تعمیر اجاق گاز تعمیر گاز

راهنمای تعمیر اجاق گاز سینجر و عیب یابی آن

لوازم خانگیاجاق گاز و فر

تعمیر اجاق گاز سینجر مستلزم عیب‌یابی درست و اصولی آن است. خوشبختانه به دلیل داخلی بودن این برند، تامین قطعات اورجینال و اصل آن به‌راحتی امکان‌پذیر است. همین امر تعمیر اجاق گازهای سینجر را در مواردی که ناگزیر به تعویض قطعات هستیم آسان‌تر می‌نماید. این در حالی است که در مورد اجاق گازهای خارجی معمولا با مشکل تامین قطعات مواجه می‌شویم. در مواقعی نیز مجبور به استفاده قطعات فیک یا مشابه خواهیم شد که همین امر ممکن است عملکرد اجاق گاز را مختل نماید. اما در مورد تعمیرات اجاق گاز سینجر این نگرانی وجود ندارد. در ادامه این مطلب با مجله آچاره همراه باشید تا در خصوص تعمیر و عیب‌یابی اجاق گاز سینجر بیشتر بدانیم.

تشریح عملکرد اجاق گاز سینجر

به طور کلی سیستم اجاق گازها مشابه یکدیگر است. ممکن است بعضی از آن‌ها صرفا آپشن‌های خاصی داشته باشند. یا تفاوت‌های جزئی بین برندهای مختلف دیده شود. اما در حالت کلی سیستم عملکرد آن‌ها یکی بوده و تفاوت چندانی دراین خصوص وجود ندارد. انواع اجاق گازهای مبله یا صفحه‌ای سینجر نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

گاز ارزان‌تر است یا برق؟

در این سیستم، انرژی گاز توسط شلنگی که به شیر اصلی و اجاق متصل است به برد اجاق گازمنتقل می‌شود. سپس وارد لوله چند راهه‌ای می‌شود که روی آن شیرهای اجاق گاز تعبیه شده‌اند. شیر اجاق گاز در انتها به نازل یا همان ژیگلور که عبوردهنده گاز به سمت ولوم‌های اجاق می‌باشد، متصل است. برای احتراق و سوختن گاز، نازل کمی هوا به داخل لوله‌های رابط وارد می‌کند. به این ترتیب ترکیب گاز و هوا ایجاد شعله می‌کند.

البته ممکن است در سیستم بعضی از اجاق گازها نازل به شیر اجاق متصل نباشد و محل تعبیه آن وسط مشعل باشد. در این صورت لوله رابط به جای اتصال به نازل، به شیر متصل می‌شود. سپس ترموکوپل و فندک و شرشعله قرار می‌گیرد. در هر دو صورت تفاوت چندانی در عملکرد نازل وجود ندارد و نازل با کنترل حجم گاز عبوری و مکش هوا وترکیب آن با گاز، همه مقدمات را فراهم می‌کند تا با جرقه فندک، شعله روشن شود.
تعمیر اجاق گاز
تعمیر گاز

اقدامات لازم برای تعمیر اجاق گاز سینجر

همانگونه که در صدر مقاله عنوان شد، برای تعمیر اجاق گاز ابتدا باید دلیل نقص عملکرد اجاق گاز کاملا مشخص شود. بعد از آن می‌توان برای رفع آن اقدام نمود. اما به طور معمول چند ایراد شایع در اجاق گازها وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

1. شعله اجاق گاز سینجر کم است

این مشکل ناشی از کمبود گاز در قسمت سرشعله می‌باشد که به دلایل زیر رخ می‌دهد؛

خرابی دریچه‌های هوا: زمانی که دریچه‌های هوا دچار نقص شوند، میزان هوایی که باید با گاز ترکیب شود، دچار نوسان خواهد شد. با ورود هوای بیشتر شعله زیاد شده و با کاهش هوای ورودی، شعله کم خواهد بود.

انسداد روزنه‌های نازل: قبلا اشاره کردیم که نازل محل عبور گاز به سمت سرشعله است. اگر روزنه‌های آن مسدود شوند، میزان گاز کمتری وارد سرشعله خواهد شد. بنابراین هرچه ولوم اجاق گاز را بیشتر کنید، شعله زیاد نمی‌شود. انسداد روزنه‌های نازل معمولا به دلیل جرم‌هایی است که روی آن را می‌پوشاند. با تمیز کردن منافذ نازل و جرم‌زدایی این مشکل حل می‌شود.

انسداد روزنه‌های نازل

2. شعله اجاق گاز یا فرزیاد است

دلیل اینکه شعله اجاق گاز زیاد می‌شود نشاندهنده نقص در ترکیب شدن هوا و گاز برای احتراق است. یعنی ممکن است گاز عبوری و یا مکش هوا بیش از حد استاندارد باشد. عوامل متعددی در بروزاین مشکل دخیل هستند از جمله؛

گشاد شدن منافذ نازل: نازل کنترل کننده حجم گاز عبوری به سوی مشعل است. اگر منافذ آن بنا به دلایلی از جمله فشار گاز گشاد شده باشد، حجم گاز عبوری افزایش خواهد یافت. به این ترتیب گاز بیشتری به مشعل منتقل شده و شعله زیاد می‌شود. در چنین شرایطی باید نازل تعویض گردد.

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر اجاق گاز و فر!

خرابی سنسور دما: سنسور دما قطعه‌ای است که دمای داخل فر را اندازه‌گیری می‌کند. زمانی که دمای داخل فر به اندازه مورد نظر رسید، سنسور به برد الکترونیکی دما را اعلام می‌کند. به این ترتیب از زیادتر شدن دما جلوگیری می‌شود. اگر سنسور دما خراب شود، دمای داخل فر به‌درستی اندازه‌گیری نشده و همچنان به میزان دما افزوده خواهد شد. این مشکل ممکن است به دلیل قطع شدن برق سنسور ایجاد شود. در این صورت می‌توان با برقراری اتصالات برق این مشکل را حل نمود.

خرابی سنسور دما

3. یکسان نبودن شعله اجاق گاز

در حالت طبیعی شعله اجاق گاز سینجر باید یکسان باشد. اما گاها ممکن است یک طرف شعله بیشتر یا کمتر از قسمت دیگر باشد. این مشکل عموما به دلیل نقص کارکرد سرشعله است. ممکن است به مرور زمان بر اثر جرم‌ها و چربی‌ها قسمتی از روزنه‌های سرشعله مسدود شده باشد. با تمیز کردن و جرم زدایی سرشعله معمولا این مشکل مرتفع می‌شود. چنانچه با انجام این کار همچنان مشکل پابرجا بود، امکان نقص در رنده سرشعله وجود دارد. بنابراین برای تعمیر کردن اجاق گاز سینجر و تعویض سرشعله باید اقدام نمود.

4. شیر اجاق گاز سینجر سفت شده است

سفت شدن شیر اجاق گاز سینجر به عوامل متعددی بستگی دارد؛

نقص فنر داخل درپوش ولوم اجاق گاز: برای روشن کردن اجاق گازهای ترموکوپل‌دار سینجر باید ابتدا شیر را به داخل فشار داده و سپس آن را بچرخانید. این فشار به سمت داخل درپوش ولوم اجاق به وسیله فنری که در داخل آن است انجام می‌شود. زمانی که فنر بشکند یا دچار فرسایش و زنگ‌زدگی شود، شیر اجاق گاز سفت خواهد شد.

عیب‌یابی و تعمیرات اجاق گاز و فر با تیم آچاره

جرم گرفتن شفت داخل شیر اجاق گاز: اگر درپوش ولوم اجاق را بردارید، میله باریکی را مشاهده خواهید کرد که از محفظه شیر اجاق بیرون آمده است. این میله مرکزی همان شفت است. ممکن است شفت به دلیل تجمع چربی و نفوذ مواد غذایی به داخل آن جرم گرفته وسفت شده باشد. بنابراین می‌توانید با جرم‌زدایی آن مشکل سفت شدن شیر را حل کرد. اما اگر مشکل فنی وجود داشته باشد مانند اینکه شفت شکسته باشد این قطعه باید تعویض شود. البته شکستن شفت به ندرت اتفاق می‌افتد. آن هم معمولا به دلیل دستکاری افراد نابلد برای تعمیر آن پیش می‌آید. بهتر است برای تعمیر کردن اجاق گاز سینجر از تعمیرکاران و تکنسین‌های مجرب کمک بخواهید.

5. تعمیر اجاق گاز سینجر به دلیل دیر روشن شدن شعله

دیر روشن شدن معمولا به دلیل نقص در بوبین یا ترموکوپل است. بوبین که به شیر مغناطیسی نیز معروف است برای تامین ایمنی بیشتر تعبیه شده است. زمانی که شعله بنابه دلایلی خاموش شود اما شیر گاز همچنان باز باشد، بوبین با قطع کردن گاز، مانع از انتشار گاز در فضای داخلی می‌شود. بنابراین برای تعمیر و عیب‌یابی دیر روشن شدن اجاق گاز سینجر باید بوبین و ترموکوپل مورد بررسی قرار گیرد.

تعمیر اجاق گاز سینجر

6. جرقه زدن مداوم فندک مشعل

این مشکل به دلیل اتصالی در داخل جعبه فندک رخ می‌دهد. ممکن است به دلیل نوسانات برق و یا خیس شدن ترانس و فندک شاهد این مشکل باشید. تکنسین تعمیر اجاق گازهای سینجر با بررسی اتصالات داخل جعبه فندک، مشکل جرقه زدن فندک را حل خواهد کرد.

سخن پایانی

ممکن است مشکلاتی که برای اجاق گاز سینجر شما ایجاد شده با یک تمیزکاری جزئی برطرف شود. اما در مواقعی ممکن است وجود یک نقص فنی عامل مشکلات باشد. بنابراین برای عیب‌یابی و تعمیر اجاق گاز سینجر باید از تعمیرکاران حرفه‌ای کمک بگیرید. در واقع وسایل گازسوز به دلیل حساسیت موضوع گاز و میزان بالای اشتعال آن اهمیت ویژه‌ای دارند. نشتی گاز و امکان اشتعال و مواردی از این دست مشکلاتی است که در خصوص وسایل گازسوز باید رعایت شود. چنانچه برای تعمیر یا نصب و راه‌اندازی اجاق گاز سینجر خود به تکنسین نیاز دارید، با آچاره تماس بگیرید. مجله آچاره در اسرع وقت با اعزام متخصصان مجرب و متعهد به کار مشکل شما را برطرف خواهد کرد.

3.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر اجاق گاز

درخواست تعمیر اجاق گاز رومیزی و فردار!

 

کلیک کنید