نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

معرفی بهترين گیاهان خواب آور برای رفع بی‌خوابی

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

خاصیت خواب‌آور بودن برخی گیاهان موضوع جالبی است که ممکن است به گوش شما هم خورده باشد. گياهان خواب آور در بهبود کیفیت خواب، سلامت روان و تصفیه هوای اتاق تاثیر بسزائی دارند. زندگی شهری باعث بروز مشکلات و نگرانی‌های زیادی برای ما می‌شود.

در کنار زیبایی‌های زندگی مدرن، گاهی اضطراب آن می‌تواند خواب و آرامش ما را برهم بزند. استفاده از گياهان خواب آور در اتاق خواب‌تان می‌تواند راه حل خوبی برای حل این مشکل باشد. قبل از هر‌چيزی باید به یاد داشته باشید خواب شبانه‌ی شما به چند عامل بستگی دارد. گیاهان خواب آور، این عوامل را تقویت می‌کنند و باعث می‌شوند تا شما خواب شبانه‌‌ با کیفیت بالاتری داشته باشید.

اهمیت خواب شبانه

شاید از خودتان بپرسید چرا استفاده از گياهان خواب آور را برای اتاق خواب توصیه می‌کنیم یا چرا بر روی خواب شبانه تأکید داریم. در این خصوص باید توجه کنید، خواب شبانه تاثیر بسزائی در سلامت بدن و روان ما دارد. اگر شما خواب کافی و مناسبی در شب نداشته باشید مشکلات زیادی برای بدن به وجود می‌آورید.

گاهی این مشکلات باعث بروز بیماری‌‌های روحی و جسمی می‌شوند. در ادامه برخی از اهميت‌های خواب شبانه را برای شما شرح می‌دهیم. به طور کلی خواب کافی و مناسب نتایج زیر را به همراه دارد:

  1. کاهش اضطراب و استرس
  2. کاهش ریزش مو
  3. کند‌تر شدن روند پیری پوست
  4. کمتر شدن لکه‌های تیر و پُف دور چشم
  5. شادابی بدن
  6. بهبود عملکرد مغز
  7. بهبود وسواس‌های فکری
  8. کاهش افسردگی
  9. رشد قد
  10. بهبود سیستم ایمنی بدن
  11. بهبود حافظه

این موارد تنها برخی از نتایج خواب کافی و با کیفیت هستند. خیلی از مشکلات ما در ساعات خواب و کیفیت آن، ریشه دارد. خیلی افراد برای بالا بردن کیفیت خواب، استفاده از گیاهان خواب آور در اتاق خواب را، توصيه می‌کنند.

گياهان خواب آور چطور باعث رفع بی‌خوابی می‌شوند؟

شاید درک ارتباط گیاهان خواب آور و کیفیت خواب برای شما کمی مشکل باشد. در این بخش ما ارتباط این دو را برای شما شرح می‌دهیم. این نوع گیاهان با انتشار رایحه متبوع، دفع حشرات و تنظیم رطوبت هوا بر روی کیفیت خواب تاثیر مثبت می‌گذارند. همین‌طور اثر بیوفیلی گیاه استرس را از افراد دور می‌کند و در کاهش تنش‌های عصبی نقش پررنگی را ایفا می‌کند. با ما همراه باشید تا این گیاهان را به شما معرفی کنیم.

معرفی ۶ مورد از بهترین گياهان خواب آور

همان‌طور که بیان شد گیاهان خواب‌آور می‌توانند تاثیر بسزائی در رفع بی‌خوابی داشته باشند. البته به یاد داشته باشید هر گیاه شرایط نگهداری خاص خود را دارد. حتما شرایط محیط مورد نظر و گیاه را بررسی کنید تا دچار مشکل نشوید.

1. اسطوخودوس انگلیسی

اسطوخودوس محبوب‌ترین گیاه در بین لیست گیاهان خواب آور است. بوی اسطوخودوس به رایحه‌ی آرامش بخش معروف است. جالب است بدانید این گیاه درعلوم پزشکی روم باستان نیز مورد استفاده قرار گرفته است‌ و تاریخچه‌ی طولانی‌ای دارد. اگر هنگام خواب دچار اضطراب و استرس زیادی می‌شوید و فکر زندگی روزمره شما را رها نمی‌کند، بهتر است از این گیاه استفاده کنید.

رایحه‌ی اسطوخودوس باعث کاهش فشارخون و ضربان قلب می‌شود. این موضوع به آرامش شما کمک بسیاری می‌کند. برخی افراد از روغن این گیاه یا گل‌های خشک شده‌ی آن برای خوش‌بو شدن لباس خواب و بالشت خود استفاده می‌کنند.

اسطوخودوس

البته ما توصیه می‌کنیم گیاه زنده‌ی آن را تهیه کنید تا فضای اتاق خواب شما ارامش‌بخش باشد. رنگ‌ زیبای گل‌های این گیاه می‌تواند به آرامش ذهن شما کمک بسیاری کند و مشکلاتی مانند میگرن و سردردهای عصبی را کاهش دهد.
نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

شرایط نگهداری اسطوخودوس:

 این گیاه به هوای خشک و گرم علاقه دارد. در نتيجه بهتر است آن را در کنار پنجره اتاق خود قرار دهید. این گیاه به آبیاری مداوم نیاز ندارد. برای آبیاری آن اجازه دهید تا خاک خشک شود و سپس آبیاری بعدی را شروع کنید. همینطور به PH خاک توجه کنید. قلیایی بودن خاک این گیاه باید بین بازه‌ی 5/6 الی 8 باشد.

2. سانسوریا

قطعا لیست گیاهان خواب آور بدون این گیاه کامل نمی‌شود. یکی از عواملی که باعث بدخوابی می‌شود، رطوبت هواست. اگر‌ معمولا در و پنجره خانه را باز‌نمی‌گذارید، ممکن است متوجه دم موجود در هوای خانه بشوید. ما همواره در حال فعالیت و تنفس هستیم. تنفس و فعاليت ما باعث افزايش رطوبت موجود در هوای خانه می‌شود. با بسته بودن در و پنجره‌ها، این هوا در اتاق محبوس می‌شود و خوابیدن و استراحت را برای ما دشوار می‌کند.

در این شرایط استفاده از گیاه سانسوریا می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. این گیاه عاشق رطوبت و گرما می‌باشد. همینطور به نور زیادی برای رشد نیاز ندارد. همان‌طور که می‌دانید این برای نگهداری گیاه در آپارتمان نیز مناسب است. توجه کنید دم و رطوبت هوا شرایط را برای رشد انواع کپک فراهم می‌کند.

همین‌طور رطوبت هوا باعث افزايش آلودگی و گرد و خاک در خانه می‌شود. در این شرایط گیاهی که از رطوبت هوا استفاده کند و آن را کاهش دهد می‌تواند به حل این مشکل کمک بسزائی کند. این گیاه خواب آور در کاهش رطوبت هوا نقش مهمی دارد و می‌تواند راه حل مناسبی باشد.

فراموش نکنید این گیاه تصفیه‌کننده هوا است و در زمینه‌ی تصفيه‌ی هوا بسیار قوی است. سانسیویریا می‌تواند مواد سمی و شیمیایی مانند زایلن، تری کلرواتیلن، تولوئن، بنزن و فرمالدئید را از محیط شما حذف کند و کیفیت هوای اتاق را بالا ببرد.

شرایط نگهداری سانسوریا:

این گیاه به رطوبت و هوای گرم نیاز دارد. همین‌طور فراموش نکنید به مقدار لازم به آن آب بدهید. این گیاه نیاز به آبیاری مداوم ندارد. در نتيجه اجازه بدهید تا بعد از هر نوبت آبیاری، خاک خشک شود و سپس نوبت بعدی آبیاری را آغاز کنید. PH خاک مورد استفاده باید در طیف بازی یا قلیایی باشد.

3. اسپاتی فیلوم

گاهی خشک بودن هوا مشکل اصلی بی‌خوابی است. این مورد از لیست گیاهان خواب آور می‌تواند علاوه‌ بر زیباتر کردن اتاق شما کاربرد‌های ديگری نیز داشته‌ باشد. در این شرایط می‌توانید از گیاه اسپاتی فیلوم استفاده کنید. این گیاه تاثیر خوبی در افزایش رطوبت هوا دارد. اسپاتی فیلوم می‌تواند تا 5 درصد رطوبت هوا را افزایش دهد و با گل‌های زیبای خود به اتاق خواب شما جلوه‌ی زیبایی ببخشيد.

این گیاه به توجه زیادی نیاز ندارد و جز گیاهان آپارتمانی است. همینطور لازم نیست در نور مستقيم خورشید قرار بگیرد و می‌تواند با نور اندک نیز رشد خود را داشته باشد.

البته فراموش نکنید شهرت این گیاه و دلیل قرار گرفتن آن در لیست گیاهان خواب آور، به دلیل قدرت بالای آن در تصفيه هوا است. این موضوع می‌تواند در بهبود کيفيت هوای اتاق خواب به شما کمک کند و کیفیت هوای اتاق را به خوبی بهبود ببخشد.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

شرایط نگهداری اسپاتی فیلوم

برای نگهداری این گیاه به شرایط خاصی نیاز ندارید. سعی کنید در زیرگلدانی مقداری سنگ و آب قرار دهید تا رطوبت لازم برای گیاه تامین شود. این گیاه به سرما حساس است و بهتر است در محیط گرم نگهداری شود. برای آبیاری باید اجازه بدهید تا خاک خشک شود و سپس به گیاه اب بدهید. آبدهی زیاد باعث پوسیدن ریشه می‌شود و ممکن است سلامت آن را دچار مشکل کند.

4. آلوئه ورا

این گیاه خواب آور فواید دارویی بسياری دارد. همواره در خصوص فواید آلوئه ورا و تاثیر آن بر پوست و مو شنیده‌ایم. نکته جالب در مورد این گیاه تاثیر فوق‌العاده آن بر خواب است. همانطور که اطلاع دارید، اکسیژن همواره باعث افزايش آرامش می‌شود. آلوئه ورا در طول شب اکسیژن مورد نیاز را تولید می‌کند و کیفیت هوای اتاق خواب را افزایش می‌دهد. این گیاه عاشق گرما و نور خورشید است. می‌توانید آن را کنار یک پنجره آفتابگیر قرار دهید.

گیاه آلوئه ورا

شرایط نگهداری آلوئه ورا

برای نگهداری گیاه آلوئه ورا باید به چند مورد توجه کنید. قبل از هر چیزی به یاد داشته باشید این گیاه به آبدهی زیاد نیاز ندارد. اجازه دهید خاک آن خشک شود سپس به آن آب بدهید.

آبدهی زیاد موجب پوسیدگی ریشه‌ها و پژمردگی گیاه می‌شود. همین‌طور به مقدار نور دریافتی گیاه توجه کنید. آلوئه ورا به نور خورشید نیاز دارد ولی نور و گرمای زیاد باعث تغییر رنگ برگ‌های آن می‌شود. ممکن است بخشی از برگ‌ها قهوه‌ای شوند و شادابی خود را از دست بدهند.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

5. نخل اریکا

نخل اریکا یکی از قوی‌ترین تصفيه‌‌کنندگان‌ هواست. این گیاه مانند گیاه سانسیویریا می‌تواند سموم موجود در هوای اتاق را از بین ببرد. نخل اریکا در افزایش رطوبت اتاق تاثیر زیادی دارد. همینطور به نور مستقيم آفتاب نیاز ندارد. برای این که نخل اریکا را همواره سالم و شاداب نگهدارید باید به چند نکته توجه کنید.

در طول فصل بهار و تابستان بهتر است خاک گیاه کمی مرطوب باشد. همین‌طور در فصل پاییز و زمستان اجازه دهید تا خاک گلدان خشک شود و سپس آبیاری را شروع کنید.

گل خواب آور نخل اریکا

فراموش نکنید نور مستقيم خورشید باعث سوختن برگ‌ها می‌شود. در نتيجه سعی کنید گیاه در نور مستقيم قرار نگیرد.

شرایط نگهداری نخل اریکا

این گیاه به آبیاری منظم نیاز دارد. برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه، باید در زیر گلدانی مقداری سنگ ریزه قرار دهید و بر روی ان آب بريزيد. این کار مقداری از رطوبت مورد نیاز نخل اریکا را تأمین می‌کند. دمای نگهداری ایم نخل باید بین ۱۵ الی ۳۰ درجه باشد. بهتر است گیاه در آفتاب سایه قرار بگیرد و از تماس با نور مستقيم خورشید جلوگیری شود.

6. پاپیتال

اخرین مورد از لیست گیاهان خواب آور گیاه پاپیتال است. این گیاه نام‌های مختلفی دارد. گاهی پاپیتال با انواع پیچک‌ اشتباه‌ گرفته می‌شود. باید توجه کنید برگ‌های پاپیتال 3 بخش بزرگ و اصلی دارد. همینطور گیاه ۶ ساله‌ی ان شکوفه‌هایی با رایحه‌‌ی شیرین دارد. پاپیتال به پیچک‌ انگلیسی نیز مشهور است.

اگر رطوبت هوای اتاق شما را آزار می‌دهد می‌توانید از این گیاه در اتاق خود استفاده کنید. پاپیتال باعث کاهش رطوبت هوا، تصفیه هاگ کپک‌ها و قارچ‌ها نیز می‌شود.

گیاه پاپیتال

شرایط نگهداری پاپیتال:

گیاه پاپیتال به نور غیرمستقیم نسبتأ زیادی نیاز دارد. نور مستقيم آفتاب باعث تغییر در رنگ برگ‌های این گیاه می‌شود و می‌تواند به آن آسیب بزند. در طول تابستان به ۲ بار آبیاری در هفته نیاز دارد و بهتر است در آفتاب سایه قرار بگیرد. در فصل‌های سرد سال بهتر است هفته‌ای یک بار به این گیاه آب بدهید. فراموش نکنید یک بار در سال گلدان این گیاه را عوض کنید تا رشد آن متوقف نشود.

آیا نگهداری گیاه در اتاق خواب خطرناک است؟

خیر. گیاهان دی اکسیدکربن کمتری نسبت به یک انسان یا حیوان خانگی تولید می‌کنند. همین‌طور در طول روز با توليد اکسيژن، کیفیت هوا را در سطح مقبولی نگه می‌دارند. در نتيجه لازم نیست نگران دی اکسیدکربن تولید شده توسط آنها باشید. البته این موضوع به اندازه‌ی گیاه نیز بستگی دارد.

گیاهانی که در لیست بالا معرفی شدند برای شما مشکلی ایجاد نمی‌کنند. توجه کنید برخی از گیاهان خواب آور معرفی شده، برای حیوانات خانگی سمی هستند. حتما قبل از تهیه گیاه در مورد سمی بودن آن تحقیق کنید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله گیاهان بی‌خطر برای حیوانات خانگی را مطالعه کنید.

در این بخش گياهان خواب آور و شرایط نگهداری آنها برای شما کامل شرح داده شد. آیا گیاه دیگری را برای رفع بی‌خوابی می‌شناسید؟ شما کدام گیاه را برای اتاق خواب خود انتخاب می‌کنید؟

اگر در خانه خود گلخانه دارید حتما با دردسرهای تمیز کردن گیاهان آپارتمانی و تمیز کردن گلخانه آشنا هستید. تمیز کردن گلخانه و پاک کردن منظم برگ گیاهان، تاثیر زیادی بر شادابی آنها دارد. شما می توانید برای تمیز کردن گلخانه خود از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید.

برای اطلاع از قیمت سفارش خود را به‌رایگان ثبت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید