روش موثر پاک کردن لکه‌ چای از انواع پارچه

نظافت و شستشوخانه‌داری

پاک کردن لکه چای دغدغه‌ای است که اگر روش درستی برای آن سراغ نداشته باشیم، با دردسر همراه خواهد بود. چای به عنوان یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سرتاسر دنیا شناخته می‌شود و افراد زیادی در طول روز در محل کار و یا منزل از آن استفاده می‌کنند.

اما این نوشیدنی خوش‌عطر و طعم گاهی موجب دردسر می‌شود و آن‌ هم زمانی که به یکباره روی لباس‌ یا مبل رنگ روشن سرازیر شده و لکه‌های سرسختی از خود به جای می‌گذارد. ما در این مقاله قصد داریم روش‌های کاربردی و آسانی نظافت منزل را بازگو کنیم تا شما بتوانید با کم‌ترین زحمت لکه‌های چای را از روی لباس‌ها و مبلمان خود پاک کنید.

از بین بردن لکه چای قدیمی روی لباس و پارچه، سخت‌ترین کار دنیا!

یکی از اصول اولیه تمیز کردن لکه‌ها سرعت عمل داشتن برای پاک کردن آن‌ها است. این مسئله در پاک کردن لکه کره از لباس و پاک کردن لکه روغن  نیز مهم است.

انواع لکه‌ها به مرور زمان در تار و پود پارچه نفوذ می‌کنند و در این صورت پاک کردن آن‌ها بسیار سخت و پرزحمت خواهد بود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم قبل از اینکه لکه چای به طور کامل روی لباس یا مبلمان خشک شود برای تمیز کردن آن دست به کار شوید.

زمانی که چای روی لباس یا مبلمان شما ریخت سعی کنید از نفوذ آن در داخل پارچه پیشگیری کنید. برای از بین بردن لکه چای قدیمی روی لباس و پارچه می‌توانید 3 روش کاربردی را انجام دهید؛

  • با استفاده از دستمال کاغذی یا نخی رطوبت چای را بگیرید. دقت کنید که نباید دستمال را روی لکه چای بکشید. این کار موجب می‌شود که چای بیشتر در پارچه نفوذ کند. بهتر است صرفا دستمال را روی لکه گذاشته و با نوک انگشت ضرباتی را به نرمی وارد کنید تا چای جذب دستمال کاغذی یا پارچه نخی شود.
  • در روش دوم می‌توانید یک تا دو قاشق غذاخوری نمک روی لکه چای بریزید. برای این کار باید سرعت عمل بالایی داشته باشید. زمانی که روی لکه چای نمک بریزید ذرات نمک چای را جذب کرده و مانع از نفوذ آن در داخل پارچه لباس یا مبلمان شما می‌شود.
  • بلافاصله لباس را از تنتان خارج کرده و از قسمت پشت لکه را زیر شیر آب گرم بگیرید. لباس را کاملا صاف کرده و بکشید تا آب با شدت به لکه برخورد کرده و از پایین خارج شود. به این ترتیب شدت فشار آب گرم مستقیما روی ذرات لکه هدایت شده و اثربخشی بیشتری خواهد داشت. همچنین از جاری شدن آب در قسمت‌های دیگر لباس و لک کردن آن جلوگیری خواهد شد.

برای پاک کردن لکه چای از روی لباس یا مبلمان به جنس پارچه توجه کنید

برای بکار بردن مواد پاک‌کننده به منظور تمیز کردن لکه چای از روی لباس یا مبل توجه به جنس پارچه بسیار مهم است. زیرا بعضی از مواد پاک‌کننده یا شوینده برای تمام پارچه‌ها ایمن و تاثیر گذار نیستند و ممکن است نه تنها نتیجه‌بخش نباشند، بلکه موجب آسیب پارچه شوند.

برای این کار بهتر است به برچسب راهنمای شستشوی لباس یا مبلمان خود توجه کنید. این برچسب معمولا به قسمت داخلی لباس و زیر تشک ملبمان دوخته و یا نصب شده است. به این ترتیب اطمینان حاصل خواهید کرد که پارچه دچار آسیب نخواهد شد.

پاک کردن لکه‌ی چای

مشاهده رایگان هزینه خدمات نظافت منزل و ساختمان!

پاک کردن لکه چای از روی انواع پارچه

همانگونه که اشاره شد از بین بردن لکه چای قدیمی روی لباس و از روی انواع پارچه نیاز به شناخت بهتر الیاف پارچه مورد نظر دارد. در ادامه به چند مورد از پارچه‌ها و مواد ایمن برای پاک کردن لکه‌ از روی آن‌ها اشاره می‌کنیم؛

1. پاک کردن لکه چای از روی پارچه‌های ابریشم، توری، پشم

در مورد پارچه‌های ابریشم، توری، پشم می‌توان با اطمینان خاطر یک محلول خانگی ساخت و استفاده نمود. سرکه یک پاک‌کننده قوی است که غلظت بالای اسید استیک دارد و قادر به چربی‌زدایی و استریل کردن فوق‌العاده است. این محلول در حل کردن انواع لکه‌ها بسیار مؤثر عمل می‌کند.

برای اطلاعات بیشتر مقاله دلیل تغییر رنگ چوب مبل مطالعه کنید.

مرحله اول:

  • یک قاشق چایخوری سرکه + یک فنجان آب محلول مناسبی برای شستشو و تمیز کردن لکه چای از روی این پارچه‌ها می‌باشد.
  • بهتر است این محلول را روی لکه‌ چای اسپری نمایید.
  • سپس به آرامی با نوک انگشتان محلول را روی لکه پخش کنید.

پاک کردن لکه چای

مرحله دوم:

چنانچه به روش فوق لکه چای از روی لباس شما پاک نشد، بهتر است از مواد شوینده مناسب استفاده نمایید.

  • یک سطل آب گرم + یک قاشق غذاخوری مواد شوینده مناسب. برای مواد شوینده می‌توانید از پودر صابون یا پودر لباسشویی استفاده نمایید. توجه داشته باشید که پودرهای ماشین لباسشویی حاوی ذرات پودر صابون و لکه برهایی مانند وایتکس هستند. اگر لباس شما بسیار ظریف و رنگارنگ است بهتر است از مایع لباسشویی مختص البسه رنگی استفاده نمایید.
  • لباس خود را به مدت 10 دقیقه در داخل این محلول قرار دهید. مراقب باشید که پارچه ابریشم در مجاورت آب می‌تواند آسیب ببیند. بنابراین به این نکته توجه داشته باشید. همچنین استفاده از آب بسیار گرم نیز پارچه پشمی را دچار آسیب می‌کند. بنابراین نیازی نیست که جهت تهیه محلول از آب بسیار داغ استفاده نمایید.
  • پس از استراحت 10 دقیقه‌ای لباس در محلول آب گرم و ماده شوینده لباس را خارج کرده و آن را به طور کامل بشویید.
  • برای خشک کردن لباس ابریشمی و پشمی لازم است کمی احتیاط کنید. لباس پشمی را داخل یک صافی قرار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود. سپس در مجاورت هوا قرار داده و خشک کنید. هیچ‌گاه لباس پشمی خیس را آویزان نکنید. این کار موجب دفرمه شدن لباس و آستین و یقه خواهد شد. برای خشک کردن پارچه ابریشم نیز بهتر است آن را داخل یک حوله بپیچید و به آرامی فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس روی یک سطح صاف در مجاورت هوا قرار دهید تا خشک شود.

از بین بردن لکه چای روی لباس

2. تمیز کردن لکه چای از روی لباس پنبه‌ای، پلی استر

در خصوص پاک کرن لکه چای از لباس‌های پنبه‌ای و پلی استر مراحل زیر را انجام دهید؛

  • لکه چای را با آب گرم کاملا خیس کنید.
  • یک قاشق چایخوری پودر جوش شیرین را روی لکه بمالید.
  • اجازه دهید جوش شیرین به مدت 10 – 15 دقیقه روی لکه بماند.
  • در داخل یک سطل آب گرم یک قاشق غذاخوری پودر صابون یا مایع لباسشویی حل کنید. سپس به مدت 10 دقیقه لباس خود را داخل این محلول قرار دهید.
  • پس از 10 دقیقه با یک برس نرم لکه را بشویید.
  • در نهایت لباس را آبکشی کرده و در مجاورت هوا قرار دهید تا خشک شود. از قرار دادن لباس در زیر نور خورشید خودداری کنید. زیرا ممکن است نور خورشید موجب تغییر رنگ لباس شود.

نکته مهم؛ چنانچه برای شستشوی کامل لباس خود از ماشین لباسشویی استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم که خشک‌کن دستگاه را غیر فعال کنید. زیرا اگر لکه پاک نشده باشد، خشک‌کن لباسشویی باعث تثبیت لکه شده و لکه‌بری مجدد را با دشواری همراه خواهد کرد.

از بین بردن لکه چای روی لباس

از بین بردن لکه چای با جوش شیرین

سدیم بی‌کربنات یا همان جوش شیرین معروف، خواص بی‌نظیری در زمینه‌های مختلف دارد. یکی از این خواص در عرصه شویند‌گی و تمیزکنندگی است و جوش شیرین به عنوان عنصر اصلی بسیاری از مواد شوینده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در از بین بردن انواع لکه‌ها می‌توان از خاصیت انحلال مولکولی جوش شیرین بهره برد. زیرا جوش شیرین این قابلیت را دارد که با تجزیه مولکولی لکه‌ها را از بین ببرد. برای از بین بردن لکه چای با جوش شیرین پیشنهاد می‌کنیم به شیوه زیر عمل کنید؛

  1. ابتدا لکه چای روی لباس خود را با آب گرم خیس کنید.
  2. یک قاشق چایخوری جوش شیرین را روی لکه بریزید و با نوک انگشتان به آرامی ماساژ دهید. تقریبا در این حالت جوش شیرین به شکل یک خمیر چسبناک تبدیل می‌شود.
  3. چند دقیقه این کار را انجام دهید و اجازه دهید جوش شیرین برای مدتی روی پارچه بماند.
  4. گاهی لکه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که پاک شده است.
  5. زمانی که از پاک شدن لکه چای روی لباستان اطمینان حاصل کردید، لباس را با ماده شوینده مناسب شسته و خشک کنید.

پاک کردن لکه چای

تمیز کردن لکه چای با ماست

ماست یکی از مشتقات شیر است که از تبدیل لاکتوز شیر به اسید لاکتیک تولید می‌شود. ماست خاصیت اسیدی داشته و در تجزیه مولکولی نیز موثر است. پاک کردن لکه چای با ماست بیشتر در خصوص لکه‌های ایجاد شده روی فرش یا مبلمان کارایی بیشتری دارد. برای تمیز کردن لکه چای با ماست اقدامات زیر را انجام دهید؛

  1. در ابتدا لازم است با یک دستمال جاذب رطوبت اضافی چای را بگیرید.
  2. سپس مقداری ماست را روی لکه چای ریخته و با پشت قاشق یا نوک کارد آن را روی لکه بمالید.
  3. لازم است اجازه دهید تا زمانی که ماست خشک شود روی لکه باقی بماند.
  4. در این فاصله با نوک انگشت گاهی ماست را روی لکه ماساژ دهید.
  5. بعد از اینکه دیگر ماست کاملا روی لکه خشک شد با نوک کارد ماست را از روی لکه جمع کنید.
  6. سپس با یک پارچه نخی سفید و مرطوب یا با یک اسفنج محل لکه را کاملا تمیز کنید.
  7. در این مرحله مطمئنا لکه چای از بین رفته یا کمرنگ شده است. چنانچه هنوز آثاری از لکه چای برجا بود می‌توانید با استفاده از محلول پودر صابون و آب گرم لکه‌ را شستشو دهید تا کاملا از بین برود.

از بین بردن لکه چای روی لباس سفید

لکه‌های چای روی هر نوع لباسی اعم از سفید و رنگی بسیار ناخوشایند است. اما چیزی که بیشتر از سایر موارد می‌تواند آزاردهنده باشد ایجاد لکه چای روی لباس سفید است. در حالت کلی لباس‌های رنگ روشن و خصوصا سفید مراقبت بیشتری نیاز دارند. زمانی که چای روی لباس سفید سرازیر می‌شود، پاک کردن آن ریسک بیشتری خواهد داشت.

البته نکته مثبت لباس‌های سفید در این است که به‌راحتی می‌توان از مواد شوینده و سفید کننده بدون نگرانی در خصوص رنگ‌پس دادن پارچه استفاده کرد. برای تمیزکردن لکه چای روی لباس سفید مراحل زیر را انجام دهید؛

  1. یکی از سه روش عنوان شده در صدر مقاله را برای جلوگیری از نفوذ چای در تاروپود پارچه انجام دهید.
  2. سپس با استفاده از مواد شوینده مانند مایع یا صابون لباسشویی لکه را زیر آب گرم شستشو دهید.
  3. به خاطر داشته باشید که از صابون‌های مخصوص لباسشویی یا پودر صابون استفاده نمایید. صابون‌های مخصوص دست و صورت خاصیت لکه‌بری چندانی ندارند.
  4. چنانچه لکه چای روی لباس سفید شما باقی ماند از لکه‌بر لباس نیز می‌توانید استفاده نمایید.
  5. برای پاك كردن لكه قدیمی چاي از روي لباس سفید بهتر است به مدت 30 دقیقه لباس را در آب ولرم قرار دهید تا کاملا خیس بخورد. سپس اقدام به پاک کردن لکه نمایید.

نکته مهم؛ در خصوص لباس‌های رنگ سفید همانطور که عنوان شد نگرانی بابت رنگ‌پس دادن وجود ندارد. اما چیزی که باید در این خصوص مورد توجه قرار گیرد جنس و نوع پارچه است. در زمان استفاده از آب گرم توصیه می‌کنیم که حتما برچسب راهنمای شستشوی لباس خود را ملاحظه فرمایید. در این برچسب میزان گرمای مناسب آب برای شستشوی لباس درج می‌شود.

پاک کردن لکه‌ی چای از روی مبل

پارچه و رنگ مبلمان دو پارامتر اصلی برای شستشوی ایمن و بدون آسیب آن است. بهتر است برای پاک کردن لکه چای از روی مبل به این دو مورد توجه داشته باشید. زیرا ممکن است آب گرم یا بعضی از لکه‌برها و مواد شوینده برای پارچه مبلمان شما مضر باشد.

شما می‌توانید هر یک از روش‌های فوق را در خصوص تمیز کردن لکه چای از روی مبل انجام دهید به شرط آنکه از ایمن بودن آن اطمینان حاصل کنید. به‌طور کلی ساختن لکه بر مبل خانگی کمک کننده است.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از انجام هر کاری قسمتی از مبل را که در معرض دید وجود ندارد تست کنید. سپس برای شستشوی لکه چای از روی مبل اقدام نمایید. معمولا مواد شوینده مؤثر برای مبل همان شامپو فرش یا پودر صابون است. اما محصولاتی در بازار وجود دارند که صرفا برای تمیز کردن و شستشوی انواع مبلمان می‌باشند. با داشتن یکی از این محصولات می‌توانید بدون نگرانی مبلمان خود را تمیز نمایید.

پاک کردن لکه چای

سخن پایانی از بین بردن لکه چای

در این مقاله روش‌های مختلفی برای پاک کردن لکه چای از روی لباس و مبلمان عنوان شد. اما همانگونه که بارها مورد تاکید قرار گرفت، توجه به نوع جنس و الیاف پارچه بسیار مهم است. در این صورت علاوه بر نتیجه بهتر لکه‌بری، از ورود آسیب به لباس گران‌قیمت و یا مبلمانتان محافظت خواهید کرد.

چنانچه لکه‌های چای یا قهوه روی مبلمان شما جا خوش کرده و با هیچ ماده پاک‌کننده‌ای تمیز نمی‌شود، پیشنهاد می‌کنیم از تخصص تکنسین‌های مبل شویی آچاره کمک بگیرید. تکنسین‌های آچاره با تجربه بالا و تجهیزات پیشرفته می‌توانند مبلمان شما را در کوتاه‌ترین زمان تمیز و درخشان نمایند و شما دیگر شاهد لکه‌های آزاردهنده روی مبل خود نخواهید بود.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا