نظافت منزل آچاره نظافت منزل آچاره

چک لیست نظافت سرویس بهداشتی

خانه‌دارینظافت و شستشو

نظافت سرویس بهداشتی خانه رابطه مستقیم با سلامت اعضای خانواده دارد و اگر به‌شکل درست و اصولی انجام شود، مانع از انتقال عفونت و میکروب خواهد شد. برای اینکه بتوانیم سرویس بهداشتی را به‌خوبی تمیز و ضدعفونی کنیم، داشتن یک چک لیست نظافت سرویس بهداشتی می‌تواند بسیار موثر باشد.

با استفاده از چک لیست نظافت سرویس بهداشتی به‌راحتی می‌توانید متوجه شوید از کجا نظافت را شروع کنید و به چه مواردی دقت کنید و در کجا کار را تمام کنید.

در این نوشته نحوه تهیه چک لیست نظافت سرویس بهداشتی را بررسی خواهیم کرد. با آچاره همراه باشید.

شما می‌توانید برای نظافت ویژه و تمیز کردن ساختمان محل کار یا منزل خود از مهارت و تجربه نیروهای خدماتی و نظافتی آچاره استفاده کنید. نیروهای مجرب و متعهد خدماتی در کوتاه‌ترین زمان، نظافت کامل ساختمان شما را انجام خواهند داد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه ارائه خدمات و آگاهی از نظافت منزل به سایت آچاره مراجعه کنید یا با شماره ۱۴۷۱ تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • با استفاده از چک لیست به‌راحتی می‌توانید متوجه شوید از کجا نظافت را شروع کنید و به چه مواردی دقت کنید و در کجا کار را تمام کنید.
  • با داشتن چک لیست نظافت روزانه توالت می‌توانید به راحتی تمام موارد را بدون از قلم انداختن بررسی کنید.
  • مطابق چک لیست نظافت سرویس بهداشتی پس از اتمام نظافت باید کل سرویس بهداشتی با یک ماده ضدعفونی کننده، کاملا گندزدایی و تمیز شود.

چک لیست نظافت سرویس بهداشتی

تهیه چک لیست نظافت سرویس بهداشتي یکی از موارد مهمی است که باید با دقت فراوان آن را انجام داد تا نکته کوچکی هم از قلم نیفتد. همان‌طور که می‌دانید، سرویس‌های بهداشتی منبع بیماری و ویروس‌های زیادی هستند.

از این رو، تنها آب‌کشی و شستن کف با تی به‌تنهایی برای از بین بردن آلودگی‌ها کافی نیست.

برای این‌که سرویس بهداشتی کاملا تمیز شود باید همه وسایل و لوازمی که داخل آن قرار دارد، کاملا ضدعفونی و پاکیزه شوند. به‌همین دلیل داشتن چک لیست شستشو و نظافت سرویس بهداشتی بسیار موثر است.

در شستن توالت باید کف و دیوارها با آب و مواد شوینده به‌خوبی تمیز شوند. مطابق چک لیست نظافت سرویس بهداشتی پس از اتمام نظافت باید کل سرویس بهداشتی با یک ماده ضدعفونی کننده، کاملا گندزدایی و تمیز شود. استفاده کردن از سفیدکننده‌ها و شوینده‌ها برای تمیز کردن کاشی و دیواره‌ها توصیه می‌شود.

نمونه چک لیست نظافت توالت

بعضی دیگر از مواردی که در نمونه چک لیست نظافت توالت باید نوشته بشود شامل موارد زیر است:

  • ضدعفونی کردن سینک دستشویی و شیرآلات
  • استفاده کردن از خوشبوکننده و دستمال توالت
  • شستن دیوارها و درب ورودی سرویس بهداشتی
  • تمیز کردن تمامی آینه‌ها و قفسه‌های موجود در توالت
  • خالی کردن سطل‌های زباله موجود در توالت

تصور بیشتر افراد این است که نظافت دستشویی کار سختی است. اما کافی است روزانه چند دقیقه وقت بگذارید و چک کنید آیا همه چیز مرتب و سرجای خودش قرار دارد یا نه.

آن وقت متوجه می‌شوید که این‌کار در روز، هفته و ماه چقدر کمتر وقت از شما می‌گیرد. فرم چک لیست نظافت دستشویی به‌شرح زیر است. البته می‌توانید متناسب با سرویس بهداشتی خود، بعضی موارد را کم و زیاد کنید.
نظافت منزل آچاره
نظافت منزل آچاره

  • آماده کردن وسایل شوینده و نظافتی

داشتن وسایل نظافتی موردنیاز، نظافت را راحت‌تر و سریع‌تر می‌کند. نمونه‌هایی از وسایل ضروری که نیاز دارید عبارتند از: برس توالت، پاک‌کننده چند منظوره و اسفنج. برای جلوگیری از پاشیدن آب توالت، وسایل اضافی اطراف را از دسترس بردارید.

  • تمیز کردن توالت

توالت را بشویید تا کاسه مرطوب شود. سپس مواد شوینده توالت فرنگی را بریزید تا تمام لکه‌ها را از کناره‌های کاسه از بین ببرد. چند دقیقه به آن فرصت دهید، سپس کاسه را با یک برس توالت بشورید. با تلاش زیاد کاسه را کاملاً بشویید تا بیماری‌های عفونی انتقال پیدا نکند. در صورت وجود لکه، این‌کار را تکرار کنید تا تمیز شود.

توجه: مراقب باشید که سفیدکننده را با پاک‌کننده توالت مخلوط نکنید.

  • صندلی توالت و قسمت بیرونی آن را نیز تمیز کنید

از بالا شروع کنید و با یک اسفنج مرطوب و آب گرم قسمت بیرونی توالت را پاک کنید تا تمام کثیفی‌های آن از بین برود. سپس با یک اسپری ضدعفونی‌کننده تمام سطوح مانند درب، مخزن، دستگیره فلاشینگ، صندلی بیرونی کاسه و پایه را ضدعفونی کنید.

تهیه چک لیست نظافت توالت

  • روشویی را تمیز کنید

با استفاده از یک پاک‌کننده ضدعفونی‌کننده، سینک را به‌خوبی تمیز کنید تا تمام لکه‌های مانده و آلودگی‌های موجود روی آن پاک شود، سپس با آب گرم بشویید.

محاسبه رایگان هزینه سرویس نظافت منزل و ساختمان!

  • قطره‌های آب روی آینه را تمیز کنید

استفاده روزانه از مسواک، نخ دندان و شستن صورت باعث می‌شود قطرات آب روی آینه پاشیده شود و لکه ایجاد کند. برای تمیز کردن آینه دستشویی و حمام، با استفاده از یک دستمال تمیز و شیشه پاک‌کن، کل آینه‌ها و شیشه‌های موجود در دستشویی و حمام را تمیز کنید.

تهیه چک لیست نظافت توالت

  • کف حمام و دستشویی را بشویید

یکی از مهم‌ترین بخش‌های نظافت دستشویی و حمام، شستن کف است. برای این‌که نتیجه بهتری بگیرید باید محلول ضدعفونی یا پاک‌کننده را کف دستشویی یا حمام بریزید و با یک فرچه شروع به سابیدن کنید، سپس با آب آن را بشویید.

هنگام تمیز کردن درزهای کاشی و کف، گوشه‌های دیوار و پشت دستشویی و روشویی را هم تمیز کنید. از آن‌جا که دسترسی به این جاها سخت‌تر است، معمولا در نظافت‌ها نادیده گرفته می‌شوند.

  • نظافت سقف حمام و دستشویی

وقتی ببینید که چه آلودگی‌هایی در سقف جمع شده است، قطعا تعجب خواهید کرد. بنابراین هنگام نظافت، حتما زمانی را به تمیز کردن سقف اختصاص بدهید. برای نظافت آن می‌توانید از از یک جارو با دسته بلند یا فرچه دسته بلند استفاده کنید. البته فراموش نکنید که ابتدا سقف را تمیز کنید تا تمام آلودگی‌ها روی زمین بیفتند و بعد از آن کف را تمیز کنید.

نظافت خانه و ساختمان با تیم کاربلد آچاره

نمونه فرم چک لیست نظافت سرویس بهداشتی

در این بخش می‌خواهیم به بررسی نمونه فرم چک لیست نظافت سرویس بهداشتی بپردازیم و یاد بگیریم که در فرم چک لیست نظافت دستشویی باید چه مواردی لحاظ شود.

اما موارد زیادی هستند که به‌صورت مشترک برای تمامی شرکت‌ها، دفاتر کار و منزل استفاده می‌شود. با استفاده از این چک لیست نظافت روزانه توالت می‌توانید به‌راحتی تمام موارد را بدون از قلم انداختن بررسی کنید. ما این موارد را در جدول زیر آورده‌ایم:

ردیفموارد بازرسی

چک لیست نظافت سرویس بهداشتی

ارزیابی

بلهخیر
توضیحات
1آيا صابون مايع موجود است و در داخل جامايع سالم قرار دارد؟
2آيا ديوار و کف دستشويی تميز است؟
3آيا سرويس بهداشتی سيستم جمع‌آوری فاضلاب دارد؟
4آيا سيستم جمع‌آوری فاضلاب سرويس بهداشتی باز است؟
5 آيا سنگ‌های دستشويی و توالت سالم است و ترک ندارد؟
6آيا درب‌ها و قفل آن‌ها سالم هستند؟
7آيا توالت‌ها شير آب سالم دارند؟
8آيا شلنگ‌های دستشويی سالم و به ديوار آويزان هستند؟
9آيا تعداد روشويی‌های مناسب هستند؟
10آيا هر روشويی دارای يک عدد آينه سالم و تميز است؟
11آيا هواکش‌های ديواری سالم هستند؟
12آيا تهويه سرويس بهداشتی و توالت‌ها مناسب است؟
13آيا لامپ‌ها سالم هستند؟
14آيا روشنايی سرويس بهداشتی و توالت‌ها مناسب است؟
15آيا کليد و پريزهای برق سالم هستند؟
16آيا سيفون توالت‌ها سالم بوده و نشتی ندارد؟
17آيا در و ديوارها و سرويس‌های بهداشتی با مواد ضدعفونی‌کننده، گندزدايی می‌شوند؟
18آيا سطل‌های زباله پلاستيكی درب‌دار درداخل توالت‌ها و سرويس‌ بهداشتی وجود دارد و کيسه زباله داخل آن‌ها قرار دارد و مرتب تخليه می‌شود؟
19آيا در کف سرويس‌های بهداشتی فرورفتگی و حوضچه گندآب مشاهده نمی‌شود؟
20آيا حشرات موذی در سرويس‌های بهداشتی مشاهده نمی‌شود؟
21آيا سطح سرويس بهداشتی لغزنده نیست؟

نتیجه گیری

چک لیست تهیه‌شده برای منزل و محل‌ کار متفاوت است و هرکدام نکات و کارهای مخصوص خودش را دارد. اما به‌صورت کلی بخش‌های مشترکی دارند که باید رعایت شوند تا نظافت به‌طور کامل انجام شود.

شما می‌توانید با دانلود رایگان چک لیست نظافت سرویس بهداشتی و استفاده از آن، کارکرد فوق‌العاده آن را در عملکرد خود ببینید و مطمئنا از نتیجه کار شگفت‌زده خواهید شد.

5/5 - (1 امتیاز)

3 دیدگاه

  1. سرویس توالت فرنگی ما کاملا زرد شده، با وجود اینکه هر روز که تمیز میکردیمش و هر هفته هم با وایتکس شستشو دادیم.
    چی کار باید بکنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا