تعمیر جاروبرقی تعمیر جاروبرقی

انواع برد جاروبرقی و روش تشخیص خرابی آنها

لوازم خانگیجاروبرقی

جاروبرقی از جمله دستگاه‌هایی  است که با ورود به بازار نظر طیف وسیعی از مردم را به خود جلب کرده و در نتیجه این بازخورد، راه خود را به خانه‌های مردم باز کرد. اکثر ما تجربه کار با جاروبرقی را در طول زندگی خود داشته و از آن در روند نظافت کمک گرفته‌ایم. اما شاید تا به حال راجع به نحوه کارکرد آن کنجکاو نشده باشیم زیرا به طور معمول تنها در شرایطی که عملکرد این دستگاه دچار اختلال شود، سوالات مربوط به نوع عملکرد آن در ذهن ما شکل می‌گیرد.

این دستگاه با در کنار هم قرار گرفتن قسمت‌های مختلفی ایجاد شده که هر کدام از این قسمت‌ها یک وظیفه خاص را در این سیستم اجرا می‌کنند. یکی از این قطعات برد جاروبرقی است که نقش بسیار مهمی در کارکرد صحیح این دستگاه ایفا می‌کند. در این مقاله با بررسی انواع برد جاروبرقی، شما را با نحوه عملکرد این قطعه بیشتر آشنا می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتها با ما همراه باشید.

برد جاروبرقی چیست؟

احتمالا تا به حال با یک برد الکتریکی برخورد داشته‌اید زیرا این قطعه تقریبا در تمام لوازم الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفته و نقش مهمی را در این سیستم‌ها ایفا می‌کند. انواع برد جاروبرقی در مدل‌های مختلف، در واقع همانند مغز این دستگاه عمل می‌کنند و تقریبا تمام دستوراتی که ما با استفاده از دکمه‌ها و یا اهرم‌ها به جاروبرقی خود می‌دهیم، از طریق برد الکتریکی به سایر قسمت‌ها منتقل می‌شود.

 

در نتیجه می‌توان گفت که در صورت خرابی برد جاروبرقی، احتمالا عملکرد کلی دستگاه با مخاطره مواجه خواهد شد. البته این قطعه همیشه در جاروبرقی به کار برده نمی‌شده و سازندگان این دستگاه با هدف کاهش مصرف انرژی و افزایش سطح کیفیت در ساختار جاروبرقی از برد الکتریکی استفاده کردند. برد جاروبرقی که یک ورقه لمینت مانند است و از اجزایی همچون خازن‌ها، مقاومت و … تشکیل شده است، وظایف مختلفی را در این دستگاه بر عهده دارد. از این وظایف برد جاروبرقی می‌توانیم به موارد ذیل اشاره کنیم:

  • نمایش اطلاعات مربوط به عملکرد جاروبرقی بر روی نمایشگر
  • دریافت دستورات ورودی و انتقال آن‌ها به دیگر قسمت‌ها
  • کنترل نحوه کارکرد جاروبرقی از جمله سرعت و میزان مکش آن

بنابراین در صورتی که برد جاروبرقی به هر علتی قادر به اجرای این وظایف نباشد، هماهنگی بین همه اجزا دستگاه از بین رفته و عملکرد کلی دستگاه را با مخاطره مواجه می‌کند. شاید بپرسید که چه اختلالاتی می‌تواند ناشی از خرابی برد جاروبرقی باشد؟ در ادامه این موضوع را به طور کامل مرور خواهیم کرد.

تعمیر جاروبرقی
تعمیر جاروبرقی

خرابی و عیب‌یابی برد جاروبرقی

همان‌طور که اشاره کردیم، در صورت خراب شدن برد الکتریکی جاروبرقی باید برای بازیابی عملکرد دستگاه خود در سریع‌ترین زمان ممکن، این مشکل را برطرف کنید. البته این نکته را مد نظر داشته باشید که در صورت بروز هر کدام از اختلالاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، ممکن است ریشه اختلال در قسمت‌های دیگری نیز باشد و قبل از بررسی برد الکتریکی باید از سالم بودن دیگر قسمت‌ها اطمینان حاصل کنید. در نتیجه صرفا زمانی که دیگر بخش‌های جاروبرقی سالم بوده و عملکرد مناسبی داشتند، سلامت برد جاروبرقی باید مورد بررسی قرار بگیرد.

فراموش نکنید که این قطعه بسیار ظریف طراحی شده و اجزای آن حساس می‌باشند. برای تعمیر جارو برقی و یا حتی تعویض برد  باید نسبت به ساختار و عملکرد آن آشنایی کامل داشته باشیم. در غیر این صورت حتما این روند را به افراد متخصص بسپارید. کارشناسان آچاره می‌توانند در این زمینه به شما کمک شایان‌توجهی کنند و با مهارت زیاد و تجهیزات کامل این تعمیرات را انجام دهند.

  • هشدار: قبل از هر گونه اقدام از عدم اتصال دستگاه به جریان برق اطمینان حاصل کنید.

روشن نشدن و کار نکردن جاروبرقی

اگر جاروبرقی شما بعد از متصل شدن به جریان برق روشن نشود، ممکن است خرابی برخی از اجزای برد جاروبرقی به این ایجاد این اختلال منجر شده باشد. در این شرایط باید عواملی همچون ولتاژ ورودی برق دستگاه را مورد بررسی قرار داد و از مناسب بودن آن مطمئن شد. البته باید قبل از برد الکتریکی، سلامت قسمت‌هایی مثل سیم و یا زغال دستگاه را چک کرده و صرفا در صورت سالم بودن این قسمت‌ها نسبت به عیب‌یابی برد اقدام کرد.

مشاهده رایگان هزینه تعمیر انواع جاروبرقی!

جرقه زدن در قسمت‌های مختلف دستگاه

در صورتی که جاروبرقی شما هنگام کار کردن و یا در حین روشن و خاموش شدن جرقه می‌زند، تا تشخیص اختلال دستگاه از استفاده از آن بپرهیزید. این مشکل می‌تواند ریشه در خرابی برد جاروبرقی داشته باشد اما قبل از آن باید شرایط زغال و دیگر قسمت‌های مرتبط را بررسی کرد. وجود اشکال در خازن‌ها و یا پایه‌های کلید در برد دستگاه می‌تواند به جرقه زدن آن منجر شود.

انواع برد در جاروبرقی

عدم تنظیم سرعت یا میزان مکش جاروبرقی

در بعضی از موارد شما اقدام به تنظیم میزان مکش و یا سرعت جاروبرقی خود کرده ولی دستگاه نسبت به این دستورات هیچ گونه واکنشی نشان نداده و با یک تنظیمات مشخص به فعالیت ادامه می‌دهد. در این شرایط احتمالا عملکرد برد جاروبرقی با اختلال مواجه شده و باید مورد بررسی قرار بگیرد. پدید آمدن این مشکلات می‌تواند نشان‌دهنده خرابی خازن‌ها، مقاومت و یا پتانسیومتر برد الکتریکی باشد و برای رفع اختلال باید هر کدام از این اجزا به صورت جداگانه عیب‌یابی شده و در صورت وجود اشکال تدابیر لازم در نظر گرفته شود.

یکسره شدن جاروبرقی

یکسره شدن جاروبرقی در اصل به این موضوع اشاره دارد که با اتصال دستگاه به برق، جاروبرقی به صورت خودکار و بدون اعمال دستور روشن شده و صرفا با قطع این اتصال خاموش می‌شود. در این شرایط بهتر است ابتدا سلامت اهرم یا دکمه خاموش/روشن دستگاه بررسی کنید و در صورتی که این قسمت با هیچ مشکلی مواجه نبود، سراغ برد جاروبرقی رفته و به عیب‌یابی آن بپردازید.

اختلال در نمایشگر دستگاه

همان‌طور که ذکر کردیم، برد جاروبرقی اطلاعات مورد نیاز را برای نمایش در نمایشگر ارسال کرده و در صورت وجود اشکال در اتصالات بین این دو و یا وجود برخی اختلالات در برد الکتریکی، این اطلاعات به صورت صحیح ارسال نشده و یا نمایشگر قادر به دریافت و یا نمایش این اطلاعات نیست. در هر صورت باید برای رفع این اختلال، شرایط برد و اتصالات نمایشگر بررسی شود و برای تعمیر یا تعویض اجزایی که باعث بروز این شرایط شده‌اند، اقدامات لازم در نظر گرفته شود.

اگر جاروبرقی شما با هر کدام از این مشکلات روبه‌رو شود، باید پس از بررسی قسمت‌های مرتبط، به عیب‌یابی برد جاروبرقی پرداخت. فراموش نکنید که در صورت عدم آشنایی با ساختار و نحوه عملکرد قسمت‌های مختلف جاروبرقی از افراد متخصص برای رفع این مشکلات کمک بگیرید.

تعمیرات انواع برندهای جاروبرقی در آچاره

انواع برد جاروبرقی

تا به اینجا با برد جاروبرقی و نحوه تشخیص خرابی آن، بیشتر آشنا شدیم. اما آیا ساختار این قطعه در دستگاه‌های مختلف متفاوت است؟ امروزه جاروبرقی توسط سازندگان متعددی تولید شده و در اختیار مصرف‌کنندگان  قرار داده می‌شود و هر کدام از این سازندگان تلاش می‌کنند از تکنولوژی منحصر به فرد خود در ساخت جاروبرقی استفاده کنند. در نتیجه می‌توان گفت که این سازندگان از قطعات متفاوتی در ساخت دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند. شاید بپرسید که برد الکتریکی در این تولیدات چه تفاوتی نسبت به هم دارند؟

انواع برد جاروبرقی

می‌توان گفت که برد دستگاه‌های تولیدی برندهای مختلف نسبت به یکدیگر کارکردی یکسان دارند و هدف استفاده از آن‌ها در جاروبرقی، تفاوت چشمگیری با هم ندارد. اما در هر کدام از این بردهای الکتریکی از قطعات مختص به برند سازنده استفاده شده و با اینکه ساختار این بردها به صورت کلی همانند هم است، برای تعویض اجزای آن‌ها باید حتما از قطعات مورد تایید سازنده استفاده کرد. در این راستا بهتر است از کارشناسان این زمینه کمک گرفته و با اطمینان خاطر تعمیر یا تعویض برد جاروبرقی را پشت سر بگذارید.

در نهایت توجه داشته باشید که در تمام مراحل عیب‌یابی و یا تعمیر و تعویض انواع برد جاروبرقی، نکات ایمنی را رعایت کرده و به هیچ عنوان این موارد را نادیده نگیرید. در صورتی که عملکرد جاروبرقی شما با مخاطره مواجه شده است، می‌توانید نظر کارشناسان آچاره را جویا شده و از کمک ایشان بهره‌مند شوید. برای این کار کافی است پرسش خود را در بخش نظرات درج کنید تا تعمیرکاران آچاره به شما پاسخ دهند.

به این پست امتیاز دهید

2 دیدگاه

  1. باسلام جاربرقی مه نیک 4800 در اثر آب رفتن برد الکتریکی صدمه دید الان جا برقی فقط با دور تند کار میکند برد این مدل پیدا نکردم درضمن تعمیر گفته مدار ای سی برد سوخته چه مارک برد دیگری جایگزین هست که میتوان استفاده کرد لطفا راهنمایی کنید التماس دعا

    1. سلام دوست عزیز
      برد خودش فقط میتونه جواب بده اگر برد رو پیدا نکردید توصیه میشه ببرید مراکز تعمیر مثل ساختمان آلمینیوم. بذارید بمونه برد تا قطعه مورد نیاز رو از برد یه دستگاه خراب مشابه دستگاه ایشون پیدا کنن و نصب کنن رو بردتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر جاروبرقی

درخواست تعمیر  و عیب یابی انواع جاروبرقی!

 

کلیک کنید