مراحل آماده‌سازی و نگهداری قارچ در فریزر

تغذیهسبک زندگی و تندرستی

نگهداری قارچ در فريزر راهی عالی برای جلوگیری از فاسد شدن و حفظ مواد مغذی موجود در آن است. با منجمد کردن قارچ می‌توانید ماندگاری آن‌ را افزایش دهید و بیشترین بهره را از این ماده مغذی ببرید.

چند راه وجود دارد که می‌توانید قارچ‌ها را منجمد کنید. اما یادتان باشد همیشه قارچ‌های تازه و شاداب را فریز کنید تا ماندگاری بیشتری داشته باشند. در بافت قارچ آب زیادی وجود دارد و بهتر است قبل از انجماد آن‌ها را بخارپز کنید یا تفت دهید.

اگرتمایل داشته باشید می‌توانید قارچ‌ها را به صورت خام منجمد کنید؛ اما این کار ارزش غذایی آن‌ها را کاهش می‌دهد. با ما همراه باشید تا با طرز شستن و نگهداری قارچ در فریزر آشنا شوید.

نکات کلیدی 

  • می‌توانید قارچ‌ها را به‌صورت تازه منجمد کنید؛ اما برای بافت و طعم بهتر آن‌ها را از قبل بپزید.
  • همیشه بهتر است قارچ‌ها را بعد از پختن منجمد کنید. قارچ‌ دارای رطوبت بالایی است و در زمان یخ‌زدایی آب زیادی پس می‌دهد.
  • انجماد قارچ ممکن است باعث از دست دادن مواد مغذی و تغییرات بافت شود. این تغییرات جزئی هستند و تاثیری روی کیفیت غذای شما ندارند.

نحوه شستن قارچ‌ها برای فریزر کردن

برای نگهداری قارچ در فریزر لازم است که ابتدا قارچ‌ها را بشویید و با برس نرم کثیفی آن‌ها را پاک کنید. همچنین می‌توانید آن‌ها را ورقه‌ای برش دهید یا کامل منجمد کنید.

آنها را روی سینی ریخته و فریز کنید تا منجمد شوند. سپس داخل کیسه فریزر زیپ‌دار بریزید و هوای اضافی را خارج نمایید. بهتر است آن‌ها در عرض یکی دو ماه استفاده کنید.

نگهداري قارچ در فريزر

مراحل آماده‌سازی قارچ برای فریز کردن

اگر اصول نگهداری قارچ در فریزر را به درستی رعایت کنید، قطعا برای مدت طولانی می‌توانید از این ماده غذایی پرخاصیت استفاده کنید. در یک نگاه کلی مراحل آماده‌سازی و نگهداری قارچ در فریزر به شرح زیر است؛

  1. تمیز کردن: می‌توانید از دستمال مرطوب برای پاک کردن قارچ‌ها استفاده کنید.
  2. برش زدن: قسمت‌های خشک شده یا ساقه قارچ‌ها را جدا کنید .
  3. تکه تکه کردن: قارچ‌های کوچک را می‌توانید به صورت کامل فریز کنید؛ اما قارچ‌های بزرگتر باید تکه تکه شوند.
  4. پختن: قارچ‌ها را به مدت 3 تا 5 دقیقه بخارپز کنید یا تفت دهید.
  5. فریز کردن: بعد از خنک شدن قارچ‌های پخته شده آنها را داخل کیسه فریزر بریزید و پهن کنید. می‌توانید آن‌ها را داخل ظرف درب‌دار هم فریز کنید. به مدت 1 تا 2 ساعت در فریزر بگذارید تا منجمد شوند.
  6. اگر قارچ‌ها داخل ظرف درب‌دار منجمد شده‌اند آن‌ها را به پلاستیک زیپ‌دار منتقل کنید. نگهداری قارچ در فریزر به این شیوه تا 6 ماه امکان‌پذیر است.

روش‌های نگهداری قارچ در فریزر بدون سیاه شدن

قارچ‌ها مواد غذایی پر کاربردی هستند و بافت گوشتی و طعم خوش طعمی را برای بیشتر غذاهای گیاهی فراهم می‌کنند. اگر دوست دارید غذاهای لذیذی با سبزیجات بپزید قارچ‌ها یک افزودنی فوق‌العاده هستند.

حال ممکن است از خود بپرسید که آیا می‌توان قارچ‌ها را برای مدت طولانی‌تری در فریزر نگهداری کرد. با این کار می‌توانید بدون نیاز به خرید قارچ تازه، همیشه آن‌ها را در دسترس داشته باشید. در ادامه نحوه فریز کردن و نگهداري قارچ در فريزر برای استفاده طولانی مدت را با هم مرور می‌کنیم.

1. بخارپز کردن قارچ‌ها

قارچ‌ها را بشویید و کثیفی و سیاهی روی آن‌ها را با برس شستشوی سبزیجات تمیز کنید. برای نگهداری قارچ در فریزر می‌توانید قارچ‌ها را برش بزنید یا به صورت کامل فریز کنید. اگر می‌خواهید قارچ‌ها را بدون برش زدن فریز کنید باید اندازه‌های کوچکتری را انتخاب نمایید.

کاسه آب یخ و سینی با اندازه مناسب را انتخاب کنید. داخل سینی را با کاغذ روغنی بپوشانید. قارچ‌ها را داخل سبد بخارپز بریزید. برای جلوگیری از تغییر رنگ و سیاه شدن قارچ‌ها، یک قاشق چایخوری آب لیمو را به آب اضافه کنید. آب و آب لیمو را به جوش بیاورید و قارچ‌ها را حدود 2 تا 4 دقیقه بخارپز کنید.

نگهداری قارچ در فریزر بدون سیاه شد

این زمان‌بندی به اندازه برش قارچ‌ها بستگی دارد. قارچ‌ها را بلافاصله داخل کاسه آب یخ بریزید و بگذارید چند دقیقه بمانند. سپس آبکشی کنید و روی کاغذ روغنی بچینید.

در این مرحله برای نگهداری قارچ در فریزر پس از آبکش شدن و خشک شدن، آن‌ها را داخل سینی بچینید و فریز کنید تا منجمد شوند. سپس آن‌ها را داخل کیسه فریزر زیپ‌دار بریزید و هوای اضافی را خارج کنید. بهترین زمان استفاده از این قارچ‌های منجمد حدود 3 ماه است.

2. تفت دادن قارچ‌ها

قارچ‌ها را بشویید تا کثیفی آن‌ها از بین برود. سپس آن‌ها را برش دهید یا کامل بگذارید. داخل ماهیتابه بزرگ، یک قاشق کره بریزید و روی حرارت متوسط ​​گرم کنید. قارچ‌ها را اضافه کنید و به مدت 2 تا 4 دقیقه مرتباً هم بزنید. اجازه دهید قارچ‌ها خنک شوند.

بعد از سرد شدن، قارچ‌ها را داخل سینی بچینید و فریز کنید. سپس به کیسه فریزر زیپ‌دار منتقل کنید و هوای اضافی را خارج نمایید. بهترین مدت زمان نگهداری قارچ در فریزر به این شیوه و استفاده از این قارچ‌ها تا 3 ماه است.

چند ترفند برای ماندگاری بیشتر قارچ در فریزر

در این قسمت مقاله چند نکته اضافی برای نگهداری قارچ در فریزر را توضیح می‌دهیم. با این اقدامات می‌توانید ماندگاری قارچ منجمد در فریزر را افزایش دهید.

  • قارچ‌ها را در مکان‌های مرطوب مانند کشوی یخچال نگهداری نکنید.
  • قارچ‌ها را در نزدیکی مواد غذایی با بوی تند قرار ندهید چون به راحتی بو را جذب می‌کنند. این کار باعث می‌شود قارچ‌ها زودتر فاسد و پوسیده شوند.
  • از قرار دادن مواد غذایی دیگر روی قارچ‌ها خودداری کنید و آنها را در ظروف درب‌دار قرار دهید. انجام این کار احتمال سیاه شدن قارچ‌ها را کاهش می‌دهد و در نتیجه از رشد باکتری جلوگیری می‌کند.
  • اگر بعضی از قارچ‌ها بدبو، چروک یا لزج شده‌اند بهتر است آنها را دور بریزید. در غیر این صورت، رطوبت و باکتری آنها ممکن است به بقیه قارچ‌ها هم سرایت کند.

مضرات قارچ فریز شده

با گذشت زمان محصولات منجمد مقداری از ارزش غذایی خود را از دست می‌دهند. قارچ‌ها منبع خوبی از مواد مغذی مانند ویتامین‌های B، مس، پتاسیم و ویتامین D هستند. انجماد روی کالری، فیبر یا مواد معدنی غذاها تأثیری ندارد؛ اما می‌تواند محتوای ویتامین‌های محلول در آب را کاهش دهد.

بافت قارچ هم ممکن است بعد از انجماد و در مدت زمان نگهداری قارچ در فریزر تغییر کند. قارچ‌های خام با توجه به محتوای آب بالایی که دارند اگر بعد از انجماد یخ‌زدایی شوند حالت خمیری پیدا می‌کنند. به این ترتیب ممکن است قارچ‌ها بافت لزج و چسبناکی پیدا کنند.

طرز شستن و نگهداری قارچ در فریزر

ماندگاری قارچ در فریزر چقدر است؟

قارچ‌های تازه و پخته شده را می‌توان 9 ماه تا 1 سال در فریزر نگهداری کرد. در واقع مدت زمان نگهداری قارچ در فریزر به تازگی قارچ‌ها و نحوه نگهداری صحیح آنها بستگی دارد. در هر صورت مانند نگهداری آب نارنج بدون جوشاندن به روش فریز کردن، به طور قابل توجهی عمر مفید قارچ‌های خوراکی به روش انجماد و فریز کردن افزایش می‌یابد.

نگهداری قارچ در فریزر

بنابراین اگر فکر می‌کنید به این زودی از قارچ‌های تازه استفاده نمی‌کنید می‌توانید آن‌ها را فریز کنید تا برای مدت طولانی‌تری تازه بمانند. جهت نگهداری قارچ در فریزر، آن‌ها را داخل کیسه‌های فریزر بریزید و روی هر کدام برچسب بزنید تا تاریخ مصرف را فراموش نکنید.

برای تشخیص خرابی قارچ‌ها، هرگونه تغییر در ظاهر، بافت و بوی آن‌ها را تحت نظر بگیرید. قارچ‌هایی که چروک شده‌اند و تیره رنگ داده‌اند برای استفاده مناسب نیستند. بافت قارچ نباید لزج یا اسفنجی باشد.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نگهداری انواع مواد غذایی در فریزر راهنمای نگهداری سیر در بطری نوشابه در فریزر را هم مطالعه فرمایید.

قارچ‌ها بدون انجماد چقدر ماندگاری دارند؟

قارچ‌های تازه چیده شده را می‌توان تا ده روز در یخچال نگهداری کرد. تکه‌های برش داده شده تا هفت روز ماندگاری دارند. قارچ‌های کامل مدت بیشتری تازه می‌مانند چون در مقایسه با قارچ‌های خرد شده کمتر در معرض باکتری‌ها هستند.

چگونه یخ قارچ‌های منجمد را آب کنیم؟

یکی از چالش‌های نگهداری قارچ در فریزر، یخ‌زدایی آن‌ها برای مصرف است . توجه داشته باشید که هیچ وقت یخ قارچ‌های منجمد را آب نکنید. آن‌ها را مستقیماً از حالت یخ‌زدگی به هر غذایی که قصد پختن آن را دارید اضافه کنید.

در صورت تمایل می‌توانید آنها را یک شب در یخچال بگذارید. اما افزودن قارچ منجمد به صورت یخ‌زده آسان‌تر است و به همان اندازه اثر خوبی هم دارد.

طرز شستن و نگهداری قارچ در فریزر

کلام آخر

مانند بسیاری از مواد غذایی دیگر، قارچ‌ها را می‌توان منجمد کرد تا ماه‌ها تازه و خوشمزه بمانند. به شرطی که آنها را به روش درست منجمد کنید! نگهداری قارچ در فریزر به دو روش انجام می‌شود که شامل بخارپز کردن و تفت دادن قبل از انجماد است.

سعی کنید برای نگهداری قارچ‌ در فریزر، آن‌ها را داخل کیسه فریزر زیپ‌دار قرار دهید. قارچ‌ها نباید کنار مواد غذایی با بوی تند نگهداری شوند. اگر بعد از خارج کردن قارچ‌های منجمد از فریزر احساس کردید لزج شده‌اند آن‌ها را دور بریزید.

سوالات متداول

چگونه قارچ‌های یخ‌زده را آب کنیم؟

ما نیازی به آب کردن قارچ‌های منجمد نداریم چون به طور طبیعی در طول فرآیند پخت‌وپز آب پس می‌دهند. می‌توانید قارچ‌های منجمد را در حالت یخ‌زده به غذا اضافه کنید.

آیا می‌توان قارچ را بدون پختن منجمد کرد؟

می‌توانید قارچ‌ها را به صورت خام منجمد کنید و از مرحله بخارپز یا تفت دادن صرف‌نظر نمایید. اگر از آن‌ها در غذاهای داغ مانند سوپ‌ها استفاده می‌کنید که بافت آن‌ها اهمیتی ندارد، می‌توانید بدون نگرانی آنها را به‌صورت خام فریز کنید.

چه مدت می‌توان قارچ‌ها را فریز کرد؟

قارچ‌های یخ‌زده اگر به درستی آماده شوند و در کیسه‌های فریزر قرار بگیرند و تا حد امکان هوای آن‌ها خارج شده باشد تا 6 ماه ماندگاری دارند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا