دستورالعمل پاک کردن لکه روغن ماشین (تست شده!)

نظافت و شستشوخانه‌داری

امروزه نظافت لوازم و محیط شخصی با زندگی همه ما عجین شده و برای ما حائز اهمیت است. با پیشرفت تکنولوژی و معرفی محصولات مختلف، روند نظافت برای ما آسان‌تر شده و راهکارهای مختلفی به‌منظور از بین بردن انواع آلودگی‌‌ها پیش روی ما قرار گرفته است. با این وجود آلودگی ناشی از برخی عوامل خاص، این روند را برای ما دشوارتر می‌کند.

ایجاد لکه‌های سخت بر اثر تماس با روغن ماشین و گریس از مواردی هستند که نظافت آن‌ها نسبت به سایر آلودگی‌ها چالش برانگیزتر است. این موضوع باعث شده که اکثر افراد برای پاک کردن لکه روغن ماشین از روی سطوح مختلف به راهنمایی نیاز داشته باشند.

در این مقاله از مجله آچاره با بررسی روش‌های مختلف، نکات لازم در راستای پاک کردن لکه روغن ماشین را در اختیار شما قرار خواهیم داد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

تفاوت لکه روغن ماشین با سایر آلودگی‌ها

عاملی که کثیفی ایجاد شده به‌وسیله روغن ماشین را نسبت به دیگر آلودگی‌ها متمایز می‌کند، روغنی بودن آن است! در واقع این لکه‌ها حاصل از مواد روغنی هستند و نظافت آن‌ها دشوارتر از سایر لکه‌ها خواهد بود. علت اصلی این مسئله را می‌توان این نکته در نظر گرفت که این مواد در آب حل نمی‌شوند.

نفوذ بالای مواد روغنی در کنار نامحلول بودن آن باعث شده که هنگام شستشوی لکه از روی سطح جدا نشده و به آن بچسبند. بنابراین شما باید برای پاک کردن لکه روغن ماشین تدابیر خاصی را در نظر بگیرید.

روش پاک کردن لکه روغن ماشین

عوامل موثر در پاک کردن لکه روغن ماشین

عوامل مختلفی در چگونگی پاک کردن این نوع لکه موثر هستند و نمی‌توان یک روند ثابت را برای نظافت همه لکه‌ها دنبال کرد. از این عوامل می‌توانیم به 2 مورد که در انجام این روند بسیار تاثیرگذار هستند، اشاره کنیم:

  • جنس و بافت سطحی که لکه بر روی آن ایجاد شده است.
  • مدت زمانی که از ایجاد لکه می‌گذرد.

شما باید قبل از شروع روند پاک کردن لکه روغن ماشین، برخی از نکات مهم را مدنظر داشته باشید که موارد ذکر شده از مهم‌ترین آن‌ها می‌باشند. همان‌طور که می‌دانید روند پاک کردن لکه ماشین از روی لباس نسبت به پاک کردن آن از روی آسفالت و یا بتن، تفاوت زیادی دارند.

همچنین عمر لکه نیز در چگونگی انجام این روند موثر خواهد بود و هر چه مدت زمان بیشتری از ایجاد لکه گذشته باشد، روند نظافت آن کمی سخت‌تر خواهد شد. با این وجود در این مقاله تمام نکات لازم برای پاک کردن لکه ماشین از روی تمام سطوح را شرح خواهیم داد.

مراحل پاک کردن لکه روغن ماشین

به‌طور معمول اکثر افراد به دنبال پاک کردن لکه روغن ماشین از روی سطح کف پارکینگ (بتن، کاشی، آسفالت و …)، پارچه و لباس‌ها می‌باشند. در نتیجه در این قسمت راهکارهای لازم برای پاک کردن لکه روغن ماشین از روی این سطوح را مرور خواهیم کرد. شما در این راستا باید فارغ از نوع موادی که استفاده می‌کنید، چند مرحله را پشت سر بگذارید.

در ادامه این مراحل را به‌صورت خلاصه ذکر کرده و سپس نکات لازم راجع به هر مرحله را به‌طور کامل در اختیار شما قرار خواهیم داد.

1. آماده‌سازی

در قدم اول باید نسبت به عمر لکه برخی از تدابیر را در نظر بگیرید. در صورتی که لکه هنوز تازه است شما باید از خشک شدن آن جلوگیری کرده تا روند پاک کردن آن آسان‌تر شود. همچنین در این شرایط باید تا حد ممکن روغنی که هنوز خشک نشده، از روی سطح جمع شده تا از نفوذ بیشتر آن جلوگیری شود. اگر هم لکه کاملا خشک شده است شما باید با دنبال کردن برخی از راهکارها، سطح آن را برای شستشو آماده کنید.

پاک کردن لکه روغن ماشین

2. شستشو

در قدم دوم باید روند شستشوی لکه را پشت سر بگذارید. در این مرحله شما می‌توانید از مواد مختلفی در جهت شستشوی لکه روغن ماشین استفاده کنید اما میزان نفوذ لکه و جنس سطح از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در انتخاب این مواد خواهند بود.

3. پاکسازی

پس از اتمام شستشو نوبت به پاکسازی سطح خواهد رسید. به‌طور معمول پس از شستشوی لکه، باید یک روند پاکسازی انجام شده تا اثرات لکه کاملا از روی سطح پاک شود.

پاک کردن لکه روغن ماشین از کف پارکینگ

زمانی که نشت روغن از ماشین باعث ایجاد لکه بر روی سطح کف پارکینگ می‌شود، باید علاوه بر رفع مشکل نشتی وسیله نقلیه، فکری برای پاک کردن لکه روغن ماشین کنیم. معمولا سطح کف پارکینگ‌ها از جنس آسفالت، کاشی، بتن، سیمان و … می‌باشد که روند نظافت همه آن‌ها تقریبا یکسان است.

همان‌طور که در بخش قبل اشاره کردیم شما باید به این منظور چند مرحله را پشت سر بگذارید که در ادامه هر کدام از این مراحل را به‌طور کامل شرح می‌دهیم.

1. آماده‌سازی

اگر می‌خواهید در مرحله شستشو کار آسان‌تری داشته باشید، باید سطح لکه را برای پاک کردن آماده کنید. به این منظور اگر لکه روغن ماشین تازه است، باید روغن اضافه را جمع کرده و از خشک شدن کامل آن جلوگیری کنید. شما می‌توانید برای جمع کردن روغن ماشینی که هنوز در سطح نفوذ پیدا نکرده از این مواد استفاده کنید :

  • خاک اره
  • نشاسته یا آرد ذرت
  • خاک گربه و …

زمانی که این مواد بر روی روغن ماشین قرار می‌گیرند، این روغن را جذب کرده و مانع از نفوذ بیشتر آن در سطح کف پارکینگ می‌شوند. بنابراین در قدم اول با استفاده از این مواد، این میزان از روغن را جمع کنید. همچنین موادهایی که برای جلوگیری از خشک شدن لکه روغن ماشین استفاده می‌شوند، عبارتند از :

  • محلول آب و صابون
  • نوشابه
  • تینر
  • مایعات اسیدی و …

با استفاده از این مواد شما می‌توانید خشک شدن لکه روغن ماشین را به تاخیر انداخته تا پاک کردن آن کمی راحت‌تر شود. در این راستا یکی از این موادها را بر روی سطح لکه ریخته و چند ساعت آن را رها کنید. این کار باعث ضعیف شدن ارتباط بین لکه روغن ماشین و سطح موردنظر شما خواهد شد.

اگر از زمان ایجاد لکه مدت زیادی گذشته است، استفاده از بخارشو یکی از راهکارهای پیش روی شما برای تضعیف ساختار لکه است. بکارگیری بخارشو منجر به تبدیل لکه به مایع شده و این نکته به پاک کردن آن بسیار کمک خواهد کرد. شما می‌توانید پس از استفاده از بخارشو، یکی از مواد ذکر شده را بر روی سطح لکه قرار دهید تا در روند شستشو با هیچ مشکلی مواجه نشوید.

پس از پشت سر گذاشتن این مرحله شما باید روند شستشوی لکه را آغاز کنید.

2. شستشو

همانند مرحله قبل در این مرحله نیز شما می‌توانید از مواد مختلفی در جهت پاک کردن لکه روغن ماشین استفاده کنید. در این بین به مهم‌ترین موارد اشاره خواهیم کرد.

جوش شیرین:

در راستای پاک کردن لکه روغن ماشین، جوش شیرین یکی از مرسوم‌ترین گزینه‌هاست. به این منظور 20 تا 30 دقیقه به جوش شیرین فرصت دهید تا بر روی سطح باقی بماند. سپس با یک برس یا فرچه ترجیحا فلزی که مرطوب شده است، بر روی سطح لکه کشیده تا تمام ذرات روغن ماشین از روی سطح پاک شود.

شما می‌توانید این روند را در صورت نیاز چند بار تکرار کنید. البته به‌طور کلی جوش شیرین برای پاک کردن لکه‌هایی مورد استفاده قرارمی‌گیرد که مدت زیادی از ایجاد آن‌ها نگذشته باشد.

جوهرنمک:

دیگر عاملی که به پاک شده لکه روغن ماشین منجر می‌شود، جوهرنمک است. البته شما می‌توانید از محصولات مشابه به آن نیز به این منظور استفاده کنید. این مواد باعث شکل‌گیری یک واکنش شیمیایی در لکه حاصل از روغن ماشین شده و ذرات آن را از روی سطح جدا می‌کند. این مایع را مستقیما بر روی لکه ریخته و چند دقیقه به آن زمان بدهید.

پودر لباسشویی:

برای استفاده از پودر لباسشویی آن را با آب محلول کرده و با استفاده از یک فرچه سخت، آن را بمالید. این روند را بین 30 الی 40 دقیقه ادامه داده و به این ماده اجازه دهید تا در لکه نفوذ پیدا کند. لازم به ذکر است که اگر عمر لکه زیاد بوده و نفوذ زیادی در سطح پیدا کرده باشد، احتمالا پودر لباسشویی آن را به‌صورت کامل پاک نخواهد کرد.

در این شرایط از پاک‌کننده‌های قوی‌تر استفاده کنید.

پاک‌کننده اجاق گاز:

این محصول نیز می‌تواند در پاک کردن لکه روغن ماشین به شما کمک کند. این ماده را روی سطح لکه ریخته و با استفاده از یک برس یا فرچه تلاش کنید تا این پاک‌کننده به لکه نفوذ پیدا کند. سپس کمی به آن زمان دهید که تا حد ممکن ساختار لکه تضعیف شود.

اسپری (WD-40):

در صورتی که می‌توانید این اسپری را تهیه کنید، این روند برای شما آسان‌تر خواهد شد. توجه داشته باشید که از قبل از استفاده از اسپری ( WD-40 )، روغن اضافه را به وسیله دستمال و یا موادی که در بخش آماده‌سازی به آن‌ها اشاره کردیم، جمع کرده و سپس این ماده را بر روی سطح لکه اسپری کنید.

به آن 5 دقیقه زمان داده و سپس لکه را پاک کنید. اگر لکه کاملا پاک نشده بود، مقداری مایع ظرفشویی روی لکه ریخته و سپس مقداری آب داغ نیز اضافه کنید. پس از ریختن آب داغ، با فرچه روی لکه بکشید تا اثرات آن کاملا از بین برود.

3. پاکسازی

زمانی که مرحله شستشو را با موفقیت پشت سر گذاشتید باید محل موردنظر را کاملا پاکسازی کنید. این روند اصولا با استفاده از محلول آب و صابون و یا ترکیب آب با دیگر شوینده‌ها انجام می‌پذیرد. پس از این که ساختار لکه روغن ماشین کاملا تضعیف شد، مقداری از این محلول را اضافه کرده و سپس آب را با فشار روی لکه بگیرید.

نکات مهم در روند پاک کردن لکه روغن ماشین

برای دریافت بهترین نتیجه به این نکات دقت داشته باشید:

  1. روغن ماشین جزو مواد قابل اشتعال محسوب شده و به‌صورت بالقوه خطرناک می‌باشد. بنابراین در روند پاک کردن لکه روغن ماشین نکات ایمنی را رعایت کرده و سلامت خود را در معرض خطر قرار ندهید.
  2. اگر سطحی که لکه روی آن ایجاد شده دارای شیب بوده و لکه نیز سطح زیادی را پوشش داده است، شستشو را از قسمتی که در ارتفاع بالاتری قرار گرفته است، شروع کنید. در این صورت تا اتمام شستشو، روغن ماشینی که از سطح جدا شده با سطحی که پاک شده است برخورد نخواهد کرد.
  3. اگر از مواد شیمیایی برای پاک کردن لکه روغن ماشین استفاده می‌کنید، سلامت گیاهان اطراف را مدنظر داشته باشید. در این شرایط ترجیحا سطح این گیاهان را با استفاده از یک لایه محافظ بپوشانید.
  4. لازم به ذکر است که هر چه سطحی که لکه بر روی آن تشکیل شده است زبرتر باشد، شما به نیروی بیشتری هنگام فرچه کشیدن نیاز خواهید داشت. به‌طور مثال اگر لکه بر روی آسفالت ایجاد شده باشد، شما در فرچه کشیدن به نیروی بیشتری نسبت به سطوحی همچون کاشی خواهید داشت. در نتیجه از اعمال فشار هراس نداشته و بسته به بافت این سطح، فشار سایش را تغییر دهید.

پاک کردن لکه روغن ماشین

پاک کردن لکه روغن ماشین از روی لباس

سطح دیگری که امکان لک شدن آن به‌وسیله روغن ماشین وجود دارد، پارچه و لباس‌های ما می‌باشد. روند پاک کردن لکه روغن ماشین از این سطوح نسبت به سطح کف پارکینگ کاملا متفاوت بوده و شما نباید در این 2 حالت از یک روند یکسان پیروی کنید. اگر قصد پاک کردن این نوع لکه را از روی لباس‌های خودتان دارید، مراحل ذیل را به‌ترتیب دنبال کنید:

  1. در قدم اول بهتر است با استفاده از قاشق و یا ابزارهای مشابه تلاش کنید که تا حد ممکن روغن باقی‌مانده را از سطح لباس جدا کنید. دقت داشته باشید که در این روند به هیچ عنوان روغن به دیگر قسمت‌های لباس شما سرایت پیدا نکند. همچنین شما می‌توانید از یک دستمال استفاده کرده و آن را در حرکات ضربه مانند به لکه بزنید. در نتیجه این اقدام روغن اضافه به این دستمال جذب خواهد شد. فراموش نکنید که نباید لکه را مالش دهید زیرا این کار به پخش شدن بیشتر آن کمک خواهد کرد.
  2. پس از اتمام مرحله قبل، کمی نشاسته یا آرد ذرت را روی لکه بریزید. هدف از انجام این مرحله خارج کردن روغن موجود از لکه است که در نهایت به ضعیف‌تر شدن ساختار لکه منجر می‌شود. اگر به نشاسته ذرت دسترسی ندارید، پودر بچه نیز برای شما یک گزینه مناسب محسوب می‌شود. پس از اعمال یکی از این مواد کمی به آن فرصت دهید تا وظیفه آن کاملا به اتمام برسد. به‌طور میانگین این مرحله 15 دقیقه به طول خواهد انجامید.
  3. در قدم بعد باید مواد اضافه شده را از روی لباس برداشته تا روند شستشوی آن آغاز شود. این کار را می‌توانید با استفاده از جاروبرقی و یا دستمال انجام دهید. دقت کنید که لکه به هیچ عنوان پخش‌تر نشود.
  4. حالا مواد شوینده‌ای که مدنظر دارید را به لکه اضافه کرده و به‌وسیله یک مسواک آن را روی سطح لباس بکشید. پیشنهاد می‌کنیم که مسواک را با حرکات دورانی روی لکه بکشید تا در سریع‌ترین زمان ممکن اثرات آن پاک شود.
  5. با پشت سر گذاشتن این مراحل، زمان شستشوی لباس فرا رسیده است. لباس را با توجه به دستورالعملی که برای جنس آن در نظر گرفته شده است، بشویید. دقت داشته باشید که قبل از اقدام به خشک کردن، لکه کاملا از بین رفته باشد. پس از این که شستشوی لباس به اتمام رسید، آن را در خشک‌کن انداخته و سپس پهن کنید.

در این مقاله از مجله آچاره تلاش کردیم که تمام نکات لازم به‌منظور پاک کردن لکه روغن ماشین از سطوح مختلف را بررسی کرده و در این روند به شما کمک کنیم. شما می‌توانید سوالات خود را از طریق بخش نظرات همین مطلب با کارشناسان آچاره در میان گذاشته و پاسخ خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن دریافت کنید.

همچنین اگر در روند پاک کردن لکه روغن ماشین با مشکل مواجه شدید، می‌توانید با خیال راحت از خدمات نظافتی آچاره استفاده کنید. از این که تا انتها با ما همراه بودید سپاس‌گزاریم.

4.3/5 - (35 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا