شیلنگ تراز چیست؟ + کاربرد، مزایا و معایب

برقکاریساختمانسیم‌ کشی ساختمان

در صنعت ساختمان‌سازی، تراز کردن کلیه سطوح یکی از مسائل بسیار حیاتی است. از گذشته تا حال، از روش‌های مختلف برای انجام این عمل استفاده شده است، اما یکی از بهترین و رایج‌ترین روش‌ها، استفاده از شیلنگ تراز است.

این ابزار به عنوان یک وسیله کارآمد، نقش بسیار موثری در ترازیابی سطوح مختلف ساختمان، نقشه‌برداری دارد.

اگرچه با پیشرفت تکنولوژی، ابزارهای سریع‌تر و ساده‌تری برای این مورد طراحی و تولید شده‌اند، اما استفاده از این وسیله همچنان به دلیل دلایلی از قبیل دسترسی آسان و هزینه مقرون‌به‌صرفه، جایگاه خود را حفظ کرده است.

نکات کلیدی

  • این وسیله بر اساس قانون ظروف به‌هم‌پیوسته کار می‌کند.
  • از شیلنگ تراز برای کاربردهای مختلفی مانند تراز کردن کف ساختمان، نصب چهارچوب‌ها، نصب کابینت‌ها، سیم‌کشی و … استفاده می‌شود.
  • برای استفاده دقیق از شیلنگ تراز، باید نکاتی مانند استفاده از شیلنگ با قطر داخلی حداقل ۷ میلی‌متر، عدم وجود حباب هوایی در داخل شیلنگ و اجتناب از جابه‌جایی ناگهانی و حرکت‌های شدید را رعایت کرد.
  • بلند بودن بیش از حد شیلنگ تراز می‌تواند باعث کاهش دقت در ترازیابی شود.

شیلنگ تراز چیست؟

لوله تراز یک قطعه لوله مانند شفاف است که دارای قطری بین ۷ تا ۱۰ میلی‌متر و طولی تقریباً ۵ تا ۲۰ متر است. این لوله یا شیلنگ پلاستیکی به منظور انجام عمل تراز نمودن روی سطوح مختلف از جمله کف ساختمان‌ها، استفاده می‌شود.

شفاف بودن شیلنگ به دلیل این است که آب درون شیلنگ ریخته می‌شود و این آب جهت ایجاد تراز در سطح شیلنگ استفاده می‌شود.

این ویژگی شفافیت به منظور سهولت در مشاهده سطح آب در داخل شیلنگ در نظر گرفته شده است. اصل کار این وسیله بر پایه یکی از قوانین فیزیک است که به نام قانون توریچِلى شناخته می‌شود.

شيلنگ تراز چیست؟

کاربردهای شیلنگ تراز و استفاده‌های آن در صنعت ساختمان

شیلنگ تراز علاوه بر نقش اصلی در ترازیابی سطوح ساختمان، در امور مختلف دیگر نیز به کار می‌رود و در نصب کلیدها و انجام عملیات سیم کشی ساختمان نیز به‌صورت موثر به کار می‌آید. از دیگر کاربردهای این وسیله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انجام عملیات نصب و ترازیابی در سقف‌های کاذب: لوله تراز در انجام عملیات نصب و ترازیابی در سقف‌های کاذب و پیچیده، نقش اساسی دارد و به دقت این امور کمک می‌کند.
  • در فرآیند نصب و اجرای چهارچوب‌ها، شیلنگ تراز به عنوان ابزاری کارآمد و دقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • در عملیات نصب کابینت‌ها، لوله تراز به‌عنوان یک ابزار معتبر برای حفظ تراز و تعادل در نصب کابینت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • تنظیمات مربوط به اجرای پی و بیس پلیت سازه‌ها و ستون‌ها: لوله تراز در انجام تنظیمات مربوط به اجرای پی و بیس پلیت سازه‌ها و ستون‌ها نقش مؤثری دارد و به افزایش دقت در این امور کمک می‌کند.

استفاده از لوله تراز در این موارد نه تنها به افزایش دقت و کارایی کمک می‌کند بلکه به حفظ تراز و سطح صاف در اجرای این پروژه‌ها نیز کمک می‌نماید.

اگر نیاز باشد که از شيلنگ تراز برای برقکاری استفاده کنید بهتر است در مورد مدار برق ساختمان اطلاعات کافی کسب کنید یا از متخصصان حرفه‌ای کمک بگیرید.

فواید استفاده از شیلنگ تراز

  1. تعیین سطوح و همترازی سطوح: لوله تراز به عنوان پر استفاده‌ترین ابزار برای تعیین و تراز کردن سطوح مختلف شناخته می‌شود.
  2. استفاده آسان: این وسیله از نظر سهولت استفاده، برای همگان از کارگران تا مهندسان قابل استفاده است.
  3. قیمت مقرون‌به‌صرفه: قیمت کم این وسیله، یکی از مزایای اصلی آن به حساب می‌آید و این ابزار به راحتی قابل تهیه و استفاده است.
  4. تنوع در اندازه و قطر: شیلنگ‌های تراز در اندازه‌ها و قطرهای متنوع تولید می‌شوند و به مصرف‌کننده اجازه می‌دهد تا بر اساس نیاز خود از آن استفاده کنند.
  5. کیفیت و دوام بالا: این وسیله به دلیل کیفیت ساخت بالا و دوام مناسب، از یک ابزار مطمئن و قابل اعتماد برخوردار است.

