علامت n در دوربین مداربسته نشانه چیست؟

دوربین مدار بسته

دوربین‌های مدار بسته DVR، گاهی وقت‌ها به دلیل قطع و وصلی و نوسانات برق یا هر دلیل دیگری، خاموش می‌شوند و بعد از روشن شدن، شما با تصویر سیاهی مواجه می‌شوید که حرف N گوشه‌ی صفحه نوشته شده است. اما علامت n در دوربین مداربسته چیست و چه چیزی را نشان می‌دهد؟ می‌خواهیم در این مقاله، به این سوال پاسخ دهیم. اگر اخیرا این علامت روی دوربین شما هم پدیدار شده و به این فکر افتاده‌اید که دوربین را عوض کنید، ابتدا این مقاله را مطالعه کنید.

نکات کلیدی

  • علامت n در دوربین مداربسته نشان‌دهنده تنظیمات نادرست دوربین، اتصال در برد دستگاه یا وجود نوسانات برق است.

معنای علامت n در دوربین مداربسته

علامت n نام خود را از استاندارد national television standards committee که به اختصار NTSC نامیده می‌شود گرفته است. یک تصویر طبق استاندارد NTSC متشکل از ۵۲۵ خط در کنار هم است که آن را تشکیل می‌دهند.

معنای علامت p

علامت P به استاندارد PAL اشاره می‌کند که برگرفته از phase alternate line است. خیلی از دوربین‌های مدار بسته در حال حاضر از این استاندارد استفاده می‌کنند. یک تصویر طبق استاندارد PAL از ۶۲۵ خط تشکل شده است.

علت نمایش علامت N در دوربین مدار بسته

آیا دوربین شما بعد از خاموش و روشن شدن این علامت را نشان می‌دهد؟‌ شما باید قبل از تعمیر و نصب دوربین مداربسته 3 عامل را بررسی کنید:

  1. تنظیمات دوربین بهم ریخته و نوع تصویر یا فریم آن عوض شده
  2. برد دستگاه اتصال داده
  3. نوسانات برق حالت دوربین را بهم ریخته

بهم ریختن تنظیمات دوربین

در این حالت، نوع ورودی دوربین عوض شده است. فرض کنیم تصویر در ابتدا در حالت ورودی PAL  یا P بوده و حالا NTSC شده بنابراین دوربین با نشان دادن علامت N به شما می‌گوید که حالتش عوض شده. یک علت دیگر می‌تواند تغییر فریم باشد. مثلا دوربین فقط تا ۲۵ فریم را ساپورت می‌کند، اما حالا تغییر کرده و روی حالت ۳۰ فریم قرار گرفته است.

علامت n در دوربین مداربسته

برای رفع مشکل، دوربین را به دستگاه دیگری وصل کنید و به تنظیمات بروید. در تنظیمات، نوع ورودی و فریم را به حالت قبل برگردانید. سپس به دستگاه خود وصل کنید تا مشکل رفع شود. (اگر خواستید ببینید که نحوه خاموش کردن دوربین مداربسته به چه صورت است، توصیه می‌کنیم حتما این مقاله را مطالعه کنید.)

علامت سوال در دوربین مداربسته

گاهی وقت‌ها هم دوربین روشن است و کار می‌کند، اما علامت سوال قرمزی وسط صفحه تشکیل شده است. 

برای رفع این مشکل، ابتدا به بخش ویدیو بروید و در بخش PTZ config  یک سری چیزها را چک کنید. حواستان باشد که control روی حالت Coaxial و protocol روی حالت HD-AHD باشد. ورودی دوربین را روی حالت PAL قرار دهید. ممکن است خودبخود روی وضعیت NTSC رفته باشد. وقتی که تغیرات را APPLY و دوربین را RESET کنید، مشکل برطرف شده و علامت سوال حذف می‌شود.

از کجا بفهمیم که دستگاه P است یا N؟

  • مشخصات فنی دستگاه را مطالعه کنید. در آن‌جا اطلاعات مربوطه درج شده است.
  • تصاویر را بررسی کنید. در کادر نمایش می‌توانید دوربین، کیفیت و رزولوشن را مشاهده کنید.
  • منوی دستگاه را ببینید. 
برای نصب و تعمیر دوربین مداربسته از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

جمع بندی

دلیل ایراداتی که دنبالشان بودید را در این مقاله پیدا کردید. حالا می‌دانید که چرا حرف N بعد از قطعی دوربین به وجود میاد، علت پدیدار شدن علامت سوال چیست و در این شرایط باید چطور عمل کرد. اگر این مقاله به نظرتان مفید بوده، خوشحال می‌شویم نظرتان را برای ما بگذارید. اگر هم سوالی برایتان باقی مانده، باز هم در بخش نظرات مطرح کنید تا کارشناسان آچاره به سوالاتتان پاسخ دهند. 

4.4/5 - (8 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا