کولر برقی خودرو چیست؟

خودروسیستم تهویه خودرو

یکی از عوامل مؤثر بر شیوه و کیفیت رانندگی، شرایط داخل کابین خودرو می‌باشد. کولر و سیستم تهویه مطبوع به عنوان یک عامل مهم و تأثیرگذار در زمینه‌ی ایجاد شرایط مناسب در کابین اتومبیل شناخته می‌شود. با توجه به وقوع تغییر در شرایط اقلیمی زمین، تجهیز خودروها به یک سیستم سرمایشی مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله خواهیم دانست کولر برقی خودرو چیست و چه کارکردی دارد.

تاریخچه کولر برقی ماشین

نصب کولر برقی بر روی خودروها برای اولین بار توسط شرکتی در شهر نیویورک در سال 1933 صورت پذیرفت. در آن زمان کولر برقی به عنوان یکی از تجهیزات لوکس خودرو مورد توجه مشتریان ثروتمند کمپانی قرار گرفت. در سال 1939، نخستین شرکت و کارخانه‌ی خودروساز یعنی کمپانی خودروسازی پاکارد، اتومبیل‌های خود را به سیستم تهویه مطبوع تجهیز نمود. سپس به تدریج و به مرور زمان تقریبا نیمی از خودروهای تولیدی در دهه 70 از کولر برقی برخوردار بودند. امروزه کولر خودرو یک فاکتور مهم و اساسی در زمان تصمیم‌گیری در خصوص انتخاب و خرید وسیله‌ نقلیه‌ی مورد نظر به حساب می‌آید.

کولر برقی خودرو

قسمت‌های تشکیل دهنده کولر برقی چیست؟

کولر برقی موجود در خودرو دارای قسمت‌های مختلف با وظیفه‌های خاص و متفاوت می‌باشد. در ادامه‌ی مقاله با قسمت‌ها و قطعات مختلف کولر خودرو آشنا می‌شوید.

1. اواپراتور و یا سردخانه

اواپراتور کولر خودرو دارای لوله‌های مارپیچی شکل متصل به قسمت دیس شارژ و کمپرسور می‌باشد. پس از مرحله‌ی فشرده‌سازی گاز، نوبت به خنک‌کردن گاز فشرده می‌رسد. اواپراتور وظیفه‌ی دریافت هوای داخل اتاق و کاهش دمای آن و همچنین جذب رطوبت هوا را بر عهده دارد. انتقال سرمای ناشی از عبور جریان هوا از اواپراتور به درون کابین اتومبیل پس از آغاز به فعالیت فن کولر به وقوع می‌پیوندد.

2. کندانسور

بر اساس تحقیقات انجام‌شده پیرامون موضوع کولر برقی خودرو چیست، این قطعه از طریق انتقال گرمای جذب‌شده به وسیله‌ی اواپراتور به بیرون از محیط کابین در زمینه‌ی تبادل حرارت به ایفای نقش می‌پردازد.

کندانسور

3. خشک کننده و یا رسیوردرایر

فضای موجود بین کندانسور و اواپراتور به قطعه‌ی خشک‌کننده‌ی کولر خودرو تعلق دارد. این قطعه به دلیل بهره‌مندی از نوعی ماده شیمیایی در زمینه‌ی جذب رطوبت فعالیت می‌کند. به منظور جلوگیری از تشکیل بلورهای یخ و در نتیجه بروز مشکل در سیستم تهویه‌ی اتومبیل، وجود چنین ماده‌ی شیمیایی در کولر برقی خودرو کاملا ضروری است. کنترل گردش و مقدار گاز موجود در سیستم تهویه از طریق شیشه‌ی رؤیت این قطعه امکان‌پذیر می‌باشد.

مطلب پیشنهادی علت قطع و وصل شدن کمپرسور کولر خودرو

4. فن کولر

فن کولر نصب‌شده بر روی کندانسور و یا رادیاتور وظیفه‌ی چرخش هوا در فضای اتاق خودرو را بر عهده دارد.

فن کولر

5. شیر انبساط

برقراری تعادل بین بار گرم و خنک‌کنندگی بهینه اواپراتور، وظیفه‌ی اصلی این قطعه محسوب می‌شود. از سایر وظایف شیر انبساط می‌توان به کنترل میزان گاز ورودی از کندانسور به اواپراتور، کاهش فشار گاز و همچنین متعادل‌سازی خنک‌کنندگی اواپراتور اشاره داشت.

6. شلنگ های کولر

شلنگ‌ها در واقع به عنوان یک واسط و ایجادکننده‌ی ارتباط بین اجزای مختلف کولر برقی خودرو شناخته می‌شوند. تولید چنین قطعاتی بر اساس استاندارد بین‌المللی خودروسازان آمریکا، کارکرد و نصب سریع و همچنین توانایی شلنگ‌ها در حفظ آب‌بندی خود در شرایط متفاوت نقش بسزایی در عملکرد صحیح و مناسب کولر دارند.

مطلب پیشنهادی راهنمای جامع کاسه نمد کمپرسور کولر پراید

7. کمپرسور

این قطعه از طریق دریافت نیرو از تسمه‌ی دینام به انجام وظیفه‌ی خود یعنی فشرده‌سازی گاز خنک‌کننده می‌پردازد. انتقال گاز خنک‌کننده از اواپراتور به درون کندانسور، کپسول خشک‌کننده و بازگشت مجدد آن به اواپراتور به وسیله‌ی کمپرسور انجام می‌شود. وجود تناسب و سازگاری بین نوع کمپرسور کاربردی در کولر خودرو با قدرت موتور امری مهم می‌باشد. با رعایت این مسئله هیچ‌گونه فشاری بر روی موتور از سوی حجم و وزن کمپرسور وارد نمی‌شود. اگر کمپرسور کولر ماشین شما صدا می‌دهد توصیه می‌کنم مقاله بررسی علت صدای کمپرسور کولر ماشین را بخوانید.

برای شارژ گاز کولر ماشین از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

کمپرسور

عدم استفاده از کولر برقی در مدت زمان طولانی، فرسودگی و پوسیدگی موتور خودرو از جمله عوامل ایجاد کننده‌ی مشکل در کارکرد کمپرسور کولر ماشین محسوب می‌شوند. وجود مشکل در شیوه اتصالات مرتبط با کمپرسور و همچنین نشت روغن در کمپرسور کولر برقی اتومبیل باعث ایجاد صدا در این قطعه می‌گردند.

8. سوییچ A/C

خاموش و روشن‌کردن کولر در خودرو از طریق این سوییچ امکان‌پذیر است. البته در برخی از اتومبیل‌های جدید و پیشرفته شاهد حذف این قطعه و شروع به فعالیت سیستم مربوط به تهویه همزمان با روشنی خودرو هستید.

9. مانوستات

مانوستات و یا کلید فشار سه وضعیتی در خودروهای دارای فن الکتریکی و یا در شرایط جریان زیاد هوای عبوری از کندانسور کاربرد دارد. تنظیم و کنترل فشار بالا، فشار پایین و همچنین عملکرد فن الکتریکی کندانسور از وظایف این قطعه به شمار می‌روند.

نحوه کارکرد کولر برقی خودرو

در زمان ارائه مقاله‌ای تحت عنوان کولر برقی خودرو چیست، اشاره به چگونگی عملکرد کولر اتومبیل امری ضروری است. پس از روشنی کولر ماشین به وسیله‌ی کلید مربوطه، کمپرسور فرآیند فشرده‌سازی گاز را از طریق نیروی دریافتی از تسمه دینام آغاز می‌نماید. گاز فشرده دارای فشار بالا پس از ارسال به کندانسور، گرمای خود را از دست‌داده و به حالت مایع تغییر پیدا می‌کند.

مطلب پیشنهادی 4 علت خالی شدن گاز کولر ماشین

سپس در اثر کاهش قابل توجه فشار و عبور مایع از شیر انبساط، نوعی حالت دوفازی در مایع به وجود می‌آید. در مرحله‌ی بعد نیز به وسیله‌ی جذب گرما در اواپراتور، تبدیل به مایع می‌گردد. در مرحله‌ی آخر هم فن کولر با هدایت هوای درون کابین اتومبیل به لوله‌ها و انجام فرآیند خنک‌سازی، هوای خنک را به داخل اتاق انتقال می‌دهد.

رابطه بین کولر و میزان مصرف سوخت

کاهش قدرت و توان خودرو و افزایش میزان مصرف سوخت از نتایج روشنی کولر برقی خودرو در هنگام رانندگی محسوب می‌شوند. اتصال کمپرسور سیستم تهویه به موتور خودرو به وسیله‌ی یک تسمه و همچنین کسب انرژی و نیروی مورد نیاز خود بدین روش از دلایل بروز چنین مسائلی می‌باشد.

بر اساس نتایج بررسی‌های مختلف در زمینه‌ی آشنایی با کولر برقی خودرو چیست، در صورت به کارگیری کولر اتومبیل شاهد افزایش میزان مصرف موتور خودرو تقریبا به اندازه‌ی 2 لیتر در هر 100 کیلومتر هستید. عدم ایجاد فشار بر روی موتور خودرو و اجتناب از رانندگی به شکل پرگاز در زمان سربالایی‌ها و ترافیک، از جمله مسائلی است که بایستی در زمان روشنی کولر اتومبیل مورد توجه قرار گیرد.

دلایل ایجاد باد گرم توسط کولر

امکان تولید باد گرم به وسیله‌ی کولر برقی خودرو در اثر وقوع 5 عامل زیر وجود دارد.

1. کثیفی قطعه اواپراتور

جریان مستقیم هوا در تمامی فصول سال از این قسمت منجر به کثیفی و وجود گرد و غبار در اواپراتور داخل اتاق می‌شود. انتشار بوی نامطبوع در زمان روشن‌کردن کولر نیز به همین علت می‌باشد؛ بنابراین تمیزکردن چنین قطعه‌ای یکی از اقدامات اساسی قبل از استفاده از کولر اتومبیل محسوب می‌شود.

2. استفاده از دور بالای موتور در رانندگی

رانندگی به صورت پرگاز و با دور موتور بالا در عملکرد نامناسب کولر برقی خودرو نقش مهمی ایفا می‌کند. ایجاد فشار بر روی پدال گاز به ویژه هنگام استفاده از دنده‌های سبک اتومبیل باعث خرابی و نابودی کولر می‌شود.

3. عدم تمیزی کندانسور

در زمان تبدیل گاز کولر به مایع، رادیاتور به منظور دریافت گرمای محیط در قسمت کم‌فشار و تبدیل آن به گاز، بیشتر از نصف میزان گرمای خود را از دست می‌دهد. کثیفی کندانسور نیز در ایجاد گرما در کولر و همچنین افزایش آمپر آب خودرو در سرعت‌های پایین تأثیر بسزایی دارد؛ بنابراین تمیزی این قطعه از کولر برقی خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است.

مطلب پیشنهادی تعویض کمپرسور کولر پراید

4. خرابی ترموستات متعلق به اتاق

از دیگر موارد قابل ذکر در مقاله‌ی مربوط به کولر برقی خودرو چیست و همچنین تأثیرگذار در عملکرد نامناسب کولر، خرابی ترموستات می‌باشد. اکثر خودروها دارای یک ترموستات به منظور سنجش دمای هوا در داخل اتاق می‌باشند. قطعی کمپرسور مربوط به کولر در اثر رسیدن دمای اتاق خودرو به درجه صفر رخ می‌دهد؛ بنابراین خرابی این قطعه منجر به عملکرد اشتباه و ایجاد باد گرم توسط کولر می‌شود.

5. خرابی دریچه مرتبط با کولر و بخاری اتومبیل

وجود مشکل در تنظیمات مربوط به دریچه‌های کولر و بخاری باعث ترکیب هوای سرد و گرم و در نهایت خروج هوای معتدل و ناکارآمد از کولر برقی خودرو می‌شود.

آشنایی با شرایط نگهداری از کولر خودرو

به منظور حفظ و نگهداری هر چه بهتر از کولر و در نتیجه عملکرد مناسب آن در خودرو، توجه و رعایت نکات زیر ضروری به نظر می‌رسد. قبل از آغاز به استفاده از کولر در ماشین از سلامت و فشار مناسب گاز در آن اطمینان حاصل کنید. به منظور جلوگیری از بروز مشکلات و بیماری‌های ریوی و پوستی و همچنین عملکرد بهتر کولر نسبت به تمیزی و یا تعویض فیلترها اقدام شود. در فصل تابستان از پارک خودروی خود زیر تابش نور خورشید خودداری کنید. استفاده از شیشه‌های ماشین جهت خروج گرمای داخل اتاق خودرو در دقایق ابتدایی و سپس روشن‌کردن کولر در زمینه‌ی ایجاد فشار به نسبت کمتر به روی سیستم تهویه بسیار کارآمد می‌باشد.

عدم ایجاد فشار زیاد بر روی پدال گاز به علت قرارگیری مقداری از توان موتور در اختیار کولر برقی خودرو از جمله مسائل مهم در مقاله‌ای با موضوع کولر برقی خودرو چیست، به حساب می‌آید.

زمان شارژ کولر

کسب اطلاع در مورد میزان فشار و حجم مایع خنک‌کننده در سیستم تهویه از مسائل مهم درباره‌ی کولر می‌باشد. از طریق اندازه‌گیری میزان فشار گاز، قادر به تشخیص زمان مناسب برای شارژ کولر خودروی خود هستید. جهت جلوگیری از بروز آسیب به خودرو از وجود تناسب بین گاز مورد استفاده برای شارژ کولر با استانداردهای مورد نظر شرکت سازنده خودرو مطمئن شوید.

سخن پایانی

کولر برقی خودرو با ایجاد دمای هوای مناسب در اتاق اتومبیل باعث افزایش کیفیت رانندگی می‌شود. با رعایت نکات و موارد بیان‌شده در این مقاله به بهبود عملکرد کولر برقی خود کمک کنید.

در این باره بیشتر بخوانید 

علائم خرابی ترموستات کولر پراید

کولر ماشین چگونه کار می ‌کند؟

عیب یابی کولر پراید صبا

اواپراتور کولر پراید

تنظیم مصرف سوخت با دیاگ

نحوه ساخت کارواش با موتور یخچال

2.4/5 - (7 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. با سلام آیا کمپرسور برقی را می‌توان جای کمپرسور پراید گذاشت اگر می‌شود راهنمایی بفرمایید قیمت فعلی کمپرسور چقدره وآیا تمام متعلقات مربوط به کولر بایستی عوض شود یا نه ممنون

    1. سلام سالار.کمپرسورکولر هیوندای سوناتاهیبرید تنها‌ کمپرسور برقی در دسترس ماهاست.که قیمت الانش‌ ۴۷میلیون‌شروع‌میشه.۷۰میلیون هم هست.وَ به‌غیرازکل قطعات سیستم کولر،،دینام هم بایدتغییرکنه.
      کلا کار شدنی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا