جلوگیری از دسترسی غیر مجاز به اسپیکرهای بلوتوثی

لوازم دیجیتالگجت

امروزه استفاده از اسپیکرهای بلوتوثی بسیار رایج است. تردیدی نیست که استفاده از آن‌ها و حمل‌شان بسیار راحت است و یکی از دلایل محبوبیت‌ آنها همین کارکرد راحت است. با این وجود اسپیکرهای بلوتوثی معایبی هم دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها بحث دسترسی غیر مجاز به اسپیکرهای بلوتوثی است؛ چرا که هر فردی به راحتی و بدون اجازه از طریق بلوتوث می‌تواند به این اسپیکرها متصل شود. با این مقاله از آچاره همراه شوید تا با نحوه جلوگیری از این دسترسی غیرمجاز و افزایش امنیت اسپیکر دارای بلوتوث آشنا شوید.

چرا جلوگیری از دسترسی غیر مجاز به اسپیکرهای بلوتوثی مهم است؟

در وهله اول ممکن است بحث دسترسی غیر مجاز به اسپیکر بلوتوثی و امنیت بلوتوث چندان مهم به نظر نرسد. قطعا وصل شدن دستگاه دیگری به اسپیکرتان زمانی که می‌خواهید موزیک محبوبتان را گوش دهید آزار دهنده است، اما جلوگیری از دسترسی غیر مجاز به اسپیکرهای بلوتوثی و بحث امنیت سیستم پخش به دلایل دیگری که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم از اهمیت بالایی برخوردار است.

ایجاد مزاحمت

از آنجایی که تنها یک دستگاه می‌تواند به اسپیکر بلوتوثی شما وصل شود، دسترسی غیر مجاز فردی دیگر بسیار آزاردهنده است. اگر در حال پخش موسیقی یا یک فایل صوتی در جمع باشید این مشکل حتی می‌تواند تبدیل به آبروریزی شود و بحث امنیت اسپیکر دارای بلوتوث را به یک اولویت تبدیل کند.

جلوگیری از دسترسی غیر مجاز به اسپیکرهای بلوتوثی

استراق سمع و نقض حریم خصوصی

همانطور که می‌دانید اکثریت اسپیکرهای بلوتوثی موجود در بازار دارای یک میکروفون داخلی هم هستند و این موضوع، در صورت دسترسی غیر مجاز افراد دیگر به اسپیکر شما نقص آشکار حریم خصوصی‌تان است. فردی که به صورت غیر مجاز به اسپیکر شما دسترسی پیدا کند به راحتی می‌تواند تمام مکالمات شما را شنود کند.

راهکار جلوگیری از دسترسی غیر مجاز به اسپیکرهای بلوتوثی

خوشبختانه با چند اقدام ساده می‌توانید امنیت اسپیکر دارای بلوتوث را تامین کرده و جلوی مشکلات ذکر شده را بگیرید.

از کد امنیتی (security code) استفاده کنید

اغلب اسپیکرهای بلوتوثی موجود در بازار امکان تنظیم کد امنیتی دارند که در افزایش امنیت اسپیکر نقش مهمی دارد. تنظیم این کد امنیتی باعث می‌شود تا تنها صاحب اسپیکر بلوتوثی امکان اتصال به آن را داشته باشد. بسته به برند و نوع اسپیکر بلوتوثی‌تان گزینه کد امنیتی ممکن است از قبل تنظیم و فعال شده باشد. در تعدادی از مدل‌ها شما این امکان را دارید که کد امنیتی را به صورت دستی فعال کنید. بهتر است به جای استفاده از کد پیش‌فرض از کد مخصوص خودتان استفاده کنید که قابل حدس نباشد.

جلوگیری از دسترسی غیر مجاز به اسپیکرهای بلوتوثی

چرا تنظیم کد امنیتی مهم است؟

با تنظیم این کد شما به نحو موثری دسترسی دیگران به اسپیکر را قطع کرده و امنیت اسپیکر بلوتوثی را افزایش می‌دهید. تنها فرد یا افرادی که کد را دارند امکان اتصال به اسپیکر را داشته و از آنجایی که شما کد را تنظیم کرده و آن را می‌دانید، تنها فردی هستید که می‌تواند به اسپیکر بلوتوثی متصل شود. همچنین می‌توانید هر زمان که لازم باشد آن را تغییر دهید. تغییر این کد در فواصل چند ماهه، امنیت اسپیکر بلوتوثی خود را افزایش دهید.

قابلیت دیده شدن (Visibility) اسپیکر را غیرفعال کنید

همانطور که می‌دانید جهت اتصال به اسپیکر بلوتوثی، این دستگاه باید برای سایر دستگاه‌های بلوتوث‌دار قابل رویت باشد. زمانی که قابلیت مشاهده شدن  یا Visibility دستگاه روشن است شما و هر شخص دیگری می‌توانید با گوشی هوشمندتان به آن متصل شوید. به همین دلیل یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از اتصال غیر مجاز دستگاه‌های دیگر و افزایش امنیت بلوتوث غیر فعال کردن این قابلیت است. بعد از اتصال دستگاه خودتان به اسپیکر می‌توانید قابلیت دیده شدن را غیر فعال کنید. هر زمان که نیاز داشتید دستگاه دیگری را به اسپیکر متصل کنید می‌توانید به طور موقت این قابلیت را مجددا فعال کنید.

جلوگیری از دسترسی غیر مجاز به اسپیکرهای بلوتوثی

یکی از مزایای اسپیکرهای بلوتوثی این است که افراد تنها در صورتی که در شعاع مشخصی از این دستگاه (معمولا 10 متر) باشند امکان اتصال به آن را دارند. با غیر فعال کردن قابلیت دیده شدن دستگاه، حتی فردی که در کنار اسپیکر شما قرار دارد امکان پیدا کردن و اتصال به آن را نخواهد داشت.

در صورت عدم استفاده، اسپیکر را خاموش کنید

خاموش کردن اسپیکر در مواقعی که از آن استفاده نمی‌کنید موضوعی ساده و بدیهی به نظر می‌رسد، اما انجام آن اهمیت بسیار زیادی دارد. اسپیکرهای بلوتوثی معمولا گزینه خاموش شدن خودکار دارند که در صورت عدم استفاده پس از چند دقیقه برای  power saving یا حفظ شارژ باتری به طور خودکار خاموش می‌شود. البته اگر تنها به قابلیت خاموش شدن خودکار آن اکتفا کرده و خودتان به طور دستی آن را خاموش نکنید دستگاه را در معرض دسترسی غیر مجاز به اسپیکر بلوتوثی قرار می‌دهید. دستگاه‌های بلوتوثی در هر زمان می‌توانند تنها به یک دستگاه متصل شوند. در نتیجه در صورتی که شما دستگاه خود را قطع کرده و اسپیکر را روشن بگذارید این دسترسی را در اختیار سایر افراد قرار دادید تا بتوانند به اسپیکر شما متصل شوند.

اتصال‌های غیرمجاز (Unauthorized Pairings) را پاک کنید

قبل از این که دستگاهی بتواند به اسپیکر شما متصل شود ابتدا  عملیات pairing اتفاق می‌افتد. Pair یا جفت شدن راهی برای ثبت شدن دستگاه در لیست اتصال‌های اسپیکر است تا در هر زمانی مجددا بتواند به آن متصل شود. اگر با مشکل اتصال غیر مجاز دستگاه دیگری به اسپیکر بلوتوثی‌تان مواجه هستید به این معنی است که این دستگاه قبلا با اسپیکر شما pair شده است. بنابراین جهت جلوگیری از این اتصال غیر مجاز بهتر است تمام دستگاه‌های موجود در حافظه pair را (غیر از دستگاه خودتان) پاک کنید.

جلوگیری از دسترسی غیر مجاز به اسپیکرهای بلوتوثی

اگر اسپیکر بلوتوثی شما منوی قابل دسترسی داشته باشد انجام این کار بسیار ساده است. لیست دستگاه‌های pair شده را می‌توانید در منوی اسپیکر بلوتوثی پیدا کرده و آن‌هایی که متعلق به خودتان نیستند را پاک کنید. در نتیجه این دستگاه‌ها دیگر امکان اتصال به اسپیکر شما را نخواهند داشت. اگر اسپیکر بلوتوثی شما منو ندارد می‌توانید جهت حذف دستگاه‌ها یک بار ریست کامل انجام دهید. نحوه ریست کردن را در بخش بعدی بررسی خواهیم کرد.

حذف دستگاه‌های pair شده چه کمکی به امنیت اسپیکر بلوتوثی می‌کند؟

با حذف دستگاه‌هایی که از قبل با اسپیکر شما pair شدند امکان اتصال مجدد آن‌ها به اسپیکر را از بین می‌برید. همچنین، برای جلوگیری از مشکلات این چنینی در آینده بهتر است به طور مرتب لیست دستگاه‌های pair شده را بررسی کرده و گزینه‌های غیرمجاز را حذف کنید.

جلوگیری از دسترسی غیر مجاز به اسپیکرهای بلوتوثی

اسپیکر بلوتوثی را ریست کنید

همانطور که قبل‌تر اشاره شد، بسیاری از اسپیکرهای بلوتوثی منویی جهت پاک کردن دستگاه‌های pair شده ندارند. در نتیجه تنها راه برای قطع دسترسی این دستگاه‌ها فول ریست کردن اسپیکر است. روش دقیق ریست کردن به برند و مدل اسپیکر شما بستگی دارد. اما به طور کلی دو روش جهت ریست کردن یک اسپیکر بلوتوثی وجود دارد:

  1. اولین روش ریست کردن از طریق حفره کوچک مخصوص ریست روی اسپیکر است. دکمه بسیار کوچک جهت ریست اسپیکر درون این حفره قرار گرفته و می‌توانید با یک سوزن، گیره کاغذ و یا خلال دندان این دکمه را فشار بدهید.
  2. دومین روش ریست کردن فشار دادن همزمان دو یا چند دکمه برای چند ثانیه است. اما دکمه‌هایی که باید فشار دهید بسته به مدل و برند اسپیکرتان متفاوت است. به طور مثال، در بعضی مدل‌ها با فشار دادن همزمان دکمه Power و Bluetooth و در برخی مدل‌ها با دکمه‌های Volume و Power می‌توانید اسپیکر را ریست کنید.

ارتقا اسپیکر بلوتوثی به مدل‌های بهتر

به عنوان آخرین گزینه، اگر عاشق استفاده از اسپیکرهای بلوتوثی هستید اما نگران دسترسی غیر مجاز به اسپیکرهای بلوتوثی هستید بهتر است به دنبال خرید مدل‌های جدیدتر با سطح امنیتی بالاتر باشید. همانطور که در این مقاله اشاره کردیم، تنظیمات امنیتی در بعضی از اسپیکرهای بلوتوثی از مدل‌های دیگر راحت‌تر است. به همین دلیل خرید اسپیکرهایی که امکان تنظیم کد امنیتی به شما می‌دهند سرمایه‌گذاری بهتری برای حفظ امنیت اسپیکر بلوتوثی محسوب می‌شود. همچنین، اسپیکرهای منو دار، بررسی و کنترل امنیت اسپیکر را راحت‌تر و قابل مدیریت‌‌تر می‌کنند.

جلوگیری از دسترسی غیر مجاز به اسپیکرهای بلوتوثی

زمانی که یک اسپیکر بلوتوثی با امکان تنظیم کد امنیتی خریداری می‌کنید امکان اعمال کنترل بیشتری روی اسپیکرتان دارید. کسی نمی‌تواند کد امنیتی شما را حدس بزند و در نتیجه از دسترسی غیرمجاز به اسپیکر بلوتوثی‌تان جلوگیری می‌شود. این موضوع در رابطه با اسپیکرهای منو دار هم صادق است. چه دسترسی به این منو از طریق خود اسپیکر امکان‌پذیر باشد و چه روی گوشی هوشمندتان به آن دسترسی داشته باشید، وجود منو به شما امکان بررسی، پاک کردن و بلاک کردن دستگاه‌های غیرمجاز جهت جلوگیری از دسترسی به اسپیکرتان را می‌دهد.

در این مقاله سعی کردیم شما را با بهترین روش‎ها جهت دسترسی غیر مجاز به اسپیکرهای بلوتوثی آشنا کنیم. اگر تجربه‌ای در این خصوص دارید برای ما کامنت بگذارید و بگویید شما چه روش‌های دیگری را استفاده کرده و یا پیشنهاد می‌دهید؟ اگر پرسشی هم دارید می‌توانید مطرح کنید تا پاسخگوی شما باشیم.

 

2.6/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا