آموزش مراحل ترمیم و احیای رنگ خودرو

خودروسرویس و نگهداریصافکاری و نقاشی

احيای رنگ خودرو با هدف از بین بردن خش‌های سطحی، اثر فضولات پرندگان، لکه‌های باران اسیدی و سایر عیوب رنگ ماشین انجام می‌شود. ترمیم رنگ خودرو شامل مراحل مختلفی است که به میزان آسیب‌دیدگی رنگ ماشین شما بستگی دارد.

اگر آسیب رنگ خودروی شما جزئی باشد می‌توانید از پولیش ساده استفاده کنید؛ اما در مورد عیوب شدیدتر به اصلاح چند مرحله‌ای رنگ خودرو برای دستیابی به نتایج مطلوب نیاز دارید. احياي رنگ خودرو در موارد کلی‌تر شامل اصلاح رنگ دو مرحله‌ای و سه مرحله‌ای است.

اگر رنگ خودروی شما آسیب دیده یا لکه‌هایی روی بدنه ایجاد شده که به راحتی شسته نمی‌شوند به فکر ترمیم رنگ آن باشید. در این مقاله با مراحل مختلف ترمیم رنگ خودرو آشنا می‌شویم. همچنین بهترین روش ‌ترمیم و احیای رنگ خودرو را هم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

شما می‌توانید با ثبت در خواست در صفحه واکس و پولیش خودرو از تجربه کارشناسان ممتاز آچاره در این زمینه بهره ببرید.

نکات کلیدی

  • برای احیای رنگ خودرو به دستگاه پولیش، پد، واکس و بتونه رنگ خودرو نیاز دارید.
  • قبل از احیا و پولیش رنگ خودرو باید آلودگی‌های سطحی مانند گردوغبار، دوده و اثر فضولات پرندگان را تمیز کنید.
  • هزینه متوسط احیای رنگ خودرو متفاوت است و به مدل ماشین و نوع رنگ آن بستگی دارد.

مواد تشکیل‌دهنده رنگ خودرو چیست؟

قبل از اینکه به بررسی فرآیند ترمیم و احیای رنگ خودرو بپردازیم کمی زمان بگذاریم تا ببینیم رنگ خودرو چگونه ساخته می‌شود؟

رنگ خودرو از پرایمر، پوشش پایه و روکش شفاف تشکیل شده است. پرایمر برای آماده‌سازی خودرو برای فرآیند رنگ کردن ماشین به‌کار می‌رود.

در مرحله بعد پوشش پایه روی پرایمر اعمال می‌شود و رنگ اولیه را به ماشین می‌دهد. در نهایت روکش شفاف برای محافظت از لایه بیرونی خودرو زده می‌شود. به این ترتیب ظاهری براق و محافظ به خودروی شما می‌دهد.

احیای رنگ خودرو در خانه

منظور از احیای رنگ خودرو چیست؟

اصلاح و ترمیم رنگ خودرو فرآیند استفاده از پوشش‌های محافظ مانند سرامیک و مواد هیبریدی برای بازسازی و ترمیم رنگ خودرو است. این نوع ترمیم عیوب سطحی مانند خراش‌های جزئی را از بین می‌برد.

ترمیم رنگ ماشین با استفاده از دستگاه‌های تخصصی و ترکیبات پولیش انجام می‌شود. در این پروسه لایه‌های میکروسکوپی لایه شفاف رنگ خودرو به آرامی از بین می‌رود تا سطح دوباره صاف شود.

زمانی که احیای رنگ خودرو کامل شد آثار خط و خش یا سایر عیوب با چشم غیرمسلح قابل دیدن نخواهند بود.

ابزار و ترکیبات مورد استفاده در احیای رنگ خودرو

اگر قصد احیای رنگ خودرو در خانه را دارید ابزار و مواد ذکر شده در فهرست زیر را تهیه کنید. فراموش نکنید که حتما باید از پد یا پولیش مناسب استفاده کنید. در غیر اینصورت ممکن است خسارات پرهزینه‌ای به خودروی شما وارد شود.

این تجهیزات شامل موارد زیر است؛

1. دستگاه پولیش

پولیش ماشین برای از بین بردن خط و خش رنگ خودرو استفاده می‌شود. این ماده روی روکش شفاف خودرو را برش می‌دهد و ظاهر خودرو را صاف می‌کند. همچنین به افزایش عمر رنگ ماشین شما هم کمک خواهد کرد.

ترمیم رنگ خودرو

2. پدهای پولیش

پد پولیش وسیله‌ای است که برای از بین بردن لکه‌ها و خراش‌ها استفاده می‌شود. این پدها در اندازه‌های مختلف و با موادی از جمله فوم، میکروفیبر و پشم تولید می‌شوند.

پدهای فوم برای استفاده معمولی مناسب هستند و کار کردن با آنها آسان‌تر است. در این میان پدهای میکروفایبر می‌توانند پوشش‌های سرامیکی سخت‌تر را برش دهند. از طرف دیگر پدهای پشمی حرارت کمتری تولید می‌کنند و روی رنگ چسبناک نتیجه بهتری می‌دهند.

 استعلام هزینه انواع خدمات واکس و پولیش خودرو

3. واکس پولیش

واکس پولیش به عنوان ماده شیمیایی اصلی مورد استفاده برای بازگرداندن رنگ اصلی خودرو به کار می‌رود. این ماده اثرات تهاجمی کمتری دارد و برای از بین بردن خراش‌های جزئی استفاده می‌شود. واکس به عنوان بهترین روش ترمیم رنگ خودرو طرفداران زیادی دارد.

احياي رنگ خودرو

4. بتونه رنگ خودرو

بتونه رنگ خودرو از پلیمرهای مصنوعی ساخته می‌شود. این ماده می‌تواند عوامل خارجی مانند گرمای بیش از حد، باران اسیدی و اشعه UV را دفع کند. بدین ترتیب از رنگ خودروی شما در برابر تماس مستقیم با نیروهایی که ممکن است به آن آسیب برساند محافظت می‌کند.

مراحل ترمیم و احیای رنگ خودرو

امروزه احیای رنگ خودرو به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. این پروسه ممکن است در یک، دو یا سه مرحله انجام شوند. تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام مرحله برای احیای رنگ وسیله‌نقلیه شما مناسب‌تر است به نوع رنگ و شرایط خودروی شما بستگی دارد.

در حالت کلی فرآیند احیای رنگ خودرو شامل استفاده از دستگاه پولیش برقی، پد میکروفایبر و ترکیب پولیش مخصوص است. این مراحل برای از بین بردن تمام خراش‌ها از پوشش شفاف خودرو به‌کار می‌روند. در ادامه مراحل احیا و اصلاح رنگ خودرو را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

1. تمیز کردن قسمتی که می‌خواهید روی آن کار کنید

برای دستیابی به بهترین نتایج لازم است قبل از شروع به اصلاح رنگ، تمام آلاینده‌های سطح ناحیه آسیب‌دیده را تمیز کنید. در این مرحله می‌توانید از ماده ضدعفونی‌کننده برای حذف کثیفی و اثر فضولات پرندگان استفاده کنید.

برای تمیز کردن سطحی لکه‌ها و آلودگی‌های روی ماشین می‌توانید از اسپری‌های ضدعفونی‌ کننده، تمیزکننده آهن یا ضدزنگ استفاده کنید. این مواد آلودگی‌ها را به صورت عمیق تمیز می‌کنند بدون اینکه به رنگ خودرو آسیب برسانند.

2. بررسی سطح خراشیده و آسیب‌دیده

حالا که رنگ خودروی شما تمیز است باید سطح خراشیده را بررسی کنید تا علت و میزان آسیب را بسنجید. بعد از بررسی‌های اولیه متوجه می‌شوید که خراش تا چه حد عمیق است و چه نوع تجهیزاتی را باید استفاده کنید.

برای بررسی خراش رنگ خودرو به روش زیر عمل کنید:

اگر ناخن شما به خراش گیر نکرد احتمالا فقط پوشش شفاف رنگ خودرو آسیب دیده است. این مشکل با پاک‌‌کننده‌های مخصوص یا حتی یک لایه پولیش معمولی برطرف می‌شود.

اگر قسمت فلزی ماشین دیده می‌شود پوشش پایه آسیب دیده است. این آسیب عمیق‌تر از خراش سطحی است و ترمیم آن کمی سخت‌تر است. برای این کار باید لوازم و تجهیزات مخصوص احياي رنگ خودرو را داشته باشید.

بهترین روش ترمیم رنگ خودرو

3. صاف کردن سطح مورد نظر

برای صاف کردن سطح خراشیده به پد میکروفایبر نیاز دارید. واکس پولیش را روی پولیش برقی و پد میکروفایبر بمالید. سپس آن را روی ناحیه مورد استفاده اعمال کنید. دستگاه پولیش را به جلو و عقب حرکت دهید و همین روند را ادامه دهید.

اگر پد کثیف شد آن را با پد جدی جایگزین کنید. برای نتیجه بهتر و جلوگیری از عمیق‌تر شدن خراش‌ها پد را بعد از تمیز کردن هر 1 متر مربع تعویض کنید. این روند را برای تمام مناطق آسیب دیده تکرار نمایید.

4. سطح را پولیش بزنید

از پولیش خودرو برای از بین بردن خط و خش، لک و سایر ایرادات روی رنگ خودرو استفاده کنید. به این ترتیب رنگ واقعی خودروی شما حفظ می‌شود و ظاهری براق پیدا می‌کند. اغلب برای انجام مراحل پولیش کاری به زمان زیادی نیاز دارید.

5. تقویت رنگ خودرو

پس از اتمام پولیش، یک لایه تقویت‌کننده روی پوشش شفاف اعمال کنید. پوشش مجدد از خودرو در برابر خط و خش محافظت می‌کند. همچنین لایه محافظی در برابر اشعه UV و سایر عوامل محیطی خواهد بود.

برای انجام این کار می‌توانید از واکس ماشین روی سطح اصلاح‌شده استفاده کنید. جایگزین خوب دیگر برای واکس خودرو، پوشش‌های نانو سرامیکی است که 3 تا 5 سال دوام دارند. این پوشش‌ها در برابر خراش مقاوم‌تر هستند و ظاهر جذاب‌تری دارند.

مراحل ترمیم و احیای رنگ خودرو

مزایا و معایب احیای رنگ خودرو

با افزایش سن خودروها، رنگ آنها جلوه خود را از دست می‌دهد. کدر شدن، اکسید شدن و کمرنگ شدن از جمله علائم رایج هستند. در این میان احیای رنگ خودرو راه حل عالی برای ترمیم رنگ ماشین شما و حتی افزایش درخشش آن است.

ترمیم رنگ خودرو در خانه و به صورت حرفه‌ای مزایای زیادی دارد. احیای رنگ خودرو می‌تواند به از بین بردن خراش‌های سطحی، لکه آب و آثار فضولات پرندگان و حفظ زیبایی واقعی خودروی شما کمک کند. در ادامه با مزایای احیای رنگ خودرو آشنا خواهیم شد.

 ثبت سفارش خدمات واکس و پولیش خودرو

1. احیای درخشندگی رنگ خودرو

یکی از بارزترین مزایای احیای رنگ خودرو این است که براقیت و درخشندگی رنگ خودرو شما را باز می‌گرداند. با گذشت زمان رنگ خودروی شما به دلیل قرار گرفتن در معرض عوامل طبیعی، گرد و خاک جاده و تکنیک‌های نادرست شستشو کدر و مات می‌شود.

احیای رنگ خودرو به حذف خراش‌های جزئی از سطح ماشین کمک می‌کند و رنگ آن را به روزهای اول برمی‌گرداند.

2. حفاظت از رنگ خودرو در برابر آسیب‌های بیشتر

اصلاح رنگ نه تنها خراش‌های سطحی را از بین ، بلکه از رنگ اتومبیل در برابر آسیب‌های بعدی محافظت می‌کند.

با از بین رفتن ناهمواری‌های سطحی، رنگ ماشین صاف‌تر به نظر می‌رسد. همچنین در اثر اشعه ماوراء بنفش، باران اسیدی و مدفوع پرندگان آسیب کمتری می‌بیند.

3. بالا بردن ارزش خودرو

اگر قصد دارید خودروی خود را در آینده بفروشید اصلاح رنگ آن می‌تواند ارزش فروش آن را چند برابر کند. خودرویی با رنگ براق و بی‌نقص قیمت بالاتری نسبت به خودرویی با رنگ مات و خراشیده دارد.

مزایا و معایب احیای رنگ خودرو

4. صرفه‌جویی در هزینه‌های آینده

احیای رنگ راه‌حل مقرون‌به‌صرفه برای حفظ رنگ خودرو شما است. ترمیم رنگ ایرادات رنگ فعلی خودروی شما را برطرف می‌کند؛ بنابراین نیازی به پرداخت هزینه برای رنگ‌های گران‌قیمت نیست. با این کار در هزینه‌های خود در دراز مدت صرفه‌جویی خواهید کرد.

5. زیباتر شدن ظاهر خودرو

رنگ براق و بی‌عیب ماشین شما را جدیدتر و لوکس‌تر نشان می‌دهد. اصلاح رنگ علاوه بر بازگرداندن براقیت و درخشش رنگ، می‌تواند ظاهر کلی خودروی شما را هم بهتر کند.

معایب احیای رنگ خودرو در مقال مزایای بیشمار آن اهمیت چندانی ندارد و اغلب نادیده گرفته می‌شود. به دلیل پولیش کاری لایه‌ای از رنگ ماشین برداشته می‌شود و این شاید به بدنه خودرو آسیب بزند. هزینه ترمیم رنگ خودرو کمی بالا است و برخی افراد توانایی پرداخت آن را ندارند.

احیا و ترمیم رنگ خودرو با مواد مختلف همیشه یکی از پرکاربردترین مراحل نگهداری از وسیله نقلیه محسوب می‌شود. خودرو همیشه در معرض عوامل محیطی مانند اشعه ماوراء بنفش و اکسیداسیون است. از این رو ترمیم رنگ راهی مطمئن برای حفظ ظاهر ماشین شما است.

جمع‌بندی

احیای رنگ خودرو فرآیند از بین بردن نواقصی است که روی ظاهر رنگ ماشین تأثیر می‌گذارند. این پروسه معمولاً شامل چندین مرحله است و با کمک ترکیبات، دستگاه‌های پولیش، پدها و سایر محصولات دیگر انجام می‌شود.

ترمیم رنگ می‌تواند درخشش اولیه خودروی شما را بازگرداند و ظاهر آن را جدید کند. هر زمان متوجه شدید رنگ خودروی شما کدر شده یا خراش برداشته می‌توانید از روش‌های احیای رنگ برای اصلاح رنگ آن استفاده کنید.

سوالات متداول

از کجا بفهمم ماشینم نیاز به احیای رنگ دارد؟

اگر متوجه محو شدن یا آسیب دیدن روکش شفاف خودرو خود شدید ترمیم رنگ آن ضروری است.

چه زمانی باید ماشینم را در حین ترمیم رنگ کنم؟

بعد از اینکه تمام کثیفی‌ها را تمیز کردید بررسی کنید که فرورفتگی‌ها کامل از بین رفته باشند. بدنه باید آنقدر سنباده کشیده شود تا سطح برای رنگ کردن به اندازه کافی صاف شود.

ترمیم رنگ خودرو چقدر ماندگاری دارد؟

احیای رنگ خودرو می‌تواند بیش از سه سال دوام داشته باشد. هر زمان که متوجه خراش جزئی و فرورفتگی‌ در بدنه خودرو شدید فوراً رنگ آن را ترمیم کنید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا