درمان جوش هورمونی: درمان خانگی و درمان پزشکی

زیبایی و سلامتپوست

جوش‌ هورمونی به دلیل نوسانات هورمونی، به صورت دانه‌های برجسته‌ی قرمز رنگ در سطح پوست ظاهر می‌شوند. از آنجایی که این نوع جوش‌ها بر زیبایی پوست تاثیر می‌گذارند، اغلب آزاردهنده هستند. اما خوشبختانه‌ راه‌های متعددی برای درمان جوش هورمونی و کنترل آن وجود دارد. در ادامه این مقاله با علل ایجاد و شیوه‌های مختلف درمان جوش هورمونی بیشتر آشنا خواهیم شد.  ‎

جوش هورمونی چه زمانی به وجود می‌آید؟

هورمون‌ها نقش مهمی را در بدن ایفا می‌کنند. جوش هورمونی زمانی به وجود می‌آید که بدن به تولید مقدار زیادی آندروژن می‌پردازد. سطح تولید آندروژن در مراحل مختلف زندگی متفاوت است. برای مثال در دوران بلوغ، بدن به تولید آندروژن‌هایی مانند تستوسترون می‌پردازد و در نتیجه‌ی ترشح تستوسترون‌ها، جوش‌های هورمونی بر روی پوست، به خصوص در نواحی چانه و پیشانی ایجاد می‌شوند. یا در دوران پریود، اگر حساسیت ژنتیکی شما به آندروژن بالا باشد، دچار جوش‌های هورمونی خواهید شد.

جوش هورمونی

 همان طور که گفتیم جوش یا آکنه‌های‌ هورمونی در اثر ترشح تستوسترون به وجود می‌آیند. همچنین چربی‌ها باعث مسدود شدن فولیکول‌ها و به وجود آمدن جوش‌های سر سیاه و سر سفید می‌شود. فولیکول‌های مسدود شده نیز باعث التهاب، تورم و درد می‌شوند.

پاکسازی پوست

جوش هورمونی در دوران یائسگی

جوش هورمونی فقط مختص به دوران بلوغ یا پریود نیست. بسیاری از خانوم‌ها در دوران یائسگی به دلیل افت استروژن و افزایش تستوسترون، جوش‌های هورمونی را تجربه می‌کنند. استفاده از روش‌های هورمون درمانی (HRT)  که با استفاده از استروژن مکمل انجام می‌گیرد، بهبود قابل ملاحظه‌ای در وضعیت پوست ایجاد می‌کند.

مطلب پیشنهادی درمان جوش هورمونی در مردان

البته این روش برای همه به‌طور یکسان جواب نمی‌‌دهد و گاهی حتی باعث افزایش جوش‌ها نیز می‌شود. برای انتخاب روش درمان جوش‌های هورمونی و کنترل چربی پوست در دوران قاعدگی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.  به یاد داشته باشید که در دوران یائسگی، پوست شما بسیار شکننده می‌شود، پس از فشار دادن و دستکاری کردن جوش‌ها اجتناب کنید و از لوازم آرایش‌هایی که دارای پایه آبرسان هستند استفاده کنید.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

جوش هورمونی در دوران بارداری

بسیاری از زنان، جوش‌های هورمونی را در 3 ماه اول بارداری خود تجربه می‌کنند. علت بروز جوش‌های هورمونی در این مقطع از بارداری این است که هورمون‌ها به‌خصوص هورمون پروژسترون که عامل تحریک چربی در پوست است به شدت بالا می‌رود و باعث ایجاد آکنه می‌شود.

جوش در بارداری

رایج‌ترین روش‌های درمان جوش هورمونی

برای درمان جوش و آکنه هورمونی، هم از روش‌های درمان خانگی و هم درمان دارویی می‌توان استفاده کرد.

1. درمان خانگی جوش‌های هورمونی

  1. استفاده از ماسک چای سبز به کنترل جوش‌های هورمونی کمک می‌کند.
  2. استفاده از غذا‌های گیاهی و سرشار از آنتی اکسیدان، تاثیر زیادی در کاهش التهاب پوست دارد.
  3. مصرف روزانه یک الی دو فنجان چای سبز، برای کاهش جوش‌های هورمونی خفیف مفید است.
  4. لیمو ترش تازه را به مدت دو الی سه هفته به طور مداوم روی پوست خود بمالید تا نتیجه شگفت انگیز آن را مشاهده کنید.
  5. عسل به دلیل خاصیت آنتی باکتریال خود، تاثیر زیادی در از بین بردن آکنه‌ها دارد. عسل را 10 الی 15 دقیقه روی پوست خود بمالید. این کار را به مدت دو هفته تکرار کنید.
  6. روغن درخت چای یکی از روش‌های مفید برای درمان جوش‌های هورمونی خفیف می‌باشد. 12 قطره از روغن درخت چای را با روغن زیتون یا روغن نارگیل ترکیب کنید و از آن برای بهبود پوست خود استفاده کنید. قبل از استفاده، روغن را بر روی ناحیه ساعد دست تست کنید تا به آن حساسیت نداشته باشید.

مواد غذایی مفید

2. درمان جوش و آکنه هورمونی با آنتی بیوتیک‌ها

برای درمان جوش هورمونی از نوع متوسط تا شدید، پزشکان آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند. آنتی بیوتیک‌ها از عفونت پوست جلوگیری می‌کنند و التهاب پوست را کاهش می‌دهند. دارو‌هایی که برای درمان جوش و اکنه هورمونی تجویز می‌شوند:

  1. کلیندامایسین
  2. تتراسایکلین
  3. داکسی سایکلین
  4. ترومایسین
  5. ماینوکسی سایکلین

3. درمان جوش هورمونی با ریتنوئیدها

ریتنوئیدها محصولات مراقبتی پوست هستند که حاوی مقدار زیادی ویتامین A می‌باشند. ریتنوئید با متعادل کردن سطح آبرسانی و لایه‌برداری ملایم پوست، باعث افزایش کلاژن پوست و از بین بردن جوش‌ها می‌شود. ریتنوئید‌های موضعی به صورت کرم و ژل  موجود می‌باشند. یادتان باشد که اگر از ریتنوئید‌های موضعی استفاده می‌کنید، باید مصرف روزانه کرم ضد آفتاب را در روتین پوستی خود قرار دهید. استفاده از ریتنوئید‌ها ممکن است عوارضی مانند خارش، قرمزی یا خشکی پوست داشته باشد که در البته در همه بروز پیدا نمی‌کند.

مطلب پیشنهادی نکات قبل از آزمایش مدفوع و انواع آزمایش

درمان جوش هورمونی

4. دارو‌های هورمونی

در صورتی که آنتی بیوتیک برای درمان جوش هورمونی پاسخ ندهد، پزشکان دارو‌های هورمونی تجویز می‌کنند. معروف‌ترین دارویی که تجویز می‌شود قرص ضد بارداری است. قرص ضد بارداری به دلیل داشتن استروژن، به تعادل آندروژن‌ها کمک می‌کند. توجه داشته باشید که برای مصرف دارو‌های هورمونی حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

مطلب پیشنهادی آیا رنگ کردن مو در دوران قاعدگی ممکن است؟

5. درمان جوش هورمونی با نور و لیزر درمانی

به جز روش‌هایی که ذکر شد، یکی دیگر از راه‌هایی  که برای رفع جوش‌های هورمونی استفاده می‌شود، درمان با استفاده از نور و لیزر است. تابش نور بر سطح پوست، موجب افزایش کلاژن در سطح پوست و بازگرداندن سلامت سطح پوست می‌شود.

درمان جوش

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

دلایل بروز جوش‌ هورمونی

  1. قاعدگی
  2. کیست تخمدان
  3. تنبلی تخمدان
  4. یائسگی
  5. بارداری
  6. عارضه مصرف دارو
  7. التهاب پوست
  8. افزایش چربی پوست
  9. ایجاد باکتری در سطح پوست
  10. ایجاد لک
  11. منافذ باز پوست

دارو برای درمان جوش

 چگونه از به وجود آمدن جوش‌‌های هورمونی پیشگیری کنیم؟

  1. استفاده از کرم ضد افتاب
  2. پاکسازی پوست
  3. شستن پوست روزی 2 بار
  4. حداقل 9 ساعت در شبانه‌روز بخوابید
  5. کاهش مصرف کربوهیدرات مانند نان سفید و پاستا
  6. کاهش مصرف گوشت قرمز
  7. کاهش مصرف لبنیات
  8. استفاده از محصولات آرایشی که حاوی آبرسان هستند و باعث بسته شدن منافذ پوست نمی‌شوند
  9. استفاده از ریتنوئید‌ها زیر نظر پزشک

امیدواریم از مطالعه این مطلب بهره برده باشید. اگر پرسشی دارید می‌توانید در بخش کامنت‌ها درج کنید. کارشناسان پوست و زیبایی آچاره یه سوالات شما پاسخ خواهند داد. در مجله آچاره هیچ پرسشی بی‌پاسخ نمی‌ماند.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا