آیا تميز كردن پاركت با بخارشوی کار درستی است؟

نظافت و شستشو

استفاده از پارکت یکی از بهترین روش‌ها برای تغییر دکوراسیون خانه است. تمیز نگه‌داشتن پارکت هم بسیار مهم است. شما می‌توانید پارکت‌ها را با استفاده از روش‌های مختلف تمیز کنید و برق بیندازید. یکی از روش‌ها، تميز كردن پاركت با بخارشوی است.

در این مطلب از مجله آچاره قصد داریم به یکی از پرتکرارترین سوالات خانم‌های خانه‌دار افراد یعنی «بهترین روش برای پاک کردن پارکت‌ها چیست؟» یا «آیا تميز كردن پاركت با بخارشوی روش درستی است؟» پاسخ دهیم و در خصوص سایر روش‌های تمیز کردن پارکت‌ها صحبت ‌کنیم.

پارکت چیست و مزایا و معایب آن کدام است

به کف‌پوش‌هایی که از جنس چوب طبیعی مانند چوب گردو، بلوط، کاج و افرا ساخته‌شده‌اند، پارکت گفته می‌شود. این نوع کف‌پوش‌ها از اواخر سال ۱۶۰۰ مورد استفاده قرار گرفته‌اند. از مهم‌ترین مزایای پارکت‌ها می‌توانیم به دوام بالا، گرم نگه‌داشتن خانه و زیبایی اشاره کنیم.

برعکس باور افراد کف‌پوش‌های لمینت از پلاستیک ساخته نشده‌اند بلکه در این نوع کف‌پوش‌ها چندلایه چوب، رزین و کاغذ وجود دارد. مهم‌ترین مزایای کف‌پوش‌های لمینت عبار‌ت‌اند از:

  • نصب ساده و راحت
  • پرداخت هزینه کم برای نصب
  • مقاوم در برابر آب

مهم‌ترین تفاوت کفپوش لمینت با پارکت چیست؟

در نگاه اول، کف‌پوش لمینت با پارکت تفاوت خاصی ندارد چراکه ازنظر ظاهری شبیه به هم هستند. در اینجا قصد داریم به مهم‌ترین تفاوت‌های این دو اشاره کنیم. البته نمی‌توانیم نظر قطعی به شما بدهیم و بگوییم استفاده از کدام یک، بهتر است.

  1. نور خورشید می‌تواند باعث تغییر رنگ پارکت چوبی ‌شود اما کف‌پوش لمینت در اثر نور آفتاب تغییر رنگ نمی‌دهد.
  2. پارکت‌های چوبی ماندگاری و دوام بیشتری نسبت به کف‌پوش لمنیت دارند اما به همین دلیل قیمت بالاتری هم دارند.
  3. کف‌پوش لمینت در اثر تماس با آب دچار مشکل نمی‌شود اما اگر آب به درزهای پارکت نفوذ کند، چسب آن جدا می‌شود و درنهایت دچار آسیب می‌شود. پس باید برای نگه‌داری پارکت دقت بیشتری خرج کنید.
  4. معمولاً کف‌پوش لمینت به‌صورت لوله‌ای و پارکت‌ها به صورت برش‌های مستطیل شکل به فروش می‌رسند.
  5. کف‌پوش لمینت در برابر اجسام نوک‌تیز مقاوم است اما پارکت زود آسیب می‌بیند.

تا به اینجا احتمالا متوجه تفاوت بین کف‌پوش لمینت با پارکت شده‌اید. پس بهتر است به سراغ اصل موضوع برویم.

مشاهده رایگان هزینه سرویس نظافت منزل و ساختمان!

6 روش تمیز کردن پارکت + تميز كردن پاركت با بخارشوی

پارکت‌ها از چوب ساخته‌شده‌اند پس نباید در تماس با آب باشند. اما نظافت پارکت با بخار شوی، سرکه، تی مخصوص پارکت و دستگاه تمیز کننده از روش‌هایی هستند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. اما اگر لکه روغن روی پارکت ریخت باید آنها را در سریع‌ترین زمان ممکن با پارچه مرطوب تمیز کنید.

1. پارکت را جارو بزنید

در ابتدا باید همیشه از جاروبرقی برای تمیز کردن پارکت چوبی استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که جاروبرقی را با دقت روی زمین بکشید تا روی پارکت‌ها خط نیفتد. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا گرد‌و‌غبار و آشغال از روی پارکت پاک کنید و حتی خاک بین درز‌های پارکت‌ها را هم از بین ببرید.

2. پارکت را براق کنید

با استفاده از پاک‌کننده چوب می‌توانید پارکت‌ها را تمیز کنید و برق بیندازید. شاید در فروشگاه‌ها محصولاتی مانند موم یا پاک‌کننده‌های شیمیایی وجود داشته باشند. بسیاری از افراد از روی بی‌تجربگی این محصولات را پیشنهاد می‌دهند اما اگر می‌خواهید پارکت‌ها به‌مرور‌زمان آسیب ببینند، می‌توانید از این محصولات استفاده کنید.

برای براق کردن پارکت چوبی می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1. قبل از براق کردن پارکت، باید آن را حسابی تمیز کنید. برای این کار می‌توانید از محلول‌های تمیز کنندۀ مخصوص پارکت استفاده کنید. برای براق کردن پارکت می‌توانید از تی مخصوص پارکت استفاده کنید. این تی باعث براق شدن پارکت می‌شود.
  2. برای براق کردن پارکت می‌توانید از روغن‌های طبیعی مانند روغن زیتون و روغن نارگیل استفاده کنید. برای این کار، روغن را روی پارکت بمالید و با یک دستمال نرم و خشک آن را پاک کنید.

3. از تی مخصوص پارکت استفاده کنید

تميز كردن پاركت با بخارشوی یا تی مخصوص یکی دیگر از روش‌های مناسب برای تمیز کردن پارکت‌ها است. از آنجایی که پارکت‌ها آب و رطوبت را به خود جذب می‌کنند، باید آن‌ها را سریع خشک کنید. استفاده از تی مخصوص پارکت به معنای خیس کردن پارکت‌ها نیست بلکه باید کمی آن را مرطوب کنید و سپس روی زمین بکشید.

برای نظافت راه پله از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

در ابتدا می‌خواهیم به شما بگوییم که چطور باید از تی مخصوص پارکت برای تمیز کردن استفاده کنید.

  1. در اولین قدم نیاز است کمی مواد شوینده مخصوص را با آب گرم مخلوط کنید.
  2. سپس تی را داخل سطل ببرید. فقط مراقب باشید که آب از درون سطل به بیرون نریزد.
  3. از گوشه اتاق شروع به تی کشیدن کنید تا تمام آلودگی‌ و گرد‌و‌خاک از روی زمین محو شود و در این مسیر رفت‌و‌آمد کمتر است پس از روی کفش کثیفی روی زمین نمی‌ریزد.
  4. بعد از اتمام کار مجددا برگردید و تمام قسمت‌ها را خشک کنید تا خیس نمانند.
  5. اگر قسمتی از پارکت تمیز نشده بود باید مجددا آن را با تی مخصوص پارکت تمیز کنید.
  6. سپس تی را بشورید و در گوشه‌ای قرار دهید تا خشک شود.

نکته مهم: به هیچ‌ عنوان آب را به‌صورت مستقیم روی پارکت نریزید چراکه ممکن است آب و رطوبت به درز‌های پارکت جذب شوند.

4. برنامه زمانی برای تميز كردن پاركت چوبی داشته باشید

شاید یکی از مزیت‌های پارکت‌ها دیده نشدن کثیفی روی آن باشد اما این نباید باعث شود که تميز كردن پاركت با بخارشوی یا روش‌های دیگر دیربه‌دیر انجام شود. بهتر است هر دو هفته یک ‌بار پارکت‌ها را به روش‌های گفته‌شده تمیز کنید و چک لیست نظافت خانه داشته باید. انجام منظم این ‌کار باعث می‌شود تا کثیفی و آلودگی در پانل چوب تجمع نشود.

5. تمیزکننده خانگی درست کنید

همیشه نیاز به پرداخت هزینه برای تمیز کردن پارکت‌ها نیست بلکه شما می‌توانید مایع تمیزکننده خانگی درست کنید. ابتدا یک سطل آب گرم آماده کنید و با ۴/۱ فنجان مایع ظرف‌شویی مخلوط کنید. سپس با پارچه یا تی مخصوص، پارکت‌ها را تمیز کنید.

6. تمیز کردن پارکت با سرکه

بسیاری از افراد معتقد هستند که سرکه یکی از روش‌های موثر برای تمیز نگه‌داشتن پارکت‌ها است. چراکه خاصیت ضدعفونی‌کننده دارد و می‌تواند به‌سادگی قارچ، باکتری و ویروس را از روی پارکت از بین ببرد. اگرچه این روش را اصلا پیشنهاد نمی‌کنیم اما در صورت استفاده بهتر است مقدار کمی سرکه را با آب گرم مخلوط کنید.

البته برخی از افراد بر این باورند که تمیز کردن پارکت با سرکه روش خوبی نیست و به‌مرور‌زمان شوینده‌های اسیدی به پارکت آسیب می‌زنند.

7. تميز كردن پاركت با بخارشوی؛ بهترین دستگاه تمیزکننده

یکی دیگر از روش‌ها برای تميز كردن پاركت با بخارشوی است. این دستگاه تمیزکننده هر لکه‌ کثیفی را از روی پارکت‌ها و سطوح مختلف پاک می‌کند. اما برای تمیز کردن پارکت‌ چوبی باید از روش‌های دیگری به‌جز بخارشوی استفاده نمایید، چون آب و رطوبت جذب پارکت چوبی می‌شوند و چسب پارکت به‌مرور زمان کنده می‌شود.

هم‌چنین برای جلوگیری از آسیب دیدن پارکت‌ها بهتر است به‌‌جای استفاده مداوم از بخارشوی، از روش‌های دیگر استفاده کنید.

چگونه از پارکت‌ در برابر آسیب محافظت کنیم؟

بسیاری از خانم‌های خانه‌دار نگران این هستند که بازی کردن یا کشیدن اسباب‌بازی روی زمین باعث آسیب دیدن پارکت‌ها شود و نمی‌دانند برای جلوگیری از خط افتادن پارکت‌ها می‌توانند چه کاری انجام دهند. در ادامه در این خصوص صحبت می‌کنیم.

تميز كردن پاركت با بخارشوی، آری یا خیر؟

محافظت از مناطق پرتردد خانه با کمک فرش

در بسیاری از مواقع باز و بسته کردن در می‌تواند باعث آسیب رسیدن پارکت‌ها شود. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید از فرش، قالیچه یا پادری کوچک استفاده کنید. حتی برای اینکه پارکت‌ها به صورت مداوم کثیف نشوند هم می‌توانید از پادری برای بیرون از خانه استفاده کنید تا آلودگی از طریق کفش‌ها وارد خانه نشود.

برای جابه‌جایی مبل‌ها آن‌ها را بلند کنید

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از آسیب دیدن پارکت‌ها بلند کردن مبلمان در زمان جابه‌جایی است. کشیدن وسایل می‌تواند باعث ایجاد خط روی پارکت شود.

ناخن حیوانات خانگی خود را کوتاه کنید

ناخن حیوانات کوچک و بامزه‌ای مانند سگ و گربه را بگیرید تا در زمان بازی کردن کف زمین را چنگ نیندازند.

لکه‌های روی پارکت را سریع تمیز کنید

گاهی اوقات لکه‌های کوچکی از روغن، غذا، خوراکی بچه‌ها یا هر چیزی روی پارکت‌ها می‌ریزد. برای راحتی کار خودتان هم که شده آن را با یک پارچه مرطوب در سریع‌ترین زمان ممکن تمیز کنید تا لکه‌ها جذب پارکت نشوند.

تميز كردن پاركت با بخارشوی: بخارشوی چیست؟

یک دستگاه خوب و کارآمد است که می‌توانید از بخار داغ برای از بین بردن کثیفی و باکتری‌های روی سطوح مختلف استفاده کنید.

برای نظافت منزل از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

تصویری از تميز كردن پاركت با بخارشوی

آیا بخارشوی برای لمینت مناسب است؟

آیا به دنبال راهی برای تمیز کردن لمینت می‌گردید؟ آیا واقعا بخارشوی برای لمینت مثل تمیز کردن پارکت با بخارشوی است؟ و ضرری ندارد؟ کف‌پوش‌های لمینت ازنظر ظاهری شباهت زیادی به پارکت‌های چوبی دارند و در برابر آب مقاوم هستند.

هنوز این سوال جای بحث دارد و نظر قطعی برای آن وجود ندارد. اما اگر از دستگاه بخارشوی به‌درستی استفاده کنید، آسیبی به لمینت وارد نمی‌شود. اگر می‌خواهید از بخارشوی برای لمینت استفاده کنید بهتر است به نکته زیر توجه داشته باشید.

  • تست کنید و سپس استفاده کنید

قبل از اینکه تمام کف لمینت را با بخارآب تمیز کنید، بهتر است دستگاه بخارشوی را برای قسمت کوچکی از کف‌پوش لمینت امتحان کنید در غیر این صورت ممکن است دما و رطوبت زیاد باعث آسیب آن شود. اگر هنوز نگران آسیب دیدن کف‌پوش لمینت هستید، بهتر است برای جلوگیری از این اتفاق از بخارشوی مخصوص آن استفاده کنید.

تمیز کردن کف لمینت با بخارشوی مانند سطوح دیگر است فقط باید این کار را با دقت بیشتری انجام دهید.

تميز كردن پاركت با بخارشوی

۳ اشتباه که می‌تواند باعث آسیب دیدن پارکت شود!

  1. برای نظافت پارکت از اسکاچ زبر استفاده نکنید.
  2. برای تمیز کردن پارکت با سرکه، سرکه را به‌طور مستقیم روی پارکت نریزید.
  3. از  واکس براق‌کننده استفاده نکنید.

نتیجه‌گیری

تميز كردن پاركت با بخارشوی شاید یکی از بهترین روش‌ها باشد اما استفاده آن برای تميز كردن پاركت چوبی پیشنهاد نمی‌شود چون در درازمدت می‌تواند به پارکت آسیب وارد کند. اگر سوالی داشتید آن‌ را در بخش کامنت‌ها برای ما بنویسید.

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا