علت فاصله افتادن بین پارکت چیست؟!

تعمیرات ساختمانساختمانکفپوش

اگر شما هم برای پوشاندن کف منزل خود از پارکت استفاده می‌کنید، ممکن است بعد از چند سال مشاهده کنید که پارکت‌ها پف کرده و بالا آمده‌اند. علت فاصله افتادن بین پارکت یا بالا آمدن پارکت می‌تواند تحت‌تاثیر عوامل مختلفی رخ دهد. از جمله این عوامل می‌توان به رطوبت و سیستم‌های گرمایشی اشاره کرد. در ادامه این مقاله از مجله آچاره با ما همراه باشید تا با علت فاصله افتادن بین پارکت بیشتر آشنا شوید.

نکات مهم

  1. یکی از عمده دلایلی که باعث ورم کردن پارکت‌ها می‌شود، نفوذ رطوبت و آب به زیر پارکت است. منشا این اتفاق ممکن است به خاطر لوله آب گرم غیراستاندارد، دیوار مرطوب یا نصب لمینت روی سیمان خشک‌ نشده باشد.
  2. یکی دیگر از علت‌هایی که منجر به باز شدن درز بین پارکت می‌شود؛ نوسانات دما و سطح رطوبت است. رطوبت هوا در اثر دمای خیلی بالا جذب پارکت می‌شود و منبسط می‌شود.
  3. قرار دادن و گذاشتن وسایل سنگین مثل میز ناهارخوری، کمد، کابینت و موارد دیگر روی پارکت هم یکی دیگر از دلایل بالا آمدن پارکت است.
  4. نصب مناسب پارکت به اندازه انتخاب تخته‌های مناسب یا اطمینان از سازگار بودن آن‌ها مهم است. بهتر است حین انتخاب و نصب کفپوش از کمک افراد و مراکز معتبر استفاده کنید.

علت فاصله افتادن بین پارکت و باد کردن آن چیست؟

یکی از مشکلاتی که کاربران مختلفی چندین سال پس از نصب انواع کفپوش با آن مواجه شده‌اند، باد کردن و فاصله افتادن بین درزهای پارکت است. این مشکل به خاطر عوامل مختلفی ایجاد می‌شود که در ادامه به مرور آن‌ها می‌پردازیم:

1.کیفیت پارکت

بالا بودن کیفیت پارکت یکی از موارد اصلی هنگام انتخاب و خرید پارکت است که باید خیلی به آن توجه شود.

اگر می خواهید پارکتی را در خانه نصب کنید که چندین سال متوالی از آن استفاده کنید بهتر است از پارکت درجه‌ یک استفاده کنید تا بعد از سال‌ها استفاده همچنان کیفیت خود را حفظ کند.

پارکت‌های ارزان‌قیمت به مرور زمان ضعیف می‌شوند و کیفیت خود را از دست می‌دهند.علاوه‌بر این، پس از مدتی استفاده شاهد فاصله افتادن بین پارکت ها و باد کردن آن‌ها خواهید بود.

نصب کفپوش و دیوارپوش را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.

  • نصب انواع کفپوش 8 و 12 میل
  • تعمیر انواع کفپوش
  • کفپوش بدون چسب و زیرسازی
  • نصب انواع قرنیز
  • نصب دیوارپوش PVC
نصب و ترمیم کفپوش و دیوارپوش با تیم آچاره
نصب کفپوش و دیوارپوش را به کارشناسان خبره آچاره بسپارید.
  • نصب انواع کفپوش 8 و 12 میل
  • تعمیر انواع کفپوش
  • کفپوش بدون چسب و زیرسازی
  • نصب انواع قرنیز
  • نصب دیوارپوش PVC
نصب و ترمیم کفپوش و دیوارپوش با تیم آچاره

علت فاصله افتادن بین پارکت

2. نفوذ رطوبت به زیر پارکت

یکی از عمده دلایلی که باعث ورم کردن پارکت‌ها می‌شود، نفوذ رطوبت و آب به زیر آن‌هاست.

منشا این اتفاق ممکن است به خاطر لوله آب گرم غیراستاندارد، دیوار مرطوب یا نصب لمینت روی سیمان خشک‌نشده باشد. رطوبت یکی از عواملی است که به چوب صدمات زیادی وارد می‌کند و پارکت هیچ مقاومتی در برابر آن ندارد و ممکن است که با کوچک‌ترین تماس در اثر رطوبت، با باد کردن پارکت و لمینت مواجه شوید.

برای برطرف کردن این مشکل باید زیر پارکت‌ها مورد بررسی قرار داده شود و در صورتی که رطوبت یا لوله‌های آسیب دیده مشاهده شد، برای رفع آن اقدام کرد.

اگر به جز این، لوله‌ها زیر ساختمان قرار دارند می‌توانید حین نصب پارکت، بین لوله‌ها و لمینت یک لایه پلاستیک قرار دهید تا رطوبت به پارکت نفوذ نکند.

3. نوسانات دما و سطح رطوبت

یکی دیگر از علت‌هایی که منجر به باز شدن درز بین پارکت می‌شود؛ نوسانات دما و سطح رطوبت است. رطوبت هوا در اثر دمای خیلی بالا جذب پارکت شده و منبسط می‌شود. با تغییر شرایط محیط با کاهش دما و رطوبت کمتر هوا، تخته‌های پارکت دچار انقباض می‌شوند.

اگر هنگام نصب پارکت، این مراحل لحاظ نشود و تخته پارکت‌ها خیلی به هم نزدیک باشد ممکن است بهم بریزد؛ بنابراین باید برای رفع سریع آن اقدام کنید. زیرا این امکان هم وجود دارد که پارکت، رطوبت را از سطح زیرین خودش که دارای عایق مناسبی نیست جذب کند.

تخته‌هایی که خیلی منبسط و منقبض می‌شوند می‌توانند شکاف‌های نامطلوبی را ایجاد کنند. علاوه‌بر این ممکن است که تخته‌ها به علت کمبود فضای مورد نیاز بشکنند یا خم شوند.

در این صورت می‌توانید با رعایت نکات مشخصی که قبل و حین نصب باید انجام شود، از وقوع این اتفاق جلوگیری کنید.

علت فاصله بین پارکت

4. وجود سیستم گرمایشی

به‌تازگی در بیشتر ساختمان‌ها، سیستم‌های گرمایشی در کف ساختمان نصب و راه‌اندازی می‌شوند و گرمای موردنیاز از این راه برای ساختمان فراهم می‌شود. این سیستم گرمایشی هیچ مشکلی برای پارکت ایجاد نمی‌کند؛ بنابراین نیاز نیست نگران شوید!

اما گاهی اوقات ممکن است این لوله‌ها دچار نشتی شوند. اگر این اتفاق بیفتد، رطوبت ایجادشده به پارکت صدمه می‌زند و باعث ورم کردن آن می‌شود. برای برطرف کردن این مشکل و قبل از آسیب زدن به پارکت، برای تعمیر لوله‌های سیستم گرمایشی اقدام کنید.

محاسبه رایگان هزینه نصب و ترمیم کفپوش و دیوارپوش!

5. عدم استفاده درست از پکیج

یکی دیگر از دلایلی که باعث بالا آمدن پارکت می شود، استفاده نادرست از پکیج است. توجه داشته باشید تا یک هفته پس از نصب پارکت هیچ پکیجی روشن نکنید.

اگر هم روشن کردید باید دمای آن خیلی کم باشد. روشن کردن بلافاصله پکیج و با حرارت بالا باعث فشار آوردن به پارکت‌ها و در نتیجه باد کردن آن‌ها می‌شود.

با این تفاسیر، فصل تابستان بهترین زمان برای نصب پارکت است که هوا گرم است و نیازی نیست پکیج را روشن کنید.

علت درز بین پارکت

6. قرار دادن وسایل سنگین روی کفپوش

قرار دادن و گذاشتن وسایل سنگین مثل میز ناهارخوری، کمد، کابینت و موارد دیگر روی پارکت هم یکی دیگر از دلایل بالا آمدن پارکت است؛ زیرا این وسایل باعث انبساط و انقباض پارکت می‌شوند و در نهایت بخش‌هایی از پارکت که این وسایل روی آن قرار دارد ورم می‌کند.

برای برطرف کردن این مسئله بهتر است به هیچ عنوان وسایل سنگین را روی پارکت قرار ندهید تا فضای کافی برای انقباض و انبساط لمینت به وجود بیاید. می‌توانید پایه‌های این وسایل را برش دهید و آن‌ها را بدون پایه روی پارکت قرار دهید تا وزن آن‌ها در جسم تقسیم شود و تنها روی پایه‌ها نباشد.

7. آزاد نبودن پارکت

پیش از نصب پارکت به این نکته توجه کنید که پارکت باید بین 8 میلی‌متر تا 1 سانتی‌متر از کف فاصله داشته باشد. این فاصله برای انبساط و انقباض پارکت نیاز است و تمام افرادی که قصد دارند پارکت نصب کنند باید این نکته را بدانند.

البته احتمال ورم کردن پارکت به دلیل آزاد نبودن پارکت به‌ندرت اتفاق میفتد؛ زیرا کسانی که نصب پارکت انجام می‌دهند به‌خوبی با این نکته آشنا هستند اما خوب است که مجدد آن را بررسی کنید.

تعمیر فاصله افتادن بین پارکت

8.  استفاده از MDF به‌جای HDF در تولید پارکت

پارکت‌هایی که از جنس ام‌دی‌اف ساخته می‌شوند، حین انبساط و انقباض خیلی تغییر سایز می‌دهند و زیاده از حد بالا می‌آیند

این مشکل مخصوصا در فصل‌هایی که نوسانات دمایی بالا است شایع‌تر است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم هنگام خرید پارکت دقت کرده و بهترین جنس پارکت را برای خانه خود انتخاب کنید.

9. عدم سازگاری پارکت با محیط

عدم سازگاری پارکت با محیط هم می‌تواند یک علت فاصله افتادن بین پارکت باشد. در حقیقت تخته‌های پارکت نیاز دارند که با محیط جدیدی که در آن هستند سازگاری پیدا کنند.

عدم سازگاری با محیط ممکن است به خاطر نصب غیرحرفه‌ای هم رخ دهد. مثلا اگر فضای داخلی کافی، در نظر گرفته نشود یا اجازه حرکت جزئی به تخته‌ها داده نشود این مشکل ایجاد می‌شود.

10. اتصالات نامناسب

نصب مناسب پارکت به اندازه انتخاب تخته‌های مناسب یا اطمینان از سازگار بودن آن‌ها مهم است. بهتر است حین انتخاب و نصب کفپوش از افراد و جاهای معتبر استفاده کنید.

زیرا درصورت بروز مشکل می‌توانید به‌راحتی به آن‌ها مراجعه کنید. اگر تخته‌ها طوری قرار نگیرند که با تخته کناری خود کاملا متناسب باشد، به احتمال خیلی بالا بعد از مدتی جدا شده و باعث باز شدن درز پارکت می‌شوند.

علت فاصله افتادن بین پارکت

نتیجه‌گیری

پارکت یکی از بهترین و زیباترین گزینه‌ها برای پوشاندن کف منزل است که نصب آن باید با رعایت نکات و قواعد خاص خودش باشد. عدم رعایت این نکات باعث می‌شود که نتیجه کار خراب شود و بعدها با مشکلاتی مثل باز شدن درز بین پارکت مواجه شویم.

ما در این مقاله به بررسی کامل علت فاصله افتادن بین پارکت پرداختیم و سعی کردیم با شرح تمام مواردی که در رخ دادن این امر دخیل است به آگاهی بیشتر شما در جهت رفع این مشکل کمک کنیم. فراموش نکنید با ثبت سفارش در سایت یا تماس با شماره 1471، میتوانید برای نصب و تعمیر انواع کفپوش از متخصصین آچاره کمک بگیرید. 

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا