8 دلیل خراب شدن باتری لپ ‌تاپ

کامپیوتر و لپ تاپلوازم دیجیتال

آیا باتری لپ‌تاپ شما هم وقتی به برق وصل نیست خاموش می‌شود یا زمانی که به برق وصل است، شارژ نمی‌شود؟ معمولا بیشتر باتری‌ها با یک بار شارژ سه چهار ساعتی روشن می‌مانند و نیاز به شارژ دوباره ندارند. اما باتری هم مثل خیلی از قطعات دیگر به مرور زمان خراب می‌شود و گاهی دیگر شارژ نمی‌شود.

در این مطلب از مجله آچاره تصمیم گرفته‌ایم به مهم‌ترین دلایل خراب شدن باتری لپ‌تاپ اشاره کنیم. با خواندن این مطلب می‌توانید عمر باتری لپ‌تاپ خود را افزایش دهید و برای مدت طولانی‌تری از آن استفاده کنید. اگر باتری با روش‌ها این مقاله درست نشد با متخصصان آچاره در بخش خدمات تعمیر لپ تاپ در ارتباط باشید.

چرا باتری لپ‌‌تاپ شارژ نمی‌شود؟

یکی از اصلی‌ترین دلایل خراب شدن باتری لپ‌تاپ، قدیمی بودن باتری است بسیاری از افراد بر این باور هستند که طولانی روشن ماندن لپ‌تاپ یا انجام بازی یا برنامه‌های گرافیکی سنگین نیز می‌تواند باعث خراب شدن باتری لپ‌تاپ شود. در ادامه به ۸ دلیل مهم خراب شدن باتری‌های لپ‌تاپ اشاره می‌کنیم.

خراب شدن باتری لپ ‌تاپ

1. شارژ کم

از حالت پیش‌فرض صرفه‌جویی در مصرف باتری استفاده کنید، این امکان تنظیمات نور صفحه را کم می‌کند و حتی به شما توصیه می‌کند برخی از نرم‌افزارها را ببندید. اما به هیچ‌ عنوان اجازه ندهید شارژ لپ‌تاپ زیر ۲۰٪ شود. شارژ کم می‌تواند باعث کاهش عمر و خراب شدن باتری لپ‌تاپ شود.

مطلب پیشنهادی :بررسی جامع کارت گرافیک‌های intel hd graphics family

2. گرمای بیش از حد عاملی برای خراب شدن باتری لپ‌تاپ

گرما و دمای بالا یکی از مهم‌ترین دلایل خراب شدن باتری لپ‌تاپ است. البته دمای بالا می‌تواند باعث خراب شدن سایر قطعات لپ‌تاپ نیز شود. برای اینکه جلوی خراب شدن باتری لپ‌تاپ را بگیرید نیاز است ۲ کار ساده زیر را انجام دهید.

  • از لپ‌تاپ در محیط‌های گرم استفاده نکنید.
  • حتما لپ‌تاپ را در حالتی نگه‌دارید که هوا به راحتی از دریچه‌ها عبور کند.

اگر لپ‌تاپتان در اثر استفاده از برنامه‌های سنگین داغ می‌شود، چیز عجیبی نیست اما اگر زمان استفاده از برنامه‌های سبک با گرمای بیش‌از‌حد لپ‌تاپ روبرو می‌شوید باید باتری را بررسی کنید شاید مشکل از آن باشد.

البته وجود فن آسیب‌دیده یا مسدود شدن دریچه‌های هوا از علل دیگر داغ شدن بیش‌از‌حد لپ‌تاپ هستند. در این شرایط بهتر است فن‌ها را عوض کنید و دریچه‌های هوا را تمیز کنید. اگر مشکل همچنان پابرجا بود یعنی باتری لپ‌تاپ خراب شده است. اگر باتری لپ‌تاپ جدا می‌شود بهتر است در این شرایط برای جلوگیری از داغ شدن، باتری لپ‌تاپ را جدا کنید و در اتاق خنک قرار دهید.

نکته: لپ‌تاپ‌های جدید سیستم خنک‌کننده قوی‌تری نسبت به لپ‌تاپ‌های قدیمی دارند. پس اگر لپ‌تاپ شما جدید نیست بهتر است از ترفندهای خنک کردن لپ‌تاپ استفاده کنید تا باتری بیش‌از‌حد گرم نشود.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر لپ تاپ!

خراب شدن باتری لپ ‌تاپ

3. اجرای بازی یا نرم‌افزارهای گرافیکی سنگین

ظرفیت لپ‌تاپ‌ها نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده و شما خیلی راحت می‌توانید چندین کار را به صورت همزمان انجام دهید. اما اجرا شدن برنامه‌های زیاد می‌تواند فشار زیادی به باتری وارد کند. برای اینکه بتوانید جلوی خراب شدن باتری آن را بگیرید نیاز است برنامه‌های فعال غیر استفاده یا ناشناخته را پاک کنید یا در صورت نیاز آن‌ها را متوقف کنید.

مطلب پیشنهادی:سی پی یو رایزن بهتر است یا اینتل؟

4. خراب شدن باتری لپ‌تاپ به دلیل عدم شارژ

دیدید وقتی لپ‌تاپ را به برق می‌زنید و بعد از چند دقیقه به سراغ لپ‌تاپ می‌روید اما به جای اینکه چند درصد شارژ لپ‌تاپ اضافه شود، با کم شدن شارژ لپ‌تاپ روبرو می‌شوید. این اتفاق می‌تواند در درازمدت باعث آسبیب بیشتر باتری شود.

خراب شدن باتری لپ ‌تاپ

در حالت عادی معمولا ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت طول می‌کشد تا یک باتری لپ‌تاپ سالم شارژ شود. در لپ‌تاپ‌های جدید اگر لپ‌تاپ در شارژ باشد و ۱۰۰٪ شده باشد، شارژ متوقف می‌شود اما در لپ‌تاپ‌های قدیمی با تخلیه شارژ روبرو خواهیم شد. شارژ بیشتر از ۱۰۰ درصد یا تخلیه کامل لپ‌تاپ می‌تواند روی طول عمر باتری تاثیر منفی بگذارد.

اگر در حال حاضر به شارژ خودتان دسترسی ندارید، می‌توانید از آداپتور با ولتاژ متفاوت استفاده کنید اما استفاده مداوم از آن هم خوب نیست چراکه ممکن است باتری لپ‌تاپ دچار مشکل شود. چون سازنده لپ‌تاپ آن را نساخته است و ممکن است کابل شارژ اتصال ضعیفی داشته باشد. البته آسیب‌دیدگی یا حتی قطعی سیم شارژر می‌تواند باعث شارژ نشدن لپ‌تاپ شود. در این شرایط بهتر هست هر چه سریع‌تر شارژ مناسب لپ‌تاپ خود را تهیه کنید.

اگر علت خرابی باتری، لپ‌تاپ شارژ نبود بهتر است یک بار پریز برق را نیز چک کنید تا خراب نباشد. شاید اصلا مشکل خرابی باتری نباشد بلکه ایراد از پریز باشد.

مطلب پیشنهادی:وصل نشدن پلی استیشن به اینترنت

5. شارژ مداوم لپ‌تاپ از دلایل خراب شدن باتری لپ‌تاپ

بسیاری از افراد به دلیل استفاده مداوم از لپ‌تاپ، شارژر آن را به برق می‌زنند. این کار در درازمدت می‌تواند باعث آسیب شارژر و درنهایت آسیب باتری شود. برای تعمیر باتری لپ تاپ آن بهتر است با متخصص حرفه‌ای مشورت کنید.

6. خاموش شدن مداوم لپ‌تاپ

بیشتر لپ‌تاپ‌ها امکان خاموش شدن خودکار را دارند. انجام این کار می‌تواند جلوی آسیب قطعات لپ‌تاپ را بگیرد. خرابی سخت‌افزار، وجود بدافزار و گرمای بیش‌ازحد باتری از دلایل  خاموش‌ شدن‌ مداوم لپ‌تاپ هستند. پس بهتر است هر چه سریع‌تر مشکل را پیدا کنید و نسبت به رفع آن اقدام کنید.

7. نمایش هشدار در ویندوز

ویندوز و سایر سیم ‌عامل‌ها گاهی اوقات جزئیات کاملی از باتری را نمایش نمی‌دهند اما اگر پیام هشداردهنده خاصی روی صفحه نمایش لپ‌تاپ ظاهر شد یعنی برای جلوگیری از خاموش شدن بهتر است باتری را تعویض کنید.

8. عمر باتری

یکی دیگر از دلایل خراب شدن باتری، کاهش طول عمر باتری است. باتری لپ‌تاپ مثل هر قطعه دیگری ممکن است بعد از چند سال استفاده کارایی خود را از دست بدهد و خراب شود. در این شرایط بهتر است نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

 سخن آخر

در این مطلب تلاش کردیم به اصلی‌ترین دلایل خراب شدن باتری لپ‌تاپ اشاره کنیم. اگر مشکل خرابی باتری رفع نشده بود بهتر است نسبت باتری لپ‌تاپ را عوض کرده یا آن را تعمیر کنید. در نهایت اگر با مشکل خاصی روبرو شده بودید، حتما آن را در بخش نظرات برای ما بنویسید تا کارشناسان آی تی آچاره به شما پاسخ دهند.

مطلب پیشنهادی:آموزش تبدیل کیبورد معمولی به کیبورد گیمینگ

به این پست امتیاز دهید

2 دیدگاه

  1. سلام لپ تاپ من hpواینکه سه سال میش که خریدم اما چندوقتی ک درحالت خاموش شارژ نمسش
    ووقتی روشن از ۰درصد بالاتر نمیره
    باید چکارکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا