هدآپ دیسپلی یا HUD در خودرو چیست و چگونه کار می‌کند؟

خودرواخبار خودرو

هداپ دیسپلی یا به اختصار HUD‌ اختراع جدیدی نیست. با این حال امروزه بسیار محبوب شده‌ و احتمالاً در آینده نزدیک طرفداران بیشتری هم پیدا خواهد کرد. آپشن هداپ دیسپلی سیستم نوآورانه‌ای برای نمایش اطلاعات روی شیشه جلوی خودروی شما است.
این فناوری، اطلاعات را مستقیماً در میدان دید کاربر نشان می‌دهد و پارامترهای کلیدی مانند جهت دید و موقعیت سر را نیز در نظر می‌گیرد. بزرگ‌ترین نقطه قوت هداپ دیسپلی هوشمند بودن آن است که نسبت به صفحه نمایش‌های سنتی مزایای بیشتری دارد.
هداپ دیسپلی یا HUD اولین بار در طول جنگ جهانی اول برای کمک به خلبانان جنگنده ابداع شد تا روی اهداف خود متمرکز شوند. اطلاعات اولیه پرواز برای ارتفاع، سرعت هوا، قطب‌نما و نشانگرهای افق مصنوعی بعداً اضافه شد تا نیاز خلبانان به پایین نگاه کردن به صفحه ابزار کاهش یابد.
جنرال موتورز اولین آپشن هدآپ را در سال 1988 در یکی از خودروهای لوکس خود نصب کرد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی سیستم‌های HUD به‌راحتی از طریق تولیدکنندگان خودرو و تامین‌کنندگان خدمات پس از فروش در دسترس همگان هستند.

برای بررسی بیشتر این فناوری، با ادامه این مقاله از مجله آچاره همراه باشید.

هداپ دیسپلی یا HUD چگونه کار می‌کند

هداپ دیسپلی دستگاه مبتکرانه‌ای است که ایمنی را بیشتر می‌کند. آپشن هدآپ را می‌توان در طول ساخت یا نصب اضافه کرد. اساسا HUDهای خودرو از 3 بخش تشکیل شده‌اند:

  • واحد تولید تصویر (PGU) که داده‌ها را از چندین منبع برای نمایش پردازش می‌کند.
  • پروژکتور که تصویر را تولید و هدایت می‌کند.
  • کامباینر یا سطحی که تصویر در آن پخش می‌شود.هداپ دیسپلی

سیستم هداپ دیسپلی روی داشبورد قرار می‌گیرد و تصویر روی شیشه جلو در فضای محدودی نمایش داده می‌شود. مجموعه‌ای از آینه‌ها و لنزها در PGU تصویر را منعکس، فوکوس و بزرگ‌نمایی می‌کنند.

تصویر نمایش‌داده‌شده روی شیشه جلو در مسیر نوری بین 2 صفحه از شیشه چند لایه حرکت می‌کند. سپس روی شیشه‌ی جلو در سطح دید مناسب نمایش داده می‌شود.

اهمیت سیستم هدآپ دیسپلی یا HUD

آپشن هدآپ به یکی از ضروری‌ترین تجهیزات خودرو تبدیل شده است. در ابتدایی‌ترین سطح، HUD‌ها رفاه راننده را به روش‌های مختلفی تامین می‌کنند. هداپ دیسپلی از این جهات دارای اهمیت است:

  • کمک به راننده در شرایط نامطلوب رانندگی
  • افزایش آگاهی راننده از عملکرد وسیله نقلیه و رویدادهای جاده
  • کاهش استرس به‌واسطه پیشرفت اطلاعات ناوبری ماهواره‌ای
  • ارائه راهنمایی در مورد شرایط ترافیک، گزینه‌های پارک محلی و در دسترس بودن نزدیک‌ترین جایگاه سوخت
  • تجربه سفری لذت‌بخش با ارائه اطلاعات در مورد رستوران‌های نزدیک، مراکز تفریحی و پیشنهادات ویژه
  • سرگرم‌سازی از طریق کانال‌های رادیویی، پادکست‌ها یا موسیقی
  • امکان ارتباطات هندزفری

هدآپ دیسپلی حرفه ای

اصول کار HUD یا هداپ دیسپلی

رانندگی فعالیتی پیچیده است که به تمرکز روی جاده و چندین کار دیگر به‌طور همزمان نیاز دارد. رانندگان باید در چند ثانیه تصمیم بگیرند و در مدت زمانی که روی جاده تمرکز می‌کنند، مراحل ذیل را پشت سر بگذارند:

  • تشخیص
  • مشاهده
  • پردازش اطلاعات
  • تصمیم‌گیری
  • واکنش

مقایسه سیستم HUD با HDD

با گذشت زمان احتمالا آپشن هدآپ دیسپلی یا HUD جایگزین فناوری نمایش داده‌ها در داشبورد شود که به آن نمایشگر HDD گفته می‌شود. مطالعات مقایسه‌ای نشان می‌دهد که رانندگان به فناوری هدآپ دیسپلی اطمینان بیشتری دارند. سیستم HUD نسبت به HDD مزایای بیشتری دارد که در ادامه آن‌ها را لیست می‌کنیم:

  • تمرکز راننده به جاده کاهش پیدا می‌کند؛ چون آپشن هداپ دیسپلی روی جاده نظارت دارد.
  • راننده می‌تواند به رویدادهای فوری از جمله تشخیص زودهنگام موانع جاده، سریع‌تر پاسخ دهد.
  • راننده آگاهی و کنترل مداوم سرعت در محدوده سرعت اعلام شده را حفظ می‌کند.
  • راننده استرس روانی کمتری را تجربه می‌کند.
  • استفاده از هداپ دیسپلی برای اولین بار آسان‌تر است.
  • راننده مدت زمان کمتری را صرف نگاه کردن به داشبورد می‌کند.
  • درک فضای اطراف خودرو به‌ویژه در شرایط دید کم برای راننده بهتر می‌شود.

مطلب پیشنهادی:پارک اتوماتیک خودرو

پیشرفت‌ها در فناوری هداپ دیسپلی یا HUD

فناوری HUD از اولین‌باری که در خودروها معرفی شد تا به امروز، پیشرفت‌های زیادی داشته است. از جمله این پیشرفت‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • قابلیت تنظیم با نور محیط و روشن کردن تصاویر در روز یا شب
  • فرآیند ارتباطی بهبودیافته بین سیستم‌ راننده و خودرو. برای مثال موتورهای هیبریدی کم‌مصرف، سنسورهای تقریبی، برف‌پاک‌کن‌های تشخیص باران، سرگرمی‌های چندرسانه‌ای داخلی و سیستم‌های چهارچرخ محرک با تنظیم قدرت
  • قابلیت اتصال به دستگاه‌های بلوتوث مانند هندزفری، سیستم‌های رهیابی و فرمان‌های فعال صوتیخرید هدآپ دیسپلی

آیا نمایشگر هداپ دیسپلی ارزش هزینه کردن دارد؟

نمایشگرهای هدآپ به راننده کمک می‌کنند تا در جریان مسائل جاده باشید و روی مسیر پیش رو تمرکز کند. راننده می‌تواند تنظیم کند که چه اطلاعاتی روی شیشه جلو نمایش داده شود. آپشن هدآپ دیسپلی به راننده امکان می‌دهد تا به‌طور همزمان سرعت و جهت را در یک نگاه بررسی کنند.

در ادامه به نکات مثبت و منفی استفاده از هداپ دیسپلی یا HUD و مزایا و معایب آن می‌پردازیم. امیدواریم بتوانیم برای تصمیم‌گیری در مورد این که به HUD نیاز دارید یا نه، به شما کمک کنیم.

مزایای سیستم هدآپ دیسپلی

آپشن هدآپ به راننده این امکان را می‌دهد تا همیشه تمرکز خود را روی جاده حفظ کند. همه ما وقتی مسیرها، سرعت و غیره را بررسی می‌کنیم، از جاده منحرف می‌شویم. اینجاست که HUD مفید خواهد بود.

با کمک هدآپ دیسپلی راننده می‌تواند تمام اطلاعات موردنیاز را در میدان دید خود مشاهده کند. بنابراین از این نظر واقعا راحت و مفید است.

آپشن هداپ دیسپلی می‌تواند به راننده هشدار دهد و از تصادفات احتمالی جلوگیری کند. برای مثال اگر سیستم کنترل خطوط جاده را روشن کنید، HUD وضعیت جاده را به‌صورت گرافیکی نشان می‌دهد. به شما کمک می‌کند در خط خود باقی بمانید و از یک سمت به سمت دیگر عبور نکنید.

قیمت هدآپ دیسپلی

با کمک هداپ دیسپلی راننده می‌تواند دستورالعمل‌های تعیین مسیر را به‌طور طبیعی دنبال کنید. سیستم HUD مسیرهای مجازی را در جاده‌ها برجسته نشان می‌دهد و پیروی از دستورالعمل‌ها برای راننده بسیار آسان‌تر می‌شود.

این سیستم می‌تواند نشانگرها و علائم قابل مشاهده در جاده را اضافه کرده و تجربه رانندگی را ایمن، پویا و هیجان‌انگیزتر کند.

برای تعمیرات ماشین از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

معایب سیستم هداپ دیسپلی

آپشن هدآپ ممکن است باعث حواس پرتی راننده شود؛ چراکه وقتی اطلاعات زیادی روی شیشه جلو خودرو وجود دارد، چشمان راننده سرگرم دیدن همه آن‌ها خواهد شد. گاهی ممکن است راننده، شیشه خودروی بدون اطلاعات و شلوغی را ترجیح دهد، زیرا اطلاعات می‌توانند مانع دید او شوند.

مطلب پیشنهادی:سیستم چهار چرخ محرک کواترو

آیا هدآپ دیسپلی ایمن است؟

هدف از آپشن هدآپ کاهش حواس‌پرتی راننده است. راننده می‌تواند اطلاعات داشبورد را بدون برداشتن چشم از جاده پیش روی خود مشاهده کند. با این حال برخی از کارشناسان ایمنی، نگران این هستند که نمایشگرهای هدآپ به انبوه حواس‌پرتی‌های پیش روی رانندگان امروزی اضافه شود.

فناوری هداپ دیسپلی یا همان HUD دهه‌هاست که در صنعت هوانوردی بکار رفته است. در هواپیماهای نظامی معمولاً از HUD‌ها به‌عنوان ابزار کمکی استفاده می‌شود.

سیستم HUD در هواپیماهای نظامی با استفاده آن در خودروها متفاوت است. سیستم هدآپ دیسپلی نظامی اغلب به خلبان کمک می‌کند تا روی هدفی متمرکز شود که شاید در دید خلبان نباشد و خلبانان نظامی همیشه روی HUD تمرکز نمی‌کنند.

خلبان باید قبل از هر چیز روی پرواز با هواپیما تمرکز کند؛ زیرا تمام ورودی‌های ناوبری و ارتباطی می‌توانند باعث حواس‌پرتی شوند. در نتیجه خلبان تمرکز خود را روی کار پرواز هواپیما از دست بدهد.نصب هدآپ دیسپلی

در مورد خودروها هم همینطور است. سیستم هداپ دیسپلی به راننده این امکان را می‌دهد تا توجه خود را به جاده معطوف کند. تمام اطلاعاتی که روی شیشه جلو نمایش داده می‌شوند، در واقع می‌توانند تمرکز راننده را منحرف کنند.

راننده ابتدا باید رانندگی کند و این به معنای توجه به جاده‌ و علائم رانندگی است. راننده باید دائماً مراقب خطرات احتمالی در جاده باشد. اطلاعاتی مانند اعلان‌های تماس یا ایمیل دریافتی، مسیرهای جاده و برخی اطلاعات دیگر حواس راننده را پرت می‌کنند.

در این شرایط دید راننده از جاده یا از کناره‌ها و عقب خودرو که خطرات در حال نزدیک شدن هستند، منحرف می‌شود. به گفته کارشناسان با وجود ادعای سازندگان، مبنی بر ایمنی فناوری هداپ دیسپلی برای محیط رانندگی، هیچ مطالعه‌ای برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد.

مطلب پیشنهادی:انواع شیشه خودرو 

جمع‌بندی

آپشن هداپ دیسپلی یا HUD نوعی فناوری است که با استفاده از دستگاهی روی داشبورد خودرو اطلاعات را روی شیشه جلو نمایش می‌دهد. هدآپ دیسپلی راننده را در مورد مهم‌ترین عوامل رانندگی مانند سرعت، علائم جاده و مسیرها مطلع می‌کند.

در سیستم‌های موجود برای تعیین مکان، زمانی که چشم شما باید به جاده باشد، باید نقشه GPS را از پایین نگاه کنید. اما آپشن هدآپ به شما امکان می‌دهد روی رانندگی تمرکز کنید و نه چیز دیگری. تنها کاری که باید انجام دهید این است که فقط خطوط و فلش‌های مجازی را دنبال کنید.

شما می‌توانید سوالات خود در این زمینه را از طریق بخش نظرات با ما در بگذارید و پاسخ خود را در زمانی کوتاه دریافت کنید. امیدواریم که از مطالعه این مقاله از مجله آچاره بهره برده باشید.

4.4/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا