نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

علت قرمز شدن برگ شمعدانی + پیشگیری و درمان آن

باغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

شمعدانی‌ها به دلیل نگهداری آسان، زمان گلدهی طولانی و تنوع رنگ گل و شاخ و برگ، جزو محبوب‌ترین گیاهان هستند. به‌راحتی می‌توان آن‌ها را در داخل خانه برد و به عنوان گیاهان آپارتمانی در ماه‌های سرد زمستان پرورش داد. شمعدانی‌ها معمولاً نیاز به نگهداری کمی دارند و به‌راحتی رشد می‌کنند، اما این به این معنی نیست که نگهداری و پرورش گیاه نیاز به دانش ندارد چون مانند هر گیاهی، ممکن است دچار مشکلاتی شوند. یکی از رایج‌ترین مشکلات شمعدانی‌ها، قرمز شدن برگ شمعدانی است.

علت قرمز شدن برگ شمعدانی چیست؟

قرمز شدن برگ شمعدانی نشانه آن است که گیاه به نوعی تحت فشار است. در حالی که رنگ قرمز روشن در شمعدانی‌های تحت فشار می‌تواند بسیار جذاب باشد، اما نشانه بیمار بودن گیاه است. قرمز شدن برگ‌ شمعدانی می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکلات جزئی مانند آبیاری زیاد یا کم، مواد مغذی مناسب یا دمای سرد باشد. با این حال، قرمز شدن برگ شمعدانی می‌تواند نشانه مشکلات جدی‌تری هم باشد.

1. دمای هوا

شایع‌ترین دلیل قرمز شدن برگ‌های شمعدانی، دمای سرد است. این اتفاق ممکن است در بهار یا پاییز اتفاق بیفتد، زمانی که این گیاهان گرما دوست از نوسانات دما و دماهای سرد شبانه شوکه می‌شوند. در بهار، با شروع گرم شدن دما، این مشکل اغلب خود به خود حل می‌شود. با این حال، شمعدانی‌های کاشته شده در گلدان ممکن است نیاز داشته باشند در دمای پایین پوشانده شوند و یا به داخل خانه منتقل شوند.

در پاییز، گل شمعدانی با برگ‌های قرمز را می‌توان برای داشتن رنگی پاییزی، به حال خود رها کرد. با این حال، اگر می‌خواهید شمعدانی‌هایتان زمستان را به خوبی پشت سر بگذارند، باید برگ‌های قرمز را بردارید و گیاه را به داخل خانه منتقل کنید.

دمای هوا

2. آبیاری

وقتی دمای خنک علت قرمز شدن برگ‌ شمعدانی نیست، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که نگران روتین آبیاری شمعدانی خود باشید. گیاهان شمعدانی نیاز کمی به آب دارند و برگ‌های شمعدانی قرمز اغلب در اثر آبیاری بیش از حد ایجاد می‌شوند. همچنین ممکن است علت قرمز شدن برگ شمعدانی به خاطر کمبود آبیاری گل هم باشد. بنابراین توجه به آب‌ و هوا و زمان آبیاری، در قرمز شدن برگ‌ها اهمیت دارد.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

اگر دوره سردتری مانند بهار یا پاییز باشد، نوسانات دما ممکن است مشکل‌ساز باشد. اگر یک دوره خاص بارانی یا زمان خشک‌سالی باشد، آبیاری کم یا زیاد ممکن است باعث قرمز شدن برگ شمعدانی شود. سایر علت‌ها برای قرمز شدن برگ شمعدانی عبارت‌اند از: کمبود منیزیم یا فسفر. توصیه می‌شود شمعدانی‌ها هر 7-14 روز یک‌بار با کود برگی برای گیاهان گل‌دار یا سبزیجات، کوددهی شوند.

مشکل آبیاری در قرمز شدن برگ شمعدانی

3. قارچ، علت قرمز شدن برگ شمعدانی

یک بیماری قارچی به نام زنگ برگ شمعدانی هم می‌تواند باعث ایجاد ضایعات قرمز یا قهوه‌ای در سطح زیرین برگ‌های شمعدانی شما شود. این بیماری توسط قارچ Puccinia pelargonium-zonalis ایجاد می‌شود. بسیاری از هیبریدهای شمعدانی در برابر این قارچ مقاوم هستند.

علائم آلودگی به این قارچ: زنگ برگ شمعدانی عمدتاً ضایعات قرمز تا قهوه‌ای یا حلقه‌هایی در سطح زیرین شاخ و برگ و منافذ قرمز پودری تا قهوه‌ای، روی برگ‌های شمعدانی ایجاد می‌کند. با پیشرفت بیماری، این علائم سطح زیرین شاخ و برگ را به طور کامل می‌پوشانند. این بیماری باعث نمی‌شود که کل برگ‌های شمعدانی به رنگ قرمز روشن درآیند، بنابراین تشخیص زنگ‌زدگی برگ شمعدانی و بیماری‌های رایجی که باعث قرمز شدن برگ‌های شمعدانی می‌شوند، آسان است.

قارچ باعث قرمز شدن برگ شمعدانی

4. شوک پیوند

در داخل خانه، بیشتر گیاهان دارای نور و گرما و دمای نسبتاً پایدار در طول شب هستند. قرار گرفتن در فضای بیرون بدون سازگاری، ابتدا یک شوک به گیاه وارد می‌کند. شوک باعث استرس می‌شود و شمعدانی‌ها سطح استرس خود را با سرخ شدن برگ‌هایشان نشان می‌دهند. به شرطی که ریشه‌ها به‌خوبی تغذیه شوند و شرایط برای رشد شمعدانی‌ها بهینه باشد، زمانی که به شرایط جدید عادت کنند، برگ‌ها دوباره سالم و سرحال می‌شوند.

5. کمبود مواد مغذی علت قرمز شدن برگ شمعدانی

زمانی که شمعدانی‌ها فاقد فسفر باشند، رگه‌های قرمز رنگ مایل به قهوه‌ای پیدا می‌کنند. اگر برگ‌های سبز با رگه‌های قرمز می‌بینید، احتمالاً شمعدانی شما فاقد فسفر است. بدون فسفر، گل‌دهی گیاه تحت تأثیر قرار می‌گیرد و رشد آن متوقف می‌شود.

اگر این مشکل کنترل نشود، لکه‌های قرمز بین رگ‌ها ظاهر می‌شوند، قهوه‌ای و سپس سیاه می‌شوند و در نهایت هم می‌میرند و می‌افتند. زمانی که متوجه قرمز شدن رگبرگ‌های برگ می‌شوید، یعنی حداقل یک ماه است که گیاه شما دچار کمبود شده است.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

دیگر ماده مغذی اصلی مورد نیاز شمعدانی در فضای باز، نیتروژن است. در اکثر گیاهان دیگر، کمبود نیتروژن اغلب با زرد شدن برگ‌ها مشخص می‌شود. به دلیل تفاوت رنگ‌دانه در برگ‌های شمعدانی، زمانی که سطح نیتروژن خیلی کم است، قرمز شدن برگ شمعدانی شروع می‌شود.

یکی از علت‌های کمبود نیتروژن، شسته شدن خاک زمین در هنگام بارندگی شدید است. وقتی به خاک کود می‌دهید، تبدیل نیترات‌ها به نیتروژن محلول که گیاه می‌تواند مصرف کند، زمان می‌برد. یکی از ترفندها برای تسریع جذب نیتروژن در گیاهان باغی از پیش کود دهی شده، افزایش دمای محیط است. در ازای هر 10 درجه فارنهایت افزایش دما، سرعت تبدیل نیترات دو برابر می‌شود. همین‌طور استفاده از لایه نازکی از مالچ روی خاک، روند را سرعت می‌بخشد.

6. تأثیر عدم تعادل pH خاک در قرمز شدن برگ شمعدانی

اسیدیته خاک برای شمعدانی باید بین 5.8 تا 6.3 باشد. حدود 5.8 برای شمعدانی‌های بومی و بالاتر از 6.0 برای شمعدانی‌های سلطنتی، شمعدانی پیچک و سایر گونه‌های شمعدانی مناسب است. اسیدیته خاک ضروری است، زیرا کمتر از 5.8 بودن اسیدیته خاک در بیشتر موارد بسیار سمی خواهد بود. در شمعدانی سمی‌ترین مواد مغذی منگنز و آهن هستند.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

اینکه علت قرمز شدن برگ شمعدانی به دلیل اسیدیته خاک باشد خیلی رایج نیست اما برای اطمینان، آزمایش pH خاک را انجام دهید. زیرا همان‌طور که گفته شد، هر چیزی که شمعدانی را تحت فشار قرار دهد باعث قرمز شدن برگ‌ها می‌شود. اگر  pH در مرحله سمی بودن قرار دارد، آن را اصلاح کنید، در این صورت گیاه می‌تواند به رشد سالم بازگردد.

ساقه‌های دارای برگ قرمز

اگر عدم تعادل pH را زود تشخیص دهید، رشد لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها و لبه‌های زرد، متوقف خواهد شد. برگ‌های قرمز در پاییز (در هر زمان از سال) زیبا هستند، اما قرمز رنگی نیست که بخواهید روی برگ‌های شمعدانی خود نگه دارید.

سؤالات متداول

1. آیا تمام برگ‌های قرمز روی شمعدانی‌ها باید حذف شوند؟

برگ‌های قرمز مقداری انرژی به گیاه می‌دهند. حذف کردن همه آن‌ها به طور ناگهانی به گیاه استرس بیشتری وارد می‌کند. به‌تدریج در اوایل بهار، روزانه چند برگ قرمز را جدا کنید. به هر حال چیدن منظم برگ‌های بیمار و مرده، باعث رشد بیشتر بوته می‌شود.

2. آیا ساقه‌های دارای برگ‌های قرمز برای استفاده از قلمه‌ها مناسب هستند؟

به شرطی که‌ برگ‌های قرمز در قسمت پایین ساقه باشد، چون فقط نشانه استرس است، بله. برای رشد گیاهان جدید از قلمه، چند برگ بالایی باید سبز باشند. تا زمانی که ساقه سبز و بدون هیچ نشانه‌ای از قهوه‌ای شدن است، باید با موفقیت در خاک یا آب ریشه کند.

3. چرا برگ‌های شمعدانی من قرمز می‌شوند؟

برگ‌های قرمز در درجه اول نتیجه استرس هستند.

نکته پایانی

در این مطلب در مورد دلایل قرمز شدن برگ شمعدانی صحبت کردیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شود.. برخلاف برگ‌های زرد، با وجود قرمز شدن برگ شمعدانی، آن‌ها همچنان می‌توانند تا حدودی فتوسنتز کنند. در صورت نیاز آن‌ها را هرس کنید، اما خیلی تهاجمی و به یک‌باره این کار را نکنید، زیرا از دست دادن ناگهانی منابع، در واقع به گیاه شوک وارد می‌کند و حتی ممکن است باعث تشدید قرمز شدن برگ‌ شمعدانی شود.

کارشناسان آچاره در زمینه معرفی و تهیه کود و سموم مفید و مؤثر برای گل شمعدانی، شما را راهنمایی خواهند کرد. نگهداری از شمعدانی‌های خود را به باغبان‌های آچاره بسپارید!

اگر در خانه خود گلخانه دارید حتما با دردسرهای تمیز کردن گیاهان آپارتمانی و تمیز کردن گلخانه آشنا هستید. تمیز کردن گلخانه و پاک کردن منظم برگ گیاهان، تاثیر زیادی بر شادابی آنها دارد. شما می توانید برای تمیز کردن گلخانه خود از خدمات نظافت منزل آچاره استفاده کنید.

برای اطلاع از قیمت سفارش خود را به‌رایگان ثبت کنید.

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا


نگهداری از گیاهان خود را به متخصصین ما بسپارید!

 

کلیک کنید