محاسبه رایگان هزینه خدمات سیم‌کشی و برقکاری ساختمان

شیلنگ تراز چیست

معایب استفاده از شیلنگ تراز

  1. نیاز به همکاری دو نفر: برای امور ترازیابی سطوح، استفاده از دو نفر نسبت به روش‌هایی همچون تراز لیزری بیشتر احتیاج دارد.
  2. دقت و سرعت پایین‌تر: نسبت به تراز لیزری، لوله تراز دقت و سرعت کمتری در اجرای عملیات ترازیابی دارد.
  3. درصد خطای بیشتر: در مقایسه با تراز لیزری، لوله تراز دارای درصد خطا بیشتری است.
  4. عدم کاربرد در موارد حساس ترازیابی: این وسیله در مواردی که نیاز به ترازیابی دقیق و حساس دارند، کاربرد کمتری دارد.
  5. عدم استفاده در مسیرهای دشوار: لوله تراز در مسیرها و محیط‌های دشوار و صعب‌العبور کاربرد کمتری دارد.

نحوه کارکرد لوله تراز

همانطور که اشاره شد، عملکرد شیلنگ تراز بر اساس قانون ظروف به‌هم پیوسته است. در این روش، ارتفاع سطح آب در دو طرف یک لوله یا شیلنگ پلاستیکی شفاف یکسان است. برای انجام این فرآیند، لازم است که هر دو طرف لوله تراز توسط دو نفر نگه داشته شوند.

یکی از این نفرات در محل مبنا قرار گرفته و نفر دیگر در مکانی که نیاز به کد ارتفاعی داریم، ایستاده است. نحوه نگه‌داشتن لوله تراز توسط نفر اول باید به گونه‌ای باشد که سطح آب با کد مربوطه یکسان شود.

نفر دوم نیز باید تا زمانی که سطح آب در دو طرف همتراز شود، سر شیلنگ را به بالا و پایین حرکت دهد تا سطح آب با خط تراز همسطح شود.

با این روش، سطح آب در سر دوم شیلنگ با کد ارتفاعی سر اول شیلنگ‌ تراز همسطح و یکسان می‌شود. این فرآیند باعث اطمینان از تراز بودن سطوح مورد نظر در فعالیت‌های ساختمانی و نصب انواع تجهیزات می‌گردد.

نحوه استفاده از شیلنگ تراز برای ترازیابی دو سطح

نحوه استفاده از شیلنگ تراز برای ترازیابی دو سطح

برای ترازیابی دو سطح با استفاده از این وسیله، می‌توانید این مراحل را دنبال کنید:

1. آماده‌سازی شیلنگ

اطمینان حاصل کنید که شیلنگ شما در وضعیت عالی قرار دارد و هیچ نشتی در آن وجود ندارد. از اتصالات مناسب برای شیلنگ استفاده کنید و مطمئن شوید که اتصالات به درستی محکم شده‌اند.

2. اتصال به سطح اول

شیلنگ تراز را به سطح اول (سطح مرجع) متصل کنید. این سطح معمولاً یک سطح ثابت یا سطحی است که فشار آن به عنوان مرجع برای ترازیابی استفاده می‌شود.

3. تنظیم فشار بر روی سطح اول

با استفاده از این وسیله، فشار را بر روی سطح اول تنظیم کنید. این فشار باید به دقت مشخصات فنی سطح اول شما تطابق داشته باشد.

4. ترازیابی سطح اول

با استفاده از ابزارهای ترازیابی مانند سطح‌نما یا سطح‌متر، سطح اول را به دقت تراز کنید تا با فشار تنظیم شده همخوانی داشته باشد. سپس شیلنگ تراز را از سطح اول جدا کرده و به سطح دوم مورد نظر متصل کنید.

5. ترازیابی سطح دوم

فشار را بر روی سطح دوم تنظیم کنید. اینکار را با توجه به مشخصات فنی سطح دوم انجام دهید. سپس با استفاده از ابزارهای ترازیابی، سطح دوم را به دقت تراز کنید.

6. بررسی تراز هر دو سطح

در این مرحله لازم است با بازگشت به سطح اول و دقت در تراز آن. تراز سطح دوم و همچنین تراز هر دو سطح با یکدیگر بررسی شود.

اگر تراز دو سطح با یکدیگر مطابقت نداشت، اقدام به اصلاح تراز کنید و مجدداً بررسی کنید.

توجه داشته باشید که برای دقت بیشتر در ترازیابی، از ابزارهای ترازیابی دقیق و تجهیزات مربوط به سیستم خود استفاده کنید. همچنین، در هنگام ترازیابی، شرایط محیطی مانند دما و فشار را نیز در نظر بگیرید.

جایگزین شیلنگ تراز

اگر نیاز به جایگزینی برای لوله تراز (به عنوان وسیله‌ای برای انتقال فشار به صورت دقیق) دارید، می‌توانید از ابزارها و تجهیزات مشابه یا بهتری استفاده کنید. برخی از جایگزین‌های ممکن عبارتند از:

  1. ترازیاب‌های الکترونیکی
  2. لیزرهای ترازیاب
  3. ترازیاب‌های بیونیک
  4. سطح‌نماهای دقیق

هرکدام از این ابزارها و تجهیزات مزایا و محدودیت‌های خود را دارند، بنابراین بر اساس نیازهای خاص خود و میزان دقت مورد نظر، می‌توانید یک جایگزین مناسب برای شیلنگ تراز انتخاب کنید.

ثبت درخواست سیم کشی ساختمان

جایگزین شلنگ تراز

نکات کاربردی برای بهره‌گیری بهینه از لوله تراز

  1. استفاده از شیلنگ تراز با شفافیت بالاتر، نتیجه‌ی دقیق‌تری خواهد داشت.
  2. برای دقت بیشتر در استفاده از لوله تراز، حداقل قطر داخلی آن باید ۷ میلی‌متر باشد.
  3. هنگام انجام فرایند ترازیابی، از جابه‌جا کردن ناگهانی شیلنگ و حرکت‌های شدید پرهیز کنید.
  4. برای مشاهده و خواندن صحیح کد ارتفاعی، می‌توانید از مایعات رنگی در داخل لوله تراز استفاده کنید.
  5. از این وسیله در شرایط مساعد جوی برای انجام ترازیابی استفاده کنید و در هوای بارانی، طوفانی و سرد، از انجام این عملیات خودداری کنید.
  6. بهتر است پیش از شروع کار، دو سر لوله تراز را در کنار یکدیگر قرار داده و از یکسان بودن سطح آب در دو طرف شیلنگ اطمینان حاصل کنید.
  7. قبل از استفاده از لوله تراز برای تعیین تراز سطوح، اطمینان حاصل کنید که داخل آن هیچ حباب هوایی وجود نداشته باشد؛ زیرا حضور حباب ممکن است به وقوع خطا منجر شود.
  8. اجتناب از بلند بودن بیش از حد لوله تراز؛ زیرا این امر می‌تواند به مشکلاتی مانند پیچ‌خوردگی یا دست‌وپاگیری منجر شود و دقت کار را کاهش دهد. همچنین طول زیاد لوله ممکن است به افزایش چسبندگی میان جداره شیلنگ و آب منجر شود.

سوالات متداول

شیلنگ تراز چیست؟

لوله تراز یک وسیله ساختمانی است که برای تراز کردن سطوح مختلف، مانند کف ساختمان یا نصب تجهیزات ساختمانی مختلف، استفاده می‌شود. این شیلنگ اغلب دارای قطرهای متنوع و به طور عمومی از جنس پلاستیک شفاف است.

شلنگ تراز چگونه کار می‌کند؟

عملکرد شیلنگ تراز بر اساس قانون ظروف به‌هم‌پیوسته است. ارتفاع سطح آب در دو طرف یک لوله یا شیلنگ یکسان است. با نگه‌داشتن شیلنگ در دو طرف و تنظیم ارتفاع آب به یک سطح، ترازیابی سطوح مختلف انجام می‌شود.

در چه مواردی می‌توان از لوله تراز برای آن استفاده کرد؟

شیلنگ تراز برای تعیین تراز سطوح مختلف مانند کف ساختمان، نصب چهارچوب‌ها، نصب کابینت‌ها، تنظیم پی و بیس پلیت سازه‌ها و ستون‌ها و انجام عملیات نصب و ترازیابی در سقف‌های کاذب به‌کار می‌رود.

چگونه از لوله تراز به‌صورت دقیق استفاده کنیم؟

برای استفاده دقیق از شیلنگ تراز، مهم است که قطر داخلی آن حداقل ۷ میلیمتر باشد. همچنین، باید اطمینان حاصل شود که درون شیلنگ هیچ حباب هوایی وجود نداشته باشد و در هنگام ترازیابی، از جابه‌جا کردن ناگهانی و حرکت‌های شدید اجتناب شود.

چه مواردی ممکن است تاثیر منفی بر استفاده از لوله تراز داشته باشند؟

بلند بودن بیش از حد لوله تراز ممکن است باعث پیچ‌خوردگی، دست‌وپاگیری و کاهش دقت در ترازیابی شود. همچنین طول زیاد لوله ممکن است به افزایش چسبندگی میان جداره شیلنگ و آب منجر شود.

چگونه می‌توان از لوله تراز در شرایط مختلف جوی استفاده کرد؟

بهتر است از لوله تراز در شرایط مساعد جوی برای انجام ترازیابی استفاده کرد و در هوای بارانی، طوفانی و سرد، از انجام این عملیات خودداری نمود. استفاده از شیلنگ‌های با شفافیت بالاتر نیز در نتیجه حاصله، مؤثرتر خواهد بود.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا