حل مشکل داغ شدن لپ تاپ سونی

کامپیوتر و لپ تاپلوازم دیجیتال

داغ شدن لوازم دیجیتال مانند لپ تاپ، پی سی، کنسول بازی، موبایل و تلویزیون، تا حدی نرمال است و جای نگرانی ندارد؛ اما بعضی اوقات این وسایل داغ می‌شوند و اگر دستتان را چند سانتی‌متر دورتر از آن‌ها نگه دارید هم حرارتشان را احساس می‌کنید. در این صورت داغ شدن طبیعی نیست و باید علت آن را پیدا کنید. با ما باشید تا در این مقاله علت داغ شدن لپ تاپ سونی را با هم بررسی کنیم و بایدها و نبایدهایی که در زمان داغ شدن دستگاه باید انجام دهید را بیاموزیم.

نکات کلیدی

  • خرابی فن لپ تاپ، انسداد فن لپ تاپ و موقعیت نامناسب این دستگاه را می‌توان دلایل داغ شدن لپ تاپ سونی در نظر گرفت.
  • خیلی از بدافزارها باعث می‌شوند سی پی یو بیشتر از چیزی که باید کار کند و همین موضوع حرارت دستگاه را افزایش می‌دهد.
  • تمیز کردن یا تعویض فن، تغییر موقعیت قرارگیری لپ‌تاپ و استفاده از کول پد از راهکارهای میانی رفع مشکل داغی لپ‌تاپ به‌شمار می‌روند.

آیا لپ تاپ کمی گرم شده یا حرارت گرفته؟

پیش از این‌که نگران شوید، باید به این مورد توجه داشته باشید؛ چون لپ‌تاپ‌ها در حالت عادی پس از شروع به کار، گرم و تا حدی داغ می‌شوند و سرعت داغ شدنشان هم بیشتر از پی‌ سی است؛ زیرا فضای داخلی کوچک‌تری دارند و جریان هوا در آن‌ها کم است.

اما اگر کارکرد آن ضعیف شده، آن را روی پایتان گذاشته‌اید و حرارتش اذیت‌تان می‌کند، ناگهان خاموش می‌شود، اسکرین فریز می‌شود یا صفحه آبی می‌شود، باید دستگاه خود را عیب‌یابی کنید. در ادامه چندتا از علت های داغ شدن لپ تاپ سونی و دیگر لپ‌تاپ‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

overheating laptop

راهکارهای رفع داغ شدن لپ تاپ

۱. خرابی فن لپ‌تاپ (نحوه تعویض یا تعمیر فن لپ تاپ سونی)

یکی از شایع‌ترین علل داغ شدن لپ تاپ سونی، کنسول، پی سی و … از کار افتادن فن است. در لپ‌تاپ‌های امروزی، فن‌ها بی‌صدا هستند و اگر از کار بیفتند، احتمال این‌که متوجه نشوید وجود دارد. حتی اگر فن سایلنت باشد، شما در صورتی که اطرافتان سکوت باشد، باید بتوانید صدایشان را بشنوید.

راحت‌ترین راه برای تضمین این‌که فن کار می‌کند یا نه، این است که گوش خود را نزدیک لپ‌تاپ ببرید. اگر صدای فن لپتاپ نشنیدید و شک داشتید، می‌توانید لپ‌تاپ را باز کنید. به‌جز این کار، سوراخ‌های تهویه‌ی لپ‌تاپ هم به شما کمک می‌کنند. می‌توانید دستتان را نزدیک این سوراخ‌ها بگذارید و ببینید آن‌جا وزش هوا را احساس می‌کنید یا نه. 

یک موردی که باید به آن توجه کنید این است که گاهی وقت‌ها موارد بالایی را تست می‌کنید و به‌نظرتان همه‌چیز درست است اما حقیقت این است که فن فقط دارد با نیمی از توانایی‌اش کار می‌کند. در این شرایط بهتر است از کسی که مهارت فنی بالاتری دارد نظر بپرسید و در صورت اطمینان از خراب شدن فن، فن جدیدی تهیه کنید چون فن لپ‌تاپ را نمی‌توان تعمیر کرد.

برای تعویض فن، پیچ‌هایی که فن را به مادربرد وصل کرده، باز کرده و آن را بلند کنید. سپس خمیر حرارتی را از روی پردازنده پاک کرده و مجددا خمیرگذاری کنید. در نهایت فن جدید را نصب کنید و پیچ‌ها را ببندید.

داغ شدن لپ تاپ در ویندوز 10

۲. داغ شدن لپ تاپ سونی به‌دلیل وجود گردوغبار

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند علت داغ شدن لپ تاپ سونی باشد، نفوذ خاک به فن داخل لپ‌تاپ است. اگر حجم زیادی از خاک سوراخ‌های تهویه را بسته باشد، شدت گرمای لپ‌تاپ زیاد می‌شود؛ چون فن لپ‌تاپ قادر نیست گردش هوای خوبی داشته باشد و همه‌ی بخش‌ها را خنک کند. 

اگر فن لپ‌تاپ سالم است، دستتان را جلوی دریچه‌ها بگیرید و ببینید هوایی را احساس می‌کنید؟ اگر هیچ هوایی خارج نمی‌شود، مسلم است که گردوغبار مسیر را پوشانده و باید زدوده شود. کمی جلوتر به شما می‌گوییم که چطور باید فن را تمیز کنید.

رفع مشکل داغ شدن لپ تاپ سونی

۳. گرم بودن محیط لپ‌تاپ

محل قرارگیری سیستم کجاست؟ روی میز کارتان است؟ آیا در اطرافش هوا به‌خوبی جریان دارد؟ توصیه می‌کنیم که لپ‌تاپ را برای مدت طولانی روی پای خود نگذارید. این کار هم برای سلامت شما بد است و هم برای لپ‌تاپ. این کار به گرمای بیشتر لپ‌تاپ کمک می‌کند و مسیر جریان هوا بسته می‌شود. 

تعمیرات لپ تاپ با تیم آچاره

یکی دیگر از کارهایی که اصلا نباید انجام دهید و متاسفانه خیلی‌ها این کار را می‌کنند، این است که لپ‌تاپ را روی کوسن، پتو و بالش می‌گذارند. قرار دادن لپ‌تاپ روی هر جسم نرم و پرزداری مانند این‌ها، هم موجب پرز گرفتن فن و هم انسداد مسیر هوا می‌شود.

اگر خیلی از کارهایتان را در تخت انجام می‌دهید، حتما یک میز کوچک مناسب لپ‌تاپ تهیه کنید تا نه خودتان آسیب ببینید و نه لپ‌تاپ.

داغ شدن باتری لپ تاپ

۴. آیا علت گرم شدن لپ تاپ سونی ویروس است؟

خیلی‌ها نمی‌دانند که یک ویروس مزاحم یا سخت‌افزارِ معیوب تا چه حد می‌تواند در داغ کردن لپتاپ سهیم باشد! خیلی از بدافزارها باعث می‌شوند سی پی یو بیشتر از چیزی که باید کار کند و همین موضوع حرارت دستگاه را افزایش می‌دهد و در نهایت به خراب شدن باتری لپ تاپ منجر خواهد شد.

لازم نیست خاطر نشان کنیم که حتما آنتی‌ویروس خوبی نصب کنید که بتواند هرگونه ویروسی را شناسایی و نابود کند؛ چون متاسفانه روزانه ویروس‌های جدیدی تولید می‌شوند.

یک malware checker هم نصب کنید تا تمام بدافزارها را شناسایی کند. احتمال داغ شدن لپ تاپ به دست بدافزار خیلی بیشتر از ویروس است. اپلیکیشن‌های رایگانی مانند Malwarebytes AntiMalware وجود دارند که کل سیستم را چک، و تمام بدافزارها را تشخیص می‌دهند.

رفع مشکل داغ شدن لپ تاپ سونی

نحوه‌ی تمیز کردن منافذ هوا و زدودن گردوغبار

نه‌تنها باید فن‌ها را به‌طور منظم تمیز کنید، بلکه باید کارکرد صحیحشان را هم چک کنید. برای دسترسی پیدا کردن به فن، باید آن را باز کنید. اگر تا به حال این کار را نکرده‌اید، توصیه می‌کنیم از کسی که تجربه این کار را دارد یا تعمیرکار کامپیوتر کمک بگیرید.

وقتی لپ‌تاپ باز شد، ببینید کجاها خاک گرفته‌اند. دریچه‌های جریان هوا را چک کنید. می‌توانید با یک گوش‌پاک‌کن قدیمی یا یک قلم‌موی ظریف فن و اطراف را گردگیری کنید. یک روش دیگر که برای تمیزکاری کمی اصولی‌تر هست نیز این است که با اسپری هوا گردوخاک را بزدایید و پارچه‌ای را با الکل ایزوپروپیل خیس کرده و فن را پاک کنید.

توصیه‌ی ما این است که سالی یک‌بار این کار را انجام دهید.

داغ شدن کارت گرافیک لپ تاپ

لپ‌تاپ را در جای خنک قرار دهید

محل قرارگیری لپ‌تاپ مهم است. سطح سختی مانند میز که فضای زیادی برای گردش هوا روی آن وجود دارد، گزینه‌ی خوبی است.

البته اگر هوا به‌کل گرم است، توصیه می‌کنیم از کولر و پنکه هم کمک بگیرید تا کمی فضا خنک شود. لپ‌تاپ را روی تخت، پتو و سطح نرمی نگذارید؛ چون این کار به جذب هر چه بیشتر پرز و گردوخاک کمک می‌کند. 

داغی لپتاپ

از پایه لپ‌تاپ و کول‌پد استفاده کنید

گفتیم یک علت داغ شدن لپ تاپ سونی، داغ شدن آن به دلیل بسته شدن مسیر جریان هوا است. برای حل این مشکل، می‌توانید از استند لپ‌تاپ استفاده کنید. این‌طوری لپ‌تاپ کمی ارتفاع می‌گیرد و هوا به‌خوبی جریان می‌گیرد. این پایه‌ها را می‌توانید بخرید یا به سلیقه‌ی خود بسازید. 

وقت‌هایی که مجبورید لپ‌تاپ را روی سطح بگذارید، گذاشتن یک کول پد زیر آن به خنک شدن سیستم کمک می‌کند و بار زیادی را از دوش فن لپ‌تاپ برمی‌دارد.

علت های داغ شدن لپ تاپ سونی

ولتاژ سی پی یو را کم کنید

دمای cpu نباید بیش از ۸۵ درجه سانتی‌گراد باشد؛ چون این اوضاع عمر دستگاه را کم می‌کند. وقتی دمای سی پی یو حدود ۱۰ درجه کم شود، از داغ شدن کارت گرافیک لپ‌تاپ و داغ شدن هارد لپ تاپ هم کاسته می‌شود و عمر سی پی یو و عمر لپ‌تاپ افزایش پیدا می‌کند.

برای این کار می‌توانید برنامه‌ی intel extreme tuning utility را نصب کنید. وقتی متوجه دمای سی پی یو شدید، ولتاژ را کم و apply کنید. بعد برنامه‌ی Prime95 را نصب کنید و تست دما بگیرید. اگر در دمای جدید، دستگاه به هیچ مشکلی نخورد، می‌توانید از همان دما استفاده کنید.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر لپ تاپ!

تعمیرات نرم‌افزاری لپ تاپ سونی با آچاره

اگر برای رسیدگی به مشکلات لپ تاپ و لوازم دیجیتال خود، اعم از مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌‌افزاری، به نیروهای متخصص نیاز دارید که زمان کوتاهی به وضعیت سیستم رسیدگی کنند، کافی‌ست که به وب‌سایت آچاره مراجعه کرده و متخصص موردنظرتان برای تعمیر لپ‌تاپ را از میان صدها متخصص انتخاب کنید. فرد موردنظر، در زمانی که شما مشخصی کرده‌اید، به محل مراجعه کرده و خیلی زود مشکل را برطرف می‌کند. 

جمع‌بندی

در این مقاله، برای شما گفتیم که چه چیزهایی به داغی لپتاپ کمک می‌کنند و برای رفع مشکل داغ شدن لپ تاپ سونی چه اقداماتی را باید انجام دهید. به هیچ وجه مشکل داغ شدن لپ تاپ را پشت گوش نیندازید؛ چون ممکن است یک‌دفعه متوجه شوید که بخشی از لپ‌تاپ از کار افتاده و بعد متوجه شوید که علت بروز این مشکل به همان داغی لپ تاپ برمی‌گردد. اگر توضیحات این مقاله برای شما مفید بود و کمکتان کرد، خوشحال می‌شویم که در قسمت نظرات، نظر خود را برای ما بنویسید.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا