نگهداری از گیاهان آپارتمانی نگهداری از گیاهان آپارتمانی

شرایط نگهداری سینگونیوم | معرفی 14 نوع سینگونیوم پرطرفدار

باغبانیباغبانی و سمپاشینگهداری از گیاهان آپارتمانی

در یک نگاه کلی برای معرفی گیاه سینگونیوم (Syngonium) می‌توان گفت: گیاه سینگونیوم نوعی گیاه همیشه‌سبز و آپارتمانی است که معمولاً در میان ایرانیان به نام گوش گرگی مشهور است. زادگاه این گیاه مکزیک و نواحی نظیری آمریکای جنوبی و مرکزی است. شرایط نگهداری سینگونیوم به‌گونه‌ای است که باید در محیطی مرطوب و بستر سنگریزه‌ای رشد کند.

با توجه به محبوبیت این گیاه زینتی و آپارتمانی، ما تلاش می‌کنیم ضمن معرفی گیاه سینگونیوم (Syngonium) اطلاعات جامعی در خصوص نحوه آبیاری، کوددهی و تکثیر سینگونیوم در اختیار شما قرار دهیم.

اگر در زمینه باغبانی، هرس، سمپاشی یا کوددهی گیاهان به خدمات نیاز دارید می‌توانید از طریق ثبت درخواست در بخش خدمات باغبانی و همچنین سرویس نگهداری از گیاهان آپارتمانی از کارشناسان پرورش گل و گیاه آچاره مشاوره رایگان دریافت نمایید.

نکات کلیدی

  • میزان آبیاری متوسط و نور غیرمستقیم دو موضوع مهم در بحث شرایط نگهداري سينگونيوم شناخته می‌شوند.
  • برای اینکه سینگونیوم را به بهترین شکل نگهداری کنید، بهتر است ابتدا با انواع این گیاه آشنا شوید.
  • قلمه زدن بهترین روش تکثیر انواع سینگونیوم است.
  • سینگونیوم ها هم برای حیوانات خانگی و هم برای انسان سمی هستند.

فهرست مطالب

معرفی انواع سینگونیوم

اگر در جستجوی یک گیاه کم دردسر و درعین‌حال جذاب هستید، ما به شما پروش گیاه سینگونیوم را پیشنهاد می‌کنیم؛ اما برای خرید و کسب اطلاعات در خصوص شرایط نگهداری سینگونیوم ابتدا بهتر با انواع این گل آشنا شوید.

قبل از هر اقدامی بهتر است بدانید که Arrowhead Vine، Pink Allusion، White Butterfly و Five Fingerازجمله محبوب‌ترین و مشهورترین سینگونیوم های جهان هستند که اغلب مردم از آن‌ها به‌منظور زیبایی و افزایش انرژی مثبت در خانه از آن‌ها استفاده می‌کنند. در ادامه هریک از این گونه‌ها را معرفی خواهیم کرد.

1. سینگونیوم نوک پیکان (Syngonium arrowhead)

سینگونیوم نوک پیکان یکی از انواع سینگونیوم است که دارای برگ‌های قلبی شکل و به رنگ سبز تیره است. برگ‌های زیبای این سینگونیوم گاهی به رنگ کرم، صورتی و یا قرمز نیز دیده می‌شوند. است. دمای 38 درجه سانتی‌گراد یکی از شرایط نگهداری سینگونیوم محسوب می‌شود و حتماً باید این گیاه در خاکی کم کود کاشته شود. این نوع از سینگونیوم همچنین می‌تواند برای کشت آبی نیز گزینه خوبی باشد.

نکات کلیدی نگهداری از سینگونیوم (Syngonium) در خانه

2. سینگونیوم صورتی (Pink Allusion)

Pink Allusion یا سینگونیوم صورتی یکی از پرطرفدارترین انواع سینگونیوم است. این نوع از گیاه سینگونیوم دارای برگ‌های صورتی روشن و رگبرگ‌های سبز روشن است. بهترین شرایط نگهداری سینگونیوم صورتی این است که آن را در گلدانی با خاک نسبتاً کم کود نگهداری کنید.
نگهداری از گیاهان آپارتمانی
نگهداری از گیاهان آپارتمانی

سینگونیوم صورتی

3. مینی پیکسی (Mini Pixie)

مینی پیکسی یکی دیگر از انواع این گیاه است که دارای برگ‌های گرد و نسبتاً سبز و نقره‌ای است. این گیاه یک گزینه مناسب برای هدیه دادن به‌شمار می‌آید.

چگونه از گل سینگونیوم نگهداری کنیم

4. سینگونیوم سبز طلایی (Syngonium Green Gold)

Syngonium Green Gold دارای برگ‌های مومی است. این گیاه شباهت زیادی به پیچک انگلیسی دارد. معمولاً برگ‌های این گیاه به شکل مثلث هستند و با افزایش سن گیاه لبه برگ‌ها به رنگ طلایی خواهند شد.

اگرچه شرایط نگهداری سینگونیوم طلایی به‌گونه‌ای است که می‌تواند در محیط پرنور رشد کند، اما بهتر است این گیاه در مجاورت نور کم خورشید رشد کند. برای آبیاری این گیاه نیز بهتر است پس از خشک شدن خاک مجدداً آبیاری انجام شود.

انواع سینگونیوم

5. سینگونیوم پروانه سفید

جالب است بدانید شاخ و برگ این گیاه سینگونیوم شبیه پروانه است، ازاین‌رو این نوع از سینگونیوم به پروانه سفید مشهور است. گل پروانه سفید با شاخ و برگ سبز روشن و لبه‌های سبز تیره است. معمولاً این گیاه آپارتمانی باید نور متوسطی دریافت کند و منظم آبیاری شود.

کود مناسب سینگونیوم

6. سینگونیوم پنج‌انگشت (Syngonium Angustattum)

سینگونیوم پنج‌انگشت یا Syngonium Angustattum به‌دلیل برگ‌های نامعمول خود به این نام معروف است. رنگ برگ‌های این گیاه نیز به سبز تیره تا سبز روشن است. این گل باید در دمای 18 الی 24 درجه سانتی‌گراد رشد کند و معمولاً بهتر است در اوایل بهار و تابستان فرآیند کوددهی انجام شود.

علت زرد شدن برگ سینگونیوم

7. سینگونیوم جولیا (Bold Allusion)

Syngonium podophyllum “Bold Allusion” نام گیاهی آپارتمانی از خانواده سینگونیوم است. این گیاه دارای برگ‌های بشقابی شکل، به رنگ سبز روشن ورگه‌های صورتی است. ارتفاع این گیاه معمولاً 14 اینچ است.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

برای حفظ ساختار بوته‌ای این گیاه تزئینی بهتر است آن‌ها را هرچند ماه یک‌بار هرس کنید. جالب است بدانید که این گیاه رشد سریعی دارد و در نور مستقیم خورشید، رطوبت نسبی و نور آفتاب ملایم خیلی زود رشد می‌کند.

نکات کلیدی نگهداری از سینگونیوم (Syngonium) در خانه

8. سینگونیوم کنفتی (Syngonium Podophyllum Confetti)

Syngonium Confetti یکی دیگر از گیاهان خانواده سینگونیوم است، این گیاه تزئینی گزینه مناسبی برای جلوه دادن به اتاق‌خواب یا حمام شناخته می‌شود. رنگ زیبا و صورتی برگ این گیاه شگفت‌انگیز است. معمولاً این گیاهان آفتاب جزئی و رطوبت متوسط تا زیاد را ترجیح می‌دهند.

شرایط نگهداري سينگونيوم

9. سینگونیوم کرم (Cream Allusion)

Syngonium podophyllum “Cream Allusion” یک گیاه آپارتمانی فوق‌العاده زیبا محسوب می‌شود که حتی می‌تواند در شرایط نور کم نیز رشد کند؛ اما تنوع رنگی خود را از دست می‌دهد. شگفت‌انگیزترین ویژگی این گیاه رنگ کرمی برگ آن بارگه‌های صورتی است. یکی از مهمترین شرایط نگهداری سینگونیوم کرم کوددهی آن است. کمپوست به‌عنوان کود مناسب سینگونیومCream Allusion شناخته می‌شود.

علت زرد شدن برگ سینگونیوم

10. سینگونیوم عجیب (Exotic Allusion)

Syngonium podophyllum “Exotic Allusion” دارای شاخ و برگ سبز منحصربه‌فردی است. مهم است بدانید که این گیاه به علت داشتن اگزالات کلسیم می‌تواند برای شما و سایر موجودات زنده خانه سمی باشد. آبیاری مداوم یکی از مهمترین شرایط نگهداری این گیاه به‌شمار می‌آید.

آبیاری سینگونیوم

11. سینگونیوم هالی (Syngonium podophyllum Holly)

Syngonium podophyllum “Holly” یکی از نادرترین گونه‌های جنس Syngonium شناخته می‌شود. این‌گونه دارای برگ‌های زیبای نقره ای-سفید و متوسط با حاشیه سبز است. بهترین شرایط نگهداری سینگونیوم هالی این است که در بستر زمین رشد کند. معمولاً این گیاه به آفتاب جزئی نیاز دارد اما باید به‌طور مداوم آبیاری شود. همچنین بهتر است در فصل بهار به این گیاه کود داده شود.

معرفی گیاه سینگونیوم (Syngonium)

12. سینگونیوم ماریا (Maria Allusion)

Syngonium podophyllum “Maria Allusion” یک‌گونه دیگر از سینگونیوم محسوب می‌شود که دارای شاخه و برگ‌های سبز مایل به قرمز بارگه‌های صورتی مسی است. این گیاه یک گزینه جذاب برای سالن‌های پذیرایی است.

نور جزئی یکی از مهم‌ترین شرایط نگهداری سینگونیوم ماریا است؛ زیرا قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید برای مدت طولانی می‌تواند باعث سوختگی برگ‌های این گیاه شود.

تکثیر سینگونیوم

13. سینگونیوم پودوفیلوم (Syngonium Podophyllum)

Syngonium podophyllum یک گیاه منحصربه‌فرد در کوهستان است که معمولاً با تکیه‌بر چوب بامبو یا خزه به‌صورت رونده رشد می‌کند. علیرغم زیبایی این گیاه، نگهداری آن می‌تواند کمی دردسرساز باشد چراکه این گیاه به‌شدت سمی است. نور زیاد و آبیاری مداوم بخشی از شرایط نگهداری سینگونیوم است.

تکثیر سینگونیوم

14. سینگونیوم نئون روبوستا (Syngonium Neon Robusta)

این گیاه یکی از جذاب‌ترین گونه‌های Syngonium است. این گیاه کاملاً صورتی، برگ‌های قلبی شکل دارد. نحوه رشد این گیاه بسیار سریع است ازاین‌رو می‌تواند یک گزینه مناسب برای محیط‌های آپارتمانی باشد. رطوبت بالا و آفتاب جزئی دو موضوع مهم در شرایط نگهداری سینگونیوم هستند.

شرایط نگهداری سینگونیوم

شرایط نگهداری سینگونیوم

شناخت شرایط نگهداری سینگونیوم به شما کمک می‌کند تا بتوانید متناسب با شرایط خود این گیاه آپارتمانی را خریداری کنید یا خیر؟ در ادامه این بخش توجه شما را به بررسی شرایط نگهداری سینگونیوم جلب می‌کنیم.

نور مناسب

اگرچه سینگونیوم به‌طور استثنایی به نور کم مقاوم هستند، اما اگر در نور غیرمستقیم متوسط تا روشن به‌مدت حداقل 6 ساعت در روز قرار بگیرند، سریع‌تر رشد می‌کنند و رنگ و زیبایی طبیعی خود را حفظ می‌کنند؛ اما بااین‌وجود به این نکته توجه داشته باشید که آفتاب مستقیم برگ‌های این گیاه را می‌سوزاند.

به‌طورکلی این گیاه در طول تابستان می‌تواند نور مستقیم خورشید را در اوایل صبح تحمل کند؛ اما هم‌زمان با شدت نور خورشید احتمال پژمردگی این گیاه نیز افزایش می‌یابد. جالب است بدانید که سینگونیوم ها را می‌توان تحت منابع نور مصنوعی نیز پرورش داد. چراغ‌های ال‌ای‌دی به‌خوبی شرایط نگهداری سینگونیوم را فراهم می‌کنند.

آبیاری صحیح

یکی از مهم‌ترین شرایط نگهداری سینگونیوم این است که اجازه دهید خاک این گیاه در فاصله زمانی بین آبیاری تا حدی خشک شوند؛ اما زیاده‌روی نکنید چراکه اگر برای مدت طولانی این گیاه خشک بماند، برگ‌های پایینی خشک‌شده و قهوه‌ای می‌شوند. در چنین مواقعی توصیه می‌کنیم خاک را خیس کنید و اجازه دهید گیاه دوباره هیدراته شود.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم آچاره

همچنین توجه کنید که اگر خاک برای مدت طولانی مرطوب بماند، برگ‌ها زرد یا قهوه‌ای می‌شوند. هنگامی‌که گیاه بیش‌ازحد آبیاری می‌شود، گیاه در خاک غرقاب خواهد شد و از رسیدن اکسیژن به ریشه جلوگیری می‌کند.

این وضعیت بستر یک باتلاق خاک یا یک حوضچه مناسب برای پرورش باکتری و بیماری تشکیل می‌دهد. پس به حد کافی به گیاه آب دهید و پس از آبیاری، آب اضافی خارج‌شده از حفره‌های زهکشی را حتماً تخلیه کنید.

خاک مناسب

خاک گلدان سینگونیوم باید سرشار از مواد مغذی و مواد آلی باشد، همچنین گلدان این گیاه نیز باید به‌خوبی زهکشی شده باشد. معمولاً خاک گلدان سینگونیوم را کیسه‌ای کوچکی کود به همراه خاک‌برگ و زغال‌سنگ نارس تشکیل می‌دهد. پس در زمان تعویض خاک گلدان از اضافه کردن مواد اضافی جدا خودداری کنید.

درجه حرارت مطلوب

معمولاً بهترین دما برای نگهداری از سینگونیوم دمای 30 الی 38 درجه سانتی‌گراد است. این گیاهان معمولاً دمای زیر 30 درجه را دوست ندارند و معمولاً در فصول سرد سال بیشتر در معرض بیماری و آفت هستند.

رطوبت کافی

به‌طورکلی میانگین رطوبت خانگی 40 تا 50 درصد برای این گاه سینگونیوم کافی است، پس لازم نیست رطوبت بیشتری را برای رشد بیشتر این گیاه فراهم کنید. چراکه رطوبت بیشتر می‌تواند موجب پژمردگی گیاه شود.

کوددهی مناسب

یکی از شرایط نگهداری سینگونیوم کوددهی است. این دسته از گیاهان آپارتمانی باید در طول فصل رشد با کود مایع کامل باقدرت ½ تا ¼ دو بار در ماه کود داده شوند. کود کمپوست بهترین کود برای این کار محسوب می‌شود که بهتر است در فصل بهار به‌طور مستقیم به بستر رشد این گیاه اضافه شود. کوددهی به‌موقع این گیاه می‌تواند زمینه رشد و تولیدمثل آن را افزایش دهد.

 نکات کلیدی نگهداری از سینگونیوم (Syngonium) در خانه

بهتر است قبل از خرید این گیاه بدانیم که چگونه از گل سینگونیوم نگهداری کنیم؛ زیرا شرایط نگهداری سینگونیوم بسته به نوع گیاه متفاوت است.

به‌طورکلی شرایط نگهداری از سینگونیوم چندان سخت نیست، بلکه می‌توان با رعایت برخی نکات کلیدی و در نظر گرفتن بهترین شرایط نگهداری سینگونیوم از این گیاه مراقبت کرد. در ادامه به چند نکته کلیدی در خصوص نحوه تکثیر، آبیاری و درمان بیماری و آفات این گیاه اشاره می‌کنیم؛

  • تکثیر سینگونیوم

خوشبختانه تکثیر سینگونیوم راحت‌تر از هر گیاه آپارتمانی دیگری است. برای تکثیر این گیاه ابتدا شما باید یک ساقه از سینگونیوم را از زیر گره ببرید و اطمینان حاصل کنید که در این گره برگ وجود دارد. سپس این ساقه را درون آب یا خاک بکارید. پس از دو هفته متوجه زیبایی و رشد این گیاه خواهید شد.

  • آبیاری سینگونیوم

به‌طورکلی در خصوص آبیاری سینگونیوم می‌توان گفت: این گیاه به آبیاری سبک و متوسط نیاز دارد و بهتر است که هر دو هفته یک‌بار آبیاری شود؛ اما به‌منظور افزایش کیفیت شرایط نگهداری سینگونیوم ما توصیه می‌کنیم هرگاه بستر خاک سینگونیوم خشک شد حتماً آن را آبیاری کنید.

برای بهبود رشد این گیاه بهتر است، هرماه به خاک آن مقداری کود گاوی یا کمپوست اضافه کنید.

  • بیماری‌های رایج در گیاه سینگونیوم

کنه‌های عنکبوتی، شپشک‌های آردآلود دو آفت بزرگ برای سینگونیوم هستند. معمولا این دو انگل باعث زرد، قهوه‌ای یا پژمرده شدن برگ‌ها می‌شوند. پس به‌منظور پیشگیری از بروز بیماری بهتر است از سم‌های مخصوص برای دفع این حشرات استفاده شود.

  • علت زرد شدن برگ سینگونیوم

علت زرد شدن برگ سینگونیوم می‌تواند با رطوبت نامناسب خاک و آبیاری بیش‌ازحد گیاه مرتبط باشد. ازاین‌رو به‌منظور پیشگیری از زرد شدن برگ سینگونیوم توصیه می‌کنیم این گیاه را به‌اندازه آبیاری کنید و زمانی به این گیاه آب دهید که خاک آن تا حد قابل‌توجهی خشک‌شده باشد.

شرایط نگهداری سینگونیوم در کنار حیوانات خانگی

این بسیار نکته مهمی است که بدانید سینگونیوم ها هم برای حیوانات خانگی و هم برای انسان سمی هستند. تماس با مخاط و بافت‌های گیاه می‌تواند باعث التهاب پوست، خارش و تاول شود.

در همین حال، مصرف قسمت‌هایی از سینگونیوم می‌تواند باعث مشکلات گوارشی شود؛ اما با تمام این تفاسیر برخی فرهنگ‌ها و جوامع سینگونیوم را یک گیاه فنگ شویی می‌دانند، زیرا شکل پنج‌لوبی آن نشان‌دهنده پنج عنصر است که انرژی مثبت را در خانه یا محیط اداری متعادل می‌کند. بنابراین لازم است از تماس حیوانات خانگی و همچنین کودکان با این گیاه جلوگیری نمایید.

جمع‌بندی

سینگونیوم گونه‌ای از گیاهان گل‌دار بومی جنگل‌های بارانی استوایی در آمریکای مرکزی و جنوبی است. به‌طورکلی شکل برگ با بالغ شدن گیاه تغییر می‌کند و اغلب دارای تنوع رنگی است. معمولاً رنگ‌های این گیاه بر اساس نوع آن به رنگ‌های سبز روشن، سبز تیره، کرم، سبز زمردی، سفید و صورتی است. جالب است بدانید که این گیاه علاقه دارد تا به‌صورت رونده و دنباله‌دار رشد کند.

اگرچه سینگونیوم معمولاً در فضای بسته تکثیر بهتری دارد؛ اما برخی از گونه‌های آن می‌توانند در محیط‌های باز مانند خاک باغچه نیز رشد خوبی داشته باشند. حتماً آن را به‌موقع هرس کنید و آن‌ها را به جهات مختلف هدایت کنید. معمولاً شرایط نگهداری سینگونیوم آسان است مشروط بر اینکه نوع سینگونیوم خود را به‌خوبی بشناسید و شرایط نگهداری آن را بدانید.

سؤالات متداول

برای نگهداری از سینگونیوم چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

آبیاری به‌اندازه و تنظیم نور دو نکته مهمی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

گیاه سینگونیوم را چه موقع آبیاری کنیم؟

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آفتاب شدیدی وجود دارد، سعی کنید بیشتر این گیاه را آبیاری کنید؛ اما به‌طورکلی بهتر است در تابستان هر 10 روز یک‌بار این گیاه آبیاری شود و در فصول سرد سال به این گیاه هر 2 هفته یک‌بار آب ‌داده شود.

از کجا بفهمیم که گیاه سینگونیوم به آب نیاز دارد؟

افتادگی و پژمردگی برگ‌ها ازجمله مهم‌ترین علائمی است که نشان می‌دهد این گیاه نیاز به آب دارد. همچنین تست انگشت و بررسی رطوبت خاک با انگشت نیز می‌تواند روش خوبی برای فهمیدن زمان آبیاری گیاه باشد.

به چه نکاتی پس از آبیاری توجه کنیم؟

حتماً پس از آبیاری آب اضافی که از حفره‌های زهکشی خارج می‌شوند و درون سینی می‌ریزد را دور بریزید چراکه باقی ماندن آن موجب پوسیدگی ریشه‌ها خواهد شد.

آیا گیاه سینگونیوم سمی است؟

بله برخی شاخه و برگ برخی از انواع سینگونیوم حاوی مواد سمی هستند که می‌تواند باعث ایجاد خارش، تاول، مشکلات گوارشی و ... شوند. پس اگر حیوان خانگی دارید، حتماً به این نکته توجه کنید.

نحوه تکثیر سینگونیوم چگونه است؟

قلمه زدن مهم‌ترین روش تکثیر سینگونیوم است. قسمتی از ساقه که دارای یک گره و برگ است را ببرید و آن را درون آب قرار دهید. پس از رویش ریشه، گیاه را درون خاک مناسب و سالم بکارید.

سینگونیوم در چه فصلی مستعد آفت است؟

معمولاً این گیاه در فصل زمستان بیشتر مستعد آفت و بیماری است.

به این پست امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا