کامل‌ترین راهنمای خرید کامپیوتر دست دوم به زبان ساده!

کامپیوتر و لپ تاپلوازم دیجیتال

با پیشرفت تکنولوژی، کامپیوترها و کیس‌‌ها روزبه‌روز افزایش قیمت دارند. این افزایش قیمت باعث شده تا خرید و استفاده از کیس‌های دست دوم بسیار زیاد شود. همان‌طور که می‌دانید خرید یک کامپیوتر یا یک فناوری جدید بسیار گران و هزینه‌بر است و جدیدترین کیس‌ها، کامپیوترها، گوشی‌های همراه و لپ‌تاپ‌ها قیمت‌های بسیار بالا و چند 100دلاری دارند.

به همین دلیل ما می‌خواهیم در این مقاله به شما راهنمای خرید کامپیوتر دست دوم را ارائه دهیم. با داشتن یک راهنما شما خیلی راحت‌تر و با استرس بسیار کمتری می‌توانید تصمیم بگیرید که چکار کنید؛ زیرا دیگر آگاهی لازم را کسب کرده‌اید و می‌توانید جوانب کار را بسنجید و سپس برای خرید اقدام کنید.

حتی می‌توانید با در نظر گرفتن نیاز و انتظارتان از یک کامپیوتر تصمیم بگیرید که به کامپیوتر نو احتیاج دارید یا به تعمیر کامپیوتر مشکل رفع می‌شود یا با خرید کامپیوتر استوک می‌توانید نیازتان را برطرف کنید!

راهنمای خرید کامپیوتر کارکرده

امروزه با بالا رفتن قیمت دستگاه‌های الکترونیکی مثل کامپیوتر یا سایر قطعات آن، بسیاری از افراد توانایی خرید سیستم‌های جدید با مبالغ هنگفت را ندارند و به خرید پی سی دست دو روی آورده‌اند. در این شرایط ابتدا باید نیازها و انتظارات خود را از کامپیوتر مشخص کرده و سپس اقدام به خرید کنید.

داشتن راهنمای خرید کامپیوتر کارکرده می‌تواند شما را در این امر کمک کند؛ چون همان‌طور که می‌دانید خرید کیس دست دوم ریسک‌های زیادی دارد.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر کامپیوتر!

کامل‌ترین راهنمای خرید کامپیوتر دست دوم به زبان ساده!

علاوه‌بر این ممکن است مبلغ اضافه‌ای نسبت به ارزش سیستم پرداخت کنید و احتمال هم دارد که ویروس و بدافزارهای مختلفی روی سیستم وجود داشته باشد. درواقع به دلیل حساسیت‌هایی که در خرید پی سی دست دو وجود دارد، تقریبا خرید آن بدون داشتن راهنمای خرید کامپیوتر دست دوم غیرممکن است؛ زیرا فاکتورهای زیادی وجود دارند که شما هنگام خرید باید حتما به آن‌ها توجه کنید. در ادامه برخی از این موارد را آورده‌ایم.

  1. خرید کامپیوتر دست دو از افراد و سایت‌های مطمئن

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در راهنمای خرید کامپیوتر دست دوم وجود دارد و شما باید به آن توجه کنید، خرید از منابع و افراد مطمئنی است که کاملا به آن‌ها اعتماد دارید. بسیاری از سایت‌های فروش مانند دیوار یا ایسام، قسمت‌های مجزا برای فروش قطعات دست دوم دارند. در این سایت‌ها کامپیوترها توسط افراد متفرقه فروخته می‌شوند و هر فروشنده نیز قوانین مختص به خودش را دارد.

اگر فروشنده امکان تست را برایتان مهیا کرده است، قبل از پرداخت هرگونه وجهی، سیستم را روشن کرده و از سالم بودن قطعات مختلف آن اطمینان حاصل کنید. اگر اجازه تست کالا قبل از پرداخت پول را ندارید، بهتر است از خرید آن صرف‌نظر کنید؛ زیرا این‌ کار ریسک بالایی دارد و احتمال این‌که بعد از خرید متوجه شوید دستگاه خراب شده، خیلی زیاد است.

امروزه نیز افراد سودجو در زمینه وسایل و قطعات الکترونیکی زیاد هستند و افراد زیادی از این طریق خسارت دیده‌اند؛ بنابراین بهتر است قبل از این‌که اقدام کنید، دانش و آگاهی خود را افزایش دهید و سپس برای خرید اقدام کنید. اگر می‌خواهید قطعات دست دوم کامپیوتر را خریداری کنید، اول باید قطعات مربوط و موجود در کیس را بشناسید و سپس با تشخیص قیمت حدودی آن‌ها به قیمت نهایی برسید تا ضرر نکنید.

کامل‌ترین راهنمای خرید کامپیوتر دست دوم به زبان ساده!

  1. توجه به عمر قطعات

توجه به عمر قطعات را می‌توان یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین موارد در راهنمای خرید کامپیوتر دست دوم دانست. عمر سیستم به‌صورت مستقیم روی عملکرد خیلی از قطعات تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که باید با نحوه خرید قطعات کامپیوتر کارکرده آشنا باشید. توصیه ما به شما این است که کلا به دنبال سیستمی بگردید که حداکثر 3 سال کارکرده باشد.

کامپیوترهایی که بیشتر از 3 سال کار می‌کنند، به احتمال زیاد سرعت پایینی دارند. هم‌چنین قطعات آن‌ها دچار فرسایش شده و ارزش خرید ندارد. چون بعد از گذشت چندسال، از عمر کامپیوتر کم شده و مشکلات آن یکی پس از دیگری آشکار می‌شوند. از طرفی ممکن است به دلیل نفوذ گردوغباری که طی چند سال به خورد قطعات رفته، دستگاه به تعمیر نیاز داشته باشد.

  1. بعد از خرید، سیستم را پاک‌سازی کنید

معمولا فروشنده باید کامپیوتر را به‌صورت ریست‌شده و با پاک‌سازی هارد به شما تحویل دهد. اما اگر این‌طور نبود یا از یک فرد ناشناس خرید کردید، حتما پس از خرید کامپیوتر استوک، یک بار هارد را کامل فرمت کنید. حتی اگر خود فروشنده هم این‌ کار را انجام داده باشد؛ زیرا ممکن است فروشنده روی سیستم شما کی‌لاگر یا بدافزار نصب کرده باشد و قصد داشته باشد شما را هک کند.

  1. هنگام خرید، نیازهایتان را در نظر بگیرید

پیش‌تر هم گفتیم که انتظارات و نیازهایتان را از کامپیوتر مشخص کرده و سپس خرید کنید. برای خرید کامپیوتر دست دوم نکات زیادی وجود دارد اما یکی از آن‌ها اثبات خرید سیستم توسط فروشنده است تا خیالتان از بابت سرقتی نبودن سیستم راحت شود. مورد دیگر بررسی عملکرد درست قطعات نسبت به قیمت‌شان است. این مورد خیلی مهم بوده و حتما باید به آن توجه شود.

  1. قیمت‌ها را با هم مقایسه کنید

این‌که یک سیستم دست دوم است، به این معنی نیست که هر قیمتی که فروشنده گفت، قیمت خوب و مناسبی‌ست. قیمت خرید کامپیوترهای دست دوم هر سال کمتر و کمتر می‌شود. با این‌حال فردی که سیستم را برای فروش گذاشته، ممکن است قیمت معقول آن را نداند و قیمت بالاتری را برایش در نظر گرفته باشد.

به عبارت دیگر افرادی هستند که از قیمت‌گذاری سیستم دست دوم خبر ندارند و می‌خواهند آن را با قیمت بالاتر به فروش برسانند؛ بنابراین مقایسه قیمت‌ها این‌جا اهمیت پیدا می‌کند. اول ببینید کامپیوترهایی که در یک سطح قیمتی هستند با چه قیمتی به فروش می‌رسند. اگر قیمت آن‌ها خیلی زیاد بود، پس بهتر است به سراغ سایر گزینه‌ها بروید.

برای مشاوره خرید لوازم دیجیتال از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.
  1. کیس دست دوم را تست کنید

یکی از مهم‌ترین نکات خرید کامپیوتر استوک، تست کردن سیستم است. هرگز یک کامپیوتر یا کیس استوک را بدون تست کردن نخرید! اول کامپیوتر را خاموش و روشن کرده و چند تب در مرورگر باز کنید. اگر کامپیوتر مخصوص کارهای گرافیکی است، ابتدا یک عکس را باز کنید و ببینید عملکرد کامپیوتر موقع ویرایش عکس چطور است.

هنگام بوت شدن سیستم هیچ اروری نباید وجود داشته باشد و طبیعتا نباید شاهد خاموش شدن لپ‌تاپ یا پی‌سی شوید. اگر سیستم توانایی باز کردن چند برنامه به‌طور همزمان را ندارد یا سیستم‌عاملش مشکل دارد، ارزش خرید ندارد. کامپیوتر باید بدون مشکل کار کند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حداقل نیم ساعت با سیستم کار کرده و سپس تصمیم‌گیری کنید.

کامل‌ترین راهنمای خرید کامپیوتر دست دوم به زبان ساده!

مزایای خرید قطعات کامپیوتر دست دوم

قطعا داشتن هر وسیله‌ای دارای مزایا و معایب خاص خودش است. تجهیزات کیس استوک‌های تقریبا جدید، بدون خرابی و استهلاک و قابل استفاده هستند. در ادامه برخی از مزایای خرید قطعات کامپیوتر دست دوم را آورده‌ایم:

  • اصل بودن قطعات استفاده‌شده

یکی از مزیت‌های کیس‌های دست دوم اصل و غیرتقلبی نسبت به کامپیوترهایی که در بازار توسط فروشندگان مختلف اسمبل می‌شوند، این است که تمام قطعات استفاده‌شده در این کیس‌ها اصل بوده و تمام‌شان با هم سازگاری دارند. این موضوع درنهایت باعث افزایش سرعت، کارایی و راندمان مفید در این کیس‌ها می‌شود.

مثلا کیس کامپیوتر HP Compaq 8300 به‌صورت پیش‌فرض توسط کمپانی HP اسمبل می‌شود و تمامی قطعات آن از جمله مادربرد، پاور یا همان منبع تغذیه، بدنه کیس و … همگی اورجینال هستند.

معمولا در کمپانی‌های سرشناس و بزرگ مثل HP و DELL طراحان و کارشناسان بعد از تحقیق و بررسی کامل و کارشناسی‌شده و در نظر گرفتن تمام جوانب، نسبت به تولید یک محصول در تیراژ بالا اقدام می‌کنند؛ بنابراین از بابت اصل بودن قطعاتی که در این سیستم‌ها استفاده می‌شود، خیالمان کاملا راحت است و می‌دانیم که این قطعات، سازگاری و راندمان بسیار بالایی دارند.

در کیس استوک در صورت نیاز به ارتقا، سعی شده قطعاتی مانند هارد دیسک، کارت گرافیک، حافظه رم و سایر موارد از بهترین و اصلی‌ترین کالاهای موجود استفاده شود. علاوه‌بر این، کیس‌های دست دوم از لحاظ بدنه کیفیت بسیار بالایی دارند و کارایی آن‌ها با مشخصات مشابه از سایر کامپیوترهای اسمبل‌شده بازاری بهتر و بیشتر است.

کامل‌ترین راهنمای خرید کامپیوتر دست دوم به زبان ساده!

  • آسیب نرساندن به محیط‌زیست

امروزه موضوع محیط‌زیست و دفع زباله‌ها به یکی از جنجالی‌ترین مباحث تبدیل شده که جای بحث زیادی دارد. از این رو خرید کیس دست دوم مزایای زیادی برای محیط‌زیست خواهد داشت. انجام این‌ کار، نیاز به منابع طبیعی کمیاب برای تولید قطعات جدید را به مراتب کمتر می‌کند. علاوه‌بر این باعث می‌شود تا میزان زباله‌های ناشی از دفن آن‌ها کمتر شود.

فرهنگ مصرف‌کننده سالانه خسارت‌های خیلی زیادی را در قالب زباله‌های الکترونیکی وارد محیط‌زیست می‌کند. سالیانه میلیون‌ها دوربین، تلفن، کامپیوتر، روتر، مودم و کلی قطعات الکترونیکی دیگر از بین می‌رود که هرکدام از آن‌ها قابلیت استفاده مجدد را دارند.

این زباله‌های الکترونیکی این پتانسیل را دارند که مواد شیمیایی مضر را وارد طبیعت و محیط‌زیست کنند. خرید یک دستگاه الکترونیکی استوک و استفاده‌شده، آن را برای مدت زمان بیشتری از زباله شدن دور نگه می‌دارد و دستگاه جدیدی را به گردش درنمی‌آورد.

  • پرداخت هزینه کمتر

پرداخت هزینه کمتر هم یکی از بهترین مزایای خرید قطعات کامپیوتر دست دوم بوده که برای بسیاری از افراد یک محرک قوی است. به علت مسائل اقتصادی خیلی از افراد و مشاغل به دنبال راهی برای ذخیره پول با استفاده از کیس استوک هستند. ابتدایی‌ترین رایانه‌ها را می‌توان برای استفاده از آفیس، مشاهده عکس، استفاده از اینترنت و… استفاده کرد. البته این موضوع برای مواقعی که بخواهید برنامه‌های سطح بالا را اجرا کنید، منقضی می‌شود.

معایب خرید قطعات کامپیوتر دست دوم

با توجه به این که در قسمت قبلی در مورد مزایای قطعات استوک کامپیوتر صحبت کردیم، در این بخش به بررسی معایب خرید قطعات کامپیوتر دست دوم می‌پردازیم. معایب آن هم شامل این موارد هستند:

  • برخی از قطعات را نباید دست دوم خریداری کرد
  • فرسودگی نسبی، بسته به نوع کارکرد و ساعات استفاده
  • کم شدن از زمان گارانتی قطعه یا انقضای آن
  • سخت بودن آزمایش و تضمین سلامت برخی از قطعه‌ها
  • پشتیبانی نرم‌افزاری کمتر، نسبت به قطعات عرضه‌شده جدید

کامل‌ترین راهنمای خرید کامپیوتر دست دوم به زبان ساده!

آزمایش قطعات کامپیوتر دست دوم

یکی از اقدامات مهمی که باید پس از خرید کامپیوتر دست دوم انجام دهید، بررسی صحت و تست قطعات کامپیوتر دست دوم است. برای هر قطعه باید نکاتی را درنظر گرفت تا از سلامت کامل قطعات مطمئن شویم.

  • مادربرد

بررسی فیزیکی مادربرد به‌علت پیچیدگی و تنوع قطعات کارشده روی آن از کارهایی است که باید برای بررسی آن زمان زیادی بگذارید. اگر سوکت پردازنده از نوع LGA باشد، باید بررسی کنید تا تمام پایه‌های سوکت سالم باشد و در یک راستا قرار داشته باشند. هیچ خمیدگی یا شکستگی نباید در پین‌ها دیده شود.

  • پردازنده

اگر CPU مثل تمام مدل‌های سری رایزن از AMD و نوع پین‌دار باشد، پین‌های اتصالی روی CPU قرار دارند و سوکت پردازنده، سوراخ‌های مشبکی برای جلوگیری از پین‌ها دارد؛ بنابراین باید سلامت پایه‌ها، در یک راستا بودن و عدم خمیدگی و شکستگی پایه‌های آن‌ها را بررسی کنیم.

کوچک‌ترین خمیدگی یا کج‌شدگی یک یا تعدادی از پایه‌ها می‌تواند روی عملکرد آن تاثیرگذار باشد و نتیجه آن تداخل در کارکرد، ناپایداری، صفحات آبی در ویندوز یا ریست و هنگ کردن‌های تصادفی است. حتی می‌تواند باعث شود سیستم، قابلیت بوت را از دست داده و از ابتدای زدن دکمه پاور، هیچ علائم حیاتی نشان ندهد.

  • کارت گرافیک

بررسی فیزیکی کارت گرافیک به تمرکز کردن در چند نقطه نیاز دارد. خنک‌کننده کارت گرافیکی از لحاظ ظاهری نباید تغییر کند یا دچار شکستگی شود. روی خنک‌کننده کارت گرافیک و پشت برد آن از پیچ‌های مختلفی استفاده شده که از نظر ظاهری قابل بررسی هستند. این‌طوری متوجه می‌شوید که آیا قبلا با ابزار دستی باز و بسته شده‌اند یا خیر.

  • حافظه

بررسی ظاهری خشاب‌های حافظه راحت است. اگر ماژول‌های رام بدون پوشش روی تراشه‌ها یا همان دفع‌کننده حرارتی باشند، کمترین کار بررسی ظاهری تراشه‌ها از نظر نداشتن تغییر حالت، رنگ پریدگی یا آثار سوختگی است. اما در صورتی که ماژول‌ها هیت سینک داشته باشند، به برداشته شدن نیاز ندارند.

کامل‌ترین راهنمای خرید کامپیوتر دست دوم به زبان ساده!

نتیجه‌گیری

اگر قصد خرید کامپیوتر دست دوم داشته باشید، به یک راهنمای خرید کامپیوتر دست دوم نیاز خواهید داشت تا به شما مشاوره خرید کامپیوتر ارائه دهد. ممکن است شما خیلی از نکات یا ترفندهایی که برای بررسی سلامت دستگاه مهم است را ندانید.

در این شرایط شما قطعا معامله خوبی هم نخواهید داشت. خرید کامپیوتر استوک هم مزایا و معایب فراوانی داشت که در این مقاله همه را بررسی کردیم. امیدواریم که این مقاله به‌دردتان خورده باشد.

سوالات رایج

کامپیوتر استوک چیست؟

عبارت استوک در ایران با معنای «دست دوم» بکار می‌رود اما کامپیوتر استوک در اصل به سیستم‌های قدیمی که مجددا ریفرش شده‌اند گفته می‌شود.

کامپیوتر دست دوم بخریم یا نه؟

در صورتی که شما کامپیوتر دست دوم را از یک منبع مورد اعتماد تهیه کنید و در هنگام خرید به نکات مهم این روند دقت داشته باشید، خرید سیستم دست دوم انتخاب خوبی برای شماست!

در خرید کامپیوتر دوم به چه نکاتی دقت کنیم؟

مهم‌ترین نکته در خرید کامپیوتر دست دوم، دقت به اصل بودن قطعات سیستم و سالم بودن آن‌هاست. به همین دلیل شما باید قبل از تصمیم نهایی حتما سیستم موردنظرتان را تست کنید.

آیا خرید کامپیوتر استوک به‌صرفه است؟

در صورتی که سیستم استوک موردنظر شما سالم بوده و در آن از قطعات اصلی استفاده شده باشد، خرید آن از لحاظ اقتصادی برای شما به‌صرفه خواهد بود.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا