علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی چیست؟

لوازم خانگیماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی نیز مانند سایر محصولات هوشمند دارای پنل دیجیتال است که در آن شرایط و نیازهای ماشین ظرفشویی بیان‌شده است. در این میان نشانگر نمک یا PMM یکی از علائم و نشانه‌های پنل دیجیتالی اغلب ماشین‌های ظرفشویی است که معمولاً به‌صورت چشمک زدن، خاموش و یا همیشه روشن مشاهده می‌شود.

علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی باید پس از نحوه کار این چراغ موردبررسی قرار بگیرید و ما در این مقاله از آچاره قصد داریم این موضوع را به‌طور مفصل موردبررسی قرار دهیم.

یادآور می‌شویم که نصب و تعمیر انواع ماشین ظرفشویی یکی از خدماتی است که توسط نصابان و تعمیرکاران ممتاز آچاره ارائه می‌شود، جهت مشاوره رایگان با متخصصان و آگاهی از قیمت تعمیر و نصب ماشین ظرفشویی می‌توانید درخواست خود را در وبسایت آچاره و در بخش مربوطه ثبت نمایید.

در نظر داشته باشید که تمیز کردن ماشین ظرفشویی علاوه‌بر کارکرد بهتر، موجب افزایش ماندگاری آن‌ هم می‌شود. چنانچه به‌دلیل مشغله‌های شغلی و امور روزمره فرصت کافی برای نظافت منزل و لوازم خود را ندارید، می‌توانید از مهارت و تجربه نیروهای نظافتچی آچاره در این زمینه بهره ببرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خدمات نظافت منزل کلیک کنید یا با شماره سراسری ۱۴۷۱ تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • خالی شدن مخزن نمک مهم‌ترین علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی شناخته می‌شود.
  • برای عیب‌یابی و رفع مشکلات ناشی از روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی بهتر است در نخستین گام دستگاه از منبع تغذیه برق جدا شود.
  • علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی می‌تواند با شیر ورودی معیوب، سختی آب و تراز نبودن ماشین ظرفشویی نیز مرتبط باشد.

کاربرد چراغ نمک ماشین ظرفشویی

به‌طورکلی نشانگر نمک ماشین‌های ظرفشویی در یکی از سه حالت آرامش، چشمک زدن و خاموش است. این نشانگر درواقع به سنسور نمکی که در مخزن مبدل یونی ماشین ظرفشویی قرار دارد، متصل است و به‌محض فعال شدن سنسور، نشانگر طبق برنامه مشخص‌شده شروع به فعال شدن می‌کند. در ادامه این بخش به بررسی دقیق‌تر وضعیت نشانگر و علت خاموش نشدن چراغ نمک ظرفشویی می‌پردازیم.

علت روشن شدن چراغ نمک ماشين ظرفشويي

  • خاموش بودن چراغ نمک ماشین ظرفشویی

خاموش بودن چراغ نمک بیانگر این است که همه‌چیز در حالت ثبات قرار دارد و دستگاه کاملاًنرمال در حال انجام ‌وظیفه است و ازاین‌رو شما نیاز نیست هیچ اقدامی انجام دهید.

  •  چشمک زدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی

این موضوع بیانگر این است که نمک کافی در مخزن وجود ندارد و باید مخزن در اسرع‌وقت پر شود، در غیراین صورت عملکرد ماشین ظرفشویی با اختلال مواجه خواهد شد.

  •  روشن ماندن مداوم چراغ نمک ماشین ظرفشویی

علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی، به این معنی است که نمک در مخزن تمام ‌شده است، معمولاً این‌ یک علامت هشدار است که نشان می‌دهد مبدل یون دستگاه باید بررسی شود؛ اما این تنها یکی از معمول‌ترین علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی محسوب می‌شود.

نحوه عملکرد مبدل یونی ماشین ظرفشویی

قبل از بررسی کلی علت روشن شدن چراغ نمک ماشین بهتر است ابتدا با نحوه عملکرد مبدل یونی ماشین ظرفشویی آشنا شویم و بدانیم وظیفه اصلی نمک ظرفشویی چیست؟

نمکدان یا مبدل یونی ماشین ظرفشویی عموماً در ظرفی در کف ماشین ظرفشویی قرار دارد و برای آزاد کردن نمک در ماشین ظرفشویی در طول چرخه بازسازی استفاده می‌شود. نمک موجود در نمکدان ماشین ظرفشویی معمولاً به حذف رسوبات آب سخت از ماشین ظرفشویی کمک می‌کند که این موضوع می‌تواند در تمیز کردن ظروف مؤثرتر باشد.

در اغلب مواقع مقدار نمک توزیع‌شده توسط یک سوئیچ شناور که در مخزن نمک ماشین ظرفشویی قرار دارد، کنترل می‌شود. هنگامی‌که ماشین ظرفشویی روشن می‌شود، سوئیچ شناور فعال می‌شود و اجازه می‌دهد تا نمک به داخل ماشین ظرفشویی جریان یابد. هم‌زمان با شروع برنامه چرخه ماشین ظرفشویی، سوئیچ شناور پایین می‌آید و جریان نمک را قطع می‌کند.

علت خاموش نشدن چراغ نمک ظرفشویی

علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی

همان‌طور که پیش‌تر نیز ذکر کردیم علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی در اغلب مواقع به‌علت تمام شدن نمک مخزن است؛ اما این تنها یک دلیل است و برای اینکه بدانیم روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی به چه علت است باید چندین عامل را بررسی کنیم که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

1. مسدود شدن مخزن نمک

نمکدان‌ها یا مخزن‌های نمک ماشین ظرفشویی ممکن است به‌دلایل مختلفی بشکنند و این خود به‌تنهایی علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی شناخته می‌شود. به خاطر داشته باشید که عدم توجه به این موضوع در درازمدت می‌تواند موجب اختلال در عملکرد صحیح سوئیچ شناور شود.

2. نشتی مخزن نمک

نشتی مخزن نمک به‌عنوان مهم‌ترین علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی شناخته می‌شود که علت وقوع آن می‌تواند با ترک‌خوردگی دیسپنسر یا شل شدن اتصالات مرتبط باشد. اگر وقتی‌که مخزن را باز می‌کنید ترک‌هایی روی سطح آن را مشاهده می‌کنید به‌طور حتم علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی نشتی مخزن نمک است.

علت روشن شدن چراغ نمک ماشين ظرفشويي

3. خطای سوئیچ شناور

اگر پس از بررسی دو عوامل فوق علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی مشخص نشد و مشکل همچنان ادامه داشت ممکن است که اختلال از عملکرد نادرست سوئیچ شناور باشد.

همان‌طور که قبلاً نیز اشاره کردیم، سوئیچ شناور، جریان نمک را به داخل ماشین ظرفشویی کنترل می‌کند. در اغلب سوئیچ شناور در وضعیت روشن گیر می‌کند و موجب اختلال در فرآیند جاری شدن نمک به داخل ماشین ظرفشویی می‌شود.

روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی به چه علت است؟

4. معیوب بودن شیر ورودی آب

گاهی علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی می‌تواند با معیوب بودن شیر ورودی آب مرتبط باشد.

5. سختی آب

گاهی میزان بالای سختی آب می‌تواند علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی باشد. سختی آب ممکن است علاوه‌بر کاهش بازدهی ماشین ظرفشویی در درازمدت موجب تخریب آن نیز شود.

6. تراز نبودن ماشین ظرفشویی

در موارد نادر اگر ماشین ظرفشویی تراز نباشد، مخزن نمک به‌درستی کار نمی‌کند. این می‌تواند دلیلی برای روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی باشد.

علت خاموش نشدن چراغ نمک ظرفشویی

راهکارهایی برای رفع علت روشن شدن چراغ نمک ظرفشویی

حال که با انواع علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی آشنا شدیم اکنون زمان آن رسیده که با راه‌ها و نحوه عیب‌یابی و رفع این مشکل آشنا شویم؛

  • رفع انسداد نمکدان ماشین ظرفشویی

برای رفع این مشکل، ابتدا باید ماشین ظرفشویی را از برق بکشید و سپس مخزن نمک را بیابید و آن را به کمک برس کوچک با خلال‌دندان پاک‌کنید. اگر رسوب بیش‌ازحد تصور بود بهتر است از وسایل و محلول‌های رسوب‌زدایی استفاده کنید. در برخی موارد نیز می‌توان از سرکه سفید به‌عنوان رسوب‌زدا استفاده کرد.

  • رفع نشتی مخزن نمک

هنگامی‌که مخزن نمک با نشتی مواجهه می‌شود، بهتر است ابتدا اتصالات بررسی شود و در صورت شل بودن با آچار سفت شود. همچنین بهتر است که در صورت مشاهده هرگونه ترک و شکستگی بهتر است که دیسپنسر و مخزن در اسرع وقت تعویض شوند.

  • رفع اختلال سوئیچ شناور

در چنین مواردی ساده‌ترین راه برای رفع این مشکل تعویض سوئیچ شناور است، البته برخی از تعمیرکاران حرفه‌ای چاره‌ای برای رفع این اختلال بدون تعویض دارند که به‌نظر می‌رسد کمی دشوار است و همه نمی‌توانند این ایده را پیاده‌سازی کنند، پس بهتر است در چنین مواردی سوئیچ شناور تعویض شود.

  • رفع معیوب بودن شیر ورودی آب

برای تعمیر این اختلال نیز متأسفانه هیچ راهی وجود ندارد و بهتر است شیر ورودی در صورت اطمینان از اختلال در اولین فرصت توسط تعمیرکار حرفه‌ای تعویض شود.

روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی به چه علت است؟ | علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی

  • رفع اختلال سختی آب

برای رفع این اختلال بهتر است ماشین ظرفشویی طبق دفترچه مطابق و متناسب با سختی آب منطقه و شهر خود ماشین ظرفشویی را تنظیم کنید.

  • رفع تراز نبودن ماشین ظرفشویی

برای رفع این اختلال تنها کافیست ماشین ظرفشویی به‌درستی و در جای مشخصی قرار دهید تا عملکرد ماشین با اختلال مواجه نشود.

جمع‌بندی

علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی به عوامل مختلفی بستگی دارد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به خالی شدن مخزن نمک، نشتی و انسداد مخزن اشاره کرد.

با تمام این تفاسیر اما بهتر است برای شناخت علت روشن شدن چراغ نمک ماشین ظرفشویی از یک تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید تا هزینه‌های ناشی از تعمیر را به حداقل برسانید.

سؤالات متداول

چگونه بفهمم ماشین ظرفشویی من به نمک نیاز دارد؟

در اغلب مواقع اگر چراغ نشانگر «نمک بررسی کنید» یا «نمک اضافه کنید» را در صفحه کنترل ماشین ظرفشویی خود مشاهده کردید، به این معنی است که نمک ظرفشویی شما در حال تمام شدن است و باید دوباره پر شود. در برخی موارد اگر ماشین ظرفشویی شما هیچ شاخصی وجود ندارد، بهتر است هرماهه مخزن نمک آن موردبررسی قرار بگیرد.

چگونه به ماشین ظرفشویی نمک اضافه کنم؟

اکثر ماشین‌های ظرفشویی دارای نمک‌پاش داخلی هستند. برای افزودن نمک کافی است درب ماشین ظرفشویی را بازکنید و نمک را داخل ظرف بریزید تا پر شود. بااین‌حال، اگر ماشین ظرفشویی شما مخزن نمک داخلی ندارد، یا مطمئن نیستید که کجاست، برای دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه افزودن نمک به کتابچه راهنمای ماشین ظرفشویی خود مراجعه کنید

آیا باید در مخزن نمک ماشین ظرفشویی آب وجود داشته باشد؟

یافتن آب در مخزن نمک پس از اولین استفاده طبیعی است. ضمن اینکه اضافه کردن نمک باعث جابه‌جایی آب می‌شود؛ اما اگر هر بار در مخزن نمک آب مشاهده می‌کنید، ممکن است دیسپنسر به‌خوبی کار نکند که در چنین شرایطی بهتر است از یک تعمیرکار حرفه‌ای مشورت گرفت.

از چه نوع نمکی استفاده کنم؟

نمک ماشین ظرفشویی کاملاً متفاوت‌تر از تصور ماست و شما باید برای ماشین ظرفشویی از نمک خشک‌کن یا نمک پلوئید استفاده کنید. توصیه می‌کنیم به‌هیچ‌عنوان از نمک معمولی استفاده نکنید؛ زیرا این نمک به‌سرعت حل نمی‌شود و ممکن است به دستگاه آسیب برساند.

چگونه بفهمم ماشین ظرفشویی من نمک زیادی مصرف می‌کند؟

اگر متوجه شدید که ظروف شما مثل همیشه تمیز نمی‌شوند یا یک‌لایه سفید روی آن‌ها وجود دارد، می‌تواند نشانه این باشد که ماشین ظرفشویی شما نمک زیادی مصرف می‌کند.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا