تعمیر اجاق گاز تعمیر گاز

آموزش گام به گام تعویض جرقه زن اجاق گاز فردار

لوازم خانگیاجاق گاز و فر

تعویض جرقه زن اجاق گاز فردار از جمله اقدامات مهمی است که با حداقل هزینه می‌توانید در خانه انجام دهید. نقش جرقه زن اجاق گاز روشن کردن گاز است تا فر بتواند به درستی کار کند. وقتی جرقه زن از کار بیفتد نمی‌توانید از فر استفاده کنید. اگر نیاز به تعویض جرقه زن فر خود دارید این راهنما دستورالعمل‌های گام به گام نحوه انجام آن را به شما ارائه می‌دهد.

قبل از تعویض جرقه زن اجاق گاز فردار خود باید قطعه جایگزین مناسب را از تأمین‌کننده قطعات یدکی خریداری کنید. قطعات یدکی جرقه زن معمولاً به راحتی در دسترس هستند و هزینه زیادی هم ندارند. برای جدا کردن و نصب جرقه زن جدید، این دستورالعمل‌ها را دنبال کنید.

آماده‌سازی کار

یکی از مشکلاتی که باعث می‌شود به فکر تعمیر اجاق گاز و تعویض جرقه زن اجاق گاز بیفتید یکسره جرقه زدن اجاق گاز است. قبل از شروع فرآیند برداشتن و تعویض جرقه زن اجاق گاز فردار برای اطمینان از ایمنی باید اقدامات مهمی را انجام دهید.

  • برای تعمیر جرقه زن اجاق گاز، منبع برق فر خود را خاموش کنید. می‌توانید این کار را با کشیدن دوشاخه یا خاموش کردن کلید مدار در جعبه فیوز خانگی انجام دهید.
  • شیر گاز را قطع کنید. با این کار در زمان تعویض جرقه زن، گاز به بیرون نشت نمی‌کند.
  • در حین کار بر روی فر از تهویه کافی در آشپزخانه اطمینان حاصل کنید. ساده‌ترین کار این است که بعضی پنجره‌ها و درها را باز کنید.
  • قبل از شروع به کار، مطمئن شوید که فر شما کاملاً خنک شده است.

ابزار مورد نیاز برای تعمیر جرقه زن اجاق گاز

  • پیچ گوشتی مهره گیر 0.5 سانتی متری
  • پیچ گوشتی فیلیپس
  • پیچ گوشتی دو سو
  • دستکش کار

مراحل تعویض جرقه زن اجاق گاز فردار

در ادامه دستورالعمل تعویض سوئیچ جرقه زن در گاز را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1. برق و گاز را قطع کنید

در مرحله اول از تعویض جرقه زن اجاق گاز فردار برق اجاق گاز فردار را قطع کنید. شیر قطع کننده گاز را در حالت خاموش قرار دهید. برای محافظت از دستان خود در برابر لبه‌های تیز از دستکش کار استفاده کنید. اجاق گاز و شبکه‌های فلزی آن باید در حد لمس خنک باشند. ممکن است برای برداشتن اجاق گاز به یک دستیار کمکی نیاز داشته باشید.

تعمیر اجاق گاز
تعمیر گاز

2. صفحه اجاق گاز را خارج کنید

تمام شبکه‌های فلزی روی صفحه اجاق گاز را بردارید و سپس درپوش‌های مشعل گاز را از روی سر مشعل‌ها جدا کنید. این قسمت‌ها را کنار بگذارید. با استفاده از پیچ گوشتی مهره گیر 0.5 سانتی متری، پیچ‌هایی را که سر مشعل گاز را در جای خود محکم می‌کند باز کنید. سرهای مشعل را از روی اجاق گاز بردارید. پیچ‌هایی را که بالای اجاق گاز را به بالای نگه‌دارنده‌های دهانه مشعل محکم می‌کنند، باز کنید.

آموزش تعویض جرقه زن اجاق گاز فردار

برای خارج کردن صفحه اجاق گاز از 2 گیره زیر لبه جلویی آن، یک پیچ گوشتی دو سو یا کاردک محکمی را بین قاب و اجاق گاز قرار دهید. ابزار را مستقیماً به داخل شکاف فشار دهید و کمی بلند کنید تا گیره‌ای که آن طرف صفحه اجاق گاز را نگه می‌دارد آزاد شود. برای سمت دیگر این کار را تکرار کنید. قسمت جلوی صفحه اجاق گاز را بلند کنید و سپس برای تعویض جرقه زن اجاق گاز فردار صفحه اجاق گاز را با دقت بردارید و کنار بگذارید.

