تعمیر تلویزیون در محل تعمیر تلویزیون در محل

علت چشمک زدن تلویزیون سونی چیست؟

لوازم خانگیتلویزیونسیستم صوتی و پخش

چشمک زدن تلویزیون سونی یکی از علائم خرابی تلویزیون است. تعداد چشمک‌های چراغ LED در جلوی تلویزیون سونی، نشان‌دهنده نوع خرابی است و باید به آن توجه کرد. تفاوت بارز تلویزیون‌های سونی با سایر برندهای موجود در بازار، سیستم عیب‌یاب داخلی آن است.

این سیستم با بروز مشکل داخلی در تلویزیون فعال شده و باعث چشمک زدن LED جلوی آن می‌شود. چشمک زدن تلویزیون سونی بعد از خاموش شدن تلویزیون صورت گرفته و در بازه‌های زمانی مشخصی تکرار می‌شود. تعداد این چشمک‌ها نشان‌دهنده قطعه معیوب و محل بروز مشکل در داخل تلویزیون است. 

تعداد این چشمک‌ها بسته به مدل‌های مختلف تلویزیون سونی متفاوت است و از 2 تا 22 تکرار در هر بازه زمانی، فرق می‌کند. همچنین تعداد چشمک‌ها هم مشخص‌کننده محلی است که داخل تلویزیون دچار مشکل شده است. هر تلویزیون سونی دارای یک راهنمای تعداد چشمک‌ها می‌باشد که بر اساس آن می‌توان تشخیص داد که معنی هر تعداد چشمک چیست و مشکل از کجاست.

در این راهنما ما معنای تعداد چشمک‌های مختلف را در تلویزیون سونی بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

جدول عیب‌یابی تلویزیون سونی

جدول عیب‌یابی تلویزیون سونی یک ابزار مفید برای شناسایی عیب‌های این دستگاه است. این جدول مشکلات داخلی مختلف نظیر خرابی برد پاور یا خرابی نور پس‌زمینه تلویزیون را نشان می‌دهد. همچنین یکی دیگر از مواردی که در این جدول مشخص می‌شود، معانی مختلف تعداد چشمک زدن‌های چراغ LED جلوی تلویزیون است.

عیب یابی تلویزیون‌های سونی

علاوه بر این، اگر تعداد چشمک زدن‌ها برای شما مشخص نیست، در این جدول عیب‌یابی بخش دیگری به عنوان شمارنده تعداد چشمک‌ها وجود دارد که می‌توانید با مشاهده آن، تعداد چشمک زدن‌های تلویزیون را تشخیص دهید. این جدول در دفترچه منوال تلویزیون قابل‌دسترسی است و علاوه بر آن، از طریق خود تلویزیون هم در حالت خاموش می‌توان این جدول را مشاهده کرد.

تعمیر تلویزیون در محل تعمیر تلویزیون در محل

برای دسترسی به این جدول ابتدا تلویزیون را به کمک کنترل ریموت خاموش کنید. سپس کلیدهای زیر را به ترتیب روی ریموت کنترل تلویزیون فشار دهید:

Display → 5 → +Vol → Power On

دسترسی به منو کمکی تلویزیون سونی

به این ترتیب اگر دکمه‌ها را به ترتیب و به درستی فشار داده باشید، تلویزیون سونی روشن می‌شود و منوی مربوط به جدول عیب‌یابی روی اسکرین آن قابل‌ مشاهده خواهد بود. همچنین می‌توانید برای خروج از این جدول از کلید Home روی ریموت کنترل استفاده کنید. همان‌طور که گفته شد، در این جدول تعداد چشمک‌ها و معنی هر کدام نوشته شده است.

معمولاً در بیشتر تلویزیون‌های سونی جدید تعداد چشمک‌های عیب‌یابی از 2 تا 8 متغیر است. البته در برخی از موارد 13 بار چشمک زدن تلویزیون سونی هم مشاهده شده است. در این بخش معانی مربوط به هر تعداد چشمک زدن تلویزیون سونی را بررسی خواهیم کرد.

2 بار چشمک زدن تلویزیون

در بیشتر تلویزیون‌های سونی، 2 بار چشمک زدن تلویزیون به معنی مشکلی است که در برد پاور یا همان تغذیه تلویزیون به وجود آمده است. در جدول عیب‌یابی اگر دقت کنید، در مقابل 2 بار چشمک زدن، عبارت main power نوشته شده است که به معنی برد اصلی تغذیه دستگاه است.

در این برد الکتریکی ولتاژ ورودی، ولتاژ استند‌بای و ولتاژ خروجی برای دستگاه تفکیک شده است. معمولاً مشکل 2 بار چشمک زدن تلویزیون سونی به معنی قطع شدن ولتاژ خروجی است.

تعمیر تلویزیون سونی

3 بار چشمک زدن تلویزیون

اگر تلویزیون سونی شما در حالت استند‌بای، 3 بار چشمک می‌زند به این معنی است که به احتمال زیاد برد اصلی و یا برد تغذیه دستگاه دچار آسیب شده است. البته این مسئله قطعیت ندارد و تعمیرکاران تلویزیون علاوه بر بررسی جدول عیب‌یابی، به کمک تست‌های الکتریکی با مولتی‌متر، و یا اتصال برد الکتریکی اصلی به اسیلوسکوپ، قطعی ولتاژ را در ترمینال‌های مختلف آن تست می‌کنند.

4 بار چشمک زدن تلویزیون

در تلویزیون‌های سونی جدید، نور پس‌زمینه یا همان بک لایت به وسیله یک درایور کنترل می‌شود. در صورتی که به جدول عیب‌یابی نگاه کنید، در مقابل 4 بار چشمک زدن تلویزیون سونی، عبارت LD Board نوشته شده است که به معنی مشکل درایور نور پس‌زمینه است. البته باز هم این حالت قطعیت ندارد و ممکن است مشکل از برد اصلی باشد اما تلویزیون 4 بار چشمک بزند.

محاسبه رایگان هزینه نصب و تعمیر تلویزیون!

5 بار چشمک زدن تلویزیون

در تلویزیون سونی یک برد الکتریکی در قسمت پنل وجود دارد که مدار تغذیه جداگانه‌ای داشته و دکمه‌های پنل را کنترل می‌کند. این قسمت در صورت نوعی از خرابی که ناشی از نفوذ آب به برد الکتریکی است، باعث می‌شود که تلویزیون سونی 5 بار چشمک بزند.

همچنین در کنار این پنل قطعه دیگری به نام T-Con وجود دارد که یک برد الکتریکی درایور است. در صورت بروز عیب در یکی از قطعات این برد هم تلویزیون سونی 5 بار چشمک خواهد زد.

چشمک زدن تلویزیون سونی

6 بار چشمک زدن تلویزیون

همانند 4 بار چشمک زدن تلویزیون، 6 بار چشمک زدن هم به معنی مشکل برد الکتریکی تلویزیون مربوط به نور پس‌زمینه یا بک لایت است. معمولاً در این حالت، خروجی برد الکتریکی درایور نور پس‌زمینه، ولتاژ ندارد و یا با استفاده آمپرمتر، مشاهده می‌کنیم که جریان مسیر خروجی منفی است.

این مسئله نشان می‌دهد که ولتاژ خازن‌های موازی با LED ها در حال تخلیه است و این یعنی برد الکتریکی درایور بک لایت دچار مشکل شده است.

8 بار چشمک زدن تلویزیون

در صورت مشاهده 8 بار چشمک زدن تلویزیون، به احتمال زیاد مشکل از برد صدای تلویزیون است. در این برد الکتریکی، ترانزیستورهای تقویت‌کننده متعددی وجود دارند که در صورت سوختن هر یک، برد صدا دچار آسیب شده و تلویزیون سونی شما 8 بار چشمک می‌زند.

البته این مشکل چندان متداول نیست به این دلیل که برد صدا معمولاً دچار آسیب نمی‌شود و خازن‌های تنظیم جریان در این برد، از سوختگی قطعات آن جلوگیری می‌کنند.

نصب و تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم آچاره

مطلب پیشنهادی ريست كردن تلويزيون سونی با 3 روش

مشکل برد صدای تلویزیون

13 بار چشمک زدن تلویزیون

این مشکل چندان متداول نیست و بیشتر در تلویزیون‌های مدل‌های قدیمی‌تر سونی مشاهده می‌شود. در تلویزیون‌های LEDجدید این مسئله وجود ندارد زیرا 13 بار چشمک زدن تلویزیون سونی به معنی مشکل لامپ‌های فلورسنت نور پس‌زمینه است که در تکنولوژی‌های جدیدتر از آن استفاده نمی‌شود.

رفع خطاهای تلویزیون سونی

پس از مشاهده جدول عیب‌یابی و تشخیص مشکل در تلویزیون سونی، نوبت به رفع این مشکل می‌رسد. معمولاً شناسایی خطا کار ساده‌ای است اما رفع آن نیاز به مهارت، دانش و تجربه بالا دارد و از عهده افراد عادی برنمی‌آید. برای اطمینان از تعمیر اصولی و درست دستگاه خود، توصیه می‌کنیم از تعمیرکاران ماهر تعمیرات محصولات سونی کمک بگیرید.

البته باید این نکته را هم اشاره کرد که در برخی مواقع، چشمک زدن تلویزیون سونی خطا را به اشتباه نشان داده و یا ایراد در بیش از یک قطعه است. در این حالت بهتر است از تست‌های دیگر که توسط متخصصین آچاره انجام می‌شود برای شناسایی عیب دستگاه استفاده کنید و به چشمک زدن تلویزیون اکتفا نکنید.

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ممکن است به این مطالب هم علاقمند باشید

دانلود اپلیکیشن دانلود آچاره

با نصب اپلیکیشن آچاره بیش از 256 خدمت مورد نیاز در جیب شماست.

  • دانلود مستقیم آچاره
  • آچاره در گوگل‌ پلی
  • آچاره در کافه بازار
  • آچاره در  مایکت
دکمه بازگشت به بالا

خدمات تعمیر تلویزیون در محل
تعمیرات تخصصی تلویزیون با تیم حرفه‌ای آچاره

 

کلیک کنید