علت نشتی آب از چای ساز چیست و چطور باید رفعش کرد؟

لوازم خانگیچای و قهوه ساز

فرض کنید که پس از گذراندن یک روز خسته‌کننده و پرکار به خانه برگشته‌اید و می‌خواهید چای بنوشید. سمت چای‌ساز می‌روید که آن را روشن کنید اما در کمال ناباوری می‌بینید که دستگاه چای‌ساز نشتی دارد! قطعا مواجهه با این اتفاق آن هم پس از یک روز خسته‌کننده، جالب نخواهد بود؛ مخصوصا اگر هیچ آشنایی با تعمیرات نداشته باشید و ندانید که در این شرایط باید چه کاری انجام دهید.
درست است که آب دادن چای ساز یک اتفاق رایج است و امکان دارد اکثر افراد با آن مواجه شده باشند؛ اما اگر هنگام خرید، این دستگاه را از برندهای معتبر خریداری کنید، برای شما بهتر است. محصولاتی که از برندهای معتبر باشند، معمولا کیفیت ساخت بالایی دارند و هنگام استفاده کمتر دچار خرابی یا نشتی می‌شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا علت های نشتی آب از چای ساز را در این مقاله از مجله آچاره بررسی کنیم.

علت‌ نشتی آب از چای ساز چیست؟

احتمالا برای شما هم پیش آمده که آب از دستگاه چای سازتان نشتی کند. ممکن است در این مواقع از خود سوال کنید که علت نشتی آب از چای ساز چیست یا شاید هم فکر کرده باشید که مشکل از اجزای چای‌ساز است. به‌طور کلی 3 نوع چای‌ساز برای خرید در بازار موجود است:
● چای‌ ساز استند دار
● چای‌ ساز بدون قوری
● چای‌ ساز بالا پایین

چای‌سازها اکثرا از سه بخش قوری، کتری و سینی تشکیل می‌شوند.

  1. سینی یا همان پایه دستگاه در قسمت زیرین چای‌ساز قرار دارد. کتری و قوری هم روی سینی قرار گرفته‌اند. معمولا بیشتر قطعات الکتریکی و سیم‌کشی چای‌سازها، داخل سینی تعبیه می‌شوند.
  2. کتری چای‌سازها هم از یک المنت تشکیل شده است که قدرت وات بسیار بالایی دارد و باعث می‌شود آب سریع‌تر جوش بیاید.
  3. قوری این دستگاه معمولا از جنس شیشه است. محل قرارگیری قوری روی صفحه گرم نگه‌دارنده است تا با عمل دم کشیدن چای، ساعت‌ها گرم نگه داشته شود.

در هنگام خرید به این نکته دقت کنید که چای‌سازهای پیرکس و فلزی از جنس بهتری نسبت به نوع پلاستیکی آن برخوردار هستند.
عملکرد دستگاه‌های چای‌ساز در طول زمان دچار مشکلات متعددی می‌شود که آب دادن چای ساز یکی از رایج‌ترین مشکلات آن است. علت های نشتی آب از چای ساز می‌تواند موارد زیر را هم شامل شود:علت های نشتی آب از چای ساز

  • یکی از علل مهم نشتی آب از دستگاه می‌تواند این باشد که سال‌های زیادی از چای‌ساز استفاده شده است. به همین دلیل ممکن است صفحه زیر قوری و کتری شما به مرور زمان و در اثر حرارت خرد شده باشد و شما متوجه این موضوع نشده باشید.
  • می‌توان آب شدن فلز زیر سینی و نشتی آب از آن را دومین علت بروز این اختلال دانست. این نکته را در نظر داشته باشید که هنگام تمیز کردن کتری، هرگز از اشیا تیز و برنده استفاده نکنید.
  • اگر چای‌ساز شما دارای بدنه پلاستیکی است، این امکان وجود دارد که قسمت طلق پلاستیکی دستگاه دچار نشتی شده باشد و آب از آن بیرون بیاید.
    جدا شدن طلق داخل دستگاه از چای‌ساز هم می‌تواند باعث شود که هنگام جوش آمدن آب، دستگاه دچار نشتی شود و آب از خارج گردد.
  • خراب شدن ترموستات یکی دیگر از مهم‌ترین علت‌های بروز این مشکل است. ترموستات از مهم‌ترین قطعات هر وسیله برقی محسوب می‌شود که اگر عملکرد آن دچار اختلال شود، عملکرد کل سیستم تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. وقتی ترموستات خراب شود، جریان ورودی برق به المنت دیرتر قطع می‌شود و همین موضوع باعث طولانی‌تر شدن مدت جوشیدن و افزایش حرارت می‌شود. درنتیجه آب‌بندهای چای‌ساز آسیب می‌بینند و دستگاه به مرور سوراخ می‌شود.
  •  یکی دیگر از علل نشتی آب از چای ساز، عدم جرم‌گیری چای‌ساز در طولانی‌مدت است. آب آشامیدنی حاوی املاح زیادی بوده که به مرور زمان باعث ایجاد نشتی آب در دستگاه می‌شود. وقتی آب جوش می‌آید، این املاح روی دیواره و کف چای‌ساز رسوب می‌کنند. اگر شما هر چند وقت یک بار این ناحیه را جرم‌گیری نکنید، بدنه دستگاه بر اثر رسوب دچار خوردگی می‌شود. در این شرایط جرم‌گیری عمر دستگاه را افزایش خواهد داد. دقت کنید که هنگام استفاده از محلول‌های شیمیایی، محلول‌های خیلی قوی انتخاب نکنید زیرا این محصولات باعث خوردگی و پوسیدگی چای‌ساز می‌شوند.
از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

مطلب پیشنهادی: آموزش نحوه جرم‌ گیری چای‌ ساز شیشه‌‌ای

نکات مهم در رفع نشتی آب از چای‌ ساز

پیش‌تر متوجه شدیم که علت آب دادن چای ساز چیست؛ در این بخش می‌خواهیم نکاتی را درخصوص رفع این مشکل بیان کنیم. وقتی که بدنه دستگاه شما فلزی نیست و دو طرف آن پلاستیکی شفاف قرار گرفته که شما بتوانید میزان آب داخل آن را ببینید، ممکن است آب از قسمت‌های پیرامون این ناحیه به بیرون درز پیدا کند. برای رفع این مشکل می‌توانید از چسب‌های مخصوص استفاده کنید تا مانع از برون‌ریزی آب از دستگاه شوید.
اگر قوری چای ساز شما شیشه‌ای است، باید هنگام شستن آن خیلی دقت کنید. از وسایل تیز هنگام شستن یا جرم‌گیری قوری، اصلا استفاده نکنید. زیرا هر خط و خشی باعث می‌شود که آب از دستگاه نشتی کند. بهتر است هنگام شستن قوری شیشه‌ای از یک اسفنج نرم استفاده کنید.
البته بهترین کار در هنگام بروز این موارد این است که با یک فرد متخصص تماس بگیرید و از او بخواهید تا مشکلتان را حل کنند. این متخصصین معمولا با تعویض قطعات خراب و قرار دادن قطعه نو، دستگاه را مثل روز اول تازه می‌کنند.
گفتیم که چای‌سازها در انواع مختلفی مثل شیشه‌ای، پیرکس، سرامیکی، پلاستیکی و استیل تولید می‌شوند. در طی سالیان زیادی که مردم از  چای‌ساز استفاده می‌کنند، چای‌سازی که جنس پلاستیکی و شیشه‌ای دارد، معمولا بیشتر از باقی چای‌سازها دچار نشتی آب می‌شود. پس در اینجا هم بهتر است این نکته‌ را در نظر بگیرید و فقط قیمت را ملاک قرار ندهید. البته قیمت هم فاکتور مهمی است اما روی کیفیت و نحوه عملکرد دستگاه هم حساس باشید و در مورد آن تحقیق کنید.

مطلب پیشنهادی: روش موثر پاک کردن لکه چای از انواع پارچه

نکات مهم برای رفع آب دادن چای‌ساز

سوالات متداول

1. چرا چای‌ساز نشتی آب دارد؟
سوراخ شدن بدنه، از بین رفتن آب‌بندی و همچنین عایق اطراف چای‌ساز به علت افزایش زیاد از حد حرارت و درنهایت خرابی سنسور و المنت، از علل نشتی آب چای ساز است.

2. چرا دستگاه چای‌ساز روشن نمی‌شود؟
یکی از شایع‌ترین علت‌های روشن نشدن دستگاه به خاطر عدم قرار گرفتن صحیح کتری و قوری است. علاوه بر این، خرابی برد چای‌ساز، خرابی دوشاخه و اتصالات برق، از دیگر دلایل روشن نشدن چای ساز است.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

خرابی چای ساز

سخن پایانی

در این مقاله از مجله آچاره، علت های نشتی آب از چای ساز را یاد گرفتیم و متوجه شدیم برای جلوگیری یا درست کردن این مشکل باید چه اقداماتی انجام دهیم. به علاوه شما می‌توانید با کسب آگاهی از علل نشتی و آب دادن چای ساز، یک خرید مطمئن و باکیفیت داشته باشید و چندین سال از این دستگاه استفاده کنید. در صورتی که در روند تعمیر چای ساز خود به کمک نیاز داشتید، با ثبت یک درخواست می‌توانید از خدمات تخصصی کارشناسان کاربلد آچاره استفاده کنید. امیدواریم که مطالعه این مطالب برای شما مفید بوده باشد.

3.8/5 - (11 امتیاز)

5 دیدگاه

  1. باسلام؛ چطور می‌شود نشتی درز تلق بدنه چای ساز را رفع کرد؟ اگر پیشنهادتون چسب است چه چسبی هست که دربرابر حرارت زیاد مقاومت دارد و وانمیرود؟ ممنون

    1. سلام دوست عزیز،
      چسب گرمکار مناسب این موضوع است. ولی چسبی که مصارف خوارکی دارد. به این موضوع حتما توجه کنید.

  2. با سلام
    چایساز زاروتی شیشه ای بعد از جوش آمدن و موقع کج کردن و ریختن آب از بدنه اش چکه می کند .
    مثلا به کار بلدش دادیم ۶۰ هزارتومان بابت چسبکاری از ما گرفت هیچ فرقی نکرد .
    جوری هست که با نوک انگشت زیر لبه های بالایی شیشه جای خالی مشخص است .
    نوار دور شیشه خاصی دارد که باید تعویض شود .؟

    1. سلام دوست عزیز،
      بله نوار دور شیشه دارد. این کار باید حتما توسط متخصص انجام شود یا باید با چسب آب بندی صحیح شود .

  3. سلام و وقت بخیر
    دقیقا من هم مشکلی که تو متن گفتین و دوستمون هم کامنت گذاشته رو دارم، یعنی آب از کنار قسمتی که استوانه مدرج نشان دهنده میزان آب هست نشتی داره و با کارهایی که خودم هم تو سایتهای مختلف خوندم و روش انجام دادم الان بیشتر هم شده! یعنی الان دور تا دور اون استوانه شده شکاف چون آخرین بار میخواستم کلا درش بیارم استوانه رو!
    با توضیحاتی که دادم این چسبی که فرمودین مشکلم رو حل میکنه یا نه؟ و اینکه من سرچ کردم چسب گرمکار چیزی برام نیومد. میشه لطف کنین یک لینک خرید واسه چسب واسم قرار بدین یا حداقل مشخصات کامل و برند چسب رو بفرمایین که جستجو کنم.
    یک دنیا ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا