تعمیر لباسشویی تعمیر ماشین لباسشویی

تنظیم هیدروستات لباسشویی + علائم خرابی آن

لوازم خانگیماشین لباسشویی

آیا تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که تنظیم آب‌رسانی در ماشین لباسشویی به چه شکلی انجام می‌پذیرد؟ همان‌طور که می‌دانید روند شستشو در ماشین لباسشویی به تامین آب نیازمند است و میزان آب ورودی دستگاه باید به طور دقیق و محاسبه شده به ماشین لباسشویی وارد شود. اگر میزان این آب کمتر و یا بیشتر از حد لازم باشد، مطمئنا روند شستشوی لباس‌های شما با مشکل مواجه خواهد شد.

در دستگاه‌های لباسشویی جدید شما قادر به انتخاب نوع شستشو نسبت به الیاف و جنس لباس‌های خود هستید و هر کدام از این روش‌های شستشو به میزان آب مختص به خود نیازمند خواهند بود. اما ماشین لباسشویی چگونه میزان آب ورودی و خروجی دستگاه را کنترل می‌کند؟ به قطعه‌ای که در ماشین لباسشویی وظیفه تنظیم کردن سطح آب را بر عهده دارد، هیدروستات گفته می‌شود.

این قطعه که جزو مهم‌ترین قطعات یک ماشین لباسشویی محسوب می‌شود، میزان آب ورودی به دستگاه را در شرایط مختلف مدیریت می‌کند. حال شاید بپرسید که آیا این میزان و سطح، قابل تنظیم است؟ پاسخ سوال شما مثبت است. شما می‌توانید با در نظر گرفتن چند نکته، تنظیم هیدروستات لباسشویی خود را بر عهده بگیرید و در صورت مواجه شدن عملکرد این قطعه با مشکل، به رفع آن بپردازید.

در این مقاله به بررسی نحوه تنظیم هیدروستات لباسشویی پرداخته و این قطعه مهم را از جوانب مختلف بررسی می‌کنیم. اگر شما هم راجع به تشخیص خرابی هیدروستات لباسشویی و یا نحوه تنظیم آن سوالاتی در ذهن خود دارید، تا انتها با ما همراه باشید.

هیدروستات چیست؟ + انواع هیدروستات ماشین لباسشویی

همان‌طور که اشاره کردیم هیدروستات یک قطعه در ماشین لباسشویی است که تنظیم سطح آب دستگاه را بر عهده دارد. این قطعه در سالیان گذشته به صورت مکانیکی تولید می‌شد اما امروزه برای لباسشویی‌های جدید از نوع الکتریکی هیدروستات استفاده می‌شود که دارای دقتی به مراتب بیشتر از نوع مکانیکی آن می‌باشد.

شاید تصور کنید که عملکرد این دستگاه همانند شناور کولر بوده و افزایش سطح آب، باعث افزایش ارتفاع این قطعه شده و در نتیجه آن، ورودی آب بسته می‌شود. اما جالب است بدانید که این قطعه به هیچ عنوان با آب موجود در دستگاه برخورد مستقیم نداشته و موقعیت آن نسبت به میزان آب ورودی تغییر نمی‌کند. در ادامه نحوه عملکرد هیدروستات ماشین لباسشویی را مرور می‌کنیم.

نحوه عملکرد هیدروستات

هیدروستات لباسشویی مجهز به یک شیلنگ می‌باشد که یک سمت آن به هیدروستات متصل بوده و سمت دیگر نیز در محفظه فشار پایین مخزن لباسشویی قرار دارد. با افزایش سطح آب در مخزن دستگاه یا درام، هوای موجود در این شیلنگ به مرور فشرده شده و به سمت بالا رانده می‌شود. این هوای فشرده شده نهایتا به دیافراگم هیدروستات فشار آورده و به این واسطه فرمان قطع آب ورودی دستگاه به شیر برقی منتقل می‌شود.
تعمیر لباسشویی
تعمیر ماشین لباسشویی

پس از اتمام آب‌رسانی نیز چرخه شستشو آغاز خواهد شد. پس از این که این چرخه به پایان رسید، پنل کنترل دستور تخلیه آب را صادر کرده و پس از خروج کامل آب، سوئیچ فشار هیدروستات پیام تخلیه را به پنل کنترل می‌رساند تا روند خشک کردن لباس‌ها آغاز شود.

جالب است بدانید که برای اتصال آب نیز باید هیدروستات لباسشویی اجازه برقراری جریان آب به دستگاه را صادر کند. پس از رسیدن برق به تایمر و گذشتن آن از میکروسوئیچ، جریان وارد هیدروستات لباسشویی شده و با این واسطه جریان الکتریکی به دیگر قسمت‌های تامین کننده آب منتقل خواهد شد و این قطعه در هر لحظه توان قطع آن را خواهد داشت.

مقاله پیشنهادی تعمیر میکروسوئیچ ماشین لباسشویی

هیدروستات امروزه در 2 مدل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل‌ها عبارت‌اند از :

  • هیدروستات 3 فیش
  • هیدروستات 6 فیش

به صورت کلی عملکرد این دو مدل با یکدیگر تفاوتی نداشته و هر دو وظیفه تنظیم سطح آب را بر عهده دارند. هیدروستات‌های 3 فیش بیشتر از مدل دیگر استفاده شده و رواج بیشتری در بین سازندگان این دستگاه دارد. تفاوت اصلی این 2 را می‌توان در نحوه آب‌رسانی هیدروستات 6 فیش دانست.

در این مدل، آب‌رسانی با روندی آهسته آغاز شده و آب به مرور وارد دستگاه می‌شود. هدف از این نوع آب‌رسانی، مرطوب و خیس شدن هماهنگ و یک‌دست لباس‌ها بوده و از این طریق رطوبت به صورت نامنظم توزیع نخواهد شد. فراموش نکنید که اگر به هر دلیلی قصد تعویض هیدروستات لباسشویی خود را داشتید، قبل از تهیه قطعه جدید، مدل هیدروستات قدیمی را بررسی کنید. همچنین توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از قطعات غیراستاندارد استفاده نکرده و قطعات مورد تایید سازنده را به کار ببرید.

انواع هیدروستات ماشین لباسشویی

تا به این جا دیدیم که هیدروستات لباسشویی دارای قطعاتی همچون شیلنگ، سوئیچ فشار و … می‌باشد و عملکرد هر کدام از این قسمت‌ها ممکن است با اختلال مواجه شود و در نتیجه آن تنظیم سطح آب دستگاه با مشکل جدی روبه‌رو شود.

محاسبه رایگان هزینه تعمیر لباسشویی!

با وجود کوچک بودن هیدروستات، رفع مشکلات مربوط به آن می‌تواند گاها برای ما چالش برانگیز باشد. پس از بررسی نحوه تنظیم هیدروستات لباسشویی، علائم خرابی آن را مرور خواهیم کرد.

نحوه تنظیم هیدروستات لباسشویی

زمانی که قصد شستن لباس‌های خود را داشته و آن‌ها را در ماشین لباسشویی قرار می‌دهید، آب باید به میزان مشخصی وارد دستگاه شما شود. اگر میزان آب ورودی کمتر از میزان مورد نیاز باشد، شستشوی لباس‌های شما به طور صحیح انجام نخواهد گرفت.

حال اگر میزان آب ورودی بیشتر از حد مجاز باشد، سطح آب بالا آمده و پس از افزایش بیش از حد رطوبت دستگاه، امکان آسیب رسیدن به اجزای داخلی لباسشویی شما وجود دارد.

در نتیجه می‌توان گفت که عملکرد صحیح هیدروستات بسیار حائز اهمیت است. فارغ از مواردی که این قطعه به تعمیر و یا تعویض نیازمند است، تنظیم هیدروستات لباسشویی می‌تواند برخی از مشکلات در روند شستشو را حل کند. اما تنظیم هیدروستات لباسشویی به چه شکلی انجام می‌پذیرد؟

هشدار : قبل از آغاز حتما اتصال دستگاه با برق را قطع کرده و سپس تنظیم هیدروستات لباسشویی را شروع کنید.

  • نکته : بهتر است قبل از شروع، دفترچه راهنمای دستگاه خود را مطالعه کنید.
  • نکته : در صورتی که دستگاه شما دارای گارانتی می‌باشد، برای تنظیم هیدروستات لباسشویی با نمایندگی مجاز تماس گرفته و این روند را به کارشناسان حرفه‌ای بسپارید.

بیشتر بخوانید آموزش جامع نصب ماشین لباسشویی

روش تنظیم هیدروستات لباسشویی

این قطعه در کنار خود به یک پیچ مجهز است. شما به وسیله این پیچ می‌توانید ورودی آب دستگاه خود را تنظیم کنید. برای تنظیم هیدروستات لباسشویی پس از دسترسی به این قطعه، پیچ کنار آن را پیدا کنید. توجه داشته باشید که این پیچ در هر دو مدل هیدروستات ماشین لباسشویی موجود است.

در صورتی که میزان آب ورودی دستگاه کم است و آبرسانی به‌درستی انجام نمی‌شود، برای تنظیم هیدروستات لباسشویی پیچ آن را مقداری باز کرده و میزان آب ورودی به مخزن را افزایش دهید. اگر هم مشکل شما برعکس این مورد است و در روند شستشو میزان آب‌رسانی از حد مجاز فراتر می‌رود، شما باید برای بستن این پیچ اقدام کرده و در سریع‌ترین حالت فشار آب ورودی را کاهش دهید.

تعمیرات تخصصی لباسشویی با آچاره

فراموش نکنید که در این مورد پیچ را کامل نبسته و به هیدروستات اجازه تنظیم طبیعی آب را دهید. در صورتی که مشکل آب‌رسانی با تنظیم هیدروستات لباسشویی برطرف نشد، زمان بررسی سلامت این قطعه فرا رسیده است.

بیشتر بخوانید تمیز کردن ماشین لباسشویی

تنظیم هیدروستات لباسشویی

علائم خرابی

مشکلات ناشی از عملکرد ناصحیح هیدورستات، معمولا حول محور آب‌رسانی و تنظیم سطح آب دستگاه است و اگر در این زمینه عملکرد لباسشویی شما با اختلال مواجه شده، احتمال وجود مشکل در هیدروستات لباسشویی وجود دارد. در صورتی که با مواردی که در ادامه ذکر خواهیم کرد روبه‌رو شدید، باید سلامت هیدروستات ماشین لباسشویی خود را بررسی کنید.

  • عدم تامین آب کافی برای آغاز روند شستشو
  • آب‌رسانی بیش از حد و افزایش بی‌رویه سطح آب مخزن
  • تخلیه ناگهانی آب
  • قطع و وصل جریان آب ورودی
  • عدم تامین آب به صورت کلی
  • عدم آغاز روند شستشو

بیشتر بخوانید 11 روش آسان نگهداری و تعمیر ماشین لباسشویی

به طور مثال فرض کنید که یک سوراخ کوچک در شیلنگ هیدروستات ایجاد شده و در نتیجه با بالا آمدن سطح آب، فشار هوای داخل شیلنگ افزایش پیدا نکرده و هوای موجود از طریق سوراخ خارج می‌شود. در این صورت فرمان قطع آب صادر نشده و روند آب‌رسانی ادامه پیدا می‌کند.

زمانی که عملکرد آب‌رسانی دستگاه با اختلال مواجه می‌شود، امکان وجود اشکال در هیدروستات و قطعات آن وجود دارد و سلامت هر کدام از این قسمت‌ها باید به صورت جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد.

در نهایت پیشنهاد می‌کنیم که در صورت آشنایی نداشتن با دستگاه خود، برای تنظیم هیدروستات لباسشویی از کارشناسان کمک بگیرید. شما می‌توانید با مطالعه دفترچه راهنمای دستگاه، کمی با ساختار آن آشنا شده و سپس برای رفع این مشکل تصمیم‌گیری کنید. به هیچ عنوان رعایت نکات ایمنی را نادیده نگیرید و در تمام مراحل این نکات را به خاطر بسپارید.

همچنین می‌توانید برای تنظیم هیدروستات لباسشویی خود، نظر کارشناسان مجرب آچاره را جویا شوید. برای این کار کافی است درخواست خود را به‌صورت رایگان در سایت یا اپلیکیشن آچاره ثبت کنید و با تعمیرکاران مجرب ماشین لباسشویی آچاره درباره مشکل یخچال خود چت کنید.

v

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر لباسشویی
تعمیر لباسشویی خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید