تعمیر یخچال تعمیر یخچال فریزر

خرابی اورلود یخچال: دلایل و چگونگی تعمیر اورلود یخچال

لوازم خانگییخچال و فریزر

اورلود یک قطعه الکتریکی است که برای جلوگیری از احتمال اضافه بار موتور، در وسیله برقی مانند یخچال تعبیه می‌شود. اورلود یا OLP به معنای اضافه بار است که رله هم نامیده می‌شود. عملکرد اصلی اورلود در یخچال جلوگیری از بروز خطرات احتمالی است و خرابی آن مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد. با ما همراه باشید تا با راه‌ حل‌های مشکل خرابی اورلود یخچال بیشتر آشنا شوید.

کاربرد اصلی اورلود در کمپرسور یخچال، استارت و راه انداختن این وسیله برقی است. رله همچون یک محافظ عمل کرده و جریان اضافی در موتور را کنترل می‌کند. در صورتی که جریان زیادی به کمپرسور یخچال وارد شود و یا به دلایلی دمای آن افزایش یابد، رله اورلود وارد عمل شده و برق را قطع می‌کند. به این ترتیب از آسیب رسیدن به سیم پیچ موتور یخچال جلوگیری کرده و نقش محافظتی خود را انجام می‌دهد.

رله یکی از چندین قطعه پیچیده هر وسیله برقی است و در صورت خرابی اورلود یخچال تعویض یا تعمیر آن کار ساده‌ای نیست. قبل از این که وارد بحث نحوه تعویض رله اورلود یخچال و نصب قطعه جدید شویم بهتر است انواع رله اورلود یخچال را بیشتر بشناسیم.
تعمیر یخچال
تعمیر یخچال فریزر

وظایف اورلود کمپرسور یخچال

وظیفه اصلی رله اورلود یخچال محافظت از موتور و جلوگیری از سوختن آن است. اگر کارکرد موتور به مشکل بخورد، ولتاژ بالا یا پایین شود، سیم پیچ‌های موتور آسیب ببینند و مسیر جریان گاز مسدود شود رله اورلود یخچال وارد عمل شده و نقش محافظ الکتریکی خود را ایفا می‌کند.

نحوه عملکرد رله به این صورت است که جریان اضافی را از خود عبور می‌دهد و این افزایش دما باعث تحریک تیغه و افزایش طول آن می‌شود. به این ترتیب ارتباط کانکت ها را با هم قطع کرده و جریان نول نیز متوقف می‌شود. در نتیجه کمپرسور یخچال خاموش شده و دوره خنک سازی یخچال شروع می‌شود.

بعد از خنک شدن دستگاه، دمای اورلود کم می‌شود و تیغه به اندازه قبلی باز می‌گردد. کانکت ها دوباره متصل شده و کمپرسور کارش را شروع می‌کند. اگر دمای کمپرسور به بالاتر از 105 سلسیوس برسد اورلود بلافاصله کمپرسور را خاموش می‌کند و در دمای 60 درجه سلسیوس نیز دوباره کمپرسور را روشن کرده و کارکرد یخچال شروع می‌شود.

انواع اورلود یخچال و عملکرد آن‌ها

• تعویض رله اورلود یخچال

وسایل برقی دارای دو نوع رله اورلود هستند که هر کدام وظایف ویژه‌ای را انجام می‌دهند. به این ترتیب انواع رله اورلود یخچال را می‌توان به دو دسته بندی مهم حرارتی و مغناطیسی تقسیم کرد.

1. رله اورلود حرارتی

اورلود حرارتی انواع مختلفی دارد که متداول‌ترین آن مدل بی متال است. این نوع رله به‌صورت سری به موتور یخچال متصل شده و دارای دو فلز از جنس مخالف در کنار یکدیگر است. افزایش دما باعث گرم و منبسط شدن این فلزات شده و هر دو فلز به صورتی متفاوت تغییر حالت می‌دهند و زاویه می‌گیرند.

با افزایش دمای موتور و بالا رفتن دمای کمپرسور، این دو فلز مانند یک کلید اتوماتیک عمل کرده و مدار را قطع می‌کنند تا شرایط عادی شود و دما کاهش یابد. اینجاست که خرابی اورلود یخچال می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند و عملکرد درست یخچال را به خطر بیندازد.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر یخچال!

2. رله اورلود مغناطیسی

اورلود مغناطیسی از نوع رله بوبینی است که بر خلاف نوع حرارتی با تنظیم بیش از حد جریان، باعث قطع شدن برق مدار می‌شود. این نوع رله در فیوزهای برق هم کاربردهای زیادی دارند و از یک هسته مغناطیسی یا آهنربا با سیم پیچی دور آن تشکیل می‌شود.

با وجود جریان بیش از حد برق، نیروی مغناطیسی در سیم پیچ این نوع اورلود جمع می‌شود و نتیجه کار، کشیدگی اهرم قطع و وصل خواهد بود. به این ترتیب رله مغناطیسی کار خودش را انجام داده و جریان مدار به به‌صورت مکانیکی قطع می‌کند تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید راهنمای تعمیر کمپرسور یخچال

انواع رله اورلود یخچال که نام بردیم، کنار هم و به‌صورت سری در یخچال کار می‌کنند. در نتیجه با وجود اتصال کوتاه در جریان برق، اورلود مغناطیسی جریان را قطع می‌کند تا مانع سوختن رله بی متال شود. با همه این توضیحات می‌توان نتیجه گرفت که خرابی اورلود یخچال خسارات زیادی را به این وسیله برقی وارد می‌کند. در این میان آشنایی با روش‌های عیب یابی یخچال و روش تعویض رله اورلود یخچال, مهم‌ترین اقدام احتیاطی محسوب می‌شود.

درباره علائم خرابی اورلود یخچال چه می‌دانید؟

کمپرسور مهم‌ترین بخش هر یخچال است. به محض خاموش شدن ناگهانی یخچال، اول سراغ سیستم برق رسانی آن بروید. در مورد دوم ببینید که آیا موتور یخچال سالم است یا خیر؟ اتصالات برق محل نصب یخچال را هم چک کنید. اگر در این موارد هیچ مشکلی وجود نداشت، وقت آن رسیده که به بررسی اورلود یخچال بپردازید و برای تست کردن آن اقدام کنید.

مشکلات احتمالی ترموستات می‌تواند یکی از دلایل خرابی اورلود یخچال باشد. نقص در عملکرد ترموستات باعث افزایش کارکرد کمپرسور شده و در نتیجه این قطعه داغ می‌شود. افت یا افزایش ناگهانی ولتاژ برق، گرم شدن اطراف یخچال، خروج گاز یخچال و مشکلات احتمالی در سیم پیچ استارت دیگر دلایل احتمالی خرابی اورلود یخچال محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید نگهداری یخچال خاموش به مدت طولانی

نصب و تعمیرات تخصصی یخچال با تیم آچاره

دلایل اصلی خرابی اورلود یخچال

داشتن اطلاعات کافی درباره قطعات و عملکرد بخش‌های مختلف یخچال می‌تواند به کارکرد بهتر و افزایش طول عمر این وسیله برقی کمک زیادی کند. در ادامه شما را با عوامل ایجاد کننده خرابی اورلود یخچال بیشتر آشنا می‌کنیم تا در صورت مشاهده هر یک از این عوامل به تعمیر آن بپردازید و از بروز اتفاقات جدی‌تر جلوگیری کنید.

  • یکی از مهم‌ترین دلایل خرابی رله اورلود یخچال، خراب شدن ترموستات یخچال است. ترموستات قطعه اصلی و مهمی بوده و عملکرد درست یخچال به آن بستگی دارد. اگر ترموستات به خوبی کار نکند، فرمان قطع فعالیت را به کمپرسور نمی‌دهد و باعث داغ شدن و از کار افتادن آن خواهد شد.
  • افزایش یا افت ولتاژ برق یکی دیگر از دلایل خرابی اورلود یخچال است که مشکلاتی را در کارکرد این وسیله برقی ایجاد می‌کند.
  • اگر یخچال شما در محیطی با دمای بالا و گرم قرار دارد این حرارت می‌تواند باعث خرابی اورلود کمپرسور آن شود.
  • تخلیه گاز یخچال نیز دلیل دیگر خرابی رله آن است.
  • به وجود آمدن مشکل در سیم پیچ‌های رله اورلود یخچال نیز می‌تواند علت خرابی رله و از کار افتادن یخچال شما شود.
برای تعمیر یخچال از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

با روش‌های تست رله اورلود یخچال آشنا شویم

تست اورلود

برای تست اورلود بهتر است با نقشه سیم کشی رله یخچال آشنا باشید. کافی است ابتدا یخچال را خاموش کرده و از برق بکشید. اورلود حرارتی را پیدا کنید. این قطعه کنار رله PTC و پایه‌های کمپرسور قرار دارد. رله را از کمپرسور جدا کرده و آن را بیرون بیاورید. سیم‌های متصل به پایه‌های اورلود را جدا کرده و مولتی متر را در محل اتصال دیود تست کنید.در صورتی که یخچال شما سامسونگ است برای تعمیر یخچال خود میتوانید به کدهای ارور یخچال فریزر سامسونگ مراجعه کنید.

برای ثبت سفارش تعمیر و سرویس یخچال در اصفهان و ارتباط با متخصصین آچاره میتوانید از طریق سایت با اپلیکیشن اقدام به ثبت سفارش نمایید.

 

4/5 - (4 امتیاز)

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

تعمیر یخچال

درخواست تعمیر انواع یخچال فریزر!

 

کلیک کنید