علائم خرابی واتر پمپ پراید [روش تشخیص 5 نشانه اصلی]
شناخت دقیق علائم خرابی واتر پمپ پراید و اقدام به موقع جهت رفع ایرادات آن، از ورود آسیبهای جدیتر به موتور و هزینههای بالای تعمیرات جلوگیری میکند.
واتر پمپ پراید وظیفه گردش مایع سرمازا را در سیستم خنککننده خودرو بر عهده دارد. اگر این قطعه خراب شود، موتور خودرو داغ کرده و دچار مشکل میشود.
این قطعه که یکی از اجزای حیاتی در سیستم خنککننده پراید است، نقش بسیار مهمی در حفظ دمای مناسب موتور دارد. واتر پمپ عملکرد بهینه موتور را تضمین میکند و مانع از افزایش دمای غیرمجاز آن میشود.
در این مقاله، علائم خرابی واتر پمپ پراید صبا، 132 و … را توضیح میدهیم تا هر رانندهای بتواند این مشکل را تشخیص دهد و برای برطرف کردن آن اقدام کند.
- واتر پمپ پراید نقش مهمی در حفظ دمای مناسب موتور خودرو دارد.
- یکی از واضحترین علائم خرابی واتر پمپ پراید، نشتی مایع خنککننده از زیر خودرو است.
- در صورت زنگزدن واتر پمپ، احتمال خرابی آن وجود دارد.
- گرم شدن بیش از حد موتور هم میتواند از علائم خرابی واتر پمپ پراید باشد.
5 مورد از علائم خرابی واتر پمپ پراید که باید بشناسید
همانطور که گفته شد، خرابی واتر پمپ میتواند عواقب جدی برای موتور خودرو داشته باشد؛ بنابراین، شناخت علائم خرابی آن بسیار مهم است. در ادامه به 5 مورد از علائم خرابي واتر پمپ پراید پرداختهایم.
۱. نشت مایع خنککننده
یکی از واضحترین علائم خرابی واتر پمپ پراید، مشاهده لکهای از مایع خنککننده روی زمین و در جایی است که خودرو پارک کردهاید. واتر پمپ از چندین واشر و مهر و موم تشکیل شده است تا مایع خنککننده بهطور ایمن درون سیستم حفظ شود و بدون نشت از رادیاتور به موتور جریان یابد.
اما با گذشت زمان، واشر فرسوده میشود یا ترک برمیدارد؛ در نتیجه با وجود این مشکل، مایع خنککننده در زیر خودرو چکه میکند و سطح آن کاهش مییابد.
در صورت وجود نشتی، احتمالا لکهای از مایع نارنجی، سبز، صورتی، قرمز یا آبی در جلوی خودرو و در وسط آن ببینید. در صورتیکه مایع به دلیل نشتی کاهش پیدا کرد، با یک مکانیک مشورت کنید و در صورت نیاز، تعویض واشر و مهر و موم واتر پمپ را انجام دهید.
۲. زنگ زدن واتر پمپ
نشت مداوم مایع خنککننده میتواند منجر به تشکیل زنگزدگی روی واتر پمپ شود. زنگزدگی احتمالا زمانی رخ دهد که از مایع خنککننده نامناسب یا آلوده استفاده کنید یا در صورت معیوب بودن درپوش فشار، هوا اجازه ورود به سیستم خنککننده را داشته باشد.
واتر پمپ خوردهشده کارایی کمتری در پمپاژ مایع خنککننده از طریق موتور دارد؛ در نتیجه میتواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور و در نهایت خرابی آن شود.
درصورتیکه خودروی چنین مشکلی دارد، چراغ چک موتور روشن میشود. در این شرایط میتوانید با باز کردن کاپوت خودرو، لکههای زنگ یا سوراخهای کوچک زنگزده روی واتر پمپ مشاهده کنید. در این حالت به تعویض فوری واتر پمپ نیاز دارید.
3. صدای موتور
یک تسمه جانبی شل باعث میشود که خودروی شما صدای جیغدار و بلندی ایجاد کند که این صدا با شتاب گرفتن بیشتر میشود. معمولا شلی تسمه به دلیل شل شدن پولی واتر پمپ به مرور زمان یا فرسودگی بلبرینگهای واتر پمپ رخ میدهد.
نشت مداوم مایع خنککننده میتواند بر بلبرینگهای واتر پمپ موتور تاثیر بگذارد و در نتیجه، هنگام حرکت خودرو صدای جیغ مانندی ایجاد شود.
این مشکل واتر پمپ را میتوان با سفت کردن تسمه، تعویض تسمه یا تعویض واتر پمپ پراید برطرف کرد. هر صدای غیرعادی از موتور خودرو میتواند یکی از علائم خرابی واتر پمپ پراید باشد و باید توسط یک مکانیک حرفهای بررسی شود.
4. دمای بیش از حد موتور
یکی از شایعترین علائم خرابی واتر پمپ پراید انژکتوری، افزایش قابلتوجه دما در نشانگر دمای داشبورد است. این مشکل در شرایطی ایجاد میشود که واتر پمپ معیوب قادر به گردش مایع خنککننده در بلوک موتور نیست؛ در نتیجه، موتور بیش از حد گرم میشود.
یک موتور داغ میتواند به واشر سرسیلندر، سرسیلندر و پیستونها آسیب جدی وارد کند. همچنین در درازمدت این مشکل میتواند عمر مفید خودروی شما را هم کاهش دهد. برای جلوگیری از گرم شدن بیشتر موتور، باید به یک مکانیک مراجعه کنید تا وضعیت به درستی تشخیص داده شود.
برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنیم مقاله رفع نشتی واشر سر سیلندر را مطالعه کنید.
5. خارج شدن بخار از رادیاتور
اگر خارج شدن بخار یا دود سفید از رادیاتور را مشاهده کردید، احتمالا با خرابی واتر پمپ و داغ شدن بیش از حد موتور روبهرو هستید. درپوش رادیاتور نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح سیستم خنککننده دارد.
علاوهبر این، یک درپوش رادیاتور معیوب میتواند باعث کاهش مایع خنککننده شود. اگر از رادیاتور خودروی شما بخار خارج میشود، باید خودروی خودتان را متوقف کنید و با مکانیک تماس بگیرید؛ چراکه ادامه رانندگی با موتور بیش از حد گرمشده میتواند به موتور آسیب جدی بزند که این اشتباه بسیار پرهزینه است.
حال، آگاهی از علائم خرابی واتر پمپ پراید 132، صبا و … ما را به یک سوال بسیار مهم میرساند که علت این مشکل چیست؟ در بخش بعدی به این سوال مهم پاسخ میدهیم.
دلایل خرابی واتر پمپ پراید را بشناسید
واتر پمپ نقش مهمی در عملکرد خودروی پراید دارد؛ بنابراین باید از علل اصلی خرابی واتر پمپ آگاه باشید تا بتوانید اقدامهای پیشگیرانه مناسبی را انجام دهید. چند علت برای خرابی این قطعه وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها پرداختهایم.
1. آسیبدیدگی واشر
واشر فرسوده یا خراب باعث نشت مایع خنککننده یا حتی آلودگی آن میشود. در نتیجه، واتر پمپ نمیتواند جریان کافی مایع خنککننده حفظ کند و احتمالا باعث داغ شدن بیش از حد موتور میشود.
2. شل شدن پولی واتر پمپ
با گذشت زمان، بلبرینگهای پولی واتر پمپ شل میشوند. این وضعیت میتواند باعث کاهش کارایی واتر پمپ شود. همچنین، وضعیت ناپایدار پولی احتمالا به عدم تعادل پروانه واتر پمپ و در نهایت خرابی کامل آن منجر شود.
3. ناهماهنگی تسمه محرک
زمانیکه تسمه بیش از حد سفت باشد، نیروی زیادی به بلبرینگهای واتر پمپ وارد میکند که میتواند منجر به خرابی سریعتر این قطعه شود.
اگر تسمهها بیش از حد شل باشند، کشش تسمه برای چرخاندن پولی و پمپاژ مایع خنککننده از طریق موتور کافی نخواهد بود. بنابراین، اگر تسمه به درستی تنظیم نشده باشد، احتمالا با واتر پمپی روبهرو هستید که هیچ عملکردی ندارد.
4. محور فرسوده واتر پمپ
تسمه تایم، واتر پمپ را به حرکت در میآورد و به آن قدرت میدهد تا مایع خنککننده را از طریق موتور خودرو پمپاژ کند. اما وقتی محور واتر پمپ فرسوده میشود، احتمالا باعث شل شدن تسمه شود.
در نتیجه این مشکل به عملکرد صحیح واتر پمپ آسیب میزند و جریان مایع خنککننده را تحت تاثیر قرار میدهد. این شرایط باعث داغ شدن میشود و خطر تاب برداشتن سرسیلندر یا بلوک موتور وجود دارد.
برای بررسی این مشکل، باید تسمه تایم را بردارید و علائم آسیب به محور را بررسی کنید. با توجه به نوع موتور، ممکن است تسمه تایم در قسمت جلوی موتور یا در یکی از طرفین قرار داشته باشد. اگر موتور شما دارای پوشش در بالا است، باید آنها را هم بردارید.
5. خوردگی در سیستم خنککننده
خوردگی زمانی رخ میدهد که مایع خنککننده با مایعات دیگر یا آب مخلوط شود. این کار باعث ایجاد سوراخهای زنگزده در واتر پمپ میشود و آن را کاملا غیرقابلاستفاده میکند.
جمعبندی
در این مقاله به بررسی علائم خرابی واتر پمپ پراید پرداخته شد. شناسایی و رسیدگی به مشکلات واتر پمپ از اهمیت ویژهای برخوردار است تا از آسیبهای جدی به موتور جلوگیری شود.
این علائم شامل نشت مایع خنککننده، داغ شدن بیش از حد موتور، صدای غیرعادی، بخار یا دود از رادیاتور و زنگزدن واتر پمپ هستند که در صورت عدم توجه، میتوانند به آسیبهای جدی و هزینهبر منجر شوند.
بنابراین، در صورت مشاهده هر یک از علائم خرابی واتر پمپ پراید، در اسرع وقت به یک مکانیک مجرب مراجعه کنید تا مشکل به طور دقیق تشخیص داده شود و رفع گردد. با توجه به این علائم و اقدامهای پیشگیرانه، میتوان از خرابیهای عمده و هزینههای اضافی جلوگیری کند و عمر مفید خودرو را افزایش داد.
سوالات متداول
چگونه میتوانم فهمید که واتر پمپ پراید خراب شده است؟
علائم خرابی واتر پمپ شامل نشت مایع خنککننده، داغ شدن بیش از حد موتور، صدای غیرعادی از موتور، بخار یا دود از موتور، و زنگزدن واتر پمپ هستند. هر یک از این علائم میتواند نشاندهنده وجود مشکل در واتر پمپ باشد.
آیا میتوان بدون واتر پمپ به رانندگی ادامه داد؟
رانندگی بدون واتر پمپ یا با واتر پمپ معیوب توصیه نمیشود؛ چراکه میتواند به داغ شدن زیاد موتور و آسیبهای جدی به آن منجر شود. در صورتی که واتر پمپ دچار مشکل شده باشد، باید خیلی سریع خودرو به یک مکانیک مراجعه کنید.
چرا دمای موتور به طور ناگهانی افزایش مییابد؟
افزایش دمای موتور میتواند به دلیل خرابی واتر پمپ و عدم توانایی آن در پمپاژ صحیح مایع خنککننده باشد. این شرایط ممکن است منجر به داغ شدن بیش از حد موتور و آسیب به آن شود.
آیا میتوان بدون کمک تعمیرکار، واتر پمپ را تعویض کرد؟
تعویض واتر پمپ به مهارت و ابزار خاص نیاز دارد و باید توسط یک مکانیک حرفهای انجام شود.