تعمیر خودرو در محل تعمیر خودرو در محل

نحوه تعویض مفصل توپی بالا و پایین ماشین+ نشانه‌های تعویض آن

خودروسرویس و نگهداری

مفصل توپی فرسوده به صورت افقی و عمودی می‌چرخد ​​و روی هندلینگ اتومبیل شما در سرعت کم تأثیر منفی می‌گذارد و به‌ویژه در سرعت‌های بالا خطرناک می‌شود. این فرسودگی با صدای تق تق در چرخ به خوبی تشخیص داده می‌شود.
تعمیر اتصالات توپ قدیمی بخش مهمی از ایمن نگه داشتن وسیله نقلیه شما در جاده است. با توجه به قیمت قطعات و رویکرد مناسب می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید. در ادامه با مراحل تعویض مفصل توپی بالا و پایین ماشین با شما همراه هستیم.

نحوه تعویض مفصل توپی بالا و پایین ماشین

در ادامه مراحل تعویض مفصل توپی ماشین را بررسی می‌کنیم:

1. شروع کار

محل کار را آماده کنید. روی یک سطح صاف پارک کنید و هر دو چرخ جلو و عقب را مسدود کنید. هر دو چرخ جلو را از زمین جدا کرده و وسیله نقلیه را با پایه جک پشتیبانی کنید. لاستیک‌های عقب را ببندید تا مطمئن شوید در حین کار هیچ قسمتی حرکت نمی‌کند.

اتصالات توپی را بررسی کنید تا ببینید نیاز به تعویض دارند. چک کنید که آیا وسیله نقلیه شما دارای سیستم تعلیق یا بازوی فرمان است یا خیر. سپس با بالا بردن بازوی فرمان نزدیک به مفصل توپ برای بررسی بازی چرخ یا استفاده از میله بازوی، مفصل توپ را بررسی کنید.

بین مفصل توپی و نقطه تماس نباید فاصله‌ای وجود داشته باشد. اگر فضایی دیدید یا چرخ به طور قابل توجهی حرکت کرد مفصل باید تعویض شود. مجموعه اتصال توپی جایگزین مناسب برای وسیله نقلیه خود را خریداری کنید. به فروشگاه لوازم یدکی خودرو بروید و یک قطعه جایگزین مناسب با مدل خودروی خود تهیه کنید. تنها چیزی که باید بدانید نوع وسیله نقلیه است و از متخصصان کمک بگیرید تا شما راهنمایی کنند.
تعمیر خودرو در محل
تعمیر خودرو در محل

چرخ را بردارید و به مفصل توپ دسترسی پیدا کنید. بسته به مجموعه فرمان، ممکن است مجبور شوید ترمزها را نیز کنار بگذارید. اگر چنین است از سیم برای آویزان کردن ترمزها استفاده کنید و از خطوط ترمز استفاده نکنید.

پایه‌های نگهدارنده بازوی فرمان یا میله چرخش را در جای خود باز کنید تا فضای بیشتری برای جابجایی قطعات تعلیق به شما بدهد. سعی کنید روتور ترمز، کالیپر و سیم تراز را بدون برداشتن مجموعه جابجا کنید. برای این کار باید ترمزها را خالی کنید و این کار زحمت شما را بیشتر می‌کند.

تمام پیچ‌ها را با WD-40 یا بلستر PB اسپری و نمناک کنید. مفاصل توپ می‌توانند ضخیم‌ترین اجزای کل قسمت زیرین باشند که با خاک و سایر شن‌های جاده آغشته شده‌اند و تمیز کردن آن‌ها از این تجمع می‌تواند وقت گیر باشد.

برای راحت‌تر شدن کار، مقداری پاک‌کننده فلزی روی همه پیچ‌ها اسپری کنید تا راحت‌تر از بین بروند.

2. برداشتن مفصل توپ قدیمی

پین اتصال دهنده را بکشید و مهره شیاردار کستل را شل کنید. قسمت بالایی این مهره شبیه یک تاج یا قلعه در پایین است. مهره را در جای خود بگذارید و فقط چند دور بپیچید و در جای امنی نگه دارید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

مفصل توپ را شل کنید. هدف این است که سعی کنید آن را از طریق سوراخ در نیمه بالایی بازو هدایت کنید. این کار به دلیل تناسب بسیار محکمی که به نگه داشتن مفصل توپی در جای خود کمک می‌کند می‌تواند تا حدودی دشوار باشد.

بنابراین به احتمال زیاد نیاز به استفاده از چکش و ابزار خاصی برای جداسازی و به دست آوردن اهرم کافی برای مانور خواهید داشت.

با آچار، بزرگترین مهره را از محل اتصال جدا کنید. مهره جدید را جایگزین کرده و سپس وسیله جدا کننده را بین بوش طبق و اتصال فرمان حرکت دهید. احتمالاً باید آن را با چکش بزنید و از ناهموار بودن آن نترسید. این کار احتمالاً باعث آسیب دیدن واشر اطراف مفصل توپی می‌شود بنابراین مطمئن شوید که یک واشر دیگر برای تعویض آن دارید. با گذاشتن مهره شیاردار کستل قبل از چکش زدن، از بیرون آمدن کامل مفصل توپ و افتادن آن روی زمین یا به احتمال زیاد روی پای خود جلوگیری خواهید کرد.

پیچ‌های آلن را بردارید و بازوی کنترل را آزاد کنید. پیچ و مهره‌ها را شل کنید یا پرچ‌هایی که اتصال توپی را در جای خود نگه می‌دارند را دریل کرده و مفصل توپی را بیرون بکشید. گرم کردن قطعات خورده شده با مشعل برای شل کردن آنها مفید است. اگر این کار را امتحان کردید مراقب باشید.

اگر در سیستم تعلیق خودروی شما از اتصالات توپ فشرده شده استفاده می‌شود باید بازوی کنترلی پایینی را بردارید و مجموعه را به مکانیکی با پرس هیدرولیک منتقل کنید. تعمیرکار خودرو می‌تواند مفصل توپی قدیمی را به بیرون و مفصل توپی جدید را به داخل فشار دهد.

3. نصب اتصال جدید

مفصل جدید را از سوراخ بازوی فرمان هدایت کنید. پوشش لاستیکی جدید را روی گل میخ اتصال توپی بلغزانید و مفصل توپی جدید را از سوراخ بازوی فرمان، جایی که از آن بیرون آمده است به سمت بالا هدایت کنید.

اتصال را با استفاده از سخت افزار موجود در محل خود بچسبانید. معمولاً استفاده مجدد از پیچ و مهره‌های قدیمی یا پوشش‌های لاستیکی که محل اتصال توپی قدیمی را پوشانده‌اند توصیه نمی‌شود. چون اگر مفصل توپی ساییده شود بیش از حد خورده شده و غیر قابل استفاده خواهد شد.

پیچ‌ها را در مناطق مناسب بچرخانید. به دفترچه راهنمای خدمات سازنده مراجعه کنید و از آچار گشتاور برای سفت کردن پیچ‌ها و مهره‌های شیاردار کستل تا سطوح مشخص شده استفاده کنید. در صورت کار بر روی پایه مک فرسون، پیچ و مهره را دوباره نصب کنید.

فیتینگ گریس جدید را پیچ کنید و گریس را داخل مجموعه پمپ نمایید. اگر ترمز یا چرخ را برداشته‌ید آنها را دوباره وصل کنید و خودرو را پایین بیاورید تا عملکرد آن را آزمایش کنید. در صورت لزوم ترمزها را تخلیه کنید.

الان فرصت خوبی برای انجام هر گونه تعمیرات دیگری است که ممکن است مربوط به ترمزها باشد زیرا آنها را خاموش کرده‌اید. تعویض مفصل توپی می‌‌تواند روی هم ترازی تاثیر بگذارد. اگر اتصال توپی فرسوده شده و وسیله نقلیه قبلاً تراز شده باشد بهتر است وسیله نقلیه را مجدداً تراز کنید.

4 نشانه نیاز به تعویض مفصل توپی بالا و پایین ماشین

سیستم تعلیق خودرو به گونه‌ای طراحی شده که رانندگی در کابین را حتی در دست اندازها و ناهمواری‌های جاده نرم و راحت نگه می‌دارد. برای انجام این کار، مفاصلی مانند اتصالات توپی در سیستم تعلیق به چرخ‌ها اجازه می‌دهند بدون انتقال حرکت به کابین، به هم متصل شوند.

تعویض مفصل توپی

با این حال با گذشت زمان این مفاصل ممکن است فرسوده شوند. این مفاصل ممکن است روغن کاری خود را از دست بدهند، شل شده یا به طور کامل جمع شوند. این اتفاق روی کیفیت سواری شما تاثیر منفی خواهد داشت!

در ادامه این مقاله ما چهار علامت مهم را شناسایی کرده‌ایم که باید مراقب آن‌ باشیم. چون نشان‌دهنده مشکلات سیستم تعلیق خودروی شما هستند مانند شل شدن یا فرسودگی اتصالات توپی.

1. سر و صدا و صدای تلق تلق

هر زمان که صدایی نامنظم، صدای تق تق یا کلیک را شنیدید که از زیر خودرو می‌آید می‌توانید روی یک قطعه شل در جایی از سیستم تعلیق شرط بندی کنید. مفاصل توپ علت رایج این صداها هستند.

اگر هنگام عبور از دست اندازها و فرورفتگی در جاده، صدای تق تق شدیدتر است پس به طور قطع به دلیل مشکل سیستم تعلیق است. با گذشت زمان صدا ممکن است با فرسودگی بیشتر مفصل توپی بلندتر شود و در هنگام رانندگی مفصل شل تر خواهد شد.

علائم از کار افتادن مفاصل توپی مشابه سایر مشکلات رایج خودرو است. بنابراین تا زمانی که تشخیص حرفه‌ای از یک تکنسین آموزش دیده دریافت نکنید مطمئن نمی‌شوید که چه مشکلی در ماشین شما رخ داده است.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

2. سست شدن و سرگردانی فرمان

اتصال توپی فرسوده نقطه شلی را در سیستم تعلیق خودرو ایجاد می‌کند و بر کنترل کامل خودرو تأثیر می‌گذارد. اگر متوجه شدید وسیله نقلیه هنگام رانندگی در لاین سرگردان است یکی از دلایل احتمالی فرسودگی اتصالات توپی است.

علائم مشابه نیز می‌تواند ناشی از محکم نبودن انتهای میله، تراز ضعیف جلو و موارد دیگر باشد اما بررسی مفاصل توپی مطمئناً نقطه خوبی برای شروع تشخیص این مشکل است.

3. ارتعاشات شدید کابین

مفاصل توپی فرسوده ممکن است شل باشند و باعث شوند سیستم تعلیق در حین رانندگی کمی سر و صدا کند. با وجود سرعت کافی، این اتفاق می‌تواند باعث ایجاد احساس لرزش یا غرش در کابین شود.

لرزش‌های مشابه بواسطه سایر قسمت‌های تعلیق و حتی چرخ‌ها، محورها و میل‌های محرک نامتعادل ایجاد می‌شود. با این حال اتصال توپی در حین رانندگی معمولی بسیار بیشتر از میل محرک یا اتصال تعلیق اصلی فرسوده می‌شود. اتصالات توپ نسبتاً ارزان هستند و به راحتی قابل تعویض هستند.

مطلب پیشنهادی:تعمیر و تعویض قطعات سیستم تعلیق و جلوبندی 

4. سایش ناهموار لاستیک‌های جلو

اتصال توپی شل در سیستم تعلیق جلو باعث ایجاد “حرکت نامنظم” می‌شود که در نتیجه یکی از چرخ‌های جلو از تراز با دیگری خارج می‌شود. با گذشت زمان این اتفاق می‌تواند منجر به سایش ناهموار تایر شود زیرا یکی از لاستیک‌ها بسیار سریعتر از دیگری فرسوده می‌شود.

ممکن است ساییدگی بیش از حد لاستیک را در لبه داخلی یا خارجی یک لاستیک یا در تکه‌های ناهموار در سراسر سطح تایر مشاهده کنید. اگر هر دو لاستیک جلو به سرعت فرسوده می‌شوند ممکن است مشکل دیگری مانند فشار نادرست لاستیک وجود داشته باشد.

سایش ناهموار لاستیک‌های جلو

با این حال اگر فقط یک لاستیک جلو به سرعت فرسوده شود همراه با سایر مشکلات ذکر شده در بالا ممکن است زمان تعویض مفصل توپی جدید در سواری شما فرا رسیده باشد.

مطلب پیشنهادی:نحوه کار رله چراغ جلو خودرو

جمع بندی

همانطور که هر بخشی از ماشین شما ممکن است فرسوده شود و نیاز به تعویض داشته باشد مفاصل توپی احتمالاً سال‌های زیادی دوام نمی‌آورند. مانند هر بخش دیگر تعلیق یا فرمان، سالم بودن این مفاصل برای پایداری خودرو در هنگام رانندگی در جاده حیاتی است.

تعویض مفصل توپی می‌تواند بین وسایل نقلیه متفاوت باشد بنابراین یک کار نسبتا تخصصی ​​است و به ابزارهای خاصی نیاز دارد. هزینه تعویض مفصل توپی بسته به وسیله نقلیه‌ای که رانندگی می‌کنید به خصوص در مورد نرخ تعمیرکار متفاوت است.

منبع: +

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات خودرو در محل
تعمیرات تخصصی خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید