌کند. اتوهلد از این وضعیت جلوگیری می‌کند.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

مطلب پیشنهادی ۸ علت گاز نخوردن ماشین

چهارمین مزیت اتوهلد می‌تواند این باشد که قادر به تشخیص زاویه است. این سیستم، مجهز به سنسور تعیین زاویه است و شیب مسیر حرکتی را بررسی می‌کند. اگر این شیب، از مقدار تعیین شده زیادتر باشد، اتوهلد خودرو فعال می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی یا مزیت اتوهلد خودرو چیست ؟

اتوهلد ماشین چه مزایایی دارد

تشخیص درگیری کلاچ در خودروهای دنده‌ای، یکی از مهمترین ویژگی‌های سیستم اتوهلد به‌شمار می‌آید. در جعبه دنده‌ی دستی، باید پدال کلاچ کامل فشرده شود تا بتوان کلاچ را آزاد کرد. در این شرایط، ارتباط چرخ‌ها و موتور قطع می‌شود و موتور دیگر نمی‌تواند باعث توقف ماشین بشود. در این وضع، سیستم اتوهلد می‌فهمد که کلاچ دیگر درگیر نیست و فعال می‌شود. وقتی هم که فعال بشود، دیگر ماشین عقب‌گرد نمی‌کند.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

نکات واجب در هنگام به‌کار گیری سیستم اتوهلد خودرو

  • پس از فعال سازی این آپشن در خودر، حتماً به حرکت خودرو دقت کنید. ممکن است سیستم فعال نشده باشد و ایست کامل ماشین اتفاق نیوفتد.
  • در مسیرها و جاده‌هایی که شیب خیلی تندی دارند یا یخ‌زده‌اند، اتوهلد به کارتان نمی‌آید چون نمی‌تواند به خوبی عمل کند.
  • در زمان فعال بودن سیستم اتوهلد خودرو، ماشین را بدون راننده رها نکنید.

مطلب پیشنهادی علامت خرابی و نشانه‌های نیاز به تعمیر گیربکس ماشین

مقایسه میان اتوهلد و HAC

سیستم HAC، یا همان سیستم شروع حرکت در شیب، کارش این است که در سربالایی به حرکت ماشین کمک کند و اصطلاحاً آن را کنترل کند. این سیستم در سربالایی‌ها کارآیی خیلی خوبی دارد.

اگر ماشینی مجهز به این سیستم نباشد، در زمانی که می‌خواهد از حالت ایستایی شروع به پیش‌روی کند، کمی عقب‌گرد خواهد داشت. اگر در یک ترافیک باشید یا پشت چراغ قرمز مانده باشید، عقب رفتن ماشین می‌تواند منجر به برخورد به ماشین پشتی یا شخصی بشود.

سیستم HAC برای چند لحظه فعال می‌شود، جلوی حرکت ماشین به عقب را می‌گیرد و بعد هم خودبه‌خود غیر فعال می‌شود. اما سیستم اتوهلد خودرو را باید خودتان به صورت دستی غیرفعال کنید وگرنه فعال باقی می‌ماند.

پایان کلام

امیدواریم که این مقاله به تمام سوالات شما درباره‌ی این‌که اتوهلد خودرو چیست و چکار می‌کند پاسخ داده باشد. اگر سوالات دیگری برایتان پیش آمد که در متن بهشان پرداخته نشده بود، خوشحال می‌شیم که با ما درمیان بگذارید.

اگر نیاز به هرگونه خدمات مکانیکی و تعمیر خودرو در محل اعم از تعویض، تعمیر، یا مشاوره داشتید، فراموش نکنید که در آچاره مکانیک‌های حرفه‌ای آماده‌ی کمک به شما هستند. برای ارتباط با مکانیک‌های ما کافی است که با شماره‌ی ۱۴۷۱ تماس بگیرید یا این که از طریق سایت و اپلیکیشن آچاره با ما در ارتباط باشید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید