لیست کامل ابعاد استاندارد درب ساختمان

ساختمانتعمیرات ساختماندرب و پنجره

اگر تصور می‌کنید که ابعاد درب‌ ساختمان‌های مختلف از هیچ قاعده خاصی پیروی نمی‌کنند، بهتر است در این باره تجدیدنظر کنید. تنوع زیاد مدل‌های درب ساختمان، باعث ایجاد این تصور اشتباه شده است که ابعاد درب‌های ساختمان استاندارد خاصی نداشته و هر سازنده بنابر سلیقه خود ابعاد درب‌های مختلف را تعیین می‌کند.
با این که ابعاد استاندارد درب ساختمان بسته به نوع درب، موقعیت جغرافیایی ساختمان، کاربری ساختمان و … متغیر است اما کماکان قواعد خاصی در طراحی این درب‌ها در نظر گرفته می‌شود. در شرایط‌هایی مثل رد کردن لوازم مختلف ( مبلمان و … ) از درب، تعویض درب و … اطلاع داشتن از ابعاد استاندارد درب ساختمان می‌تواند باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های شما شود. در این مقاله از مجله آچاره با بررسی ابعاد استاندارد درب ساختمان، اطلاعات لازم راجع به این مبحث را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

انواع درب ساختمان

درب‌های ساختمان را می‌توان بر اساس عوامل مختلفی از جمله ساختار طراحی، موقعیت قراگیری و … دسته‌بندی کرد. به طور معمول ابعاد استاندارد درب ساختمان نسبت به دسته‌ای که درب در آن قرار خواهد گرفت، متغیر بوده و نمی‌توان یک ابعاد مشخص را برای تمامی درب‌ها در نظر گرفت. به همین دلیل در این بخش ابتدا دسته‌بندی‌های مختلف درب ساختمان را مرور کرده و سپس به بررسی ابعاد استاندارد آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع درب ساختمان

1. انواع درب بر اساس موقعیت قرارگیری

درب‌ها از این لحاظ به 2 دسته کلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از :

  • درب های داخلی ساختمان: درب‌هایی که از آن‌ها در داخل ساختمان استفاده شده است مثل درب حمام، درب سرویس بهداشتی، درب اتاق‌ها و … را درب‌های داخلی ساختمان در نظر می‌گیرند.
  • درب های خارجی ساختمان: درب‌هایی که در فضای بیرونی ساختمان مثل پارکینگ، ورودی اصلی ساختمان و … به کار رفته‌اند، درب خارجی ساختمان محسوب می‌شوند.

مطلب پیشنهادی تاریخچه درب آکوستیک یا ضد صدا

2. انواع درب بر اساس ساختار طراحی

هر درب ممکن است از لحاظ طراحی ساختار نسبت به دیگر درب‌ها متفاوت باشد. به طور کلی درب‌ها بر اساس ساختار طراحی به 3 دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • درب تک لنگه: این نوع درب صرفا از یک بخش اصلی تشکیل شده و مرسوم‌ترین نوع درب داخلی ساختمان می‌باشد. فارغ از این که درب از کدام جهت باز و بسته می‌شود، دربی که به جز قاب و … از یک بخش اصلی تشکیل شده باشد را درب تک لنگه می‌گویند.
  • درب یک و نیم لنگه : این درب از دو لنگه با ابعاد مختلف تشکیل شده است. درب یک و نیم لنگه دارای یک لنگه کوچکتر و یک لنگه بزرگتر می‌باشد. ابعاد این نوع درب نسبت به درب تک لنگه بزرگتر و نسبت به درب دو لنگه کوچکتر است.
  • درب دو لنگه: درب دو لنگه همان‌طور که از نام آن پیداست، دارای 2 لنگه با ابعاد برابر است. ابعاد این نوع درب نسبت به درب تک لنگه و یک و نیم لنگه بزرگتر بوده و بیشتر به عنوان درب خارجی ساختمان کاربرد دارد.

3. انواع درب بر اساس کاربرد

با وجود این که کاربرد اصلی همه درب‌ها یکسان است اما در طراحی و ساخت برخی از درب‌ها، کاربردهای جدیدی به آن‌ها افزوده شده است. به جز درب معمولی می‌توانیم از 2 نوع درب دیگر که دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند، نام ببریم. درب ضد حریق و درب ضد سرقت. طراحی و ساخت هر کدام از این درب‌ها طوری بوده است که ساختار آن‌ها مقاومت چشمگیری در برابر آتش و سارقین به نمایش می‌گذارد. به این منظور طبیعتا تغییرات قابل توجهی در ابعاد این درب‌ها به وجود آمده که استاندارد ابعاد آن‌ها را نسبت به درب‌های معمولی تغییر می‌دهد.

مطلب پیشنهادی مراحل رنگ آمیزی چوب

حالا که بیشتر با انواع مختلف درب آشنا شدیم در ادامه به مرور ابعاد استاندارد درب ساختمان بر اساس این دسته‌بندی‌ها پرداخته و اطلاعات مربوط به هر کدام را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

درب بر اساس کاربرد

ابعاد استاندارد درب ساختمان

در این بخش ابعاد استاندارد درب ساختمان را بر اساس موقعیت قرارگیری درب‌ها شرح خواهیم داد. توجه داشته باشید که ابعاد ذکر شده مربوط به ابعاد صفحه یا پنل درب بوده و اندازه قاب و … در این ابعاد تاثیر داده نشده است. بنابراین هنگام محاسبه حتما این نکته را مد نظر خود داشته باشید در غیر این صورت عدد محاسبه شده در واقعیت متفاوت خواهد بود.

1. ابعاد استاندارد درب های داخلی ساختمان

ابعاد استاندارد درب اتاق خواب

به طور معمول ارتفاع اکثر درب‌ها تقریبا یکسان بوده و عرض آن‌هاست که نسبت به یکدیگر بعضا دارای تفاوت قابل توجهی می‌باشد. ابعاد استاندارد این درب شامل عرض [90] تا [100] سانتی‌متر بوده و ارتفاع آن نیز بین [210] تا [235] در نظر گرفته می‌شود. عرض درب اتاق خواب معمولا کمی بیشتر از درب دیگر اتاق‌ها بوده و به نوعی متفاوت است.

ابعاد استاندارد درب سرویس بهداشتی

درب سرویس بهداشتی دارای عرض [70] تا [85] سانتی‌متر و ارتفاع [210] تا [235] سانتی‌متر می‌باشد. عرض این درب‌ها اصولا با درب دیگر اتاق‌ها به جز اتاق خواب، برابر است.

ابعاد استاندارد درب سرویس بهداشتی

ابعاد استاندارد درب ورودی ساختمان

درب‌های ورودی ساختمان دارای عرض بیشتری نسبت به دیگر درب‌های داخلی می‌باشند. به طور معمول از درب‌های ضد سرقت و ضد حریق به عنوان درب ورودی ساختمان استفاده شده که باعث وجود اختلاف مابین ابعاد این نوع درب شده است. درب ورودی ساختمان باید دارای عرض [130] یا [135] سانتی‌متر باشد. ارتفاع این درب نیز همانند دیگر درب‌ها بین [210] تا [235] سانتی‌متر متغیر خواهد بود.

مطلب پیشنهادی نصب دستگیره درب ضد سرقت

این ابعاد برای درب ورودی ضد سرقت تک لنگه معمولا [120] و برای درب ضد سرقت دو لنگه حداقل [150] سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود. عرض درب ورودی ضد حریق تک لنگه [110] و درب ضد حریق دو لنگه نیز [220] محاسبه خواهد شد. البته لازم به ذکر است که شرکت‌های سازنده درب ضد سرقت و درب ضد حریق، این درب‌ها را به صورت سفارشی نیز تولید کرده و شما می‌توانید ابعاد مورد نظر خود را به منظور آغاز روند ساخت این درب‌ها، در اختیار شرکت سازنده قرار دهید. فراموش نکنید که برای نصب این نوع درب ابتدا باید از مراجع ذی‌صلاح تاییدیه‌های لازم را اخذ و سپس نسبت به خرید و نصب درب ضد حریق اقدام کنید.

2. ابعاد استاندارد درب های خارجی ساختمان

ابعاد استاندارد درب پارکینگ

بسته به این که ساختمان شما دارای چه شرایطی است، ابعاد استاندارد درب پارکینگ متفاوت خواهد بود. اگر صحبت از ملک شخصی باشد، عرض [3] متر برای درب پارکینگ یک اندازه استاندارد در نظر گرفته می‌شود. اما این عرض برای درب پارکینگ عمومی و … مناسب نبوده و عرض این درب‌ها معمولا [6] متر می‌باشد. البته ارتفاع این دو درب برابر بوده و ارتفاع [ 250 ] سانتی‌متر برای هر دو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ابعاد استاندارد درب پارکینگ

ابعاد استاندارد درب ورودی اصلی ساختمان

اندازه این نوع درب نیز بر اساس ساختار آن متغیر بوده و هر شخص ممکن است از یک نوع درب در این قسمت استفاده کند. در معرض دید بودن این درب ساختمان باعث شده که افراد نسبت به سلیقه خود تغییراتی در ساختار آن به وجود بیاوردند. مرسوم‌ترین نوع درب ورودی اصلی، درب تک لنگه و یک و نیم لنگه می‌باشد اما استفاده از درب دو لنگه به این منظور نیز دور از انتظار نیست. عرض [130] سانتی‌متر برای درب تک لنگه، [150] سانتی‌متر برای درب یک و نیم لنگه و عرض [200] تا [210] سانتی‌متر برای درب دو لنگه معمولا ابعاد استاندارد درب ورودی اصلی ساختمان در نظر گرفته می‌شوند. البته ارتفاع درب‌های ذکر شده تفاوتی نداشته و این مورد بین آن‌ها یکسان خواهد بود.

برای نصب درب از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

ابعاد استاندارد درب انباری

عرض و ارتفاع انباری بسته به شرایط و نیاز کاربر طراحی شده و نمی‌توان یک ابعاد استاندارد برای آن مشخص کرد. عرض این درب معمولا بین [130] تا [600] سانتی‌متر و ارتفاع آن بین [200] تا [250] سانتی‌متر متغیر بوده و هر شخص بسته به نیاز خود ابعاد مورد نظر درب انباری را تعیین می‌کند.

مطلب پیشنهادی ترمیم فرورفتگی چوب 

دقت داشته باشید که ابعاد و نقشه ساختمان می‌تواند بر روی تعیین این ابعاد تاثیر گذاشته و آن‌ها را تغییر دهد بنابراین قبل از انتخاب ابعاد درب حتما همه عوامل را مورد بررسی قرار داده و با توجه به شرایط مناسب‌ترین انتخاب را در این راستا داشته باشید. امروزه درب‌ها از لحاظ جهات باز و بسته شدن و … نیز به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. اگر قصد استفاده از انواع دیگر درب مثل درب کشویی و … را نیز دارید حتما با توجه به شرایط و نقشه ساختمان در این زمینه تصمیم‌گیری کنید.

ابعاد استاندارد درب ساختمان

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله آچاره تلاش کردیم که با بررسی ابعاد استاندارد درب ساختمان، اطلاعات لازم راجع به آن را به صورت کامل در اختیار شما قرار دهیم. پیشنهاد می‌کنیم که نوع درب، ابعاد درب و … را حتما پس از مشورت با افراد متخصص تعیین کرده تا همه نکات مهم در این روند مد نظر قرار گرفته شود. در صورتی که قصد تعویض درب ساختمان را دارید، قبل از هر گونه اقدامی با ساختار درب بیشتر آشنا شده و نکات ایمنی را مرور کنید. اگر در هر مرحله با مشکل روبه‌رو شدید حتما ادامه روند را به افراد دارای صلاحیت بسپارید. همچنین شما می‌توانید با طرح سوالات خود در بخش نظرات همین مطلب، پاسخ آن را در سریع‌ترین زمان ممکن از کارشناسان مجرب آچاره دریافت کنید. از این که تا انتها با ما همراه بودید سپاس‌گزاریم.

4.6/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا