هنگ‌ کردن لپ‌ تاپ سونی برای آخرین بار!

کامپیوتر و لپ تاپلوازم دیجیتال

هنگ کردن لپ‌ تاپ از آزاردهنده‌ترین مشکلات استفاده از انواع این دستگاه است و تشخیص دلیل اصلی هنگ کردن لپ‌ تاپ و کند‌ شدن سرعت لپ‌ تاپ کار سختی محسوب می‌شود؛ زیرا عوامل زیادی ممکن است در فریز شدن لپ‌ تاپ نقش داشته باشند. اگر از کاربران لپ‌تاپ‌های‌ سونی هستید و با افت سرعت آن دست‌وپنچه نرم می‌کنید، خواندن این مقاله را برای رهایی از وضعیت هنگ کردن لپ تاپ سونی از دست ندهید.

دلایل هنگ کردن لپ تاپ سونی

هنگ کردن لپ‌ تاپ و کامپیوتر در هنگام کار و استفاده از این سیستم‌ها به‌خصوص زمانی‌ که حتی فرصت ذخیره اطلاعات را نیز نداشتید، یک معضل جدی به حساب می‌آید که درنهایت به تعمیر لپ‌ تاپ منجر می‌شود. بسیاری از کاربران به‌ رفع موقتی هنگ لپ‌ تاپ قانع هستند اما برای حل دائمی فریز شدن لپ‌ تاپ سونی لازم است با دلایل اصلی هنگ کردن لپ‌ تاپ آشنا شویم.

مشکلات سخت‌افزاری

  1. پردازش‌گر مرکزی یا cpu ضعیف

وقتی این قطعه قدرت کافی برای انجام پردازش‌های سیستم را نداشته باشد، سبب توقف پردازش و هنگ کردن لپ تاپ سونی می‌شود. البته گاهی اوقات هم این مشکل منجر به منجر به بالا نیامدن فلش لپ تاپ خواهد شد.

  1. کارت گرافیک پایین

اگر کارت گرافیک سیستم شما قدرت کافی برای پردازش نرم‌افزار‌ها و بازی‌های نصب‌شده بر‌ روی سیستم را نداشته باشد، لپ‌تاپ در اجرای برنامه‌ها مرتب فریز می‌شود. برای پیش‌گیری از هنگ لپ‌ تاپ سونی، مدلی را خریداری کنید که قدرت کارت گرافیک آن، متناسب با کار شما است.

  1. ظرفیت کم هارد دیسک و حافظه رم دستگاه

فریز شدن مکرر لپ‌ تاپ خصوصا زمانی که با Blue Screen Of Death یا صفحه آبی مرگ روبه‌رو می‌شوید؛ نشان از آماده‌ نبودن و عدم امکان دسترسی به اطلاعات ذخیره‌شده در حافظه رم دارد. با ارتقاء ظرفیت حافظه دستگاه یا نصب مجدد ویندوز این مشکل برطرف خواهد شد.

  1. خراب‌ شدن فن و گرم‌ شدن بیش از حد لپ تاپ

گرم‌ شدن بیش از حد به مدار پردازنده سیستم شما آسیب می‌رساند و آن را غیرقابل استفاده می‌کند. در نهایت نیز این آسیب به فریز شدن لپ‌ تاپ منجر ‌خواهد شد. برای جلوگیری از این امر، مطمئن شوید فن لپ‌تاپ شما به‌درستی کار می‌کند.

  1. خرابی مادربورد

یکی از این مشکلات سخت‌افزاری خرابی مادربرد یا همان برد اصلی لپ‌تاپ است که وظیفه برقراری ارتباط بین تمامی بخش‌ها و قطعات لپ‌تاپ را برعهده دارد. البته این مشکل به عیب‌یابی دقیق لپ‌تاپ نیاز دارد؛ بنابراین زمانی‌ که سایر دلایل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را بررسی کردید و هنوز مشکل هنگ‌ لپ‌ تاپ سونی برقرار بود؛ لازم است مادربورد توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد.

  1. دستگاه‌های خارجی معیوب

USB معیوب یا سایر دستگاه‌های خارجی مانند ماوس و صفحه‌ کلید آسیب‌دیده می‌تواند باعث فریز‌ شدن لپ‌ تاپ سونی شود. در این شرایط از سلامت دستگاه‌های خارجی مطمئن شوید.

مشکلات نرم‌افزاری

  1. اجرای همزمان چندین برنامه و مشکلات نرم‌افزاری

اگر چندین برنامه به‌طور همزمان اجرا شوند، ممکن است رایانه شما حافظه یا قدرت محاسباتی کافی برای پشتیبانی از همه آن‌ها را نداشته باشد و لپ‌تاپ فریز شود. بنابراین قبل از نصب نرم‌افزارها، ابتدا اطمینان حاصل کنید که آیا نرم‌افزار مدنظر با سخت‌افزار سیستم شما سازگاری دارد یا نه؟

برای رفع این مشکل مطابق تصویر دکمه های Ctrl + Alt + Del را با هم فشار دهید تا Task Manager باز شود، سپس روی Processes کلیک کنید، برنامه‌ای که باعث هنگ‌شده را بیابید و روی End Task کلیک کنید.فریز شدن لپ تاپ سونی

  1. ویروسی‌ شدن لپ تاپ

ویروس‌ها همچنین می‌توانند عامل اصلی هنگ کردن لپ تاپ سونی و حتی گاهی خاموش‌ شدن ناگهانی کامپیوتر باشند. راهکار این است که یک نسخه اصلی از آنتی‌ویروس مناسب سیستم خود را نصب و به‌طور مرتب آن را به‌روزرسانی کنید تا سیستم و دستگاه‌های ورودی را قبل از باز کردن، اسکن نماید.

  1. تنظیمات BIOS

تغییر تنظیمات BIOS ممکن است سیستم را در حالت فریز قرار دهد و بازنشانی بایوس به حالت پیش‌فرض می‌تواند مشکل هنگ لپ‌ تاپ سونی را برطرف کند.

  1. عدم یکپارچه‌سازی مشکل ریجستری ویندوز لپ‌ تاپ سونی

بروز مشکل در فایل‌های رجیستری ویندوز، دیگر علت هنگ‌ کردن لپ‌ تاپ سونی در نظر گرفته می‌شود که راه‌حل آن نصب مجدد ویندوز است. با این وجود اگر با یک آنتی‌یروس اصل، ویروسی‌ شدن یا نشدن سیستم خود را چک کردید و متوجه شدید که سیستم شما ویروسی نشده است و علاوه‌بر این، هیچ نرم‌افزار و بازی سنگینی بر روی لپ‌تاپ خود نصب نکرده‌اید، احتمال این‌که مشکلی برای فایل‌های رجیستری ویندوز سیستم شما به‌وجود آمده باشد، وجود دارد.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر لپ تاپ!

 رفع مشکل هنگ‌ کردن لپ‌ تاپ سونی

اگر لپ‌تاپ شما مشکلات سخت‌افزاری نداشته باشد، این روش‌ها به شما کمک می‌کنند تا مشکل قفل‌ شدن و فریز شدن لپ‌ تاپ سونی را برطرف کنید:

آموزش 8 ترفند جهت رفع هنگ لپ‌ تاپ سونی

  1. به سیستم فرصت کافی دهید تا پردازش را انجام دهد.
  2. بسیاری از کاربران سیستم‌های سونی با فشار دادن دکمه Caps Lock توانسته‌اند لپ‌تاپ خود را از حالت فریز خارج کنند.
  3. فضای درایو C را آزاد کنید؛ زیرا این درایو همان جایی است که فایل‌های سیستم در آن ذخیره می‌شوند. برنامه‌های اضافی که ناخواسته روی درایو C ذخیره شده‌اند را پاک کنید یا با تغییر حجم پارتیشن در ویندوز، فضای درایو C را افزایش دهید.
  4. تمام درایور‌های دستگاه را مطابق تصاویر زیر به‌روزرسانی کنید.

هنگ لپ تاپ سونی

 

کاهش سرعت لپ تاپ

  1. اگر گمان می‌کنید لپ‌تاپ مشکل حافظه دارد، کلیدهای Windows و R را فشار دهید، exe را در کادر ورودی متن تایپ و Enter را انتخاب کنید. اکنون روی now and check for problem Restart کلیک و مشکلات را بررسی کنید.
    سپس ویندوز مجدداً راه‌اندازی می‌شود. در واقع این اطلاعات نشان‌گر تعداد پاس‌های اجرا‌شده بر‌ روی حافظه است.
  2. در صورت مفقود‌ شدن یا خراب‌ شدن فایل‌های سیستم، می‌توانید مراحل ذیل را برای بازیابی آن‌ها امتحان کنید تا مشکل فریز ویندوز حل شود:
  • گام اول: روی Start کلیک کرده و سپس cmd را در کادر جستجو تایپ کنید. (دکمه Enter را فشار ندهید!)
  • گام دوم: سپس روی Command Prompt راست‌کلیک کرده و Run as administrator را انتخاب کنید و Yes را بزنید.
  • گام سوم: sfc /scannow را تایپ کرده و Enter را فشار دهید.افزایش سرعت لپ تاپ
  • گام چهارم: اکنون ویندوز سیستم شما فایل‌های خراب را اسکن می‌کند و در صورت یافتن آن‌ها سعی دارد آن‌ها را برطرف نماید.
  • گام پنجم: درنهایت exit را تایپ ‌کرده و Enter را فشار دهید.
  1. ویندوز را مجدد نصب کنید. اگر کامپیوتر ویندوز 10، ویندوز 8 یا ویندوز 7 شما پس از امتحان‌ کردن تمام راه‌حل‌های ذکر‌شده در بالا همچنان هنگ می‌کند، ممکن است ویندوز شما خراب شده باشد.
    در این مورد، سیستم‌عامل را مجدد نصب کنید. نصب مجدد ویندوز راه‌حل خوبی برای رفع فریز‌ شدن لپ‌ تاپ سونی است. با این حال این کار، برخی از داده‌ها را روی رایانه شخصی شما حذف می‌کند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از نصب مجدد ویندوز از اطلاعات خود، نسخه پشتیبان تهیه کنید. حتی اگر سیستم شما روشن نمی‌شود نیز نرم‌افزارهایی جهت تهیه نسخه پشتیبان وجود دارد.
  2. اگر هیچ‌کدام از روش‌های فوق جواب نداد، لپ‌تاپ خود را جهت رفع مشکل هنگ کردن به متخصصان حاضر در اپلیکیشن و وب‌سایت آچاره بسپارید.

نکاتی برای پیشگیری از هنگ کردن لپ تاپ سونی

با این‌که هنگ کردن لپ تاپ سونی در بیشتر موارد به‌راحتی برطرف می‌شود و خیلی دردسر‌ساز نیست، اما بهتر است با رعایت نکاتی از بروز آن جلوگیری کرد:

  • همیشه متناسب با نوع و سطح کاربرد مدنظر لپ‌تاپ تهیه کنید.
  • در هنگام خرید لپ‌تاپ به قدرت cpu، کارت گرافیک، ظرفیت رم و هارددیسک توجه کنید.
  • از اجرای همزمان چندین برنامه سنگین در سیستم خودداری کنید.
  • از نصب و به‌روزرسانی همیشگی یک آنتی‌ویروس معتبر برروی لپ‌تاپ سونی غافل نشوید.

امیدواریم که با استفاده از این نکات، مشکل هنگ کردن لپ تاپ سونی خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف کنید. همچنین در صورتی که سوالی در این زمینه دارید، حتما آن را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان آچاره در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا