علت کار نکردن شیرآلات چشمی چیست؟

لوله کشی و تاسیساتشیرآلات

در سال‌های اخیر شیرهای چشمی یا سنسوردار به شدت محبوب شده‌اند و توانسته‌اند جایگزین شیرآلات اهرمی شوند. این نوع شیرآلات در زمینه صرفه جویی در مصرف آب خیلی کاربرد دارند و می‌توانند مصرف آب را به شکل چشمگیری کاهش دهند. این نوع شیرآلات دارای قطعات الکترونیکی هستند و ممکن است پس از مدتی به دلیل فرسوده شدن قطعات دچار مشکل شوند. در صورتی که این نوع مشکلات برای شما هم به وجود آمده‌ است، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا علت کار نکردن شیرآلات چشمی و مشکلات رایج شیر چشمی را با هم بررسی کنیم و نحوه رفع این مشکلات را به شما آموزش دهیم.

شیرآلات چشمی چطور کار می‌کنند؟

شیرآلات چشمی بیشتر در روشویی‌ها و سرویس‌های بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به دلیل اینکه برای استفاده از آن‌ها هیچ نیازی به تماس دست نیست، علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب بهداشت نیز رعایت خواهد شد. برای استفاده از این نوع شیرآلات فقط کافی است دست خودتان را زیر شیر بگیرید تا آب جریان پیدا کند و از لوله خارج شود. این شیرآلات ابعاد خیلی کوچک‌تری هم نسبت به شیرآلات چشمی دارند اما ساختار داخلی آن‌ها پیچیده‌تر است و بردهای الکترونیکی داخل آن وظیفه پردازش حرکات دست کاربر را برعهده دارند.

داخل این نوع شیرآلات یک سنسور وجود دارد که می‌تواند قرار گرفتن دست شما زیر شیرآب را تشخیص دهد و جریان آب را باز کند. هنگامی هم که دست خودتان را از زیر آب خارج کنید، بلافاصله فرمان قطع جریان صادر خواهد شد و جریان آب قطع می‌شود تا در مصرف آب صرفه جویی شود.

شیرآلات چشمی

قطعات تشکیل دهنده شیرآلات چشمی

شیرآلات چشمی به صورت کلی از چهاربخش مختلف تشکیل شده‌اند. تمامی این بخش‌ها برای عملکرد صحیح شیرآلات ضروری هستند و در صورتی که هرکدام از آن‌ها دچار مشکل شود، عملکرد شیرآلات نیز مختل خواهد شد. این قطعات به شرح زیر هستند:

  • سنسور: مهم ترین بخش شیرآلات هوشمند سنسور آن‌ها است. این قطعه در قسمت زیرین شیر قرار دارد و می‌تواند حرکات دست شما را شناسایی کند. پس از تشخیص حرکات دست، فرمان مناسب به برد کنترل شیر ارسال می‌شود و سپس جریان آب باز خواهد شد. این سنسورها بسیار ظریف و حساس هستند و در صورتی که کوچک‌ترین ضربه‌ای به آن‌ها وارد شود دچار مشکل خواهند شد. به همین خاطر بهتر است از ضربه خوردن این قطعه جلوگیری کنید و به هیچ عنوان آن‌ها را با مواد شوینده مورد شستشو قرار ندهید.
  • منبع تغذیه: شیرآلات چشمی دارای قطعات الکترونیکی هستند و برای عملکرد صحیح به جریان برق نیاز دارند. این شیرآلات ممکن است با برق مستقیم کار کنند و یا به باطری نیاز داشته باشند. با توجه به اینکه نصب مدل برقی این شیرآلات کمی پیچیده است، بهتر است برای اطمینان کافی، از یک فرد متخصص برای این کار کمک بگیرید.
  • بدنه: بدنه شیرآلات چشمی مانند انواع دیگر شیرآلات از جنس استیل ضدزنگ تولید می‌شود و با فلزاتی مانند کروم، طلا یا نقره آبکاری خواهد شد. همچنین بدنه این نوع شیرآلات به دلیل حذف اهرم، کوچک‌تر از انواع دیگر شیرآلات است و فضای کمتری را اشغال می‌کند.
  • کارتریج: کارتریج نیز یکی دیگر از قسمت‌های مهم شیرآلات چشمی است. این قطعه وظیفه دارد با ادغام هوا و آب، فشار آب خروجی از شیر را کنترل کند.

شیرآلات چشمی

علت کار نکردن شیرآلات چشمی چیست؟

با وجود اینکه این نوع شیرآلات مزایای زیادی دارند اما معایبی هم نسبت به انواع دیگر شیرآلات دارند. این دسته از شیرآلات ممکن است در مدت زمان کوتاه‌تری نسبت به انواع دیگر شیرآلات خراب شوند و یا مشکلاتی مانند مشکلات زیر برای آن‌ها به وجود بیاید:

1. شنیده شدن صداهای غیرمعمول

مهم‌ترین مشکلی که برای شیرآلات چشمی به وجود می‌آید شنیده شدن صداهای غیرمعمول از آن است. در صورت بروز این مشکل در قدم اول مطمئن شوید که لوله کشی هیچگونه مشکلی ندارد. در صورتی که از این موضوع اطمینان حاصل کردید، ممکن است ایراد از برد اصلی شیر باشد. این برد خیلی حساس است و به هیچ عنوان نباید به صورت مستقیم با مایعات تماس داشته باشد. مهم‌ترین علامت خرابی برد شیرآلات چشمی، شنیده شدن صدای تیک تیک از آن است.

در صورتی که مسیر باز و بسته شدن جریان آب هم دچار پوسیدگی شده باشد، باز هم ممکن است از شیرآب صداهای غیرمعمولی را بشنوید. شیرآلات چشمی در برابر رسوبات و املاح آب هم خیلی حساس هستند و نفوذ املاح به آن ممکن است باعث تولید صدا در شیر شود. برای پاکسازی مسیر لوله شیرآلات چشمی، بهتر است از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید : آموزش نصب کابینت

2. نشتی آب از شیرآلات چشمی

نشتی آب یکی دیگر از مشکلاتی است که ممکن است برای شیرآلات چشمی به وجود بیاید. مهم‌ترین دلیل بروز این مشکل عملکرد غیرصحیح کارتریج است. این قطعه با مرور زمان ممکن است خراب شود و یا دچار رسوب گرفتگی شود و نتواند جریان آب را به صورت کامل قطع نماید. برای رفع این مشکل کافی است کارتریج قدیمی را با یک کارتریج جدید تعویض کنید. همچنین خرابی برخی قطعات داخلی شیرآلات چشمی هم ممکن است باعث نشتی آن شود که باید توسط تعمیرکار حرفه‌ای شیرآلات مورد بررسی قرار بگیرد.

شیرآلات چشمی

3. کم شدن فشار آب شیرآلات چشمی

ایجاد رسوبات و گرفتگی در لوله‌ها یا شیرآلات چشمی ممکن است یکی از دلایل کم شدن فشار آب باشد. در صورتی که با مشکل کم شدن فشار آب روبرو شده باشید، بهتر است قبل از هرکاری ابتدا لوله کشی قسمت موردنظر را بررسی کنید تا از باز بودن مسیر لوله‌ها و عدم گرفتگی آن‌ها مطمئن شوید. در صورتی که از سلامت لوله‌کشی مطمئن شدید، در مرحله بعدی شیرآلات باید توسط تعمیرکار مجرب بررسی و در صورت نیاز قطعات داخلی آن‌ها تعویض شود.

4. قطع و وصل شدن جریان آب هنگام شست و شو

قطع و وصل شدن جریان آب هنگام شست و شو یکی دیگر از مشکلاتی است که برای شیرآلات چشمی به وجود می‌آید. این مشکل به دلیل خرابی سنسور یا مشکلات مربوط به سنسور رخ می‌دهد. همچنین خرابی برد الکترونیکی محصول نیز یکی دیگر از دلایل این مشکل است که در هر صورت باید برای برطرف کردن آن به تعمیرکار مجرب مراجعه کنید.

برای نصب شیرآلات از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

5. تنظیم شیرآلات چشمی

برخی اوقات شیرآلات چشمی دچار اختلال خواهند شد و لازم است برای استفاده دوباره آن‌ها را مجددا تنظیم کنید. به این منظور می‌توانید چند ثانیه جریان برق را از دستگاه جدا کنید یا باتری‌های آن را خارج کنید. بعد از گذشت چند ثانیه دوباره جریان برق را به شیر چشمی متصل کنید و دست خودتان را زیر آن بگیرید تا از عملکرد صحیح سنسور مطمئن شوید.

سخن نهایی

در این محصول علت کار نکردن شیرآلات چشمی را موردبررسی قرار دادیم و تمامی مشکلاتی که ممکن است برای این نوع شیرآلات به وجود بیاید را به دقت بررسی کردیم. دقت داشته باشید که شیرآلات چشمی را به هیچ عنوان نباید خودتان باز کنید زیرا ممکن است با این کار به قطعات دیگر هم آسیب بزنید. بهتر است برای این کار از متخصصین مجرب آچاره کمک بگیرید تا در حل مشکل به شما کمک کنند.

بیشتر بخوانید : آموزش نصب سقف کاذب رابیتس

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا