روش‌های موثر رفع و جلوگیری از زنگ زدن کتری برقی

لوازم خانگیچای و قهوه ساز

کتری‌های برقی از ابزارهای کارآمد برای جوشاندن سریع آب هستند و از آن‌ها برای تهیه هر چیزی مانند چای، قهوه یا حتی سوپ استفاده می‌شود. مانند سایر ابزارهای آشپزخانه، کتری برقی نیز به تمیز کردن مناسب به‌طور منظم نیاز دارد. اگر کتری برقی را برای هفته‌ها نشویید ممکن است در داخل کتری شما زنگ‌زدگی ایجاد شود. همچنین در این شرایط شما بقایای پوسته‌ای و ناخوشایند را در آب جوش پیدا می‌کنید. این تجمع مطمئناً می‌تواند روند گرمایش کتری برقی شما را کاهش دهد.
بعد از مدتی رنگ کتری برقی شما ممکن است زرد یا گاهی قهوه‌ای به نظر برسد که در این حالت گفته می‌شود زنگ زدن کتری برقی اتفاق افتاده است. توجه داشته باشید که زنگ زدن کتری برقی می‌تواند به کیفیت آب شما آسیب برساند. بنابراین چه راه‌حلی برای رهایی از چنین موضوعی پیشنهاد می‌کنید؟ در این مقاله چند روش مؤثر برای رفع زنگ زدن کتری برقی را توضیح خواهیم داد.

راهکارهای مقابله با زنگ زدن کتری برقی

چرا کتری برقی زنگ می‌زند؟ دلیل اصلی ایجاد زنگ، جوشاندن آب به‌طور مکرر و بدون تمیز کردن و شستشوی کتری است. با این حال اگر چنین موردی اتفاق افتاد نیازی به نگرانی نیست. اما به هر حال باید راه‌حل مناسبی برای حل این مشکل پیدا کنید. گزینه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای از بین بردن زنگ زدن کتری برقی خود انتخاب کنید.کتری برقی

1. تمیز کردن منظم

اولین کاری که برای از بین بردن زنگ‌زدگی باید انجام دهید، تمیز کردن مکرر کتری برقی است. ما همیشه توصیه می‌کنیم که کتری خود را هر روز تمیز کنید. برای این کار می‌توانید کتری خود را با مایع ظرفشویی بشویید و بگذارید مدتی خشک شود.

همچنین می‌توانید از اسکرابرهای ساینده برای تمیز کردن کتری خود به‌درستی استفاده کنید. گاهی اوقات زنگی که روی کتری برقی ایجاد می‌شود بسیار سرسخت است. در این صورت فقط تمیز کردن به خلاص شدن از شر آن کمک نمی‌کند، بنابراین باید راه‌های جایگزین را امتحان کنید. همچنین دقت داشته باشید که اگر کتری برقی شما دارای روکش لعابی است برای جلوگیری از ایجاد خراش از اسکرابر ساینده استفاده نکنید.

2. اضافه کردن سرکه

مسلماً سرکه یکی از بهترین گزینه‌ها برای از بین بردن رسوب یا زنگ‌زدگی از کتری است. سرکه نسبتا ارزان، غیرسمی و در عین حال مؤثر است. هر نوع سرکه‌ای برای پاک کردن لکه‌های سرسخت از کتری خوب عمل می‌کند. اما پیشنهاد می‌کنیم برای داشتن بهترین عملکرد، سرکه سفید را انتخاب کنید. در مقابل از استفاده از انواع دیگر سرکه‌های طعم‌دار خودداری کنید.

برای استفاده از محلول سرکه مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. مرحله 1: ابتدا کتری را با سرکه پر کرده تا سطح “حداکثر پر” شود. سپس اجازه دهید کمی بماند. این اساساً یک فرآیند شیمیایی است. بنابراین باید کمی به آن زمان بدهید تا با زنگ‌زدگی واکنش شیمیایی بدهد. 3 ساعت صبر کنید. با چیزی هم بزنید ولی اسکاچ نکشید.
  2. مرحله 2: در مرحله بعد، کتری خود را روشن کرده و آن را به جوش آورید. حدود 3-4 دقیقه برای فرآیند جوش کافی است. اجازه دهید مایع در داخل کتری بچرخد. در نتیجه این روش ذرات ریز زنگ را به هم می‌زند و آن‌ها را از کتری جدا می‌کند.
  3. مرحله 3: پس از فرآیند جوشیدن، سرکه را بیرون بریزید. مواظب باشید چون مطمئنا داغ خواهد بود. سپس از آب تمیز برای شستشوی کتری استفاده کنید.
از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

اگر پس از انجام مراحل بالا همچنان لکه‌های کمی زنگ‌زدگی پیدا کردید، دوباره این پروسه را تکرار کنید تا کتری شما عاری از زنگ‌زدگی شود.

3. اضافه کردن جوش شیرین

اگر استفاده از سرکه را ترجیح نمی‌دهید، جوش شیرین یکی دیگر از مواد خوب برای تمیز نگه داشتن کتری است. برای افزودن جوش شیرین مراحل زیر را دنبال کنید:جوش شیرین برای تمیز کردن کتری برقی

  1. مرحله 1: ابتدا یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین را در آب مخلوط کنید. سپس مخلوط را داخل کتری بریزید و بگذارید بجوشد.
  2. مرحله 2: اجازه دهید محلول حدود 20 دقیقه در کتری خیس بخورد.
  3. مرحله 3: پس از آن محلول را بیرون بریزید و داخل کتری را با آب سرد تمیز کاملاً بشویید.

4. لیمو را اضافه کنید

آیا در آشپزخانه خود سرکه یا جوش شیرین ندارید؟ می‌توانید به جای آن از لیمو استفاده کنید. برای استفاده از لیمو مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. مرحله 1: با اضافه کردن یک قاشق آب لیمو به آب، محلول آب لیمو درست کنید. آن را مخلوط کرده و در کتری برقی بریزید.
  2. مرحله 2: سپس مخلوط را حدود 20-30 دقیقه بجوشانید. این کار باعث می‌شود زنگ از کتری جدا شود.
  3. مرحله 3: آب باقیمانده را بیرون بریزید و کتری را با آب تازه بشویید.

بیشتر بخوانید: طرز استفاده از چای‌ساز کنوود

5. از محصولات تجاری استفاده کنید

در کنار سرکه، جوش شیرین یا لیمو، گزینه‌های جایگزین دیگری نیز وجود دارند. به‌عنوان مثال، محصولات تجاری مختلف برای از بین بردن زنگ‌زدگی ابزارهای مختلف آشپزخانه به‌خوبی عمل می‌کنند. بنابراین می‌توانید از هر پاک‌کننده تجاری که با کتری شما سازگار است استفاده کنید. به این منظور ابتدا پاک‌کننده را با آب رقیق کرده و مخلوطی از این دو به نسبت مناسب درست کنید. همچنین بهتر است دستورالعمل‌های لازم را از روی بسته‌بندی محصول بررسی کنید. سپس اجازه دهید محلول در کتری شما بجوشد و چند لحظه با حوصله صبر کنید.Electric Kettle

در این لحظه محلول به‌طور خودکار برای تمیز کردن زنگ داخل کتری شما عمل می‌کند. پس از اتمام مراحل، کتری خود را با آب سرد بشویید و یک کتری براق مانند روز اول داشته باشید.

روش‌های جلوگیری از زنگ زدن کتری برقی

یک وسیله مفید که کار شما را آسان می‌کند، کتری برقی است. خواه بعد از یک روز خسته‌کننده به یک فنجان چای نیاز داشته باشید یا فقط یک لیوان آب داغ، یک کتری برقی بهترین همراه شماست. برای اطمینان از صحیح بودن عملکرد دستگاه، باید در هنگام استفاده از کتری برقی اقدامات احتیاطی انجام شود.

تمیز کردن و نگهداری مناسب کتری برقی باعث می‌شود دستگاه بدون هیچ‌گونه ایرادی به‌خوبی کار کند. بنابراین در این وبلاگ، نکاتی را برای تمیز کردن و نگهداری کتری برقی شما مورد بحث قرار می‌دهیم.

1. کتری را به‌طور منظم تمیز کنید

اولین نکته نگهداری برای سالم نگه داشتن کتری برقی این است که به‌طور منظم آن را تمیز کنید. اشتباهی که بسیاری از کاربران مرتکب می‌شوند، شستن کتری در آب است که می‌تواند به دستگاه آسیب برساند.

تمیز کردن کتری به صورت منظم

برای تمیز کردن کتری برقی دوشاخه را از پریز خارج کرده و با استفاده از یک پارچه قسمت بیرونی کتری را تمیز کنید. با این حال تمیز کردن داخل کتری کمی دشوار است. برای ایمنی کار قبل از شروع فرآیند تمیز کردن، دستگاه را از برق بکشید و بگذارید خنک شود.

نیمی از کتری را با آب گرم پر کنید، مقداری سرکه به آن اضافه کنید و بگذارید 20 دقیقه در کتری بماند. آب را بیرون بریزید و از یک پد برای تمیز کردن دستگاه استفاده کنید، به خصوص اگر کتری دارای رسوب آهک باشد. در آخر کتری را با یک پارچه نرم پاک کنید تا کاملا تمیز شود.

مطلب پیشنهادی:تعمیر سنسور دمای چای ساز

2. مقدار آبی که نیاز دارید را بجوشانید

بسیاری از ما عادت داریم بیشتر از مقدار مورد نیاز آب بجوشانیم تا بعداً از آن استفاده کنیم. با این حال آیا می‌دانستید که جوشاندن آب بیشتر از مقدار مورد نیاز می‌تواند به دستگاه آسیب برساند؟ در این شرایط المنت حرارتی برای جوشاندن آب به سختی بیشتر و مدت زمانی طولانی‌تری نیاز دارد.

این کار بر طول عمر دستگاه نیز تأثیر می‌گذارد، در نتیجه بهتر است مقدار مناسب آب را بجوشانید تا دستگاه به‌خوبی کار کند.

3. از ماندن آب در کتری جلوگیری کنید

این یکی دیگر از اشتباهات رایج است که بسیاری از کاربران مرتکب می‌شوند. مطمئن شوید که تمام آب دستگاه را در مواقعی که نیازی به استفاده از دستگاه ندارید بیرون بریزید. ماندن آب در کتری منجر به رسوب آهک می‌شود که به دستگاه آسیب می‌رساند.

خالی کردن کتری از رسوب آهک جلوگیری می‌کند و دوام دستگاه را افزایش می‌دهد.

از متخصصین "آچاره" رایگان قیمت بگیرید و بهترین را انتخاب کنید.

4. کتری بدون آب را روشن نکنید

نکات ایمنی بسیار مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که از روشن کردن کتری خالی خودداری کنید. روشن کردن یک کتری خالی به المنت گرمایشی آسیب می‌رساند و طول عمر آن را کاهش می‌دهد. با این حال در برخی از کتری‌های برقی پیشرفته مانند کتری‌های KENT، در صورت نبود آب، برق به‌طور خودکار قطع می‌شود. این نه تنها المنت گرمایش را حفظ می‌کند بلکه به جلوگیری از حوادث نیز کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: رسوب‌زدایی چای‌ساز و کتری برق

جمع‌بندی

زمانی که تمام سطح داخلی کتری برقی با لایه‌ای از رسوبات آهکی، زنگ‌زده یا نمکی پوشانده شده باشد و المنت گرمایشی در زیر این رسوبات پنهان شود با مشکلی جدی روبه‌رو هستیم. آهک و زنگ‌زدگی به مرور زمان بر طعم چای تأثیر منفی می‌گذارند و به‌صورت توده و کثیفی در آن دیده می‌شوند.

علاوه بر این در نهایت دستگاه را خراب می‌کنند. در این شرایط ابتدا گرم شدن آب طولانی‌تر خواهد شد و سپس بدنه یا پوسته المنت گرمایش ممکن است ترکیده شود. بنابراین لازم است نحوه تمیز کردن کتری برقی را بدانید و تا حد امکان این کار را با دقت انجام دهید. همچنین اگر در این راستا به کمک یک فرد متخصص نیاز داشتید، می‌توانید از خدمات تعمیر چای ساز آچاره استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا