4 علت زود خالی کردن باتری لپ تاپ

لوازم دیجیتالکامپیوتر و لپ تاپ

باتری لپ تاپ‌تان خالی شده و نمی‌دانید دلیل آن چیست و چگونه باتری را عوض کنید؟ ما اینجا هستیم تا به شما علل مختلف خالی‌ کردن باتری لپ‌ تاپ را گفته و برای هر‌کدام راه‌حلی ارائه دهیم. شما چه لپ تاپ آکبند داشته باشید و چه استوک، در هر دو صورت امکان خالی‌ شدن زود‌هنگام باتری آن وجود دارد. این موضوع کاملاً مشخص است که وقتی یک دستگاه خاموش باشد، باتری آن خالی نمی‌شود؛ اما این موضوع در مورد باتری خراب لپ‌ تاپ صدق نمی‌کند.

برای این‌که بدانید دقیقاً مشکل کار از کجا است، باید این موضوع را در‌ نظر بگیرید که همیشه مشکل از خود باتری نیست و ممکن است برخی نرم‌افزار‌ها سبب خالی‌ کردن باتری لپ‌ تاپ شوند. در برخی مواقع امکان دارد که قصد بیرون‌ رفتن داشته باشید و بخواهید که لپ‌ تاپ را هم به همراه خود ببرید. قطعاً پیش از بیرون‌ رفتن شارژ لپ تاپ خود را پر می‌کنید. چنانچه در این شرایط  هم لپ تاپ شارژ خود را به‌صورت ناگهانی از دست بدهد، شما باید علت به‌وجود‌آمدن مشکل را جویا شوید و سعی کنید که آن را رفع کنید.

نکات کلیدی

  • عمر مفید باتری لپ تاپ بین ۳ الی ۵ سال است.
  • در صورتی که باتری سالم باشد، بین ۱/۵ الی ۶ ساعت شارژ نگه می‌دارد.
  • باز نگه داشتن چندین نرم‌افزار به‌طور همزمان روی سیستم، وصل بودن اتصالات مختلف و زیاد بودن نور نمایشگر از جمله دلایلی هستند که موجب خالی شدن باتری می‌شوند.

علت زود خالی کردن باتری لپ تاپ

دشارژ باتری لپ‌ تاپ به عوامل متعددی بستگی دارد. این موضوع چیزی نیست که بتوان ساده از آن گذشت یا این‌که آن را نادیده گرفت؛ به همین دلیل شما باید سریعا علت ایجاد مشکل را جویا شده و هرچه زود‌تر برای حل آن و تعمیر لپ تاپ اقدام کنید. چنانچه می‌خواهید علت باتری خالی‌ کردن لپ تاپ را بفهمید، در ادامه این بخش ما را همراهی کنید.خالی کردن باتری لپ تاپ

1. استفاده از نرم‌‌افزارهای گوناگون به‌صورت همزمان

اگر به‌تازگی لپ تاپ خود را خریداری کرده‌اید و از سلامت باتری آن اطمینان کامل دارید، اما می‌خواهید بدانید علت زود خالی‌ شدن باتری لپ‌ تاپ دقیقا از چیست، بهتر است ببینید در لحظه از چند نرم‌افزار استفاده می‌کنید. وقتی به‌صورت همزمان چند نرم‌افزار را اجرا کرده و از آن‌ها استفاده می‌کنید، لپ تاپ برای کار کردن هر‌کدام از آن‌ها مقداری از شارژ خود را از دست می‌دهد. در این شرایط است که ناگهان می‌بینید باتری لپ تاپ‌تان خالی شده است.

این‌که همزمان در‌ حال استفاده از چند نرم‌افزار باشید و بخواهید که انرژی آن تمام نشود، انتظاری دور از واقعیت دارید. تخلیه باتری لپ‌ تاپ در این زمان امری طبیعی است و در‌ صورت روشن‌ باقی‌ ماندن دستگاه ، انرژی آن به‌سرعت تخلیه می‌شود. برای رفع این مشکل بهتر است که تنظیمات باتری را مورد بررسی قرار بدهید.

2. وصل بودن اتصالات مختلف به لپ تاپ؛ علت خالی‌ کردن باتری لپ‌ تاپ

لازم نیست حتماً دستگاه‌های حرفه‌ای پر‌مصرف را روی لپ تاپ خود وصل کنید تا شاهد خالی‌ شدن باتری آن باشید؛ اتصال چند دستگاه کوچک به لپ تاپ هم می‌تواند باتری آن را خالی کند. شرکت سازنده هر مارک از لپ تاپ برای دستگاه خود ظرفیت معینی را در‌ نظر می‌گیرد و در‌ صورت اتصال چندین دستگاه به آن، خالی‌ شدن باتری لپ‌ تاپ به‌راحتی امکان‌پذیر است.

می‌توان از هارد اکسترنال، ماوس، فلش یو‌اس‌بی، وب‌کم جانبی، کارت‌خوان SD و… به‌عنوان برخی از این اتصالات که باتری لپ تاپ را خالی می‌کنند نام برد. تمامی اتصالات نام‌برده توسط سیم یا کابل به لپ تاپ متصل می‌شوند. همچنین برخی از اتصالات مانند: بلوتوث و وای‌فای بدون کابل به لپ تاپ متصل شده و باتری آن را خالی می‌کنند. علت زود خالی شدن باتری لپ تاپ

3. کاسته شدن از عمر مفید باتری

تمامی باتری‌ها دارای یک عمر مفید هستند که باید از زمان استفاده از دستگاه آن را تخمین بزنید.تخلیه باتری لپ‌ تاپ پس از گذشت این عمر مفید، بسیار طبیعی بوده و باید آن را تعویض کنید اما عمر مفید باتری لپ تاپ چند سال است؟

عمر مفید باتری یک لپ تاپ حدود 3 تا 5 سال است و به احتمال زیاد بعد از گذشت این زمان با مشکل خالی‌ شدن باتری لپ تاپ مواجه می‌شوید. از آنجایی که کار باتری این است که انرژی شیمیایی را گرفته و آن را تبدیل به انرژی الکتریکی کند؛ مسلماً پس از گذشت چند سال این باتری با این حجم کار ضعیف می‌شود.خالی شدن باتری لپ تاپ در حالت خاموش

4. زیاد بودن نور صفحه نمایش لپ تاپ؛ علت خالی‌ کردن باتری لپ‌ تاپ

یکی از علت‌های دشارژ باتری لپ‌ تاپ می‌تواند موضوع نور زیاد صفحه آن باشد. شما حتی اگر نور صفحه موبایل خود را هم زیاد کنید، می‌بینید که پس از گذشت مدت زمان کمی، باتری آن خالی می‌شود. همچنین وقتی پنل صفحه نمایش لپ تاپ شما از کیفیت بالایی برخوردار بوده و پیکسل‌های زیاد‌تری برای نمایش تصویر داشته باشد، مصرف باتری آن هم افزایش می‌‎یابد.

باتری لپ تاپ چند ساعت شارژ نگه میدارد؟

خالی‌ شدن باتری لپ‌ تاپ یکی از معضلاتی است که ممکن است هر فردی با آن مواجه شود؛ بسیاری از افراد باتری لپ تاپ خود را فول شارژ (100%) کرده و کابل شارژر را از دستگاه جدا می‌کنند. در این صورت انتظار می‌رود لپ تاپ در‌ صورت نداشتن خرابی باتری، شارژ را به مدت زیادی در خود نگه دارد.

البته قرار‌ داشتن شارژ در لپ تاپ زمان معینی ندارد و عوامل زیادی در کم یا زیاد‌ شدن این زمان دخیل هستند. میانگین زمانی که یک باتری لپ تاپ می‌تواند شارژ را در خود نگه دارد، 1.5 تا 6 ساعت است.

خالی‌ شدن باتری لپ‌ تاپ در حالت فول شارژ هم ممکن است و این موضوع ارتباط مستقیمی با میزان استفاده از لپ تاپ، برنامه‌های نصب‌شده روی آن، ظرفیت باتری لپ تاپ و… دارد. هرچه مقدار mah باتری لپ تاپ بیشتر باشد، شارژ بیشتری را در خود جای می‌دهد.

‌خالی شدن باتری لپ تاپ در حالت خاموش

مطمئناً این موضوع که خالی‌ کردن باتری لپ‌ تاپ در حالت خاموش هم امکان‌پذیر است، کمی تعجب‌بر‌انگیز خواهد بود. بروز این مشکل دارای علل مختلفی است که باید آن‌ها را بررسی کنید؛ و‌گر‌نه چه دلیلی دارد که وقتی باتری لپ تاپ سالم باشد، در زمان خاموش هم شارژ خود را از دست بدهد؟ یکی ار مهم‌ترین عواملی که سبب از‌ دست‌ رفتن شارژ باتری لپ تاپ هنگام خاموشی می‌شود، قرار‌گیری دستگاه روی حالت sleep است. در این زمان دستگاه برای این‌که اطلاعات را نگه‌ دارد، از شارژ باتری استفاده می‌کند.

اگر شما دستگاه خود را روی این حالت قرار دادید، باید بدانید که دلیل اصلی خالی‌ شدن باتری لپ‌ تاپ مربوط به حالت sleep آن است. اگر دستگاه خود را روی این حالت قرار ندادید و باز هم هنگام خاموش‌ بودن، شارژ باتری آن خالی شد، باید علت اصلی را بیابید.

علت دیگر خالی‌ شدن باتری لپ تاپ در حالت خاموش وجود ایراد و خرابی در قسمت سخت‌افزاری دستگاه است. وقتی مدار شارژ و باتری لپ تاپ خراب باشد می‌تواند عاملی برای بروز این مشکل شود.

خرابی مدار شارژ سبب اتصالی‌کردن مادربرد شده و چنانچه باتری کیفیت اولیه خود را از دست دهد، این 2 عامل باعث تخلیه باتری لپ‌ تاپ خواهند شد. وقتی باتری نتواند شارژ را در خود نگه دارد، فرقی نمی‌کند که حالت خاموش باشد یا روشن؛ در هر دو حالت خالی از شارژ می‌شود.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر لپ تاپ!

راه‌های جلوگیری از شارژ خالی‌ کردن لپ تاپ

یکی از بهترین تکنیک‌ها برای جلوگیری از شارژ خالی‌ کردن لپ تاپ این است که پس از فهمیدن علت به‌وجود‌آمدن آن، سریعا مشکل را رفع کنید. به‌ عبارتی دیگر جلوی ضرر را هر وقت بگیرید، منفعت است. مطمئناً هیچ فردی دوست ندارد با این مشکل رو‌به‌رو شود؛ پس اگر شما هم نمی‌خواهید خالی‌ کردن باتری لپ‌ تاپ خود را مشاهده کنید، در ادامه با ما باشید.

1. کمتر ‌کردن اتصالات متصل به لپ ‌تاپ

چنانچه شما دستگاه‌ها یا کابل‌های متصل به لپ تاپ که غیر‌ضروری هستند را از آن جدا کنید، دستگاه تشخیص می‌دهد که لازم نیست برای آن قسمت انرژی هدر دهد. در این حالت باتری لپ تاپ انرژی درون خود را ذخیره کرده و مدت‌ زمان بیشتری دستگاه را روشن نگه می‌دارد.

2. کم‌ کردن نور پس ‌زمینه صفحه لپ ‌تاپ

اگر نور صفحه نمایش لپ تاپ شما زیاد است و همیشه باتری آن زود شارژ خالی می‌کند، بهتر است هرچه سریع‌تر برای کم‌ کردن نور صفحه اقدام کنید. ‌یکی از کارهایی که می‌توانید در این جهت انجام دهید، گذاشتن لپ تاپ روی حالت شب است تا بتوانید به بهترین شکل از خالی‌ کردن باتری لپ‌ تاپ خود جلوگیری کنید.شارژ خالی کردن لپ تاپ

3. چگونگی حل مشکل خالی شدن باتری لپ تاپ در حالت خاموش

برای این‌که مشکل را به‌خوبی رفع کنید، ابتدا باید علت اصلی به‌وجود‌آمدن آن را بیابید. اگر همیشه لپ تاپ را روی حالت sleep می‌گذارید، بهتر است این گزینه را فراموش کرده و با hibernate آشنا شوید؛ با قرار‌ دادن لپ تاپ روی این حالت هم لازم نیست که نگران حذف‌ شدن اطلاعات صفحه خود باشید. اگر دشارژ باتری لپ‌ تاپ از باتری یا مدار شارژ آن باشد هم باید با آزمایش‌های مختلف مشکل را برطرف کنید.

برای این‌که بسنجید باتری لپ تاپ‌تان سالم است یا خیر، می‌توانید باتری سالم را جایگزین آن کنید؛ اگر لپ تاپ با این باتری به‌خوبی کار کرد، یعنی باتری دستگاه خراب شده است؛ چنانچه باز هم لپ تاپ مشکل داشت، باید عیب را از مدار شارژ جویا شوید.

در نتیجه

یکی از معضلات همیشگی افرادی که لپ تاپ دارند، خالی‌ شدن باتری دستگاه است. خالی‌ کردن باتری لپ‌ تاپ علل مختلفی دارد که شما با رفع آن‌ها می‌توانید درست مانند روز اول از لپ تاپ‌تان استفاده کنید. البته اگر قصد دارید لپ تاپ را خود به‌تنهایی تعمیر یا باتری آن را تعویض کنید، باید مهارت کافی و لازم را داشته باشید.

خصوصاً اگر علت خالی‌ شدن شارژ از خرابی باتری باشد، شما باید برای عوض‌ کردن آن، لپ تاپ را به فردی متخصص بسپارید؛ چراکه این کار زمان‌بر بوده و نیاز به وسایل و ابزار خاصی دارد. اگر مشکل آن‌چنان بزرگ نبود (مانند نور زیاد صفحه) خود‌تان هم می‌توانید آن را حل کنید.

3.9/5 - (12 امتیاز)

8 دیدگاه

  1. سلام من یه سوال داشتم
    من لپتاپم مدل ایدیا پد گیمینگ هستش و برای بازی های سنگین کاملا مناسبه و هیچ مشکلی نداره فقظ چرا موقع بازی وقتی که متصل به شارژ هست از باتری دستگاه کم میشه؟

    1. با سلام، هر عملیاتی که داخل لپ تاپ انجام می‌شود جریان از cpu کشیده و استفاده می‌کند و در مواقعی که استفاده سنگین از دستگاه شود امکان دارد جریان زیادی از cpu کشیده شده و عمل شارژ باتری به‌درستی انجام نشود.
      اما بطور کلی باید میزان جریان خروجی از پایه‌های باتری و همچنین آداپتور نیز بررسی شود.

  2. با سلام
    ببخشید من تازه لپ تاپ خریدم و خیلی زود شارژ خالی می‌کنه مثلا کمتر از یک ساعت مثلا نیم ساعت از صددرصد ب حالت خاموشی میره .کار سنگینی هم نمیکنم مثلا آنلاین فیلم میبینم .البته لپ تاپ بصورت کانفیگ شده خریداری شده
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  3. سلام من لپتاپم رو تازه خریدم و از سلامت باتریش مطمئنم ولی تا میزنم شارژ سریع ۱۰۰٪ میشه و بعد از کشیدن کابل روی درصدای پایین میاد نکاتی هم که ذکر کردید از قبل رعایت میکردم پس مشکل کجاست

  4. سلام لب تاب من دل هستش…..از لب های لمسی هستش 2 در 1…..وقتی 50درصد میشه یهو خاموش میشه و وقتی روشن میکنم میبینم درصد باطری صفر هستش….لطفا راهنمایی کنید چیکاز کنم

    1. سلام
      این موضوع ممکنه از چند دلیل باشه .خرابی باتری بیشترین احتمال هست و به علت افت ولتاژ و جریان خاموش میشه .اما یکی از دلایل هم میتونه از کالیبره نبودن باتری باشه که با حذف و نصب درایور باتری احتمال برطرف شدنش وجود داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا