تعمیر تلویزیون در محل تعمیر تلویزیون در محل

معرفی تلویزیون 8k به همراه ویژگی‌ها، مزایا و معایب آن

لوازم خانگیتلویزیون

امروزه نام تلویزیون 8K در بازار دیجیتال جهانی به وفور به گوش می­‌رسد. به‌طور خلاصه و در یک کلام رزولوشن 8K برابر با 7680×4320 پیکسل است، اما این کیفیت در مقایسه با تلویزیون­‌های نسل قبل از تلویزیون 8K در چه جایگاهی قرار دارد و چه تفاوت­‌هایی بین آن­‌ها وجود دارد؟ بیایید تا کمی به عقب برگردیم. در قرن بیستم رقابت­‌ها برای ساخت تلویزیونی باکیفیت بالاتر منجر به تولید و خلق کیفیت HD شد. کیفیت HD دارای رزولوشن 720×1280 بود و در زمان خود بسیار مورد توجه بود.

چندی بعد به دنبال تلاش­‌ها برای تولید کیفیت­‌های بالاتر، تلویزیون­‌هایی با کیفیت Full HD خلق شد که دارای رزولوشن 1080×1920 پیکسل هستند. می‌توان گفت که فول‌اچ‌دی، بهترین وضوحی است که بیش­تر تلویزیون­‌ها، ماهواره­‌ها و سرویس­‌های کابلی ارائه می­‌دهند. به‌علاوه، وضوح استاندارد ارائه شده به وسیله دیسک‌های Blu-ray است.

در ادامه این مسیر برای رسیدن به بالاترین­‌ها، در اوایل قرن بیست و یکم تلویزیون­های 4K که Ultra HD (اولترا اچ دی) نیز نامیده می‌­شوند با استفاده از تکنولوژی HDMI2.0b وارد بازارهای جهانی شدند. رزولوشن 4K برابر است با 2160×3840؛ دلیل نام‌گذاری این درجه از کیفیت به نام 4K را می‌­توان برابری با چهار نمایشگر Full HD دانست. در حال حاضر محتوای برتر Blu-ray را می­‌توان 4K به حساب آورد.

معرفی وضوح تصویر تلویزیون 8K

اخیراً دنیای تکنولوژی، رزولوشن 4320×7680 پیکسل را با عنوان 8K برای دوستداران کیفیت­‌هایی شگفت­‌انگیز به ارمغان آورده است (7680 پیکسل افقی و 4320 پیکسل عمودی). دلیل این نام‌گذاری به 8K را حتماً می­‌توانید حدس بزنید، بله، دوبرابر بودن تراکم پیکسل­‌های افقی در مقایسه با نسل تلویزیون 4K و شانزده برابر بیش­تر در مقایسه با تلویزیون­های Full HD. البته تلویزیون‌های 8k بسیار بزرگ هستند و انتخاب سایز مناسب تلویزیون 8k بسیار سخت و چالش برانگیز خواهد بود.

عبارت K در تلویزیون 8K مخفف کلمه Kilo به معنای هزار است و 8K به معنای وضوح افقی 8000 پیکسل است. در مجموع می­‌توان گفت که تفاوت تلویزیون 8K و 4K در این است که تلویزیون 8K می­‌تواند تصویری با 33 میلیون پیکسل را به نمایش درآورد که این رقم در مقابل توانایی 8.3 میلیون پیکسلی تلویزیون 4K قرار می‌­گیرد. در مورد وضوح تصویر در تلویزیون 8K باتوجه ‌به تراکم بیش­تر پیکسل‌­ها در واحد سطح، تصاویر بسیار پیچیده­‌تر و واقع‌بینانه­‌تری در برابر دیدگان بیننده­‌ها قرار می­‌گیرد که می­‌تواند احساس غرق شدن در تصویر را برای کاربر به وجود آورد.

درمورد تعداد پیکسل­‌ها در یک واحد سطح معین، عبارت PPI به معنای Pixels Per Inch (تعداد پیکسل در هر اینچ) به کار می‌­رود و طبیعتاً هر یک عدد PPI بالاتر به مفهوم پیکسل بالاتر خواهد بود. حداقل PPI که برای یک ویدئو باید وجود داشته باشد تا بتوان از دیدن آن لذت برد  50 PPI در نظر گرفته می­‌شود، و بهتر است بدانید که در یک تلویزیون 8K 75 اینچ، تعداد PPI به عدد 117  می­‌رسد، و در تلویزیون 4K و تلویزیون Full HD به ترتیب 59 و 29 است.

اما نکته­‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که در حال حاضر فقط در برخی از کشورها مانند ژاپن و کشورهای اروپایی محتوای 8K استریم می‌‌شود هرچند که به‌مرور فیلمسازان و برخی از سرویس‌­دهنده­‌ها در حال تولید محتواهایی باکیفیت 8K هستند.

انواع تلویزیون 8k

فناوری Upscaling در تلویزیون 8K

تمام تلویزیون­‌های 8K از فناوری Upscaling استفاده می­‌کنند. البته هر سازنده­‌ای در این مورد فناوری خاص خود را در اختیار دارد. به عنوان مثال شرکت سامسونگ در سال 2019 تلویزیون 8K خود را که با فناوری تخصصی Al Upscaling به بازار معرفی کرد. این فناوری از روشی استفاده می­‌کند که بر اساس آن طیف وسیعی از ویژگی­‌های محتوا را بر اساس نوع آن­‌ها جمع‌آوری کرده و یاد می­‌گیرد، و سپس در یک پایگاه داده ذخیره‌سازی می­‌کند، بعد از آن با استفاده از این پایگاه داده به پردازش مجدد انواع تصاویر مشابه می­‌پردازد که این کار فرایندی بسیار پیچیده را به منظور پردازش مجدد مورد استفاده قرار می­‌دهد.

تعمیر تلویزیون در محل تعمیر تلویزیون در محل

تلویزیون 8K در واقع نتیجه­‌ای جامع از ترکیب فناوری­‌های پیشرفته پنل نمایشگر، تصویر باکیفیت عالی و برترین فناوری­‌های نیمه‌هادی است. به همین دلیل در حال حاضر سازندگان برتر تلویزیون در سراسر جهان در حال استفاده از رزولوشن 8K در محصولات تولیدی خود هستند.

فناوی upscaling

اندازه صفحه نمایش در تلویزیون 8k

می­‌توان گفت دیگر تفاوت تلویزیون 8K و 4K علاوه بر رزولوشن آن­ها، مربوط به اندازه صفحه نمایش است. به‌طوری ‌که تلویزیون­‌های 4K حداکثر در اندازه‌های 65 و سپس 75 اینچ تولید می‌­شدند؛ اما تلویزیون­‌های 8K دارای نمایشگرهایی هستند که از 65 اینچ شروع می­‌شوند. دلیل این امر را نیز می‌توان به تراکم پیکسل­‌ها مربوط دانست که به مفهوم این است که چند پیکسل می‌­تواند در بخشی از صفحه نمایش به اندازه یک اینچ مربع جای بگیرد.


سرویس پیشنهادی آچاره : تعمیر تلویزیون در محل


با توجه به این­که تفاوت تلویزیون 8K و 4K از نظر پیکسل تفاوتی بین دو عدد 8.3 میلیون پیکسل برای 4K و 3.3 میلیون پیکسل برای 8K است، قاعدتاً باید این اختلاف با مساحت بیش­تری برطرف گردد. بر طبق همین اصل می­‌توان نتیجه گرفت که تفاوت پیکسل بین یک تلویزیون 55 اینچ 4K و یک نمایشگر 110اینچ در تلویزیون 8K یکسان است زیرا همان­طور که قبلاً گفته شد، صفحه­ نمایش تلویزیون 8K در واقع چهار صفحه نمایش 4K است که به هم اتصال یافته­‌اند.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر تلویزیون!

بنابراین می‌­توان این­گونه نتیجه­‌گیری نمود که یکی از تفاوت­‌ها بین تلویزیون­های 8K و 4K در اندازه صفحه است به طوری که اندازه صفحه در تلویزیون 4K از 32تا 75 اینچ است در صورتی که ابعاد صفحه نمایشگر در تلویزیون 8K از 65 تا 110 اینچ می‌­باشد.

البته این یک مسئله قطعی نیست. به‌طوری‌ ‌که روندهای فعلی نشان می­‌دهند این تفاوت در حال کم‌رنگ‌شدن است؛ زیرا تولیدکنندگان شروع به تولید تلویزیون­‌های 4K در ابعاد 85 اینچ کرده‌­اند و تلویزیون­‌های 65 اینچی 8K که در اوایل فقط اختصاص به یکی از مدل­‌های برند سامسونگ داشت، قرار است در ماه­‌های آینده در مدل­‌هایی از ال جی و سونی نیز عرضه گردد.

اندازه صفحه نمایش

مشکلات مربوط به تلویزیون 8K

یکی از مشکلاتی که در مورد تلویزیون 8K احساس می­شود، دسترسی ناکافی به محتوای 8K است. به طوری که در حال حاضر به‌جز برخی محتواها در YouTube و برخی منابع آنلاین دیگر به همراه چند بازی جذاب، هیچ خروجی واقعی دیگری برای محتواهای 8K در نظر گرفته نشده است. البته این مشکل دائمی نخواهد بود و قطعاً باگذشت زمان شاهد عرضه پلتفرم­‌های استریم و نسخه­‌های ارتقاء یافته Blu-ray با محتوای 8K و یا هر خروجی دیگری در این قالب خواهیم بود.

نصب و تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم آچاره

دیگر مشکلی که در حال حاضر در مورد تلویزیون­‌های 8K وجود دارد مربوط می­‌شود به ابعاد بزرگ نمایشگرهای 8K، به شکلی که این تلویزیون­‌ها برای اکثر خانه­‌هایی با فضای متوسط که دارای نشیمن­‌هایی نه چندان بزرگ هستند از لحاظ ابعاد چندان مناسب نیستند. استفاده از این تلویزیون با این ابعاد ممکن است مشکل کمبود فضا و عدم تناسب را به دنبال داشته باشد.

مشکل دیگر مربوط به قیمت بالای این تلویزیون­‌ها است. بر اساس محاسبات انجام شده می‌­توان گفت یک تلویزیون 8K حداقل 40 درصد گران­تر از یک نمونه 4K است که با توجه به کیفیت بسیار بالای تلویزیون‌­های 4K می­‌توان گفت در حال حاضر نیاز چندانی به خرید انواع 8K احساس نمی‌­شود.

مشکلات مربوط به تلویزیون 8k

برندهایی که اقدام به تولید تلویزیون 8K نموده­‌اند

در حال حاضر برندهای معتبری از جمله سونی، سامسونگ و ال جی اقدام به تولید و عرضة تلویزیون 8K نموده‌­اند که در ادامه این مدل­‌ها را معرفی می‌کنیم.

  1. کمپانی سونی تلویزیون 8K تولید شده توسط خود را که از بهترین اسمارت تی­وی­‌های سری Master است با عنوان Z9J و با ابعاد 85 اینچ در اختیار مشتریانش قرار داده است. سونی در این مدل از پردازنده تصویر XR استفاده نموده است و از پورت HDMI2.1 برای استفاده گیمرها بهره برده است.
  2. سامسونگ اولین تلویزیون 8K نئوکیولد  QN900A را با پشتیبانی از قدرت صدای 80 واتی به همراه سیستم صوتی 6.2.2 کاناله در سال 2021 روانه بازار کرده است که با پشتیبانی از HDMI برای گیمرها یک انتخاب فوق العاده خواهد بود. 
  3. ال جی در سال 2019 اولین تلویزیون  OLED 8K را در جهان تولید نمود که در سال 2020 با پردازشی بهبودیافته روانه بازارهای دنیا شد. این مدل با عنوان ZX OLED در دو اندازه 77 و 88 اینچی عرضه شده است. در این مدل از پردازنده a9 نسل سوم ال جی استفاده شده است که همراه با بهره­‌مندی از فناوری­‌هایی مانند رفرش ریت 120 هرتز، ALLM و پشتیبانی از G-SYNC و FreeSync به منظور مقابله با تاری حرکت بسیار مفید است.
  4. ال جی برای طرفداران IPS یک تلویزیون 8K تولید کرده است که با اسم NANO95 روانه بازار شده است. ال جی این تلویزیون را در دو سایز 65 و 75 اینچ عرضه نموده است که داشتن یک ریموت کنترل جادویی، همانند دیگر تولیدات ال جی از امتیازات مثبت این مدل است. البته ناگفته نماند که این مدل تلویزیون شرکت ال جی در برابر تلویزیون 8K تولید شده توسط سونی قدرت صوتی کمتری دارد (40 وات).
  5. شیائومی نیز در این میان بیکار ننشسته و تلویزیون 8K مخصوص خود را تولید و عرضه نموده است. این تلویزیون 82 اینچی با عنوان Mi TV LUX Pro و نور پس­‌زمینه Mini LED تولید و راهی بازار شده است. بنا بر ادعای شیائومی این تلویزیون روشنایی 2000 نیت دارد و پنل آن از 98.5 درصد دامنه رنگ DCI-P3 پشتیبانی می­‌کند. به علاوه این شرکت چینی برای ارائه بیش از 50 محتوای 8K به کاربران با  iQiyi (یک سرویس محبوب پخش چینی) همکاری نموده است.

امیدواریم از مطالعه این مطلب در وبسایت آچاره لذت برده باشید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات تعمیر تلویزیون در محل
تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید