تعمیر اجاق گاز تعمیر گاز

بررسی مشکلات و معایب اجاق گاز رومیزی

لوازم خانگیاجاق گاز و فر

مشکلات اجاق گاز رومیزی در کنار مزایای آن انتخاب آن را به عنوان یک اجاق گاز تمام حرفه‌ای زیر سؤال می‌برد. طراحی‌های زیبا در کنار کم‌حجم بودن، اجاق گاز رومیزی را بسیار محبوب کرده است. در آشپزخانه‌های مدرن وجود یک اجاق گاز رومیزی خصوصا از نوع شیشه‌ای آن می‌تواند بسیار اغواکننده باشد. اما باید پذیرفت که این نوع اجاق گاز در کنار مزایایی که دارد؛ مشکلاتی را نیز در آشپزخانه شما ایجاد خواهد کرد. بنابراین اگر قصد خرید چنین اجاق گازی را دارید، بهتر است از معایب و مشکلات آن آگاه باشید. با آچاره همراه باشید تا در این خصوص بررسی بیشتری داشته باشیم.

اجاق گاز رومیزی را دقیق‌تر بشناسیم!

اجاق گاز رومیزی به نام‌های اجاق گاز صفحه‌ای یا توکار نیز شناخته می‌شوند. شاید در نگاه اول با توجه به ظرافت و کم‌حجم بودن آن چنین تصور شود که سیستم خاصی برای آن طراحی شده است. یا اینکه سیستم و اجزاء داخلی آن تفاوت فاحشی با اجاق گاز مبله یا همان اجاق گازهای معمولی دارد. اما باید گفت که این اجاق گاز تمامی اجزاء تشکیل‌دهنده یک اجاق گاز مبله را دارا است. از جمله لوله‌های رابط، ترموکوپل، میکروسوئیچ، لگنی، جعبه فندک ، کابل رابط و…. بنابراین ساختار کلی این اجاق گاز کامل بوده و نقصی در آن دیده نمی‌شود.

اما آنچه به عنوان معایب و مشکلات اجاق گاز رومیزی مطرح می‌شود، محدودیت ها و سختی نصب و تعمیر و نگهداری آن است. در واقع باید قبول کرد که اجاق گاز رومیزی مناسب تمام آشپزخانه‌ها و کاربران نمی‌باشد. این موضوع به معنای ناکارآمدی یا نقص اجاق گاز رومیزی نیست. بلکه گویای این مطلب است که با توجه به محدودیت‌های آن، باید قبل از خرید میزان و حجم آشپزی و نحوه استفاده توسط کاربر ارزیابی شود. قطعا اجاق گاز رومیزی برای پخت و پز در حجم‌های بسیار بالا گزینه خوبی محسوب نمی‌شود. به همین دلیل کاربر با توجه به ضروریات آشپزخانه خود باید اجاق گاز متناسبی را خریداری کند. در ادامه برای درک بهتر این موضوع به مزایا و معایب اجاق گازهای رومیزی می‌پردازیم.

مزایای اجاق گاز رومیزی

  • امکان طراحی دلخواه به صورت یک تکه یا چند تکه
  • امکان طراحی تعداد شعله‌ها و جایگاه نصب آن‌ها
  • تنوع پنل‌ اجاق گاز رومیزی اعم از شیشه‌ای یا استیل و یا چدن یا ترکیبی از هرسه متریال
  • ظرافت و کم‌حجم بودن
  • امکان هماهنگی رنگ یا مدل اجاق گاز رومیزی با فضای داخلی آشپزخانه و رنگ کابینت‌ها
  • تمیز کردن آسان و راحت
  • احتمال بسیار کم در نشتی گاز خصوصا در نوع صفحات لمسی و دیجیتالی آن
  • امکان نصب در هر قسمت از آشپزخانه حتی روی جزیره
  • امکان استفاده از فضای پایین اجاق گاز رومیزی به شکل دلخواه

بیشتر بخوانید : آموزش تعمیر ترموکوپل اجاق گاز
تعمیر اجاق گاز
تعمیر گاز
معایب و مشکلات اجاق گاز رومیزی

همانطور که عنوان شد مشکلات اجاق گازهای رومیزی بیشتر مرتبط با نحوه و میزان استفاده از آن توسط کاربر است. از جمله معایب اجاق گاز رومیزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

1- هزینه نصب و راه‌اندازی اجاق گاز رومیزی

یکی از اولین مواردی که شاید به عنوان معایب اجاق گاز صفحه‌ای تلقی شود، هزینه نصب و راه‌اندازی آن است. تصور بفرمایید که شما یک اجاق گاز معمولی خریداری می‌کنید، بعد از خرید تنها کاری که باید انجام شود، اتصال شیر اصلی گاز به اجاق و تنظیم شعله‌های آن است. البته اجاق گازهای جدید دیگر نیاز چندانی به تنظیم شعله ندارند. بنابراین در بسیاری از مواقع این مورد نیز منتفی است. اگر شما کمی سررشته در امور فنی داشته باشید، به‌راحتی می‌توانید اجاق گاز خریداری شده را نصب کنید.

اما در خصوص اجاق گازهای رومیزی موضوع نصب و راه‌اندازی یک امر کاملا تخصصی است. زیرا نیازمند دانش و مهارت در مهندسی تاسیسات می‌باشد. مواردی همچون رعایت نکات ایمنی در محل نصب اتصالات، برش صحیح و دقیق کابینت، رعایت فاصله‌های استاندارد شیر گاز شهری از پنل اجاق گاز، درزبندی و ایجاد بستر ارتجاعی در زیر صفحه گاز رومیزی و موارد تخصصی دیگر که کار نصب اجاق گاز رومیزی را سخت‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید : اجاق گاز چوبی چیست

مشکلات اجاق گاز رومیزی

2- نیاز به مراقبت بیشتر

به دلیل ظرافت اجاق گازهای رومیزی که عامل محبوبیت آن‌ها نیز به‌شمار می‌آید، این اجاق‌ها به مراقبت بیشتری نیاز دارند. بنابراین در نحوه استفاده از آن‌ها باید دقت بیشتری داشت. مراقبت از اجاق‌ گازهای رومیزی که دارای صفحه شیشه‌ای هستند حساسیت بیشتری خواهد داشت. البته شیشه‌های به کار رفته در اجاق گازهای رومیزی در برابر حرارت و شکستگی بسیار مقاوم هستند.

اما قطع به یقین نمی‌توان آن را با صفحه فولادی یا استیل و چدن مقایسه کرد. خصوصا زمانی که داغ است. در این صورت نباید با مایعات سرد تماس داشته باشد. این شوک ناگهانی و تغییر دما می‌تواند شیشه را آسیب‌پذیر نماید. همچنین قرار دادن بار اضافی روی آن نیز از جمله مواردی است که باید برای جلوگیری از شکستن آن رعایت شود.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید اجاق گاز

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر اجاق گاز و فر!

3- تمیز کردن

جالب است که سهولت در تمیز کردن اجاق گاز رومیزی یکی از مزایای آن است. اما همین تمیز کردن آسان نیز باید با رعایت نکات ایمنی همراه باشد. به همین دلیل در بعضی از مواقع تمیز کردن آن به عنوان یکی ازمشکلات اجاق گاز رومیزی تلقی می‌شود. زیبایی و ظرافت دو عامل مهم مقبولیت اجاق گازهای رومیزی هستند. بنابراین در تمیز کردن این اجاق گاز باید حفظ این دو پارامتر مهم را در نظر داشت. به همین دلیل استفاده از بسیاری از مواد شوینده شاید از لیست مصرفی شما حذف شود. یعنی شما باید صرفا از مواد شوینده ایمن و غیر اسیدی استفاده نمایید. زیرا اگر ورقه استیل این اجاق گازها مخدوش شوند و آسیب ببینند، از جلوه زیبای آن کاسته خواهد شد.

در خصوص تمیز کردن اجاق گازهای رومیزی شیشه‌ای نیز باید نکات ایمنی در خصوص جلوگیری از ورود شوک دما را مد نظر داشت. بعد از پخت و پز لازم است اجازه دهید تا صفحه شیشه‌ای خنک شود. اگر در همان حالت داغی از دستمال خیس یا مواد شوینده‌ سرد استفاده کنید، امکان ترک خوردن شیشه وجود دارد.

4- کمبود فضای مناسب روی اجاق گاز صفحه‌ای

یکی از دلایل اقبال عمومی از اجاق گازهای رومیزی یا صفحه‌ای، کم‌حجم بودن آن است. همین مسئله می‌تواند مشکلاتی را در استفاده بهینه از آن ایجاد نماید. البته این مورد برای کاربرانی مشکل محسوب می‌شود که در حجم وسیعی آشپزی می‌کنند. به این ترتیب زمانی که همزمان چندین ظرف بزرگ روی اجاق قرار بگیرد، عملا فضا برای استفاده از شعله‌های مجاور کم خواهد بود.

البته ابعاد اجاق گاز بسته به تعداد شعله‌ها متغیر است. اما در بهترین حالت ابعاد یک اجاق گاز رومیزی 5 شعله به طوراستاندارد 51*86 سانیتمتر در نظر گرفته می‌شود. اما ابعاد استاندارد یک اجاق گاز 5 شعله مبله به طور متوسط 60*90 می‌باشد. شاید با یک حساب سرانگشتی در مقایسه این ابعاد اختلاف چندانی وجود نداشته باشد. اما این اختلاف در طراحی و اندازه‌گیری فاصله شعله‌ها و قرارگیری زاویه آن‌ها بسیار با اهمیت و چشمگیر است.

بیشتر بخوانید : نحوه تنظیم شعله اجاق گاز

5- عدم امکان جابجایی

معمولا کسانی که تمایل به استفاده از اجاق رومیزی دارند؛ برای بهره‌وری بهتر آن را مطابق نیاز خود طراحی می‌کنند. بنابراین طبیعی است که در زمان جابجایی تصمیم بگیرند اجاق گاز دلخواه خود را به خانه جدید منتقل کنند. اگرچه اکثر شرکت‌های تولید کننده نوید انتقال آسان و ساده اجاق گازهای رومیزی را می‌دهند. اما باید در نظر داشت که این کار بسیار پرهزینه و با دردسرهای بسیاری همراه است. بنابراین عملا امکان انتقال و جابجایی اجاق گازهای رومیزی وجود نخواهد داشت.

آیا توان حرارتی گاز رومیزی کم است؟

یکی از مسائلی که به عنوان مشکلات اجاق گاز رومیزی قابل بحث است، ابهام در خصوص توان حرارتی آن می‌باشد. این تصور شاید نشات گرفته از ظرافت و کم‌حجمی اجاق گازهای رومیزی باشد. اما واقعیت این است که امروزه با پیشرفت طراحی‌های صنعتی توان حرارتی اجاق گازهای رومیزی کم نیست. در واقع برای استفاده خانگی یک اجاق گاز به طور میانگین باید بین 2.5 الی 3 و در حد بسیار بالا تا 4 کیلووات توان حرارتی داشته باشد. امروزه ما شاهد این توان حرارتی در اجاق گازهای رومیزی نیز هستیم.

نکات مهم برای نگهداری و استفاده بهینه از اجاق گاز رومیزی

با توجه به مشکلات اجاق گازهای رومیزی، بدیهی است که برای استفاده بهتر از آن باید نکاتی را رعایت کرد. در نظر داشتن این نکات می‌تواند طول عمر اجاق گاز رومیزی شما را افزایش دهد. همچنین درصد خرابی و نیاز به تعمیر اجاق گاز نیز کاهش خواهد یافت. این نکات مهم عبارتند از؛

1- از تحمیل بار اضافی به روی صفحه خودداری کنید

از قرار دادن ظروف بزرگ و سنگین روی اجاق گاز شیشه‌ای خود بپرهیزید. تحمیل وزن زیاد به اجاق گاز رومیزی ممکن است باعث ترک خوردن پنل شیشه‌ای آن شود. بهتر است ریسک نکرده و سعی کنید این مورد را رعایت نمایید. همچنین دقت کنید که ظروف سنگین را مستقیما روی شیشه قرار ندهید. در این صورت امکان شکستگی آن بیشتر خواهد بود.

نگهداری و استفاده بهینه از اجاق گاز رومیزی

2- شعله‌های داغ اجاق گاز را با سرپوش نپوشانید

بلافاصله بعد از خاموش کردن اجاق گاز، روی شعله سرپوش نگذارید. بعضی از کاربران برای حفظ نکات ایمنی از سرپوش‌ برای شعله داغ استفاده می‌کنند. این کار ممکن است موجب برگشت حرارت به سمت پایین و برخورد با صفحه اجاق گاز شود. بنابراین صفحه اجاق گاز خود را عملا به طور مستقیم در مسیر حرارت سوزان قرار داده‌اید. به این ترتیب ممکن است صفحه استیل آن به شدت گرم شده و هنگام تماس دست دچار سوختگی شوید. همچنین در این شرایط، خطر شکستگی و ترک خوردن صفحه شیشه‌ای اجاق گاز رومیزی نیز وجود خواهد داشت.

بیشتر بخوانید : تعویض جرقه زن اجاق گاز

عیب‌یابی و تعمیرات اجاق گاز و فر با تیم آچاره

3- مشعل‌ و سطح اجاق گاز را همیشه تمیز نگهدارید

در طراحی اجاق گازهای رومیزی سعی می‌شود که درزبندی‌ها دقیق انجام شود. این کار موجب می‌شود تا امکان نفوذ مایعات و مواد غذایی به داخل اجاق گاز وجود نداشته باشد. اما با این حال باید سعی کنید از سررفتن غذا جلوگیری کرده و با تمیز کردن سطح اجاق گاز و مشعل‌ها از انسداد روزنه‌های عبور گاز جلوگیری کنید. زیرا تمیز کردن درزها و تعمیر شعله‌ها کار پرزحمت و هزینه بری است.

سخن پایانی

آنچه به عنوان مشکلات اجاق گاز رومیزی مطرح می‌شود، بسته به شرایط کاربر و نحوه استفاده از آن متغیر است. بنابراین نمی‌توان با قطعیت موارد عنوان شده را جزء معایب اجاق گاز رومیزی دانست. اما کسب آگاهی در این خصوص می‌تواند در خرید این محصول بسیار راهگشا باشد. بنابراین بهتر است تمامی جوانب ارزیابی شده و سپس اقدام به خرید کرد.

آنچه در خصوص اجاق گاز رومیزی مسلم است نحوه نصب صحیح با نکات ایمنی آن می‌باشد. به همین دلیل لازم است از تکنسین‌های مجرب در این زمینه یاری خواست. تعمیرکاران و تکنسین‌های آچاره همواره در کنار شما همراهان محترم هستند. چنانچه در خصوص نصب و تعمیر اجاق گاز رومیزی خود به تعمیرکار حرفه‌ای نیاز داشتید با آچاره تماس بگیرید.

عیب‌یابی و تعمیرات اجاق گاز و فر با تیم آچاره

4.2/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر اجاق گاز

درخواست تعمیر اجاق گاز رومیزی و فردار!

 

کلیک کنید