3. منیفولد کنترل را بردارید

درب فر را به طور کامل باز کنید و پیچ‌هایی را که زیر منیفولد کنترل قرار دارند بردارید. دستگیره‌های کنترل را مستقیماً از دسته دریچه‌های کنترل مشعل گاز در جلوی منیفولد کنترل بیرون بکشید. پیچی را که پشت هر گیره در بالای منیفولد کنترل قرار دارد را بردارید. منیفولد کنترل را از محدوده گاز خارج کنید. مراقب باشید که گیره‌های نصب که به بالای منیفولد کنترل متصل شده‌اند و شل هستند را گم نکنید.

مطلب پیشنهادی آموزش تعمیر ترموکوپل اجاق گاز در خانه

مشاهده رایگان هزینه نصب و تعمیر اجاق گاز و فر!

4. سوئیچ‌های جرقه زن را بردارید

برای تعویض جرقه زن اجاق گاز فردار باید سوئیچ‌های جرقه زن را از جلوی میله‌های شیر کنترل مشعل خارج کنید. پیچ‌ها را از پنل بالایی در پشت محدوده بردارید و سپس پانل پشتی بالایی را خارج کنید. هر دو سیم قرمز را از ماژول جرقه جدا کنید. دسته سیم را از جلوی محدوده گاز بیرون بکشید.

تعویض جرقه زن اجاق گاز فردار

5. کلیدهای جرقه زن جدید را نصب کنید

سوئیچ‌های جرقه زن جدید را در قسمت جلوی دریچه‌های کنترل گاز فشار دهید. از قسمت بلند دسته سیم در سمت راست استفاده کنید تا به ماژول جرقه برسد. دسته سیم را از سوراخ کنار قاب به پشت محدوده گاز فشار دهید. سیم‌ها را به ماژول جرقه وصل کنید. یک سیم دارای یک کانکتور است که به یک پایه در بالای ماژول جرقه فشار می‌آورد.

سیم دیگر یک رابط پلاستیکی سفید دارد که به سیم قرمز زیر ماژول جرقه متصل می‌شود. پانل پشتی بالایی را در پشت گاز قرار دهید و در حالی که اولین یا دو پیچ را وارد می‌کنید، آن را در جای خود محکم کنید. تمام پیچ‌ها را داخل آن قرار دهید و آن‌ها را محکم ببندید.

6. منیفولد کنترل جلو را دوباره نصب کنید

منیفولد کنترل را در جلوی محدوده گاز قرار دهید. مطمئن شوید که گیره‌های نصب در جای خود قرار دارند و سپس پیچ‌های پشت گیره‌های نصب را در بالای منیفولد کنترل نصب کنید. با باز بودن درب فر، پیچ‌ها را در پایین منیفولد کنترل نصب کنید. تمام پیچ‌های نصب را محکم ببندید. دستگیره‌ها را در جلوی میل‌های شیر کنترل مشعل قرار دهید و آن‌ها را کاملاً به سمت پایین فشار دهید.

7. صفحه اجاق گاز را دوباره نصب کنید

بعد از تعویض جرقه زن اجاق گاز فردار صفحه اجاق گاز را در بالای گاز قرار دهید و آن را به گیره‌های نصب روی لبه جلویی بچسبانید. پیچ‌ها را در سوراخ‌هایی قرار دهید که اجاق گاز را به نگه‌دارنده‌های دهانه لوله مشعل گاز ثابت می‌کند. ممکن است لازم باشد نگه‌دارنده‌های دهانه لوله مشعل را کمی به اطراف حرکت دهید تا سوراخ‌ها را ردیف کرده و پیچ‌ها را وارد کنید. تمام پیچ‌ها را محکم ببندید.

مطلب پیشنهادی آموزش تعویض شیشه فر اجاق گاز

سر مشعل‌ها را در مکان‌های درست قرار دهید آن‌ها را در جای خود پیچ ​​کنید و پیچ‌ها را محکم ببندید. سر مشعل‌ها را با کمک درپوش‌ها در مکان‌های صحیح بپوشانید. شبکه‌های فلزی را در جای خود روی اجاق گاز قرار دهید.

تعویض جرقه زن اجاق گاز فردار

8. گاز و برق را دوباره وصل کنید و گاز را در جای خود قرار دهید

گاز را دوباره به پریز برق وصل کنید و سپس شیر گاز را باز کنید. اجاق گاز را در موقعیت خود ثابت کرده و آن را روشن کنید.

در ادامه دستورالعمل تعویض سوئیچ جرقه زن در فر را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

عیب‌یابی و تعمیرات اجاق گاز و فر با تیم آچاره

مراحل تعویض جرقه زن در فر

1. برق و گاز رو قطع کنید

در مرحله اول تعویض جرقه زن اجاق گاز فردار در پانل قطع کننده یا جعبه فیوز، برق فر را قطع کنید. شیر قطع کننده گاز را در حالت خاموش قرار دهید.

2. پانل پایینی را بردارید

ابتدا قفسه‌های فر را بردارید. پانل پایینی فر را با باز کردن پیچ‌های پشت پنل باز کنید. پشت پانل را کمی بلند کنید و به عقب فشار دهید تا پانل پایینی فر از لبه نگه‌دارنده آزاد شود. گوشه جلویی پانل پایینی را به سمت پایین فشار دهید تا به اندازه کافی بالا بیاید که بتوانید کناره‌های پانل را بگیرید. پانل زیر فر را به سمت بالا و خارج از فر حرکت دهید.

مطلب پیشنهادی علت قرمز سوختن اجاق گاز

3. پیچ‌های نگه‌دارنده پایه جرقه زن را باز کنید

توجه داشته باشید که چگونه الکترود کاربید روی جرقه زن روی سوراخ‌های مشعل همپوشانی دارد. از یک پیچ گوشتی مهره گیر 0.5 سانتی متری استفاده کنید تا 2 پیچ سر شش گوش را از پایه‌ای که جرقه زن را روی مشعل نگه می‌دارد جدا کنید.

4. مهار سیم را جدا کنید

برای تعویض جرقه زن اجاق گاز فردار دوشاخه جرقه زن را با آزاد کردن زبانه‌های قفل روی کانکتور از مهار سیم جدا کنید. جرقه زن را از فر بیرون آورده و آن را دور بیندازید.

تعویض جرقه زن اجاق گاز فردار

5. جرقه زن جدید را وصل کنید

مراقب باشید که الکترود کاربید را با انگشتان خود لمس نکنید. جرقه زن را به دسته سیم وصل کنید.

6. جرقه زن را به قلاب آن وصل کنید

جرقه زن جدید را طوری قرار دهید که سوراخ‌های آن با سوراخ‌های روی پایه نصب مطابقت داشته باشد. پیچ‌ها را وارد کرده و محکم ببندید. سیم‌ها را به سمت پایین فشار دهید و از مسیر مشعل جدا کنید.

7. پانل پایینی را دوباره نصب کنید

پانل پایین فر را در جای خود قرار دهید. قفسه‌های فر را داخل فر بگذارید.

8. گاز و برق را روشن کنید

شیر قطع کننده گاز فر را باز کنید. در پانل قطع کننده، کلید مدار فر را روشن کنید.

مطلب پیشنهادی تعویض جرقه زن اجاق گاز

جمع‌بندی

اگر در آشپزخانه خود اجاق گاز فردار دارید در بیشتر موارد اجاق شما کاملاً مطمئن و ایمن کار می‌کند. با این حال با گذشت زمان هر وسیله‌ای با استفاده منظم دچار فرسایش می‌شود و قطعات آن از بین می‌روند. یکی از نگران ‌کننده‌ترین قسمت‌هایی که خراب می‌شود، جرقه زن اجاق گاز است. تعویض جرقه زن اجاق گاز فردار کاری نسبتاً آسان است که می‌توانید با کمی دقت انجام دهید.

جرقه زن معیوب باعث می‌شود اجاق گاز شما هیچ شعله یا گرمایی تولید نکند. علاوه بر این گاز طبیعی همچنان آزاد می‌شود و این می‌تواند خطرناک و نگران کننده باشد. اغلب افراد می‌توانند مشکلات جرقه زن را تنها از طریق نویز تشخیص دهند. با گوش دادن به اجاق گاز خود، در واقع می‌توانید متوجه شوید که آیا جرقه زن دچار مشکل شده است یا خیر. مشخص‌ترین نشانه زمانی است که اجاق گاز شما گرما تولید نمی‌کند. در این مرحله می‌توانید با کمی دقت و حفظ نکات ایمنی مراحل تعویض جرقه زن اجاق گاز فردار را به راحتی انجام دهید.

4.8/5 - (19 امتیاز)

2 دیدگاه

  1. پیچ های صفحه اجاق به علت رسوب گرفتن به هیچ وجه باز نمی‌شوند حتی با زدن روغن ترمز
    کمی هم که تلاش کنی محل آچار خورشان خراب می‌شود

    با این مشکل چکار باید کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر اجاق گاز

درخواست تعمیر اجاق گاز رومیزی و فردار!

 

کلیک کنید