چک لیست ابزار ضروری خودرو شامل چه وسایلی است؟

خودروسرویس و نگهداریمکانیک خودرو

اگر شما هم از آن دسته راننده‌هایی هستید که از عهده تعمیرات ماشین برمی‌آیید باید با چک ليست ابزار ضروری خودرو آشنا باشید. لازم است در شرایط اضطراری در جاده مانند پنچری لاستیک، خالی کردن باتری یا نقص فنی ماشین مانند سفت شدن ترمز خودرو، آمادگی کافی داشته باشید که لازمه آن داشتن ابزارهای کاربردی است.

آشنایی با لیست ابزار خودرو برای تعمیر ماشین قدیمی یا جدید شما می‌تواند در کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری به شما کمک کند. با تهیه چک لیست جعبه ابزار خودرو اعتماد به نفس و آمادگی لازم برای تعمیر ماشین خود را خواهید داشت.

یادآور می‌شویم که خدمات تعمیر خودرو در محل و همچنین مکانیک سیار ماشین در محل تهران از سرویس‌های پردرخواستی هستند که توسط تیم امدادرسانی سیار ارائه می‌شود. چنانچه برای رفع مشکل خودروی خود نیاز به نظر کارشناسی دارید، روی لینک مربوطه کلیک کرده و درخواست خود را ثبت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره سراسری ۱۴۷۱ تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • برای هر نوع تعمیر اضطراری قطعات ماشین نیاز به یک جفت دستکش ایمنی خوب برای محافظت از دستان خود دارید.
  • چراغ قوه با کیفیت بالا برای ماشین خود تهیه کنید. چراغ قوه‌ای که در برابر آب مقاوم باشد، نور زیادی را ایجاد کند و به راحتی در دست جا بگیرد.
  • کابل‌های جامپر را برای خودروی خود هیچ وقت دست کم نگیرید.
  • قطعات مکانیکی خودرو باید مرتب تمیز و روغن‌کاری شوند. برای این کار باید اسپری روان کننده WD-40 برای داخل ماشین خود تهیه کنید.

اهمیت چک لیست ابزار ضروری خودرو

لیست ابزار خودرو در حالت کلی شامل مواردی است که بتوانید با کمک آن‌ها خودروی خود را تعمیر کنید. همچنین این ابزارها باید تا اندازه‌ای کاربردی باشند که تا رسیدن امداد خودرو مشکلات ماشین شما را تا حدی رفع کنند.

موقعیتی را تصور کنید که به‌دلیل نقص جزئی ماشین در جاده گیر افتاده‌اید و به‌دلیل نداشتن ابزار لازم کاری از دستتان برنمی‌آید! شاید اگر لیست لوازم جعبه ابزار خودرو که باید تهیه کنید را می‌دانستید هیچ وقت در این شرایط قرار نمی‌گرفتید.

پس لازم است چک لیست ابزار ضروری خودرو را بشناسید. بیایید نگاهی به ابزارهای ضروری که می‌توانید در ماشین خود نگه دارید بیندازیم.

لیست لوازم جعبه ابزار خودرو که باید تهیه کنید

چک لیست ابزار ضروری خودرو باید شامل چه مواردی باشد؟

تعمیر ماشین در نگاه اول کاری دلهره آور و استرس‌زا است؛ اما اگر دانش کافی و ابزارهای لازم را در دسترس داشته باشید پروسه‌ای آسان و سریع خواهد شد. در ادامه چک لیست ابزار ضروری خودرو را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛

  • نوار چسب

نوار چسب برای تعمیر هر چیزی مفید است. با کمک آن می‌توانید نشتی شلنگ را ببندید یا چراغ و سپری که از ماشین شما جدا شده را دوباره وصل کنید. نوار چسب یکی از ضروری‌ترین و مقرون‌ به‌صرفه‌ترین ابزارهایی است که می‌توانید در خودروی خود داشته باشید.

  • کابل‌های جامپر

یکی دیگر از موارد ضروری در چک لیست ابزار ضروری خودرو کابل‌های جامپر هستند. این کابل‌ها می‌توانند در صورت خالی شدن باتری نجات‌دهنده باشند. اگرچه استارت زدن ماشین فرآیند ساده‌ای است؛ اما روش صحیح آن برای جلوگیری از بروز تصادفات اهمیت ویژه‌ای دارد.

برای استفاده از این کابل‌ها مطمئن شوید که هر دو خودرو خاموش هستند و کابل‌های جامپر باز شده و آماده استفاده می‌باشند. سپس گیره قرمز را به ترمینال مثبت باتری خالی شده و گیره قرمز دیگر را به ترمینال مثبت باتری در حال کار وصل کنید.

سپس گیره مشکی را به ترمینال منفی باتری در حال کار وصل کنید و گیره مشکی دیگر را به سطح فلزی رنگ نشده روی ماشین مانند پیچ ​​یا براکت وصل نمایید.

در نهایت، ماشین دوم را روشن کنید و قبل از اینکه بخواهید ماشین اول را استارت بزنید اجازه دهید چند دقیقه کار کند. زمانی که ماشین اول روشن شد، قبل از اینکه کابل‌ها را به ترتیب معکوس جدا کنید، اجازه دهید هر دو ماشین چند دقیقه دیگر روشن باشند.

ابزار ضروری در خودرو که باید همراهتان باشد

  • چراغ قوه

به‌همراه داشتن چراغ قوه در مواقع اضطراری یا خرابی در شب بسیار مهم است. زیرا به شما کمک می‌کند تا رانندگان دیگر را ببینید و خودتان هم دیده شوید. چراغ قوه LED بادوام، قابل اعتماد، ضدآب و ضدضربه یکی از اولویت‌های اصلی داخل چک لیست ابزار ضروری خودرو محسوب می‌شود.

چراغ قوه باید سالم باشد، عمر باتری بالایی داشته باشد و به‌راحتی در ماشین قابل دسترسی باشد. یادتان باشد به‌طور منظم باتری‌های چراغ قوه را چک کنید و قبل از رانندگی طولانی آنها را تعویض نمایید تا همیشه آماده استفاده باشد.

  • گیج فشار لاستیک

رانندگی با لاستیک‌های کم باد یا بیش‌از‌حد بادشده می‌تواند به کنترل ضعیف خودرو، افزایش مصرف سوخت و حتی آسیب جدی به لاستیک‌ها منجر شود. بنابراین گیج فشار از جمله مواردی است که باید در چک لیست ابزار ضروری خودرو در نظر گرفته شود.

چک کردن فشار باد لاستیک با فشارسنج راهی سریع و آسان برای اطمینان از وضعیت مناسب لاستیک‌ها است. برای استفاده از فشارسنج لاستیک، درپوش سوپاپ را از لاستیک خارج کرده و گیج را روی میل سوپاپ فشار دهید تا صدای خش خش شنیده شود.

گیج فشار باد لاستیک را نشان می‌دهد که باید با فشار توصیه شده درج شده روی پلاکارد لاستیک مطابقت داشته باشد. اگر فشار خیلی کم است از کمپرسور هوا برای باد کردن لاستیک استفاده کنید. اگر فشار خیلی زیاد است مقداری هوا آزاد کنید تا به فشار توصیه شده برسد.

لیست لوازم جعبه ابزار خودرو که باید تهیه کنید

  • جعبه کمکهای اولیه

یکی از ابزار ضروری در خودرو که باید همراهتان باشد، جعبه کمک‌های اولیه است. جعبه کمک های اولیه باید شامل باندهای چسبنده، پدهای گاز استریل، گلوله‌های پنبه‌ای، دستمال مرطوب ضدعفونی‌کننده، قیچی، موچین، ماسک صورت و دماسنج باشد.

همچنین می‌توانید داروهایی برای تسکین درد، آنتی هیستامین‌ها و دستورالعمل‌های کمک‌های اولیه را داخل این جعبه داشته باشید. کیت کمک‌های اولیه را به‌صورت دوره‌ای چک کنید تا مطمئن شوید که همه اقلام در شرایط خوبی هستند و تاریخ مصرف آنها تمام نشده است.

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو !

  • کمپرسور هوای قابل حمل

گزینه بعدی در چک لیست ابزار خودرو کمپرسور هوای قابل حمل است. این کمپرسور در صورت پنچر شدن لاستیک یا فشار کم شما را از مشکلات زیادی نجات می‌دهد. با این وسیله می‌توانید به‌سرعت و به‌راحتی لاستیک‌های خودروی خود را باد کنید.

  • کپسول آتش نشانی قابل حمل

آتش سوزی ممکن است در هر زمان، مکان و هر وسیله نقلیه‌ای رخ دهد. کپسول آتش نشانی قابل حمل در خودرو به شما کمک می‌کند تا سریعاً آتش سوزی کوچک را خاموش کنید یا آن را تا رسیدن آتش نشانی مهار نمایید.

وجود کپسول آتش نشانی در داخل خودرو گامی در جهت افزایش ایمنی است. اکثر مردم تصور می‌کنند کپسول‌های آتش نشانی فقط در خودروهای CNG ضروری هستند. اما هر خودرویی با هر نوع سوختی ممکن است به‌دلیل اتصال کوتاه آتش بگیرد.

در مواقع اضطراری باید کپسول آتش نشانی در دسترس داشته باشید. یادتان باشد هر زمان که تاریخ انقضا آن تمام شد کپسول را تعویض کنید.

چک لیست ابزار خودرو

  • ابزار چندکاره

ابزار چندکاره مانند چاقوی ارتشی می‌تواند وسیله جانبی نجات‌دهنده در موقعیت‌های مختلف باشد. این ابزارها جمع‌وجور هستند و به طیف وسیعی از ویژگی‌ها و اتصالات، از انبردست و پیچ‌گوشتی گرفته تا قیچی و دربازکن مجهز می‌باشند.

ابزار چندکاره در مواقع اضطراری می‌توانند مفید باشد. اگر بخواهید کمربند ایمنی را قطع کنید، پیچ شل را ببندید یا بطری آب را باز کنید این ابزار می‌تواند به شما کمک کند.

  • مثلث هشدار انعکاسی قرمز

یکی دیگر از موارد ضروری چک ليست ابزار ضروري خودرو که باید تهیه کنید مثلث‌های هشدار انعکاسی قرمز هستند. با این ابزار در صورت تصادف یا خرابی، هشدار دادن به سایر رانندگان در مورد وضعیت آسان‌تر می‌شود.

مثلث‌های انعکاسی قرمز به شما کمک می‌کنند تا به سایر رانندگان در مورد حضور خود در جاده هشدار دهید. اگر در کنار بزرگراه شلوغ یا در شرایط دید کم متوقف شده باشید این ابزار بسیار کاربردی خواهد بود.

توصیه می‌کنیم حداقل سه مثلث هشدار در خودروی خود داشته باشید و آنها را در فاصله‌های مختلف از خودروی خود تنظیم کنید تا به سایر رانندگان هشدار کافی داده شود.

ابزار ضروری در خودرو که باید همراهتان باشد

  • دستکش ضدبرش

یکی دیگر از اقلام ضروری در چک لیست ابزار ضروری خودرو دستکش ایمنی است. زمانی که در جاده هستید، همیشه احتمال انجام برخی تعمیرات در ماشین شما وجود دارد. در چنین شرایطی یکی از ابزارهایی که نباید از آن غافل شوید یک جفت دستکش ضدبرش است.

این دستکش‌ها برای محافظت از دستان شما در هنگام کار روی خودرو طراحی شده‌اند. این دستکش‌ها از ماده خاص مقاوم در برابر برش ساخته شده‌اند و مقاومت بالایی در برابر لبه‌های تیز خودرو دارند. می‌توانید بدون نگرانی از آسیب به دست یا انگشتان خود، روی ماشین خود کار کنید.

تعمیرات تخصصی خودرو و تعویض روغن و تعویض باتری خودرو با تیم حرفه‌ای آچاره

  • چکش اضطراری خودرو

چکش اضطراری در مواقع اورژانسی ابزار نجات‌دهنده زندگی است. با کمک این ابزار می‌توانید در مواقع اضطراری شیشه خودرو را بشکنید یا کمربند ایمنی را قطع کنید. وقتی در داخل ماشین خود گیر افتاده‌اید و باید سریعاً از آن خارج شوید این ابزار ارزان می‌تواند زندگی شما را نجات دهد.

  • اسپری روان کننده WD-40

اسپری WD-40 گزینه‌ای لازم و مفید در چک لیست ابزار ضروری خودرو است. این اسپری روان‌کننده همه کاره‌ای است که می‌تواند برای طیف وسیعی از کارها استفاده شود.

از این اسپری می‌توان برای شل کردن پیچ‌های زنگ‌زده، جلوگیری از خوردگی، روغن‌کاری لولاها و رفع اثر رطوبت از گوشه‌ها و شکاف‌های غیرقابل دسترسی استفاده کرد. داشتن قوطی اسپری WD-40 در ماشین می‌تواند در موقعیت‌های مختلف مفید باشد.

چک ليست ابزار ضروري خودرو

  • طناب یدک‌کش

بند بکسل در شرایط بحرانی مانند گیر کردن در گل‌ولای می‌تواند نجات‌دهنده باشد. بند بکسل باکیفیت ابزاری بادوام و قابل اعتماد است که به شما کمک می‌کند خودروی خود را از وضعیت خطرناک خارج کنید.

در زمان انتخاب بند بکسل، بررسی کنید که می‌تواند وزن وسیله‌نقلیه شما را تحمل کند و طول کافی برای رسیدن به نقطه لنگر مطمئن را دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله چک لیست ابزار ضروری خودرو را برای شما معرفی کردیم. اهمیت این ابزارها تا حدی است که هر راننده‌ای باید آن‌ها را در خودروی خود داشته باشد. اگر لاستیک ماشین پنچر شده باشد، باتری خالی شود یا تصادف جزئی رخ دهد این ابزارها تضمین کننده ایمنی شما هستند.

توصیه می‌کنیم روی ابزارهای باکیفیت و بادوام سرمایه گذاری کنید؛ چون برای مدت طولانی در برابر سایش و پارگی در خودرو مقاوم هستند. همچنین باید این ابزارها را طبق چک لیست ابزار ضروری خودرو به‌طور مرتب بررسی و نگهداری کنید تا مطمئن شوید در شرایط خوبی برای استفاده هستند.

سوالات متداول

برای مواقع اضطراری چه وسایلی را باید در ماشینم نگه دارم؟

باید ابزارهایی مانند کابل‌های جامپر، فشارسنج لاستیک، چراغ قوه، جعبه کمک‌های اولیه، پتو، ابزار چند کاره، مثلث انعکاسی قرمز، نوار چسب، چکش اضطراری، بند بکسل، اسپری WD-40 و کپسول آتش نشانی قابل حمل را در ماشین خود داشته باشید.

مهمترین ابزار در خودرو چیست؟

فشارسنج لاستیک یکی از مهمترین ابزارهای داخل خودرو است؛ چون به حفظ فشار مناسب تایر کمک می‌کند. همچنین کنترل بهتر خودرو، کارایی سوخت و ایمنی سرنشینان را تضمین می‌کند.

آچار خودرو چیست؟

آچار ماشین نوعی آچار سوکتی است که برای باز کردن پیچ‌های چرخ‌های خودرو استفاده می‌شود.

4.2/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا