تعمیر کولر گازی تعمیر کولر گازی

معایب استفاده از گرمایش کولر گازی چیست؟

سرمایش و گرمایشکولر گازی و داکت اسپلیت

همه ما در فصول گرم و سرد سال از سیستم‌های مختلفی برای تنظیم دمای محیط استفاده می‌کنیم و این موضوع به یکی از لازمه‌های زندگی ما تبدیل شده است. در سالیان گذشته در صنعت ساخت سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی تلاش شده تا دستگاه‌ها با توجه به نیاز مصرف‌کنندگان و با بالاترین راندمان امکان‌پذیر طراحی شده و در اختیار عموم مردم قرار بگیرند.

در نتیجه این روند تا به امروز تکنولوژی ساخت این ابزارآلات تحولات گسترده‌ای را پشت سر گذاشته و توانسته نیازهای کلی مردم در این زمینه را برطرف کند. به‌طور مثال در سالیان گذشته و در فصول سرد سال عموم مردم صرفا از دستگاه‌هایی همچون بخاری که سوخت فسیلی (گاز) مصرف می‌کند، استفاده می‌کردند اما این روند با رایج شدن استفاده از کولر گازی تغییر کرد و بسیار از افراد استفاده از سیستم گرمایشی کولر گازی را نسبت به دستگاه‌های مرسوم ترجیح می‌دهند.

با این وجود بعضا دیده می‌شود که برخی از افراد نسبت به استفاده از این سیستم نگرانی‌هایی در ذهن خود دارند. در این مقاله از مجله آچاره پس از معرفی بیشتر این سیستم، به بررسی مزایا و معایب استفاده از گرمایش کولر گازی خواهیم پرداخت. پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

کولر گازی چیست؟

کولر گازی همچون دیگر دستگاه‌های تهویه هوا از در کنار هم قرار گرفتن چند بخش مختلف تشکیل شده است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از :

  • کمپرسور کولر گازی
  • کندانسور
  • مبرد و …

به‌طور معمول یک تصور اشتباه در بین مردم وجود دارد که از کولر گازی صرفا می‌توان به عنوان یک سیستم سرمایشی استفاده کرد اما باید بدانید که تکنولوژی ساخت کولر گازی‌های جدید به گونه‌ای است که هر دو قابلیت سرمایش و گرمایش را برای شما فراهم خواهد کرد. البته بهتر است برای درک بهتر این مسئله نحوه کار کولر گازی را به صورت خلاصه شرح دهیم.

Disadvantages of using air conditioner heating

مطلب پیشنهادی از کجا بفهمیم کولر گازی گرمایش دارد؟

نحوه کار کولر گازی

شاید برای شما جالب باشد که نحوه کار کولر گازی به عنوان سیستم سرمایشی نسبت به طرز کار یخچال تفاوت چندانی ندارد و هر دو بنابر یک قاعده فعالیت می‌کنند. در بخش قبلی از اجزای اصلی تشکیل‌دهنده کولز گازی نام بردیم که هر کدام از آن‌ها یک وظیفه مهم در این دستگاه ایفا می‌کنند.

تعمیر کولر گازی
تعمیر کولر گازی

عامل اصلی که در نهایت باعث کاهش یا افزایش دمای محیط خواهد شد، مبرد این دستگاه است که شما در یخچال آن را با نام گاز یخچال می‌شناسید. کولر گازی انرژی لازم برای تنظیم دما را از تغییر حالت مبرد به دست ‌آورده و با تبدیل مبرد از حالت گاز به مایع و یا بالعکس، انرژی لازم برای کاهش یا افزایش دما در این دستگاه تامین می‌شود.

انرژی لازم برای حرکت مبرد در یک چرخه از پیش طراحی شده توسط کمپرسور تولید شده و مبرد را در چرخه‌ای که کندانسور بخش اصلی آن است، به حرکت در خواهد آورد. زمانی که شما قصد استفاده از کولر گازی به عنوان سیستم گرمایشی داشته باشید، این دستگاه چرخه تولید سرما و کاهش دما را بالعکس کرده تا قابلیت افزایش دمای محیط در آن فعال شود.

در این روند مبرد دستگاه با جذب سرمای محیط از حالت گاز به حالت مایع تبدیل شده و سپس راهی کمپرسور می‌شود تا این روند در چرخه ادامه پیدا کند. پس از عبور از کمپرسور، مبرد دوباره به حالت گاز بازگشته و این چرخه ادامه پیدا می‌کند.

معایب استفاده از گرمایش کولر گازی

بیشتر بخوانید: علت بوی بد کولر گازی چیست | رفع بوی بد کولر گازی

در واقع می‌توان نتیجه گرفت که کولر گازی برای تولید گرما و افزایش دمای محیط، صرفا به صورت عکس عمل خواهد کرد. توجه داشته باشید که همه کولر گازی‌های موجود قابلیت فعالیت به عنوان سیستم گرمایشی را نداشته و ما باید هنگام تهیه از وجود این قابلیت در دستگاه اطمینان حاصل کنیم.

مزایا و معایب استفاده از گرمایش کولر گازی

استفاده از گرمایش این دستگاه همانند دیگر سیستم‌های گرمایشی مزایا و معایب خاص خود را دارد که شما باید با توجه به این نکات راجع به استفاده از کولر گازی به عنوان سیستم گرمایشی تصمیم‌گیری کنید. در این قسمت سعی می‌کنیم که به صورت جامع این ویژگی‌های مثبت و منفی را مورد بررسی قرار دهیم.

مزایای استفاده از گرمایش کولر گازی

کارایی دو منظوره

اولین مزیت در کولر گازی که در فصول سرد سال مورد توجه قرار می‌گیرد، قابلیت استفاده از این دستگاه در تمام ایام سال است. زیرا در این صورت شما به تهیه یک سیستم گرمایشی مجزا برای ایام سرد سال نیاز نخواهید داشت و می‌توانید صرفا از کولر گازی به عنوان سیستم سرمایشی و گرمایشی استفاده کنید. این عامل باعث شده که استفاده از این دستگاه در بین مردم بیش از گذشته رواج پیدا کند.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر کولر گازی!

راندمان بالا

دیگر مزیتی که مصرف‌کنندگان را نسبت به استفاده از گرمایش کولر گازی راغب کرده است، راندمان بالای این دستگاه می‌باشد. شاید بپرسید که راندمان این سیستم‌ها به چه نحوی محاسبه می‌شود؟ در پاسخ به این سوال می‌توان به‌طور ساده گفت که هر دستگاه تهویه هوا در ازای میزان انرژی که مصرف می‌کند یک بازدهی مشخص دارد.

در واقع زمانی که بازدهی سیستم نسبت به انرژی موردنیاز آن تناسب داشته باشد می‌توانیم بگوییم که سیستم مدنظر ما دارای راندمان مناسبی است. به‌طور معمول سیستم گرمایش کولر گازی بین 95 تا 100 درصد از انرژی مصرفی خود را به گرما تبدیل می‌کند که این عدد در بخاری گازی بین 60 تا 70 درصد تخمین زده می‌شود. در نتیجه می‌توان این سیستم را بهترین انتخاب در این زمینه در نظر گرفت.

امروزه بازدهی سیستم‌های گرمایشی با یک واحد تعیین می‌شود که (HSPF) نام دارد. معنای لغوی این واحد ضریب عملکرد فصلی گرمایشی ( Heating Season Performance Factor ) است و شما می‌توانید با توجه به این اطلاعات بهترین انتخاب را در بین سیستم‌های گرمایشی داشته باشید. هر چه میزان این عدد بیشتر باشد شما مبلغ کمتری را برای انرژی مصرفی این سیستم صرف خواهید کرد. تا چندی پیش عدد استاندارد این ضریب برای سیستم گرمایشی کولر گازی 8.2 بود که امروزه به 8.8 رسیده است. شما می‌توانید هنگام خرید کولر گازی با مطالعه مشخصات آن از ضریب عملکرد آن مطلع شوید.

مزایا و معایب استفاده از گرمایش کولر گازی

مطلب پیشنهادی مقایسه هزینه گرمایش از کف با شوفاژ رادیاتور

استفاده از انرژی تجدیدپذیر

کولر گازی برخلاف سیستم‌های گرمایشی مرسوم از سوخت‌های فسیلی استفاده نکرده و از الکتریسیته به عنوان تامین‌کننده انرژی استفاده می‌کند. این عامل یک مزیت مهم برای این سیستم محسوب شده و افراد زیادی صرفا به همین علت به استفاده از گرمایش کولر گازی روی می‌آورند. البته این نکته که الکتریسیته موردنیاز این دستگاه در محل زندگی شما به چه نحوی تولید می‌شود از عوامل تعیین‌کننده در این زمینه است.

زیرا استفاده از الکتریسته صرفا در حالتی بهتر از سوخت‌های فسیلی است که در تولید آن از سوخت‌های فسیلی استفاده نشود. امروزه بسیاری از کشورها برای تولید الکتریسیته از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند که در این صورت استفاده از گرمایش کولر گازی از لحاظ سوخت مصرفی تفاوتی با بخاری گازی و … نخواهد داشت.

امنیت بالا

زمانی که شما از سیستم‌های گرمایشی مرسوم می‌کنید با خطرات مختلفی مواجه خواهید بود. طبق تحقیقات، سالانه افراد زیادی بر اثر مشکلات مرتبط با سیستم‌های گرمایشی قدیمی مثل گازگرفتگی و … جان خود را از دست می‌دهند. استفاده از گرمایش کولر گازی به‌طور کلی این خطرات را نداشته و شما می‌توانید با خیال راحت به استفاده از آن بپردازید.

از دیگر مزایای استفاده از این دستگاه به عنوان سیستم گرمایشی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

  • هزینه پایین نگهداری
  • نگهداری ساده
  • عمر مفید طولانی و …

در ادامه معایب استفاده از گرمایش کولر گازی را مرور خواهیم کرد.

ثبت رایگان درخواست تعمیر کولر گازی

معایب استفاده از گرمایش کولر گازی

آسیب زیست‌محیطی

مهم‌ترین عاملی که به بدبینی خیلی از افراد نسبت به استفاده از کولر گازی منجر شده است، آسیب زیست‌محیطی این دستگاه است. همان‌طور که اشاره کردیم در کولر گازی همچون یخچال از مبرد استفاده شده است. طبق تحقیقات انجام شده برخی از مبردهایی که در این سیستم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، آسیب به لایه اوزون و تاثیرات منفی زیست‌محیطی را به همراه دارند. برای مثال طبق تحقیقات استفاده از کلروفلوروکربن‌ها (CFC) به عنوان مبرد، تخریب لایه اوزون را به همراه دارد و یا هیدروکلروفلوئوروکربن‌ها (HFC) با این که تاثیر مخربی بر روی لایه اوزون ندارند، با انتشار گازهای گلخانه‌ای به محیط زیست آسیب وارد خواهند کرد.

البته امروزه اکثر تولیدکنندگان این سیستم‌ها از هیدروکربن (HC) به عنوان مبرد استفاده کرده که دارای کمترین اثرات مخرب زیست‌محیطی در بین دیگر مبردها می‌باشد اما کماکان نگرانی نسبت به بروز خطرات اقلیمی بر اثر استفاده از این مبرد نیز وجود دارد.

نکته دیگری که به آن اشاره نیز داشتیم، روش تولید الکتریسیته مصرفی این دستگاه است. در صورتی که در محل زندگی شما از سوخت‌های فسیلی به منظور تولید الکتریسیته استفاده می‌کنند، تفاوتی بین استفاده از گرمایش کولر گازی و بخاری گازی و … وجود نخواهد داشت.

مطلب پیشنهادی بهترین سیستم‌های گرمایش برای خانه‌های بدون گاز

محدودیت دمای فعالیت

بسیاری از افراد نمی‌دانند که استفاده از کولر گازی بنابر دمای محیط، دارای محدودیت می‌باشد. چه از کولر گازی به عنوان سیستم سرمایشی استفاده شود و چه سیستم گرمایشی، یک محدودیت نسبت به حداقل و حداکثر دمایی که این دستگاه در آن مجاز به فعالیت است، وجود خواهد داشت. در واقع این نکته بدین معناست که اگر دمای محیط در فصول گرم از یک دمای مشخص بیشتر شده و یا در فصول سرد از یک میزان کمتر شود، کولر گازی شما قادر به تنظیم صحیح دما نخواهد بود.

این محدودیت معمولا در سیستم‌های گرمایشی مرسوم وجود نداشته اما شما در استفاده از گرمایش کولر گازی با آن روبه‌رو هستید. در صورتی که دمای محیط از میزان تعیین شده برای دستگاه کمتر بوده و شما با این وجود به استفاده از آن بپردازید، آسیب‌های مختلفی در انتظار این سیستم خواهد بود. در ادامه به بعضی از این آسیب‌ها اشاره می‌کنیم :
آسیب به کمپرسور

کمپرسور یکی از اجزای بسیار مهم این سیستم است که برای عملکرد صحیح دستگاه باید به درستی فعالیت کند. در ساختار این قطعه از روان‌کننده به منظور بالا بردن راندمان و کارایی قطعه و همچنین جلوگیری از ورود فشار بیش از حد به آن استفاده شده است. در صورتی که در دمای کمتر از حد مجاز از  گرمایش کولر گازی استفاده کنید، این روان‌کننده خاصیت خود را از دست داده و در نتیجه فشار زیادی به کمپرسور وارد خواهد شد.

یکی از نتایج وارد شدن فشار زیاد به کمپرسور افزایش دمای آن است که سلامت دستگاه و در شرایط خاص سلامت شما را در معرض خطر قرار خواهد داد. به ‌طور کلی در این شرایط آسیب جدی به کمپرسور کولر گازی شما دور از انتظار نخواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم که قبل از خریداری این سیستم از این محدودیت‌ها اطلاع پیدا کرده و سپس تصمیم‌گیری کنید. از دیگر آسیب‌ها می‌توانیم از این موارد نام ببریم :

  • یخ‌زدگی کویل‌ها
  • از دست دادن کارایی در افزایش دمای محیط
  • کاهش عمر مفید
  • افزایش هزینه نگهداری در کوتاه‌مدت و بلندمدت

هزینه اولیه

از دیگر معایب استفاده از گرمایش کولر گازی هزینه بالای خرید آن است که نسبت به دیگر سیستم‌های گرمایشی تفاوت تقریبا چشمگیری دارد. با این که شما در ازای این هزینه امکانات متعددی دریافت خواهید کرد، بسیاری از افراد صرف این هزینه را به صرفه نمی‌دانند. توجه داشته باشید که بخشی از این هزینه به دلیل روند نگهداری ساده‌تر و هزینه نگهداری پایین‌تر در بلندمدت جبران خواهد شد اما نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

هزینه سوخت مصرفی

از آن جایی که کولر گازی از الکتریسیته به عنوان سوخت اصلی استفاده می‌کند، شما باید پرداخت قبض برق را نیز مدنظر داشته باشید. البته میزان مصرف دستگاه شما تاثیر بسیار زیادی در تعیین این هزینه دارد و هر چه کولر گازی شما کم مصرف‌تر باشد، شما با مشکل کمتری در این زمینه مواجه خواهید شد. دقت داشته باشید که میزان مصرف برق این دستگاه کاملا متغیر است.

عامل اصلی که در این میزان مصرف موثر است، میزان تغییر دمایی است که شما از آن انتظار دارید. به عنوان مثال اگر دمای محیط 5 درجه سانتی‌گراد باشد و شما کولر گازی را برای دمای 20 درجه تنظیم کنید، این دستگاه باید 15 درجه سانتی‌گراد دمای محیط را افزایش دهد. هر چه میزان این بازه بیشتر شود، مصرف انرژی کولر گازی نیز افزایش خواهد یافت.

در نهایت با ذکر چند راهکار به شما کمک خواهیم کرد که معایب استفاده از گرمایش کولر گازی را به حداقل برسانید.

  • تا حد ممکن کم مصرف‌ترین دستگاه را از لحاظ مصرف الکتریسیته انتخاب کنید. هزینه بیشتر شما در این مرحله، در بلندمدت جبران خواهد شد.
  • نسبت با متراژ محیط یک کولر گازی با ابعاد مناسب انتخاب کنید تا از هدر رفتن انرژی جلوگیری شود.
  • تلاش کنید که از ترموستات قابل برنامه‌ریزی در این دستگاه استفاده کنید تا دستگاه صرفا در صورت نیاز شما فعالیت کند.
  • تعمیر و نگهداری کولر گازی خود را به‌طور منظم انجام داده و این روند را به افراد بامهارت بسپارید.
  • درب‌ها، پنجره‌ها و هر گونه درز دیگر در محیط را عایق‌بندی کنید تا مصرف دستگاه پایین آمده و راندمان آن افزایش یابد.
  • ترجیحا از یک فن سقفی برای کمک به تهویه هوا استفاده کنید تا فشار زیادی به دستگاه وارد نشود.
  • در صورتی که عمر مفید کولر گازی شما به اتمام رسیده است حتما نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

در این مقاله تلاش کردیم که علاوه بر بررسی معایب استفاده از گرمایش کولر گازی، به شما در استفاده از این دستگاه در فصول سرد سال کمک کنیم. شما می‌توانید سوالات خود را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در سریع‌ترین زمان ممکن از کارشناسان آچاره دریافت کنید. امیدواریم که از مطالعه این مطلب بهره برده باشید.همچنین میتوانید از خدمات تعمیرات کولرگازی آچاره در محل بهره مند شوید.

4.7/5 - (310 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر کولر گازی
خدمات تخصصی تعمیر کولر گازی با آچاره

 

کلیک کنید