6 راهکار برای شستن موکت چسبیده [شستن موکت با بخار شوی]

نظافت و شستشوقالیشویی

یکی از اجزای هر خانه‌ای کف‌پوش آن است که در انواع گوناگون وجود دارد. هر فردی می‌تواند بسته به شرایط و سلیقه خود از کف‌پوش موکت، پارکت، سرامیک، کاشی، چوب و… استفاده کند. کف‌پوش موکت این قابلیت را دارد که روی کف‌پوش‌های دیگر نصب شود؛ معمولاً افرادی که دارای کودک هستند این نوع از کف‌پوش را انتخاب می‌کنند تا از رسیدن هر آسیب احتمالی به فرزند‌شان جلوگیری کنند. موکت هم همانند تمامی کف‌پوش‌های دیگر کثیف شده و ممکن است برخی لکه‌ها روی آن جا خوش کنند.
شستن موکت چسبیده به کف زمین در مواقعی که نتوان آن را از زمین جدا کرد دشوار است. معمولاً موکت را برای این‌که صاف روی زمین باقی بماند به کف اتاق چسب می‌زنند. اگر موکت در این حالت کثیف شود، یا باید به فکر موکت باشید و آن را از کف اتاق جدا کنید یا این‌که به فکر چسب آن باشید و بخواهید موکت را در همان صورت تمیز کرده و بشویید. شستن موکت چسبیده در هر دو حالت امکان‌پذیر است؛ تنها کافی است دستور‌العمل‌‎های لازم را شناسایی کرده و آن‌ها را به‌کار ببرید!

نکات کلیدی

  • قبل از آغاز کردن، وسایل روی موکت را برداشته و کل آن را جارو بکشید تا هیچ‌گونه کثیفی روی موکت وجود نداشته باشد.
  • شامپو فرش، سرکه، جوش‌شیرین و ماست و آب‌لیمو و پودر لباسشویی بهترین گزینه‌ها برای شستشوی موکت چسبیده هستند.
  • قیمت شستشوی موکت با دستگاه به‌صورت متری محاسبه شده و هرچه موکت شما بزرگ‌‎تر باشد، باید هزینه بیشتری برای شستن آن پرداخت کنید.

نظافت آسان موکت در خانه با مواد در دسترس

معمولاً توصیه می‌شود که برای نظافت راه پله و شست‌و‌شوی موکت‌های چسبیده بزرگ از خدمات قالیشویی‌ها بهره ببرید؛ اغلب قالیشویی‌ها این خدمات را دارند که موکت یا فرش را در منزل تمیز کنند. شستن موکت‌های کوچک در خانه با وسایل و مواد اولیه در دسترس که قرار است نام ببریم به‌خوبی امکان‌پذیر است. پیش از شستن موکت چسبیده باید اقداماتی را انجام دهید که در نتیجه نهایی کار‌تان تاثیر مستقیم دارد. قبل از شروع کار لازم است وسایل روی موکت را برداشته و کل آن را جارو بکشید تا هیچ‌گونه کثیفی روی موکت وجود نداشته باشد.

پس از انجام این کار باید ببینید که آیا لکه خاصی روی موکت وجود دارد یا خیر! اگر لکه‌ی به‌خصوصی روی موکت باشد، با اقدامات شست‌و‌شوی کلی تمیز نمی‌شود. اگر لکه‌ی چای یا قهوه یا لکه‌های دیگر روی موکت وجود داشته باشند ابتدا باید آن‌ها را از‌بین ببرید تا بتوانید شستن موکت چسبیده را آغاز کنید. این کار را می‌توانید با استفاده از شامپو فرش، سرکه، جوش‌شیرین و ماست و آب‌لیمو و پودر لباسشویی انجام دهید.

رایگان قیمت بگیرید و سرویس موردنظرتان را در محل دریافت کنید!

  • شستشوی انواع فرش دستباف و ابریشم
  • شستشوی انواع فرش ماشینی
  • اعلاشویی
  • شستشوی موکت
  • شستشوی فرش در منزل
خدمات قالیشویی با آچاره
رایگان قیمت بگیرید و سرویس موردنظرتان را در محل دریافت کنید!
  • شستشوی انواع فرش دستباف و ابریشم
  • شستشوی انواع فرش ماشینی
  • اعلاشویی
  • شستشوی موکت
  • شستشوی فرش در منزل
خدمات قالیشویی با آچاره

1. شستن موکت چسبیده با جوش شیرین

فرقی نمی‌کند که موکت شما روی زمین یا روی پله باشد؛ در هر صورت می‌توانید از این ماده معجزه‌آسا برای هر سطحی استفاده کنید. جوش‌شیرین یکی از موادی است که می‌توان از آن نه‌تنها در خوراکی‌ها بلکه برای تمیز‌کردن بسیاری از سطوح به‌خصوص موکت یا فرش استفاده کرد. برای شستن موکت چسبیده با جوش‌شیرین لازم است مقدار کافی از آن را روی محل مورد‌نظر بپاشید و سپس روی آن آب گرم بریزید. فعل و انفعالاتی که در جوش‌شیرین رخ می‌دهد سبب پاک‌شدن هر نوع لکه و کثیفی می‌شود.

چنان‌چه روی موکت‌تان لکه‌ای وجود دارد که نمی‌دانید از چیست، می‌توانید روی همان لکه مقداری جوش‌شیرین ریخته و آن را تمیز کنید. پس از گذشت زمان کافی و خیس‌خوردن موکت با جوش‌شیرین و آب گرم، لازم است که موکت را با آب گرم شسته و اجازه دهید تا به‌خوبی خشک شود. پس از شستن موکت چسبیده و خشک‌شدن آن با این روش باید کل موکت را جارو بکشید تا جوش‌شیرین‌های باقی‌مانده در تار‌و‌پود موکت را از روی موکت بردارید.

این ماده شگفت‌انگیز علاوه‌بر لکه‌ها توانایی از‌بین‌بردن بوی نا‌مطبوع و بد را هم دارد. جوش‌شیرین نه‌‍تنها بسیار ارزان بوده ودر دسترس عموم است، بلکه با محیط زیست هم سازگاری دارد.

2. شامپو فرش و تاثیر آن روی موکت کثیف

شامپو‌فرش روی موکت اثری همچون اثر دیگر شوینده‌ها دارد. شامپو‌فرش‌ها برای تمیز‌کردن فرش یا موکت دارای ترکیبی از جوهر نمک، مواد اسیدی و مواد شیمیایی هستند؛ هرچقدر که میزان این مواد در شامپو‌فرش کم‌تر باشد، آسیب کم‌تری به موکت‌تان می‌زند. پیش از شستن موکت چسبیده با این ماده باید دقت داشته باشید که جنس موکت شما چیست تا بتوانید بنا به همین موضوع بهترین نوع شامپو‌فرش را انتخاب کنید تا به بافت الیافی موکت آسیبی وارد نشود.

پس از بررسی‌های اولیه شامپو‌فرش و موکت باید برای شستن کثیفی‌ها آماده شوید. قبل از ترکیب شامپو‌فرش با آب باید ابتدا دستور‌العمل پشت آن را بخوانید تا بتوانید از خراب‌شدن الیاف موکت خود جلوگیری کنید. پس از مخلوط‌کردن مایع مخصوص با آب لازم است آن را روی یک اسفنج ریخته و روی سطح موکت بکشید تا آلودگی‌ها و لکه‌ها را تمیز کنید. شامپو‌فرش دقیقاً مناسب شستن موکت چسبیده یا فرش‌های بسیار بزرگ است که امکان شستن کامل آن‌ها وجود ندارد.

نحوه شستن موکت در منزل

پس از این‌که شامپو‌فرش را روی موکت کشیدید باید یک دستمال حوله‌ای یا از جنس کتان را روی موکت بکشید تا کف حاصل از شامپو‌فرش را از‌بین ببرد. این پارچه باید خشک باشد تا بتواند نم موجود روی موکت را به خود جذب کند. اگر حوله یا پارچه‌تان پس از چند دفعه کشیده‌شدن روی موکت خشکی خود را از دست داد، باید آن را با یک پارچه خشک عوض کنید. بعد از اتمام کار و تمیز‌کردن کل موکت باید به آن اجازه دهید تا کامل خشک شود.

نکته مهمی که باید در انجام این کار به آن توجه کنید این است که پس از شستن موکت چسبیده تا قبل از خشک‌شدن کامل نباید روی آن راه رفته یا بنشینید. نشستن یا راه‌رفتن روی موکتی که هنوز خشک نشده، خود می‌تواند عاملی برای ایجاد لکه باشد.

3. تمیز کردن موکت با آب لیمو، ماست و پودر لباسشویی

چنان‌چه کمی چای یا قهوه روی موکت ریخته و لکه شده می‌توانید آن را با استفاده از ماست تمیز کنید. برای این کار تنها به کمی ماست نیاز دارید. کافی است کمی از ماست را روی محل مورد‌نظر بریزید و اجازه دهید چند دقیقه روی آن باقی بماند. حال باید با یک قاشق ماست را از روی موکت جمع کرده و با دستمال پارچه‌ای تمیز محل ماستی را خشک و پاک کنید. شستن موکت چسبیده پس از رفع این لکه‌ها به‌راحتی انجام می‌شود.

برای خدمات شستشوی فرش و موکت از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

آب‌لیمو برای رفع لکه‌های حاصل از انواع ادویه‌ها روی سطوح مختلف استفاده می‌شود. برای از‌بین‌بردن لکه ادویه روی موکت باید مقداری آب‌لیمو را با آب مخلوط کرده، دستمال تمیزی را به آن آغشته کنید و روی لکه بکشید تا تمیز شود. آب‌لیمو با خاصیت اسیدی که دارد می‌تواند به‌راحتی این لکه‌ها را تمیز کند. فرقی نمی‎کند که کدام بخش از موکت‌تان کثیف شده است؛ با استفاده از پودر لباسشویی می‌توانید این کثیفی‌ها را از‌بین ببرید.

برای شستن موکت چسبیده روی پله یا زمین با پودر لباسشویی لازم است مقداری پودر را با آب مخلوط کرده و با یک اسفنج یا پارچه آغشته‌شده به مخلوط، روی موکت بکشید. پیش از انجام این کار ابتدا باید کل موکت را به‌خوبی تمیز کرده و جارو بکشید.چگونه موکت را تمیز کنیم

4. سرکه و خاصیت تمیز کنندگی آن

سرکه با خاصیتی که دارد می‌تواند بسیاری از لکه‌ها را تمیز کند. زمانی که موکت‌تان کثیف شده و قصد ندارید از مواد شوینده شیمیایی استفاده کنید، سرکه برای‌تان انتخاب مناسبی است. برای این کار نیاز به یک چهارم لیوان سرکه، یک سطل، مقداری آب گرم یا ولرم و فرچه دارید. برای شستن موکت چسبیده با سرکه، علاوه بر این وسایل باید تمام توان خود را هم جمع کنید تا خوب موکت را با محلولی که قرار است درست کنید بسابید. آب و سرکه را در سطل ریخته و آن‌ها را با هم مخلوط کنید.

سرکه‌ای که برای این کار استفاده می‌کنید بهتر است که سرکه سفید باشد؛ چراکه سرکه سفید اثر بیشتری دارد. فرچه را درون سطل آب و سرکه برده و سپس به بیرون بیاورید تا محلول اضافی از آن خارج شود. انجام این کار به این دلیل است که اگر محلول از فرچه چکه کند می‌تواند سبب خیس‌شدن موکت شود. مقصود ما از شستن موکت چسبیده خیس‌کردن کامل آن نیست. بعد از این مرحله باید فرچه را به‌خوبی روی موکت بکشید تا تمیز شده و از آلودگی‌ها پاک شود.

نظافت آسان موکت

حال نوبت این است که یک پارچه بدون پرز را به آب آغشته کرده و آن را نم‌دار کنید تا بتوانید سطح موکت را پاک کنید که بوی سرکه ندهد. سپس لازم است یک پارچه خشک را روی موکت بکشید تا آب و نم اضافی گرفته شود. برای خشک‌کردن موکت در سریع‌ترین زمان می‌توانید از پنکه استفاده کنید.

5. شست و شوی موکت در منزل با دستگاه

پیش از آن‌که شما را با دستگاه‌های صنعتی شست‌و‌شوی موکت آشنا کنیم باید بگوییم که برخی از جاروبرقی‌ها تحت عنوان جاروبرقی‌های آب و خاک، توانایی شستن موکت چسبیده در خانه را دارند. دستگاه پولیشر و دستگاه مکنده دستگاه‌هایی هستند که برای شست‌و‌شوی موکت نیاز است. معمولاً قالیشویی‌ها این دو دستگاه را داشته و برای خدمات در منزل از آن‌ها استفاده می‌کنند. نحوه شستن موکت در منزل با این دو دستگاه متفاوت از شستن موکت با دست است.

شستشوی موکت در منزل با دستگاه

دستگاه پولیشر برای شستن و دستگاه مکنده برای خشک‌کردن موکت‌ها هستند. برای استفاده از این وسیله‌ها نیاز است مانند شستن موکت با دست یا مواد دیگر ابتدا سطح موکت را عاری از هرگونه کثیفی و آشغال کنید و آن را جارو بکشید. دستگاه پولیشر برای شستن موکت چسبیده دارای مخزن آب گرم و مواد شوینده است که این مواد را روی سطح موکت اسپری کرده و با فرچه بزرگی که دارد آن را تا جایی که امکان دارد تمیز می‌کند.

پس از شسته‌شدن موکت توسط پولیشر حال نوبت کار‌کردن دستگاه مکنده است. با داشتن این دستگاه دیگر نیاز نیست موکت را بشویید و سعی کنید آن را در مدت‌زمان محدود خشک کنید. دستگاه مکنده پس از تمام‌شدن کار پولیشر شروع به کار کرده و تمامی کثیفی‌ها، آب و مواد شوینده را از سطح موکت می‌مکد. این دو وسیله در راستای یکدیگر کار کرده و چنان‌چه یکی از آن‌ها نباشد کار دیگری مختل می‌شود. شستن موکت چسبیده با استفاده از این دستگاه‌ها به‌راحتی انجام می‌شود.

اگر می‌خواهید موکت‌های شما با دستگاه و در سریع‌ترین زمان ممکن شستشو و لکه‌گیری شوند می‌توانید از خدمات شستشوی موکت با دستگاه آچاره استفاده کنید

محاسبه رایگان هزینه سرویس شستشوی موکت با دستگاه!

نحوه محاسبه قیمت شستن موکت در منزل با دستگاه های مختلف

معمولاً قیمت انجام این کار به‌صورت متری محاسبه شده و هرچقدر که موکت‌تان بزرگ‎تر باشد باید هزینه بیشتری برای شستن آن پرداخت کنید. این نرخ توسط اتحادیه مخصوص این کار تعیین شده و هزینه‌ای که افراد بابت این حرفه می‌گیرند نسبتاً هزینه‌ای ثابت است و بالا و پایین زیادی ندارد. برخی از افرادی که کار شست‌و‌شو را انجام می‌دهند از دستگاه‌های مختلف استفاده می‌کنند. رایج‌ترین نوع دستگاه همان پولیشر و مکنده است.

برخی از اتحادیه‌ها شستن موکت چسبیده را با بخار‌شوی انجام داده که به همین دلیل هزینه کم‌تری دریافت می‌کنند. شستن لکه‌های سخت به‌صورت  جداگانه در اغلب موارد سبب بیشتر‌شدن هزینه نهایی خواهد شد. استفاده از بخار‌شوی اغلب برای ضدعفونی‌کردن سطح موکت و سطوح دیگر است؛ این وسیله توانایی شستن موکت به‌صورت کاملاً تمیز را ندارد.شستن موکت با بخارشوی

راهنمای گام به گام شستن موکت در لباسشویی

بسیاری از لباسشویی‌های امروزی توانایی شستن موکت، قالی و حتی فرش‌های کوچک را دارند؛ از این رو می‌توان گفت شستن موکت در لباسشویی امکان‌پذیر است. بهتر است برای شستن موکت چسبیده از روش‌هایی استفاده کنید که توانایی تمیز‌کردن موکت روی زمین را دارند؛ این روش برای موکت چسبیده مناسب نیست. تنها در صورتی می‌توانید موکت چسبیده را داخل لباسشویی بشویید که آن را از چسب زیرین جدا کرده و بخواهید دوباره به زمین یا پله چسب بزنید.

برای شستن موکت در لباسشویی باید ابتدا نوع الیاف آن را تشخیص دهید تا بتوانید بهترین شرایط برای شست‌و‌شوی موکت را فراهم کنید. پس از تشخیص نوع الیاف موکت، لازم است لباسشویی را برای شستن آن تنظیم کرده و درجه را روی حالت مخصوص موکت، پتو، ملحفه و… قرار دهید. برای شستن موکت چسبیده یا غیر‌چسبیده در لباسشویی ابتدا باید آن را مانند هر نوع شست‌و‌شوی دیگر تمیز کرده و لکه‌های موجود را از‌بین ببرید.

پس از تنظیم درجه لباسشویی مایع لباسشویی را درون محفظه آن ریخته و موکت را درون دستگاه قرار دهید. ماشین لباسشویی را روشن کرده و اجازه دهید تا کار خود را به‌درستی انجام دهد. پس از پایان کار ماشین، باید موکت را از آن خارج کرده و در فضایی آزاد پهن کنید تا به‌خوبی خشک شود.شستن موکت در ماشین لباسشویی

0 تا 100 شستن موکت با بخار شوی

همان‌طور که گفته شد بخار‌شوی وسیله مناسبی برای شستن موکت چسبیده به‌صورت کامل نیست. اما چرا هنوز هم بسیاری از افراد از بخار‌شوی برای این کار استفاده می‌کنند؟ در‌واقع، بخار‌شوی وسیله‌ای است که می‌تواند لکه‌های سخت را از روی موکت از‌بین برده و کل موکت را ضد‌عفونی کند. همین امر باعث شده که افراد زیادی بخواهند آن را خریداری کنند. برای انجام این کار لازم است درون محفظه بخار‌شوی مقداری آب ریخته و اجازه دهید دمای آن به 100 درجه برسد.

این میزان دما کاملاً مناسب از‌بین‌رفتن میکروب‌ها و آلودگی‌ها است. پیش از بخار‌شوی‌کشیدن روی موکت باید اقدامات لازم پیش از کار را انجام دهید. سپس بخار‌شوی را آماده کرده و پس از داغ‌شدن آب، آن را روی سطح کار بکشید. با هر دفعه رفت و برگشت می‌توانید رد پاکیزگی را روی موکت ببینید. پس از شستن موکت چسبیده با بخار‌شوی باید به آن اجازه دهید تا خوب خشک شود.شستن موکت چسبیده

نکته‌های طلایی برای شستن موکت چسبیده

  • برای براق و تمیز نشان‌دادن موکت چسبیده خود می‌توانید در مخرن آب بخار‌شوی کمی مایع تمیز‌کننده بریزید. این کار باعث می‌شود که مواد شوینده با فشار حاصل از بخار آب وارد بافت موکت شده و آن را تمیز کنند.
  • پاک‌کردن لکه‌های کوچک با کار‌های ساده قابل انجام است؛ اما بهتر است که لکه‌های بزرگ را به قالیشویی‎ها سپرده و از خدمات آن‌ها بهره ببرید.
  • زمانی که بدانید هر لکه روی موکت را چگونه می‌توان رفع کرد، کار برای‌تان ساده می‌شود؛ به نوعی مسئله چو حل گشت آسان شود.
برای شستشوی فرش از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.
  • یکی از نکلات طلایی در مورد شستن موکت چسبیده که هر فرد باید آن را بداند این است که برای تمیز‌کردن لکه‌های خوراکی باید از مواد خوراکی استفاده کرد.
  • ترکیب سرکه و نمک یکی از شگفت‌انگیز‌ترین ترکیب‌ها برای رفع لکه‌های روی موکت است. برای استفاده از این ترکیب باید مقداری نمک و سرکه را با هم مخلوط کنید، به‌صورتی که شبیه خمیر شود.شستن موکت چسبیده

سوالات رایج و متداول در مورد شستن موکت چسبیده

دلیل ضرورت جارو‌کشیدن موکت پیش از شستن چیست؟

اگر روی موکت گرد‌و‌خاک وجود داشته باشد، هنگام شست‌و‌شو به خورد موکت رفته و جذب آن می‌شود.

استفاده از دستگاه‌های صنعتی برای شستن موکت چسبیده چه مزایایی دارند؟

شستن عمقی موکت، نفوذ مواد شوینده به تار‌و‌پود موکت، مکش مواد باقی‌مانده روی سطح کار و خشک‌شدن سریع از مزایای دستگاه‌های پولیشر و مکنده است.

آیا می‌توان برای شستن موکت آن را درون لباسشویی انداخت؟

پاسخ این سوال بله است؛ اما با رعایت چند شرط؛ برای انداختن موکت در لباسشویی باید ابتدا موکت را تمیز کنید و سپس ماشین را روی درجه مناسب آن قرار دهید تا موکت خراب نشود.

موکت پس از شست‌و‌شو به چند ساعت نیاز دارد تا کاملاً خشک شود؟

این زمان بسته به نوع شستن موکت چسبیده متفاوت است. اگر موکت خود را با پولیشر یا بخار‌شوی شسته‌اید باید به آن به مدت 5 تا 8 ساعت زمان دهید تا خشک شود. اما اگر موکت را به قالیشویی سپرده‌اید باید به مدت 3 الی 5 ساعت صبر کنید تا موکت خشک شود.

در نتیجه

استفاده از موکت در بسیاری از خانه‌ها به‌خصوص خانه‌هایی که در آن‌ها بچه کوچک وجود دارد رایج است. موکت‌ها دارای انواع مختلفی هستند که هر نوع بسته به ارتفاع و نوع الیاف در مکان مورد‌نظر خود قرار می‌گیرند. از این رو شستن موکت هم بسته به نوع آن فرق می‌کند. شستن موکت چسبیده به‌نظر کار دشوار و سختی است که بسیاری از افراد از انجام آن اجتناب می‌کنند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد قرار دارید لازم است بدانید که با ترفند‌هایی مقرون‌به‌صرفه می‌توانید به‌سادگی موکت خانه خود را تمیز کنید.

داشتن خانه‌ای تمیز، با اتاق‌هایی که از پاکیزگی برق بزنند آرزوی هر فردی است. چنان‌چه موکتی دارید که دارای لکه است، باید آن‌ها را با استفاده از مواد طبیعی که در خانه دارید یا برخی مواد شوینده از‌ بین‌ ببرید. شستن موکت چسبیده به پله به‌نظر کار ساده‌تری است؛ اما فرقی نمی‌کند که موکت‌تان به کف زمین چسبیده باشد یا پله! مراکز قالیشویی آچاره آن را به‌سادگی تمیز می‌کنند.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا