پاک کردن لکه وایتکس روی مبل + معرفی 3 پاک‌کننده‌ طبیعی

خانه‌داریمبل‌شویینظافت و شستشو

پاک کردن لکه وایتکس روی مبل با پاک کردن سایر لکه‌ها، تفاوت بسیاری دارد. وایتکس یک مایع سفیدکننده شیمیایی است که بلافاصله پس از تماس با هر سطحی، رنگ سطوح را در خود حل می‌کند و لکه ایجاد می‌کند.

در واقع وایتکس، عملکردی شبیه بمب دست‌ساز دارد که اگر لحظه‌ای غفلت کنیم، اثری ناخوشایند از خودش برجای می‌گذارد؛ اثری که در ساده‌ترین حالت، از بین رفتن رنگ وسیله و برجای ماندن لکه‌ است.

اگر این اتفاق برای وسایل و مبلمان شما رخ داده است، اصلاً نگران نباشید، ما در این مطلب، راهکارهای کاربردی طریقه پاک کردن لکه وایتکس از روکش مبلمان را شرح می‌دهیم.

اگر میزان لکه‌های ایجاد شده روی مبل بسیار وسیع است و قادر به پاک کردن و شستشوی لکه‌ها نیستید، از طریق سرویس مبل‌شویی مشکل را برطرف کنید.

فقط کافی است به صفحه مبل‌شویی در محل سایت آچاره مراجعه کنید و ضمن کسب اطلاعات تکمیلی، سفارش خود را ثبت نمایید. همچنین می‌توانید با شماره‌گیری 1471 ضمن گفتگو با کارشناسان در خصوص نحوه انجام خدمات؛ ثبت سفارش خود را انجام دهید.

نکات کلیدی

  • برای پاک کردن لکه وایتکس روی مبل، به جنس پارچه و چوب دقت کنید؛ زیرا ممکن است در تماس با مواد شیمیایی واکنش نشان دهند و نه تنها باعث تمیزی نمی‌شوند، بلکه به مبلمان آسیب وارد می‌کنند..
  • هنگام استفاده از مواد تمیزکننده، ابتدا دستورالعمل‌های درج‌شده روی آن را بخوانید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.
  • استفاده از آب مقطر در محلول دست‌ساز برای پاک کردن لکه وایتکس روی مبل به این علت است که در بعضی از آب‌های لوله‌کشی شهری، مواد معدنی خاصی وجود دارد که باعث ایجاد لکه می‌شود.

پاک کردن لکه وایتکس روی مبل با ماژیک پارچه

همان‌طور که می‌دانید، مبلمان یکی از پراستفاده‌ترین اثاثیه منزل است و همیشه در معرض کثیفی و آلودگی قرار دارد. به‌طوری که تمیزی آ‌ن‌ها یکی از دغدغه‌های بانوان است.

اما اگر حین تمیز کردن مبلمان یا سطحی دیگر، به واسطه وايتکس لکه‌ای روی مبل بماند، راه حل چیست؟! برای پاک کردن لکه وايتکس روي مبل راه‌های متفاوتی وجود دارد که در ادامه اشاره خواهیم کرد.

مبل شویی با دستگاه را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • شستشوی مبل با دستگاه در خانه
  • بهترین مواد شوینده بدون آسیب به مبل
  • شستشوی انواع سطوح روکش‌دار مانند میز، صندلی و دیوارهای روکش‌دار
  • شستشوی موکت با دستگاه در محل
  • شستشوی فرش با دستگاه در محل
  • شستشوی مبلمان اداری

شستشوی مبل با تیم آچاره

مبل شویی با دستگاه را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • شستشوی مبل با دستگاه در خانه
  • بهترین مواد شوینده بدون آسیب به مبل
  • شستشوی انواع سطوح روکش‌دار مانند میز، صندلی و دیوارهای روکش‌دار
  • شستشوی موکت با دستگاه در محل
  • شستشوی فرش با دستگاه در محل
  • شستشوی مبلمان اداری

شستشوی مبل با تیم آچاره

1. شستشوی محل لکه

ضروری‌ترین کار برای از بین بردن لکه وایتکس از روی مبل ، شستشوی محل لکه است. دلیل این امر این است که باید مقدار مواد شیمیایی باقی‌مانده را از بین ببریم. چراکه وایتکس ماده شیمیایی است و وجود طولانی مدت آن روی پارچه باعث آسیب به بافت آن می‌شود.

برای پاک کردن لکه وایتکس روی مبل، باید سطحی که با وايتکس برخورد داشته را به‌خوبی بشوییم. از آنجایی که جابه‌جایی مبلمان سخت است، به‌وسیله یک اسفنج خیس می‌توانید این کار را انجام دهید.

دقت کنید که روی بقیه سطح مبل، وايتکس پخش نشود. برای خشک کردن مبل پس از شستشو، می‌توانید از حوله پارچه‌ای استفاده کنید تا رطوبت مبل به‌طور کامل از آن خارج شود.

2. استفاده از ماژیک پارچه

اولین راه‌حل برای پاک کردن لکه وایتکس روی مبل، استفاده از ماژیک مخصوص پارچه است. برای استفاده از این نوع ماژیک بایستی دقت کنید رنگی که انتخاب می‌کنید، هم‌رنگ پارچه مبل باشد یا اینکه بسیار به آن نزدیک باشد. باید منتظر بمانید که لکه خشک شود، سپس با ماژیک روی لکه‌های وایتکس ضربه می‌زنیم.

ممکن است بسته به جنس پارچه و عمق لکه، چندین بار نیاز باشد که این کار را تکرار کنیم. بعد از پوشاندن کل لکه با ماژیک، برای چندین ساعت زمان می‌دهیم تا خشک شود و درصورت لزوم، این کار را مجددا تکرار کنید.

از بین بردن لکه وایتکس از روی مبل

از بین بردن لکه وایتکس با جوش شیرین

جوش شیرین یکی از مواد کمکی همه‌کاره و قدرتمند در پاک کردن لکه‌ها محسوب می‌شود. یکی از کاربردهای آن، از بین بردن لکه وايتکس روی مبل است. برای این کار، ابتدا لکه را به‌وسیله آب سرد و به‌کمک اسفنج پاک کنید تا وایتکس اضافی از محل لکه پاک شود.

سپس مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا خمیر منسجم به‌دست آید. برای پاک کردن لکه وایتکس روی مبل با جوش شیرین، باید خمیر به‌دست‌آمده را به‌طور یکنواخت روی سطحی که لکه دارد پخش کنید و صبر کنید تا خمیر کاملاً خشک شود. بعد از آن، به‌وسیله یک فرچه یا مسواک، خمیر را از سطح مبل پاک کنید.

این لکه‌بر خانگی علاوه‌بر پاک کردن لکه وایتکس روی مبل، برای پاک کردن لکه نوشابه از روی مبل نیز بسیار موثر است؛ به‌ویژه اگر در ترکیب آن از الکل هم استفاده شود.

از بین بردن لکه وایتکس با جوش شیرین

برای از بین بردن لکه وایتکس از روی چوب چه کنیم؟

اگر به‌صورت اتفاقی روی چوب وسایل منزلتان لکه وایتکس ایجاد شد، اصلا نگران نباشید! در این بخش، به شما خواهیم گفت که چنین لکه‌ای‌‌ را چگونه از روی چوب پاک کنید. وسایل مورد نیاز برای پاک کردن لکه وایتکس روی مبل چوبی عبارتند از:

  • سنباده با درجه سختی 100
  • سنباده با درجه سختی280
  • پولیش مبلمان، موم
  • روغن تونگ
  • پارچه بدون پرز
  • پارچه مرطوب

ابتدا مقدار وایتکس روی سطح را به‌وسیله یک پارچه تمیز بدون پرز بردارید تا سطح خشک شود. لازم به ذکر است، زمانی‌که وايتکس با چوب برخورد کند، باعث تغییر در سطح آن می‌شود و به اصطلاح دانه‌های چوب را برآمده‌ می‌کند.

در مرحله بعد از مراحل پاک کردن لکه وایتکس روی مبل، سنباده با درجه سختی 100 را روی سطحی که توسط وايتکس لکه‌دار شده و دانه‌های برآمده دارد، بکشید تا رنگ اضافه‌شده پاک شود و به سطح خود چوب برسیم.

سپس به‌وسیله یک پارچه مرطوب، گردوغبار باقی‌مانده را پاک کنید. در مرحله بعد، دوباره به‌وسیله سنباده، ولی این بار با درجه سختی بیشتر مثلاً 280 به سطح چوب بکشید تا یک‌دست و صاف شود. بعد از آن، با استفاده از پارچه مرطوب، گردوغبار را بگیرید.

از بین بردن لکه وایتکس از روی چوب

در مرحله آخر، بایستی از پولیش یا روغن تونگ استفاده کنید. سپس به کمک رنگ چوب، ناحیه‌ای را که رنگش رفته را دوباره رنگ کنید. دقت داشته باشید که رنگ مورد استفاده با رنگ چوب یکسان داشته باشد.

محاسبه رایگان هزینه سرویس مبل شوی با دستگاه!

بهترین شوینده مبل در خانه کدام است؟

همان‌طور که می‌دانید، تمیزی مبلمان یکی از نشانه‌‌های پاکیزگی منزل است. انتخاب شوینده بسته به میزان هزینه و جنس پارچه انجام می‌شود. برای تمیز کردن مبل، می‌توانید از روش های‌ خانگی، شوینده‌های صنعتی و مبل‌شویی‌های محلی کمک بگیرید.

گاهی اوقات ممکن است ترجیح ‌دهیم به‌جای استفاده از مواد شیمیایی، از روش‌های طبیعی در خانه برای پاک‌سازی این وسایل استفاده کنیم. که در ادامه به توضیح چند مورد از این روش‌ها می‌پردازیم.

1. تمیز کردن مبلمان با سرکه

اولین روش خانگی پاک کردن مبل پارچه‌ای، استفاده از محلول صابونی دست‌ساز است. این روش ساخت لکه‌بر مبل خانگی علاوه‌بر پاک‌کنندگی چشم‌گیر، درخشندگی خاصی هم به سطح پارچه می‌دهد.

برای انجام این روش، به یک بطری آب مقطر، یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و یک قاشق غذاخوری سرکه نیاز دارید و که لازم است همه این مواد را با هم مخلوط کنید.

سپس یک پارچه بدون پرز و تمیز را با محلول پاک‌کننده‌‌ای که ساخته‌اید مرطوب کنید و به‌آرامی روی بخشی از مبل که کثیف شده است، بکشید. همچنین می‌توانید آن را در یک بطری افشانه‌ای بریزید و روی سطح اسپری کنید.

پاک کردن لکه وايتکس روي مبل

در مرحله بعدی، یک پارچه بدون پرز دیگر را با آب مقطر مرطوب کنید و روی ناحیه‌ای که آغشته به مواد شوینده است، بکشید تا باقی‌مانده مواد صابونی پاک شود. سپس به‌وسیله یک پارچه خشک، رطوبت ناحیه را بگیرید و با استفاده از سشوار یا فن، ناحیه تمیزشده را خشک کنید.

2. تمیز کردن مبلمان با نشاسته

روش دیگر تمیز کردن مبل در خانه، استفاده از نشاسته و آب است. آب و مقداری نشاسته را با هم مخلوط کنید تا خمیر یک‌دستی به‌ دست آید. سپس روی سطحی که لکه‌دار شده بکشید و چندین ساعت زمان دهید تا خمیر خشک شود. سپس آن را به‌وسیله فرچه یا مسواک بردارید.

مبل شویی در منزل با تیم آچاره

3. پاک‌کننده‌های صنعتی مبل

اولین پاک کننده صنعتی مورد پیشنهاد ما، استفاده از پاک‌کننده‌های نانو است. بنابرگفته تولیدکنندگان مواد شوینده نانو، این پاک‌کننده‌ها فاقد مواد شیمیایی است و از فناوری نانو برای ساختن‌ آن‌ها استفاده شده است. این نوع پاک‌کننده‌ها می‌توانند در مدت حداکثری دو ساعت، لکه‌های مبل را تمیز کنند. به‌کارگیری این روش بسیار راحت است و فقط به یک پاک‌کننده نانو و پارچه تمیز نیاز دارید.

دومین پاک‌کننده صنعتی و شیمیایی، استفاده از شامپو فرش و مبل است. این دسته از مواد، به‌علت ماهیتی که دارند، برای جنس پارچه و مبلمان ساخته شده‌اند و به بافت آن‌ها آسیبی نمی‌رسد.

استفاده از شامپو فرش بسیار راحت است و نیاز به مخلوط کردن با آب یا مواد دیگری نیست. طبق دستورالعمل‌های درج‌شده پشت ظرف، می‌توانید به‌راحتی مبل خود را تمیز کنید.

گزینه بعدی استفاده از اسپری تمیزکننده فرش و مبلمان است. این گزینه، علاوه‌بر قیمت‌ مناسب، نسبت به بقیه پاک‌کننده‌ها سرعت عمل خوبی هم دارد. برای استفاده از آن‌ها لازم است، مقداری از مواد را به سطح موردنظر اسپری کنید و در سریع‌ترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه برسید.

جمع‌بندی

گاهی اوقات ممکن است بنا به‌دلایل مختلف بخشی از پارچه یا چوب مبلمان به وایتکس آغشته شود و شما را بابت پاک کردن لکه وایتکس روی مبل به دردسر بیندازد. برخی از افراد تصور می‌کنند این حادثه راه چاره‌ای ندارد و به فکر تعویض مبل خود می‌افتند.

در حالی‌که با انجام راهکارهایی شرح داده شده در این مطلب، به‌راحتی می‌توانید برای پاک کردن لکه وایتکس روی مبل اقدام کنید و مبل خود را به شکل روز اول بازگردانید!

سوالات متداول

آیا رنگ رفته پارچه‌ در اثر برخورد با وايتکس، قابل برگشت است؟

خیر، واکنش وايتکس با پارچه یک واکنش شیمیایی برگشت‌ناپذیر است و با روش‌های گفته شده فقط می‌توانیم اثر آن را جبران کنیم.

درچه صورت می‌توانیم از وايتکس برای تمیز کردن مبل استفاده کنیم؟

استفاده از وایتکس برای تمیز کردن مبلمان توصیه نمی‌شود اما اگر تمایل به استفاده دارید باید ابتدا مایع سفیدکننده را به‌وسیله آب بسیار رقیق کنید، سپس روی قسمتی از پارچه زیر یا پشت مبل که دور از دید است، تست کنید. اگر واکنش نشان نداد، می‌توانید از این روش برای پاک کردن آلودگی روی مبل استفاده نمایید.

علت استفاده از آب مقطر در ترکیب محلول خانگی برای تمیز کردن مبل چیست؟

استفاده از آب مقطر در محلول دست‌ساز به این علت است که در بعضی از آب‌های لوله‌کشی شهری، مواد معدنی خاصی وجود دارد که باعث ایجاد لکه می‌شود.

4/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا